start
doelen
U1
U2
O1
O2
O3
O4
O5
O6
O7
O8
O9
O10
L
Z

pfx 10 0 01

Pontifex 11: Levensbeschouwing?

Level 2: Allemaal vragen

 

In het vorige level hebben we gekeken wat levensbeschouwing is. We hebben gezien dat dit veel te maken heeft met hoe mensen leven en wat ze belangrijk vinden. In dit level gaan we met vragen en ervaringen aan de gang. De begrippen die in dit level centraal staan zijn: gewone- en levensvragen en gewone- en bestaanservaringen.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder gewone- en levensvragen verstaan.
  • weet je wat we onder gewone- en bestaanservaringen verstaan.

--> Klik hier om naar uitleg te gaan over dit level via youtube

Begrip: Gewone - en levensvragen

pfx 10 2 u1 20160926Gewone vragen
Dit zijn de vragen van alledag. Je stelt ze wel honderd keer per dag. Het zijn vaak heel praktische vragen zoals: Hoe laat is het? Mag ik je pen lenen? Wanneer is de les afgelopen?
Gewone vragen hebben twee kenmerken:

  • het zijn praktische vragen. Niks bijzonders
  • Ze hebben een vast antwoord. het antwoord is altijd hetzelfde.

Levensvragen
Naast gewone vragen zijn er ook levensvragen. dit zijn diepe vragen over de bedoeling van het leven. daarover nadenken is best lastig.Het zijn vragen, waar je niet vaak over nadenkt,maar die je echt raken. Bijvoorbeeld: Hoe kijken anderen tegen mij aan? Ben ik gelukkig?

levensvragen zijn dus vragen naar de bedoeling, de betekenis en de zin van het leven.
Levensvragen hebben twee kenmerken:

  • Ze gaan over de belangrijke dingen in het leven, in jouw leven.
  • Ze hebben geen vast antwoord. (misschien ben je vandaag wel gelukkig en morgen ongelukkig)

Levensvragen 

Je maakt allerlei soorten zaken mee in het leven. Je sport, je zit op school, je hebt thuis een familie, een gezin en huisdieren, vrienden en vriendinnen en ga zo maar door. Over al deze zaken kun je levensvragen hebben en krijgen. Levensvragen zijn bijzondere vragen, je hebt namelijk je levensvisie nodig om er antwoord op te geven. 

Wat is belangrijk in het leven? Dat is de eerste levensvraag die we gaan behandelen. Levensvragen die je hierbij kunt bedenken zijn;

Is geld voor mij belangrijk?
Geloof ik in God?
Wil ik later een familie stichten?
Hoe blijf ik gezond?

Mensen over de hele wereld proberen antwoorden te vinden op dit soort vragen. Als iemand voor zichzelf een antwoord heeft gevonden op deze vraag dan noemen we dat een standpunt. Een ander woord voor standpunt is mening of visie. Het mag duidelijk zijn dat niet iedereen dezelfde mening of visie heeft op de vraag wat belangrijk is in het leven.

Naast de persoonlijke mening of visie van mensen is er ook nog een gemeenschappelijke mening of visie. Bijvoorbeeld in een levensbeschouwing. Zo hebben de religies christendom en islam als visie dat je op moet komen voor je medemens.

Samengevat:
Een antwoord op deze levensvraag wordt een standpunt, mening of visie genoemd. Dit antwoord kan persoonlijk maar ook gemeenschappelijk zijn. Bijvoorbeeld in religies.

Alle levensvragen zijn verdeeld over zes groepen levensvragen.

Je hebt 6 soorten levensvragen:

  • Wat is belangrijk in het leven? 
  • Wie is de mens?
  • Hoe leven mensen met elkaar samen?
  • Wat is de betekenis van lijden en dood?
  • Wat is tijd?
  • Wat is de natuur?

>1< Opdracht 1 (R+T+I)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

 

R-vragen

  1. Noem de twee kenmerken van gewone vragen.
  2. Noem de twee kenmerken van levensvragen.

 

T-vragen

Kopieer de onderstaande vragen. Vul er achter in of het een gewone vraag is of levensvraag.

  1. Wat is de zin van mijn leven?
  2. Welk merk smartphone heb jij?
  3. Ben jij gelukkig?
  4. Hoe zie ik mijn toekomst?
  5. Is er leven na de dood?
  6. Is geld belangrijk in mijn leven?
  7. waar is de suiker gebleven?
  8. Is de televisie kapot?
  9. Zijn mensen te vertrouwen?
  10. Wie ben ik?

 

I-vragen

  1. Bedenk nu zelf een gewone vraag. Deze moet te maken hebben met school.
  2. Bedenk nu zelf een levensvraag. Deze moet te maken hebben met school.

 

 

>1< Opdracht 2 (R+T+I)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

 

https://www.youtube.com/watch?v=WSNXz018CYE&feature=emb_title

 

R-vragen

Wat vinden deze man en vrouw belangrijk in het leven? Wat vind jij daar van?

 

T-vragen

 Zoek zelf een filmpje wat aangeeft wat jij belangrijk vindt in jouw leven.

 

 

>4< Opdracht 3 (rTti)

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

Wie is de mens?

Elly

Ik ben heel vaak jaloers! Pas had mijn zusje een nieuw kapsel. Ik was jaloers omdat ze alle aandacht kreeg. Ik kon haar wel schieten.!

Hetzelfde voel ik als een vriendin een beter proefwerkpunt heeft. Dan baal ik als een stekker. Ook als ik zelf een zeven heb, en zij een acht of een negen. Altijd maar weer die jaloezie.

Carlijn is mijn beste vriendin, met haar praat ik hier wel eens over. Zij begrijpt precies wat ik bedoel. zij kan het niet hebben als een ander mooiere kleren heeft dan zijzelf. Dan baalt ze ook. Ze zegt iedereen is wel eens jaloers. Dat komt omdat mensen zichzelf vergelijken met anderen. Ze willen meetellen in een groep, iemand zijn. Ze balen van het idee dat ze minder zouden zijn dan de rest of niet serieus worden genomen door anderen.

Ik zou willen dat ik niet jaloers was, want jaloezie is niet goed voor de onderlinge sfeer. Het is niet sociaal om elkaar niets te gunnen.

Welk antwoord geeft Elly op de vraag wie ben ik?

Waarom zijn mensen vaak jaloers volgens Carlijn?

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. lees het verhaal van Elly
  3. Beantwoord de vragen onderaan de tekst
  4. Welke gevoelens horen nog meer bij de mens?
  5. Bespreek met elkaar welke gevoelens  je allemaal hebt gevonden.  En geef een voorbeeld!
  6. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

>1< Opdracht 4 (rTti)

 

Dit is een foto opdracht.

--> klik hier om de foto groter te zien.

 pfx 10 2 04 20030102

Mavo

  1. Wat zie je als het een gewone ervaring is?
  2. Wat zie je als het een bestaanservaring is?

havo

  1. Wat zie je als het een gewone ervaring is?
  2. Waarom?
  3. Wat zie je als het een bestaanservaring is?
  4. Waarom?

vwo

  1. Wat zie je als het een gewone ervaring is?
  2. Waarom?
  3. Welke kenmerken van gewone ervaringen vind je dan terug op de foto?
  4. Wat zie je als het een bestaanservaring is?
  5. Waarom?
  6. Welke kenmerken van bestaanservaringen vind je dan terug op de foto?

 

 

 

Levensbeschouwing

pfx 10 2 b1 rooster

Martijn staart vol ongeloof naar het papier voor zijn  neus. Hij is net terug van zijn nieuwe school: Brugklas 1 van het Bilderbergcollege in Arnhem. Op het papier staat zijn rooster voor deze periode. Allemaal afkortingen. Hoe krijgt hij die ooit in zijn hoofd?

"Laat mij maar even kijken", zegt zijn zus Desiree. Zij zit in het derde jaar en weet inmiddels precies hoe alles werkt op school. Martijn geeft zijn rooster aan Desiree.

"Vet rooster", zegt Desiree, "helemaal geen tussenuren. En gym van Janssen; die is leuker dan Schinkels. Die kan zo zeuren."
"Ja, ja", zegt Martijn vertwijfeld.

"Welke vakken snap je niet?" vraagt Desiree. Ze geeft het rooster terug aan Martijn. Hij kijkt nog eens goed en zegt: "LB van HOEB".
"LB is levensbeschouwing" zegt Desiree. "Je krijgt dat van Hoefsloot. Zijn afkorting is HOEB. HOE zijn de eerste drie letters van zijn achternaam: Hoefsloot. Die B is de eerste letter van zijn voornaam. Hij heet Ben. Die is leuk hoor. Kan goed vertellen."

"Maar wat is dan levensbeschouwing?" vraagt Martijn.

"Eh... tja, hoe leg ik dat nou uit." Desiree denkt even na. "Het heeft te maken met je eigen leven, wat je belangrijk vindt, en hoe je over dingen denkt. En het gaat over geloven, religies, hoe andere mensen over dingen nadenken. Snap je?"

Martijn fronst zijn wenkbrouwen. Hij denkt na. Wat vind ik belangrijk in mijn leven????

Desiree kijkt hem aan. "Snap je"?

"Ja, ja" zegt Martijn. Hij snapt het helemaal....

 

 

Vragen

  1. Hoe heet de school waar Martijn en Desiree op zitten?
  2. Waarom vind Desiree het een vet rooster?
  3. Hoe heet de docent levensbeschouwing?
  4. Waar gaat, volgens Desiree, het vak levensbeschouwing over?

 

 

 

>1< Opdracht 6 (rTti)

 

Dit level gaat over verschillende soorten vragen en verschillende soorten ervaringen. Ook in het verhaal over het Bilderbergcollege (zie tabblad O5) staan vragen en ervaringen. Daar gaat deze opdracht over.

mavo

  1. Zit er in het verhaal over het Bilderbergcollege een gewone vraag? Zo ja, welke dan?
  2. Zit er in het verhaal over het Bilderbergcollege een levensvraag? Zo ja, welke dan?

havo

Doe de vragen zoals die bij mavo zijn geformuleerd. Doe daarna de vragen hieronder.

E. Leg antwoord A uit aan de hand van de twee kenmerken.
F. Leg antwoord B uit aan de hand van de twee kenmerken.

 

 

 

>2< Opdracht 7 (rTti)

 

 

Dit is een activerende opdracht

Level 2
Mini-view.

 

  • Vragen op bord:
    • Hoe ben je vandaag naar school gekomen (vervoermiddel)?
    • Wat is de voornaam van je beste vriend/vriendin van de basisschool?
    • Wat wil je later worden (beroep)?
  • Zet alle stoelen in twee rijen tegen over elkaar. De leerlingen zitten dus met hun gezicht naar elkaar toe.
  • De leerling heeft een pen nodig en een stuk papier.
  • De leerlingen interviewen elkaar in 1 minuut.
  • Dan schuift ieder 3 stoelen naar links. Opnieuw interviewen.
  • Daarna nog 1 keer opschuiven.
  • Bij ongelijke aantallen 1 drietal maken.

mavo

  1. Neem alle antwoorden hier over.
  2. Welk antwoord vind je het opvallenste antwoord?
  3. Kijk nog eens naar de vragen. Welke vraag is een voorbeeld van een gewone vraag?
  4. Welke vraag is een voorbeeld van een levensvraag?

havo

  1. Neem alle antwoorden hier over.
  2. Welk antwoord vind je het opvallenste antwoord?
  3. Kijk nog eens naar de vragen.Welke vraag is een voorbeeld van een gewone vraag?
  4. Leg dit uit aan de hand van de kenmerken van een gewone vraag.
  5. Welke vraag is een voorbeeld van een levensvraag?
  6. Leg dit uit aan de hand van de kenmerken van een levensvraag.

vwo

  1. Neem alle antwoorden hier over.
  2. Welk antwoord vind je het opvallenste antwoord?
  3. Kijk nog eens naar de vragen.Welke vraag is een voorbeeld van een gewone vraag?
  4. Leg dit uit aan de hand van de kenmerken van een gewone vraag.
  5. Verander deze gewone vraag zodanig dat het een levensvraag wordt.
  6. Welke vraag is een voorbeeld van een levensvraag?
  7. Leg dit uit aan de hand van de kenmerken van een levensvraag.

Oriëntalis

http://www.nieuwwij.nl/images/orientalis.jpg

Meneer Hoefsloot staat voor de klas. Martijn ziet dat op het bord staat: LEVENSBESCHOUWING. Hij is heel benieuwd wat ze nu dit uur gaan doen.

Meneer Hoefsloot heeft meteen groot nieuws:
"Volgende week gaan we op excursie naar museum Orientalis in Nijmegen", zegt hij. "Dit museum is eigenlijk een heel groot park met informatie over christendom, jodendom en islam. We gaan er met de bus naar toe".

"Ik ben benieuwd wat dat is. En jij?", fluistert het meisje dat naast Martijn zit. Ze heet Fatima.
Martijn kijkt haar steels aan. Mooie bruine ogen, een grappige neus. Wat zou zij van hem vinden? Haar agenda zit vol met stickers van Justin Bieber. Dat vindt hij maar niks.

"Eh...., tja.....", zegt Martijn.

 

R-vragen

  1. Waar gaan ze volgende week naar toe?
  2. Wat is dit?
  3. Hoe heet het meisje dat naast Martijn zit?
  4. Wat vindt Martijn van haar muziekkeuze?

 

T-vragen

  1. Zoek via google op in welke straat Oriëntalis ligt.
  2. Hoe heet het dorp precies waar Oriëntalis in ligt?

>1< Opdracht 9 (rTti)

Deze opdracht gaat over tabblad O8 en over de tabbladen U1 en U2

 

  1. Kijk op tabblad O8 naar het verhaal over het Bilderbergcollege. Zit er een gewone vraag in, zo ja welke?
  2. Zit er een levensvraag in, zo ja welke?

>1< Opdracht 10 (rttI)


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Bible_Museum_-_Stadttor.jpg

  • Ga op internet naar google. Tik in: Museumpark Orientalis.
  • Zoek een plattegrond van het park. 

mavo

  1. Neem deze over (kopieren doe je met: ctrl-c. Plakken doe je met ctrl-v)
  2. Schrijf drie plekken die je op de plattegrond ziet.
  3. Naar welke ben je het meest nieuwsgierig?

havo

  1. Neem deze over (kopieren doe je met: ctrl-c. Plakken doe je met ctrl-v)
  2. Kijk naar de plattegrond. Formuleer een gewone vraag.
  3. Formuleer een levensvraag

vwo

  1. Neem deze over (kopieren doe je met: ctrl-c. Plakken doe je met ctrl-v)
  2. Kijk naar de plattegrond. Stel je voor dat je er bent. Bedenk een gewone ervaring
  3. Bedenk een bestaanservaring.

 

 

 

pfx11 1 Bloemenmeisje

Waar gaat dit over?
Wat heb je gezien? Wat valt je op?
Luister naar het verhaal..
Wat kunnen we hiervan leren?
Is dit voor jullie een Carlosmomentje?

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als korrels van de maïskolf

Maya-indianen, Guatemala

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Tegen beten weten in

Rob de nijs

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Als ik alleen ben

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …