start
doelen
U1
U2
O1
O2
O3
O7
O10
L

pfx 36 0 01

Pontifex 36: Vertrouwen op hogere machten

Level 2: Goden en Godinnen

 

In het vorige level hebben we een start gemaakt met "Vertrouwen op hogere machten". We hebben gekeken naar wat hogere machten zouden kunnen zijn. In dit level kijken we wat specifieker naar één vorm van die hogere machten namelijk naar goden en godinnen. De begrippen die in dit level centraal staan zijn goden, godinnen en wicca.

 

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je dat er mannelijke en vrouwelijke goden zijn
  • weet je wat we onder wicca verstaan

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Centeotl.jpgBegrip: Goden en Godinnen

mannelijke en vrouwelijke
In heel wat levensbeschouwingen is er sprake van zowel mannelijke als vrouwelijke goden. Soms zijn het afspiegelingen (avatar) van één grote godheid, zoals in het hindoeïsme, soms zijn het eigen goden en godinnen op zich (zoals bij de oude grieken en romeinen). Bij veel natuurreligies zie je dat het vrouwelijke gekoppeld wordt aan de aarde, het leven-brengende en het mannelijke aan kracht zoals de zon. Een voorbeeld hiervan is de religie van de maya's. Een speciale plek is bij hen ook ingeruimd voor de maïs. In het scheppingsverhaal van de maya's wordt de mens geschapen uit die maïs.

pfx 36 2 u1 20160820hoofdman of hoofdvrouw
De titel van dit tabblad suggereert dat er gelijkheid is tussen (mannelijke) goden en (vrouwelijke) godinnen. Toch zie je bij veel religies dat uiteindelijk één van de twee de belangrijkste is. Heel grof gezegd zou je kunnen zeggen dat in onze westerse gebieden de mannelijke god de hoofdgod is (Wodan bij de germanen, Zeus bij de grieken, Jupiter bij de romeinen). Bij meer natuurreligies is de vrouwelijke god de hoofdgod als de levenbrenger. Als voorbeeld werd al de maya's genoemd.

Uitbreiding
video focus op de maatschappij, god http://www.schooltv.nl/video/focus-op-de-maatschappij-13-tm-16-gezocht-god/

 

Begrip: Wicca

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Wiccan_five_elements_1.PNGNatuurreligie
In dit level kijken we speciaal naar Wicca. Dit is een levensbeschouwing, een religie die de laatste tijd meer in de belangstelling staat. Maar wat is het eigenlijk? Wicca is een natuurgodsdienst. Wicca kent een god en godin, moeder aarde en vader zon. Daar zie je het idee van natuur ook terug. Voorbeelden van goden zijn Cernunnos (de gehoornde god) en Diana (godin van de jacht) .

Witchcraft
Het woord wicca komt van het Engelse woord witchcraft, dat hekserij betekent. Het begrip heks is in onze gebieden een besmette term. We denken dan aan een oude vrouw met kromme neus die bezig is met zwarte magie. Dit beeld is ons aangepraat door de heersende (katholieke) kerk in de middeleeuwen. Zij zagen de natuurreligies, de hekserij, als een ondermijning van hun levensbeschouwelijk gezag en benoemde en veroordeelde heksen dus als duivels. Die kon je maar beter op de brandstapel gooien. Sinds halverwege de vorige eeuw is hekserij weer in opkomst maar dan onder de naam wicca.

Verzameling
De levensbeschouwing wicca is eigenlijk niet één afgeronde religie. Er is niet één boek of handvest waarin staat wat deze religie precies inhoudt. Het is meer een verzameling van allerlei vormen van religie die op elkaar lijken. Op de ene plek zal dan ook meer aandacht zijn voor bijvoorbeeld de verering van een bepaalde god. Op een andere plek zal meer aandacht zijn voor de verering van een bepaalde godin. Soms worden goden en godinnen ook gedeeld met andere religies/levensbeschouwingen. Kijk maar naar de eerder genoemde goden Cernunnos en Diana, die komen ook voor in andere levensbeschouwingen (Cernunnos bij de kelten, en Diana bij de romeinen)

Natuur
Toch valt er wel een gezamenlijke lijn te ontdekken, verbindende elementen. We noemen er twee: de beleving van de natuur en daarbij de viering van de seizoenen. We beginnen met de beleving van de natuur. Binnen de wicca spreekt men vaak over de vier elementen: water, vuur, lucht en aarde. Daarnaast kent men ook het vijfde element, namelijk de ziel (geest, spirit). Je ziet dat terug in het pentagram: de vijfpuntige ster (met de punt naar boven). De godin wordt vereerd in drie gedaantes: de maagd, de moeder en de wijze vrouw (let op: cyclus geboorte-leven-dood-geboorte....) De natuur wordt als heilig beleefd, als goddelijk. Overal waar de vier elementen samenkomen daar is het goddelijke. Daarom is de natuur ook heilig want in elk stukje is de god en godin aanwezig. Van hieruit valt ook te snappen waarom het van belang is om de seizoenen te vieren.

Jaarfeesten
Binnen de wicca is er sprake van 8 grote jaarfeesten, op het ritme van de seizoenen. In elk seizoen zijn er twee feesten. Bij die feesten worden de goden en godinnen vereerd, wordt de natuur vereerd  en wordt de eigen plek in het geheel vereerd. Tijden de feesten wordt dank uitgesproken en kracht op gedaan. Het ritme van de feesten is het ritme van de seizoenen waarbij ook het ritme van de maan een belangrijke rol speelt.

 

 

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. Wat is een ander woord voor afspiegeling?
  2. Waar wordt bij veel natuurreligies het vrouwelijke aan gekoppeld?
  3. En waar wordt het mannelijke aan gekoppeld?
  4. Waar uit wordt volgens de maya's de mens geschapen?
  5. In welke delen van de wereld wordt vooral de man als hoofdgod vereerd?
  6. Bij wat voor soort religies wordt meer de vrouw als hoofdgod vereerd?

 

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. Geef een andere naam voor: de gehoornde god
  2. Geef een andere naam voor: godin van de jacht
  3. wat heeft hekserij met wicca te maken?
  4. Waarom is wicca meer een verzamelnaam?
  5. Welke twee verbindende elementen worden er genoemd die wicca toch tot een geheel maken?

>4< Opdracht 3 (rTti)

 

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Natuurreligies zijn onder verschillende namen bekend. Maar ze zijn net weer even anders. Elk lid van de groep onderzoekt één van de vormen van die natuurreligies. Je kunt kiezen uit: wicca, paganisme, druïde of hekserij. Zoek op wat zij zeggen over goden en godinnen.
  3. Wat zijn de overeenkomsten, wat de verschillen.
  4. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

 

 

>4< Opdracht 7 (rTti)

Bij het vorige level is een mindmap hoekpapier gemaakt over "hogere machten". (level 1, opdracht 3) De docent heeft van de klassen-mindmap een kopie gemaakt. Zet deze kopie op het bord.
De leerlingen kiezen individueel 1 begrip.
Bij dat begrip verzinnen ze een vraag (die bij levensbeschouwing hoort)
De vragen worden verzameld op het bord.

De docent maakt een kopie van de aangevulde mindmap. Deze wordt in de volgende stap gebruikt.

 

>1< Opdracht 10 (rttI)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Wheel_of_the_Year.JPGBij de levensbeschouwing wicca neemt een viering van de seizoenen een belangrijke plaats in. 

Deze vraag gaat dan ook over de 8 jaarfeesten bij Wicca.

 

Surf naar internet en zoek informatie over het volgende.

  1. Welke zijn de acht sabbats? Geef de naam van het feest, de datum waarop dit gevierd wordt en geef een korte omschrijving.
  2. Welke van de acht spreekt je het meeste aan? Waarom? (Let op: je moet er één kiezen).
  3. Bij de acht sabbats is ook steeds sprake van bepaalde goden, godinnen of bepaalde fases in hun leven.
    Zoek bij de acht sabbats wat hier bij hoort.


 

 

 

Leerkracht

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Alle bloemen loven u

Faridoeddin Attar (13e eeuw), Iran.

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Sunday bloody sunday

U2 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

In de wolken

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …