Agenda

Vorige maand Vorige dag Volgende dag Volgende maand
Per jaar Per maand Per week Vandaag Zoeken Ga naar maand
int. dag vd moedertaal (21/2)
 
 

Elk jaar wordt door de UNESCO op 21 februari de 'Internationale Dag van de Moedertaal' (International Mother Language Day) gevierd. Deze dag staat in het teken van de taalkundige en culturele diversiteit en de meertaligheid.

Voor de UNESCO zijn talen het instrument om het culturele erfgoed levend te houden. Door de moedertaal in ere te houden, blijft de taalkundige en culturele traditie bestaan en, wordt men zich meer bewust van de verschillen tussen de diverse mensengroepen. Dit zou leiden tot meer begrip.

Aanleiding om de 'Internationale Dag van de Moedertaal' op 21 februari te vieren, zijn de rellen in 1952 toen diverse studenten omkwamen tijdens demonstraties om het Bengaals, de zesde taal van de wereld, erkend te krijgen als een officiële taal van Pakistan. Pakistan bestond toen uit Oost- en West-Pakistan, het huidige Bangladesh en het huidige Pakistan. De regering had gesteld dat uitsluitend het Urdu de taal van Pakistan was. De slachtoffers van de rellen worden in Bangladesh op deze dag herdacht tijdens Ekushey (Dag van de Martelaren).

De 'Internationale Dag van de Moedertaal' werd voor het eerst in 2000 gevierd. Het communiqué dat hiertoe opriep, melde dat er bijna 6000 talen zijn.

 


(Deze tekst is overgenomen van beleven.org)

 


Opdracht keuze

Kies hieronder uit één van de opdrachten. Je hebt er een paar minuten voor.

  1. Tekening: Maak een tekening die past bij deze bijzondere dag.
  2. Belangrijk: Maak duidelijk waarom het belangrijk is dat we aandacht hebben bij levensbeschouwing voor deze dag.
  3. Invulling: Stel dat we bij ons op school echt aandacht gaan geven aan deze bijzondere dag, hoe zou je die dan vormgeven? Welke activiteiten gaan we doen? Welke aankleding van het gebouw?

 


Opdracht keuze

Kies hieronder uit één van de opdrachten. Je hebt er een paar minuten voor.

  1. Tekening: Maak een tekening die past bij deze bijzondere dag.
  2. Belangrijk: Maak duidelijk waarom het belangrijk is dat we aandacht hebben bij levensbeschouwing voor deze dag.
  3. Invulling: Stel dat we bij ons op school echt aandacht gaan geven aan deze bijzondere dag, hoe zou je die dan vormgeven? Welke activiteiten gaan we doen? Welke aankleding van het gebouw?
 
 
wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als een wolk muggen

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Sunday bloody sunday

U2 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Vrij

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …