start
Doelen
U1
U2
O1
O2
O3
O7
O10
L

pfx_36_0_01.jpgPontifex 36: Vertrouwen op hogere machten

Level 4: Hogere of Diepere?

In de eerste twee levels hebben we gekeken naar hogere machten als goden en godinnen. Het zijn de krachten die in het universum liggen, buiten de mens. Naast deze hogere machten staat een andere weg die we vooral in het vorige level hebben bekeken. We keken daar naar het boeddhisme. Boeddha zegt: "Een mens moet leren loslaten; Daar waar je jezelf vrijmaakt van begeerte kom je bij je diepste zijn; dat ligt in jezelf."

Deze twee vormen van 'hogere' macht (dus buiten jezelf in het universum, of diep in jezelf) worden met dure woorden aangeduid met transcendent en immanent. Dat zijn dan ook de begrippen die in dit level centraal staan.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder het begrip transcendent verstaan
  • weet je wat we onder het begrip immanent

Begrip: transcendent

Hogere macht
In het eerste level hebben we gekeken naar hogere machten. We noemden daar de krachten en machten die wij buiten ons zien. Het zijn de krachten en machten die ten grondslag liggen aan de natuur, de wereld, de schepping. Deze hogere machten hebben we in het tweede level bekeken in de vorm van goden en godinnen. We hebben gekeken naar de levensbeschouwing wicca, voor wie de natuur heilig is. Zij zien in de natuur en de beleving van de seizoenen een goddelijke kracht.

Transcendentie
Deze vormen van godsbeleving, van hogere macht, noem je met een duur woord transcendentie. Dit wil zeggen dat je de kracht, god, beleeft als iets dat buiten jezelf ligt. Je beleeft het als een overkoepelende kracht boven de natuur, als een godheid die vanuit de hemel de aarde regeert. God is een krachtig persoon die met macht regeert. Bij deze vorm van godsbeleving horen woorden als: Almachtige, Koning, Schepper. 

Begrip: immanent

Kern
In het derde level hebben we Boeddha aan het woord gelaten. Boeddha ziet zichzelf niet als godheid. Hij is een verlicht persoon. Iemand die zich los heeft weten te maken van zijn begeertes en bij de kern is gekomen van waar mens zijn. Hij heeft de goddelijke vonk in zichzelf blootgelegd en zich bevrijd van het juk van de reïncarnatie.

Immanentie
Zo'n goddelijke vonk is een beleving van hogere macht als iets dat in jouzelf ligt. Het is niet een goddelijke vonk ver in het heelal, achter de wolken in de hemel. Nee, het is een goddelijke vonk die in je hart ligt, je ziel. Met een moeilijk woord noem je dit immanentie. Het is een goddelijke kracht die je bij jezelf ervaart of in andere personen. Bij het godsbeeld dat hier bij hoort moet je niet denken aan woorden als kracht en macht, maar eerder aan woorden als goedheid, dichtbij, genade. Spreken over God doe je met woorden als Vader of Liefde.

Binnen de grote levensbeschouwingen kom je beide vormen van godsbeleving tegen. Hieronder geven we enkele voorbeelden.

  • Christendom. Een voorbeeld van transcendente godsbeleving is hier de gereformeerde kerk. Er is een sprake van toornige God die vanuit de hemel regeert. Bij de pinkstergemeente zie je een voorbeeld van immanentie. Je hebt een band met Jezus en via hem beleef je God in je hart.
  • Islam. Vrij algemeen gesproken zou je kunnen zeggen dat binnen de islam het transcendentie godsbeeld de boventoon voert. God, Allah, is almachtig en goed. Ook al noemen we hem met 99 namen, dan nog kunnen we hem nog niet beschrijven. Naast deze transcendente beleving zijn er ook andere vormen. Een voorbeeld van immanentie zie je bij het soeffisme, waar Allah als een kracht in jezelf wordt beleefd.
  • Jodendom. Bij het jodendom lopen beide belevingen nogal door elkaar. Van oudsher is God de almachtige die je aanspreekt met een titel (Adonai, heer) en niet met de naam. Dit suggereert een louter transcendente godsbeleving. Gaandeweg is in dit beeld ook ruimte gekomen voor immanentie. De naam van God werd JHWH, wat betekent: ik zal er zijn. Dat is veel meer dichterbij; veel minder afstandelijk.

 

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. Hoe werd 'hogere macht'  omschreven in level 1?
  2. Hoe hebben we deze 'hogere macht' in level 2 benoemd?
  3. Welke levensbeschouwing is daar aan de orde gekomen?
  4. Geef een omschrijving van het begrip transcendentie.
  5. Welke woorden voor God horen hier bij?

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. Hoe ziet Boedda zichzelf?
  2. Geef een omschrijving van het begrip immanentie
  3. Welke woorden voor God horen hier bij?
  4. Geef een voorbeeld van een christelijk transcendente godsbeleving
  5. Geef een voorbeeld van een islamitsich immanente godsbeleving
  6. Geef een voorbeeld van hoe God genoemd wordt binnen een joods immanente godsbeleving.

 

>4< Opdracht 3 (rTti)

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

Bij deze opdracht ga je via google  op zoek naar afbeeldingen over immanentie en transcendentie

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Ieder lid van de groep maakt een keuze voor immanentie of transcendentie. Schrijf op welke je hebt gekozen.
  3. Zoek via google naar afbeeldingen van immanente goden of transcendente goden.
  4. Bespreek met elkaar wat je hebt gevonden. Wat valt op bij de afbeeldingen. Wat je zie over immanentie/transcendentie?
  5. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

 

 

>2< Opdracht 7 (rTti)

 

Dit is een activerende opdracht

 Lees de volgende tekst:

'Ken jezelf' is een mooi motto, maar zelfinzicht is iets anders dan zelfanalyse. Soms willen we onszelf kennen alsof we een machine zijn die je uit elkaar kunt halen en weer ineen kunt zetten. In momenten van crisis kan het wel eens geod zijn om precies te kijken hoe het zover heeft kunnen komen.

Maar het is een vergissing te denken dat je jezelf ooit helemaal begrijpt. De vollle betekenis van je leven is niet uit te leggen.

Bij jezelf kunnen zijn, stil zijn, in jezelf gekeerd, is vaak de beste manier om tot zelfinzicht te komen. Niet omdat daardoor de knopen van ons leven worden ontward, maar omdat we daardoor in aarnaking komen met de heilige kern van ons bestaan. Die kern mag je niet analyseren. Daar past alleen dankzegging, acceptatie en eerbiediging.

(vrij vertaling van: Henri Nouwen, Brood voor onderweg. 22 maart.)

Bespreek met elkaar de volgende vragen:

Gaat het hier om immanentie of trancendentie

Welke ervaring heb je zelf met die 'stilte in jezelf', met die kern? Wat kun je en wil je daarvan delen?

 

>1< Opdracht 10 (rttI)

Bij tabblad U1 en U2 wordt gesproken over 'hogere machten' als immanent of transcendent.

Bij deze opdracht staat de vraag centraal waar jij je het meest bij thuisvoelt.

  1. Bij welke twee vormen (transcendent of immanent) voel jij je het meeste thuis?
  2. Waarom?
  3. Neem eens één van jouw familieleden voor ogen. Bij welke vorm zou hij/zij zich het meest thuis voelgen?
  4. Waarom?

 

Leerkracht

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als een steen in een vijver

Sun Ai Lee Park, Korea

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Tegen beten weten in

Rob de nijs

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Als ik vrij kom

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …