start
vooraf
Advies
Werkwijze

leerling


Adviseur Global Goals - Rwanda

Titus Brandsma
Reigerstraat 25
Velp

Global Goal bij Rwanda

Titus adviseert de gemeente in verband met Rwanda

 

Level 1: Inleiding

 

Aanleiding

In de gemeente Rheden draait het project Global Goals. Daarbij probeert de gemeente deze doelen onder de aandacht te brengen en (een stukje) te realiseren. Daarnaast heeft de gemeente contact met het land Rwanda.

In deze pontifex gaan wij adviezen uitbrengen hoe de gemeente Rheden  Global Goals kan inzetten in verband met Rwanda.

 

--> Klik hier voor een inleidende youtube

Beste leerling, jij gaat daarbij helpen.

Vooraf

 

programma deze les

  • tab vooraf - uitleg van centrale begrippen
  • tab opdracht - uitleg, ook van de levels
  • tab werkwijze - groepen formeren, taakverdeling
  • tab info - inlezen in het onderwerp
  • tab evaluatie - elke les sluiten we af met een evaluatie

 

Wat moet je vooraf weten:

  • Wat zijn Global Goals?
  • Waarom hebben we het over Rwanda?
  • Wat wordt jouw rol (adviseur)?

 

Let op: een advies is wat anders dan een project. In deze pontifex werken jullie toe naar een advies.

  • Voorbeeld van een advies: ons advies is om een voetbalwedstrijd te organiseren.
  • Voorbeeld van een project: je organiseert een voetbalwedstrijd.

Advies

In deze periode gaan jullie een advies uitbrengen aan de gemeente over het volgende onderwerp:

Aandacht voor Rwanda gaat via Global Goals.

De vraag is dus: Hoe kan de gemeente global goals inzetten om meer aandacht te krijgen voor Rwanda? Verzin een plan/project hoe dit het beste kan gebeuren.

 

Let op: een advies is wat anders dan een project.

  • Voorbeeld van een advies: ons advies is om een voetbalwedstrijd te organiseren.
  • Voorbeeld van een project: je organiseert een voetbalwedstrijd.

Doelgroep

Je kunt je niet op de hele gemeente richten. Vandaar dat jullie als adviesteam een keuze maken voor één doelgroep. Je kunt kiezen uit de volgende doelgroepen

  • Burger -  Jullie advies gaat dan over: Hoe gaat de gemeente Global Goals inzetten om meer aandacht te krijgen bij burgers voor Rwanda.
  • Bedrijf/instelling - Jullie advies gaat dan over: Hoe gaat de gemeente Global Goals inzetten om meer aandacht te krijgen bij bedrijven of instellingen voor Rwanda. Bij instellingen moet je denken aan verpleeghuizen.
  • Onderwijs - Jullie advies gaat dan over: Hoe gaat de gemeente Global Goals inzetten om meer aandacht te krijgen bij onderwijs voor Rwanda.
  • Sport - Jullie advies gaat dan over: Hoe gaat de gemeente Global Goals inzetten om meer aandacht te krijgen bij sportclubs voor Rwanda.

 

 Je kunt gebruik maken van de expertise van Bona Baana en van de gemeente. Zij komen binnenkort ook op school. Kijk dan vooral bij hun actie People for People. Die sluit het beste aan.

 

 

 

ww title="start" class="red solid"  }

Werkwijze

Hier staat beschreven hoe jullie te werk gaan. Lees alles eerst eens door voordat je begint.

ww title="team" class="blue solid"}

Team

Formeer een team van minimaal 3 en maximaal 5 personen. Met dit team ga je het plan / project bedenken en uitwerken.

Een team bestaat uit verschillende personen. Je kunt hierbij denken aan de volgende rollen:

  • puntjes op de i zetter
  • papieren tijger
  • lijnen uitzetter
  • nieuw licht
  • onderzoeker
  • bevlogen spreker
  • wetenschapper
  • grote roerganger
  • google-ist

 

  1. Bedenk zelf: wat voor type persoon ben ik of kan ik zijn?
  2. Wat zijn mijn sterke kanten binnen teamwork/samenwerking
  3. Bespreek met elkaar wat voor type persoon jij bent in het team.
  4. Verdeel de rollen in het team aan de hand van ieders sterke kanten.

ww title="keuze" class="orange solid"}

Keuze

Kies één van de doelgroepen (zie tabblad advies)

Bij het vorige tabblad hebben jullie ieders sterke kant beschreven. Schrijf hier op hoe dit tot zijn recht komt bij jullie keuze.

(voorbeeld: mijn sterke kant is vragen stellen. bij deze doelgroep ben ik degene die gaat vragen bij de organisatie wat ze zelf willen. ik ga ze interviewen)

ww title="planning" class="green solid"}

planning

lees alle levels eerst door. maak dan een planning. (keyr: voorbeeld planning bijvoegen.)

Hou een logboek bij

ww title="presentatie" class="red solid"}

Presentatie

Jullie eindproduct wordt een presentatie met daarin het advies. Deze presentatie wordt in het gemeentehuis van Rheden gegeven, in de raadzaal. Daarbij is de burgemeester aanwezig, raadsleden en andere genodigden.

 

Jullie presentatie is in de vorm van een powerpoint. Daarin komen o.a. de volgende dingen aan de orde:

  • Laat daarin zien wat en hoe je hebt onderzocht
  • Maak duidelijk hoe jullie hebben samengewerkt (ofwel hoe heb je onderzocht, wat heeft iedereen gedaan)
  • Maak duidelijk voor welke doelgroep jullie hebben gekozen
  • Welk advies geven jullie aan de gemeente - werk dit zover mogelijk uit.
  • (individuele vraag) Hoe belangrijk zijn de Global Goals binnen mijn levensbeschouwing? ( = mijn kijk op het leven)

Jullie presenteren allemaal in de raadzaal. Kiezen jullie voor één vertegenwoordiger dan krijgt alleen deze de punten. Dus, verdeel de taken.

Let op: een advies is wat anders dan een project.

  • Voorbeeld van een advies: ons advies is om een voetbalwedstrijd te organiseren.
  • Voorbeeld van een project: je organiseert een voetbalwedstrijd.

 

 

 

 

 

 

Info
individuele opdrachten
evaluaties

Informatie

Hieronder staan allerlei hyperlinks naar meer informatie.

 info title="gemeente" class="green solid" }

logo gemeente rheden

Gemeente Rheden en Rwanda

https://rheden.nieuws.nl/nieuws/131178/samenwerking-tussen-de-gemeente-rheden-langeberg-zuid-afrika-en-rubavu-rwanda 

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2392371/Gemeente-tekent-intentieovereenkomst-met-Zuid-Afrika-en-Rwanda 

 

 info via gemeente over opleidingsniveau in Rwanda: --> klik hier. of --> klik hier.

 

 

info title="Global Goals" class="orange solid"}

global goals logo

Global Goals

https://rheden4globalgoals.nl/  

https://vng.nl/onderwerpenindex/internationaal/gemeentelijk-internationaal-beleid/nieuws/rheden-winnaar-meest-inspirerende-global-goals-gemeente-2019  

https://vng.nl/global-goals-gemeenten-sustainable-development-goals-sdg 

the global goals grid color.png

 

info title="Bona Baana" class="blue solid"}

logo bona baana

Stichting Bona Baana

http://bonabaana.nl 

https://www.bonabaana.nl/people-for-people-rwanda/

{/tabs-info}

 

Individuele opdrachten

Beantwoord de volgende vragen in moodle. (level 1: individuele opdrachten) Druk op "item toevoegen" om jouw antwoorden te kunnen neerzetten.

  1. Wij kunnen als school / levensbeschouwing natuurlijk allerlei onderwerpen verzinnen en zeggen wat je daarbij moet leren, maar belangrijker is jouw eigen mening. Vandaar de vraag: Wat wil je leren bij dit onderwerp? Je snapt dat het antwoord "niks" geen zin heeft. Probeer zo duidelijk mogelijk te formuleren wat je wel denkt te leren of wilt leren (inhoudelijk, vaardigheden).
  2. Je hebt aan het begin van deze les jouw kwaliteiten benoemd. Op grond daarvan hebben jullie taken verdeeld in jullie team. Wat zijn jouw kwaliteiten?
  3. Je bent een onderdeel van een team. Hoe denk je dat de samenwerking zal gaan in het team?
  4. Hoe denk je dat het eindproduct zal zijn van jullie team?

evaluatie title="start" class="red solid" }

Evaluaties

We sluiten elk level af met een evaluatie, eerst individueel, daarna als groep. Beide evaluaties tellen mee bij de eindbeoordeling.

evaluatie title="individueel" class="blue solid"}

Individuele evaluatie

Kijk op moodle en vul daar de individuele evaluatie in.

Na deze individuele evaluatie ga jij het werk beoordelen van één of twee van jouw groepsleden.

evaluatie title="groepslid" class="orange solid"}

Beoordeling door groepslid

 

Een belangrjjke stap bij evaluatie is het beoordelen van elkaar. Dat gaan jullie nu doen. Je gaat de individuele opdrachten van één of twee van jouw groepsleden beoordelen.

  • Klik hier om naar de individuele opdrachten te gaan.
  • In de lijstweergave zie je alle inzendingen van jouw groep.
  • Kies één van de inzendingen. Bekijk de antwoorden. Wat vind je van die antwoorden, zijn ze goed, volledig, geef tips. Doe dit via notitie.

 

evaluatie title="groep" class="green solid"}

Groepsevaluatie

Beleg aan het einde van dit level een groepsvergadering. Hierin evalueer je hoe het is gegaan. De voorzitter zit deze vergaderging voor.

Bespreek de volgende vragen. Zet de antwoorden in moodle neer.

  1. Heeft iedereen eerst de individuele evaluatie gedaan?
  2. Heeft iedereen een ander groepslid beoordeeld?
  3. Hoe ging de samenwerking in de groep?
  4. Hoe ging het met de rolverdeling?
  5. Wat gaan we volgende keer anders doen m.b.t. de samenwerking?
  6. Hoe hebben we de opdrachten gedaan? (kwaliteitsvraag)

 

docent

uitbreiding richting teams a la moskee.
gemeenteraad naspelen? taakverdeling in de vorm van partijen
Of toch adviseursbureau? Dan taakverdeling: voorzitter, secretaris, deskundige 1,2,3

 

 

oude opzet:

 

Breng advies uit aan de gemeente over één van de volgende onderwerpen:

1. Aandacht voor Global Goals.

Hoe zouden zij de global goals beter onder de aandacht kunnen brengen? Verzin een plan/project hoe dit het beste kan gebeuren. Kies één van de volgende doelgroepen:

  • Burger
  • Bedrijf
  • Onderwijs
  • Instelling
  • Sport

2. Contact met Rwanda

Hoe zou de Gemeente Rheden leerlingen beter kunnen betrekken bij hun contact met Rwanda? Bedek een plan/project hoe dit het beste kan gebeuren. Kies één van de volgende doelgroepen:

  • Basisonderwijs
  • Middelbare school

3. Bona Baana, Titus en Rheden

Onze school houdt jaarlijks een sponsoractie voor Bona Baana. Mevrouw Verheggen is bij deze stichting betrokken. Naast geld inzamelen zijn er nog veel meer mogelijkheden om deze stichting te steunen, of om via deze stichting mensen in Rwanda te steunen.
Bona Baana ondersteunt een aantal projecten in Rwanda onder de titel 'People for People'. Kijk bij tabblad info voor een hyperlink. 

  • Kies één van die projecten (of een onderdeel ervan).
  • Kies een doelgroep in Rheden (bewoners, school, instelling).
  • Breng advies uit naar de gemeente Rheden hoe zij m.b.v. Bonabaana dit project onder de aandacht kan brengen bij deze mensen. Vraag je daarbij af: welke rol kan onze school daarin vervullen?

 

internationaal project http://nabuur.com

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Alle bloemen loven u

Faridoeddin Attar (13e eeuw), Iran.

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Over de muur

Klein orkest

 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

We and They

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …