Start|grey
Uitleg|green
D|grey
Z|blue

pfx 1a kop

Intermezzo 33: Werkstuk

In dit intermezzo ga je aan de gang met een werkstuk

doelen

Beste leerling. Aan het einde van deze les:

  • Weet je

{accesstext mode="level" level="onderwijs"}Log in om de rest te kunnen zien||

Uitleg 

begrip

Individueel
De bedoeling is dat je dit werkstuk gezamenlijk maakt, maximaal twee personen.

Onderwerpen
Maak een keuze uit één van onderstaande onderwerpen:

Dood - hoe kijken levensbeschouwingen aan tegen dood? Welke rituelen, gebruiken, teksten, gebeden
Lessen in geluk - In Zuid-Limburg is een school die dit op het rooster heeft staan. Leerlingen krijgen les in geluk. Wat moet daarin aan bod komen en hoe? Maak een opzet voor 4 lessen voor klas 3. Schrijf daarin wat de leerlingen moeten weten, en gaan doen, waarom en hoe. En maak een opdracht hoe die lessen aflopen (toets, toneelstuk, geluksmoment,....)
World of Warcraft en levensbeschouwing. WoW is een populair spel, wellicht speel je het zelf. In wow zit veel dat met levensbeschouwing te maken heeft. Zoek uit wat. Geef je mening over het spel vanuit jouw eigen levensbeschouwing.
Onderweg naar Morgen. ONM is een populaire soap op de Nederlandse televisie, net als GTST. Er wordt een wereld in geschapen die soms heel veel op de werkelijkheid lijkt, soms helemaal niet. Analyseer een aantal afleveringen op rituelen, symbolen, onderliggende waarden, normen. Schrijf uit welke levensbeschouwing, welke kijk op het leven onder die serie is. Je mag zelf kiezen welke soap. Enige voorwaarde is dat die op de Nederlandse tv wordt uitgezonden. Reageer ook op de serie vanuit je eigen levensbeschouwing.
Wicca. Een van de snelst groeiende religies in Nederland is wicca, ofwel moderne hekserij. Het is een vorm van natuurreligie waarin allerlei rituelen vanuit verschillende religies in mengvorm naast elkaar bestaan. Onderzoek die wicca op feesten, rituelen, gebruiken. Geef jouw mening over die nieuwe religie vanuit jouw eigen levensbeschouwing.
Dementie. Veel mensen in de verpleeghuizen in Arnhem lijden aan dementie, de ziekte van Alzheimer. Ze vergeten steeds meer van hun leven en weten op het laatst zelfs niet meer wie ze zelf zijn. Misschien ken jij wel mensen uit je eigen omgeving. Zoek uit van dementie is, welke vormen er zijn. Sommige mensen zeggen dat demente mensen eigenlijk geen mensen meer zijn. Geef uitgebreid antwoord op deze vraag. Wat zegt jouw levensbeschouwing hierover? Als je een van de pastores van het verpleeghuis Elderhoeve in Arnhem-Zuid wil interviewen (met goeie vragen) dan geef maar een gil. De vrouw van meneer de Keyzer heeft dat als beroep.
Feesten bij het leven. Feesten hebben een hele belangrijke rol in ons leven. Ze zijn er niet zomaar. Veel feesten hebben te maken met levensbeschouwing. Dat gaat van carnaval tot verjaardag. Zoek uit wat de bedoeling is van feesten, welke belangrijke feesten wij kennen, welke rituelen erbij horen. Kijkend vanuit jouw eigen levensbeschouwing: bedenk een nieuw feest met rituelen erbij.
Illuminatie. Wat is dit nu eigenlijk. Zoek informatie, vanuit verschillende bronnen. Waarom is het zo populair?
Unesco, een 'must' voor elke school. Wij zijn een UNESCO-school. Wat is UNESCO, wat doen zij voor het onderwijs. Wat doen wij aan UNESCO. Waarom doen wij dat?


Hoe ziet het werkstuk er uit
Om een goed werkstuk te maken moet je je gedegen voorbereiden. Hier is een link naar kennisnet met informatie hoe je een werkstuk moet maken.

Onderdelen
Jouw werkstuk bestaat uit een aantal onderdelen
Onderdeel A: hoofd- en deelvragen. Je hebt wel een onderwerp, maar daarbinnen wil je iets preciezer weten. Hoe duidelijker je weet wat je zoekt, hoe gemakkelijker het is. Dus: formuleer een hoofdvraag. Daarnaast formuleer je deelvragen. 
Onderdeel B: informatie. Je zoekt in boeken of op internet naar informatie over jouw onderwerp. Lengte: minimaal 3 A4
Onderdeel C: koppeling aan jouw levensbeschouwing. Hier stel je vragen aan jezelf over het onderwerp. "Wat vind ik er nou van?", "Wat zegt mijn levensbeschouwing hier nou over?". Lengte: minimaal 1 A4
Onderdeel D: Conclusie. Na alles geschreven en overdacht te hebben geef je antwoord op jouw hoofdvraag. Lengte: minimaal 1 A4
Onderdeel E: Bronnen. Vermeld duidelijk waar je jouw informatie vandaan hebt. Je mag altijd bronnen gebruiken maar nooit zomaar klakkeloos gebruiken zonder dit te vermelden. scholieren.com is een goede bron. Maar een werkstuk in zijn geheel overnemen is plagiaat en levert je een één op. Daar heb je niks aan!
Verder zijn er nog enkele zaken die een werkstuk volledig maken, zoals een voorkant, een inhoudsopgave (met paginanummers), een inleiding en een logboek (hoe en wanneer heb ik er aan gewerkt)

Beoordeling

onderdeel
punt
Onderdeel A
1
Onderdeel B
2
Onderdeel C
2
Onderdeel D
2
Onderdeel E
1
Voorkant
0,5
Inhoudsopgave
0,5
Inleiding
0,5
logboek
0,5

Inleveren
Je moet het inleveren op papier, dus niet via email. Te laat inleveren kost je punten !!!!

{tabs Ev|red}

Evaluatie

Naar inhoud

Naar proces

{/accesstext}{accesstext mode="level" level="docent"}

handleiding docent

tekst

{/accesstext}

{accesstext mode="level" level="onderwijs"}

Zijstromen

In deze tabbladen vind je uitbreidingen bij de stap. Het zijn zijstromen. Je kunt ze gebruiken. Aanvullingen, tips, mail mij.

zijstroom verhaal|blue}

zijstroom Bijzondere dag|white}

{module [197]} 

zijstroom gedicht|green}

zijstroom foto|orange}

zijstroom youtube|grey}

zijstroom title="vraag" class="grey solid" } {snippet z-vraag} zijstroom title="ster" class="red solid" }

Stercollectie

Als je tijd over hebt werk je aan de stercollectie. Dit is een collectie opdrachten die extra zijn, voor ster-leerlingen :)

Het materiaal is afkomstig van Vo-content.

---

pfx 1a

Bij deze pontifex hoort : Jodendom.

Klik hier voor de opdrachten. Maak de opdrachten in Word en lever het in bij je docent.

---

pfx 1d

Bij deze pontifex hoort : griekse en romeinse godenrijk.

Klik hier voor de opdrachten. Maak de opdrachten in Word en lever het in bij je docent.

----

pfx 2a

Bij deze pontifex hoort : ontstaan en verspreiding van de islam.

Klik hier voor de opdrachten. Maak de opdrachten in Word en lever het in bij je docent.

---

pfx 2b

Bij deze pontifex hoort : hindoeïsme.

Klik hier voor de opdrachten. Maak de opdrachten in Word en lever het in bij je docent.

---

pfx 2c

Bij deze pontifex hoort : Nederlanders van overal.

Klik hier voor de opdrachten. Maar de slotopdracht (collage) in powerpoint en lever het in bij je docent.

---

pfx 2d

Bij deze pontifex hoort : jeugdculturen.

Klik hier voor de opdrachten. Maar de opdrachten in Word en lever het in bij je docent.

 

{/accesstext}

 

slot|grey

 

{snippet einde-level}

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Avondgebed

Islam

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Aarde lucht vuur water

een lied over de vier elementen

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Voor de bij bijeengebracht

Een bijdehand gedicht

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …