Make a wish .. Come true
Stap 1 - Intercultureel leren
Welkom bij deze lessenserie Make a wish ... Come true. Het is een onderdeel van het grotere samenwerkingsverband dat havo 3 van Titus is aangegaan met de Internationale Oberschule Meerane (IOM).
Het eerste level in dat project is door jullie gedaan bij het vak Engels. Daar hebben jullie naar elkaar emails gestuurd om elkaar een beetje te leren kennen.
In deze lessenserie bij levensbeschouwing gaan jullie echt met elkaar aan de slag. We beginnen met Stap 1: dit samenwerkingsproject is een echt UNESCO-project. Want we sluiten aan bij hun thema: intercultureel leren.
A - inleiding
Twee periodes levensbeschouwing, 1 les in de week. Afrondingsopdrachten (goed, voldoende, onvoldoende?)
LB doet mee met het project. Korte uitleg waarom: …..
Werkvorm: klassikale uitleg (5 minuten)
Internationale powerpoint
--> Klik hier voor de powerpoint die is gemaakt voor dit project. Deze wordt zowel in Duitsland als in Nederland gebruikt.
B – UNESCO
Unesco heeft als 4 belangrijkste thema's:
- Burgerschap
- Duurzaamheid
- Vrede en veiligheid
- Intercultureel leren
Werkvorm: Expert methode. (10 minuten)
- Maak groepjes van 4
- Ieder kiest één van bovenstaande thema's
- 5 minuten uitzoeken wat het is
- 1 minuut per persoon uitleggen aan elkaar wat het is.
C – intercultureel leren
De docent legt uit waarom dit bij levensbeschouwing hoort.
We werken via LessonUp
Docent: kijk bij tabblad Docent
D – voorbeelden op Titus
docent: kijk bij tab docent voor voorbeelden
Werkvorm: Duo's (10 minuten)
- Twee aan twee steeds per jaar laten bedenken
- Verzamelen op bord.
E – met IOM
Wat kunnen we leren van ons contact met IOM?
Werkvorm: brainstorm
- Brainstorm in groepjes
- Verzamel op bord
Docent: kijk bij tabblad docent
F – delen met IOM
We delen onze ervaringen met de Internationale Oberschule Meerane (IOM)
- Dus vertalen in het Engels
- Verslag plaatsen in ons MS-Teams-kanaal
Uitleg bij onderdeel C intercultureel leren
We maken hier gebruik van de LessonUp over Interculturele communicatie. LET OP: Doe tot dia 9. De laatste twee dia's komen later
--> klik hier om naar die LessonUp te gaan.
Losse flodders
- Het algemeen doel van levensbeschouwing is: "Leerlingen leren over zichzelf, anderen en de wereld om hen heen na te denken vanuit het perspectief van uiteindelijke betekenis en zin". (Handboek vakdidactiek LB, p.106.)
- De ander houd je een spiegel voor.
- "Pas in de interactie met anderen leren we onszelf begrijpen als een persoon die zelf intentioneel handelt en tegelijkertijd ook verantwoordelijkheid draagt." (handboek, p.221) (kan ook bij les 2)
- Persoonsvorming. Jij oriënteert je op de wereld, wat die van je vraagt (Biesta – socialisatie). En je ontwikkelt hoe jij jouw plek gaat vormgeven, welk antwoord jij gaat geven (Biesta – subjectificatie). Wij helpen je met de nodige informatie (Biesta – kwalificatie)
Voorbeelden van D intercultureel leren bij ons op Titus
(niet alles is doorgegaan afgelopen jaren vanwege corona)
- Intercultureel = meerdere generaties.
- Klas 1 brengt wenskaarten naar verpleeghuis.
- Klas 2 houdt interviews met ouderen over slag om Arnhem (Unescodag)
- Klas 3 heeft les in verpleeghuis
- Intercultureel = verschillende bevolkingsgroepen in een land
- Groepsgesprek in klas 1,2,3,4 bij levensbeschouwing
- Intercultureel = verschillende landen en werelddelen
- Klas 1 schrijft bij Nederlands brieven naar Curaçao
- Leerlingen zijn lid van Boona Bana en verkopen producten op de open dag.
- Mavo 3 legt contact met leerlingen in Rwanda
- Mavo 4 / havo 5: internationale reis.
Onderdeel E: Contact met IOM
Maak hier weer gebruik van de LessonUp over interculturele communicatie. Doe de laatste twee dia's
--> klik hier voor die LessonUp