Start
doelen
U1
U2
O1
O2
O3
O4
O6
O7
O9
L
Z

pfx 35 0 01

Pontifex 35: Vrijheid in individualisme

Level 5: Millenniumdoelen verwezenlijken

 

Het begrip dat in dit level centraal staat is barmhartigheid. 

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder het begrip millenniumdoelen verstaan.
  • weet je wat we onder zelfontplooiing verstaan.

Begrip: Millenniumdoelen

De Verenigde Naties hebben alle mensen in de wereld vooraf aan het jaar 2000 opgroepen om zich in te zetten voor een betere wereld. Volgens de VN moet het toch mogelijk zijn om in 2015 een einde te maken aan een achttal grote problemen van de wereld: armoede, ondervoeding, uitbuiting, vrouwenonderdrukking, gebrek aan onderwijs, en nog een paar. Samengevat heten deze de millenniumdoelen. Volgens de VN leveren deze doelen meer menselijkheid en meer vrijheid op voor alle burgers van deze aardbol.

Bij de vorming tot wereldburger is het essentieel om kennis te nemen van en na te denken over mensenrechten. Ze staan voor fundamentele waarden. Het gaat om zaken als de gelijkwaardigheid van alle mensen, rechtvaardigheid en het fundamentele recht van elk mens op vrijheid en op ontwikkelingskansen. Wat is het verband tussen het eigen gedrag, bijvoorbeeld als consument, en de mensenrechten elders in de wereld? Hoe staat onze overheid tegenover mensenrechten en wat vinden we daarvan? Wat kunnen we doen om internationaal de situatie op het gebied van de mensenrechten te verbeteren?
bron: ncdo.nl

Als wereldburger moet je je dus verhouden tot anderen. Als burger van een ontwikkeld land ben je dus medeverantwoordelijk voor alle andere burgers van de wereld.

Begrip: Zelfontplooiing

Zelfontplooiing ... ten koste van?

Op deze pagina zetten we eerst twee meningen tegenover elkaar: het individualisme en het socialisme.

Individualisme
Moeten wij ons wel inzetten voor de millenniumdoelen? Is zelfontplooiing, dus dat ikzelf tot mijn recht kom, niet een veel groter doel? Mag mijn eigen ontwikkeling ondersneeuwen doordat ik rekening moet houden met die millenniumdoelen? Het zijn de vragen die horen bij het individualisme. Daar waar het individu het meest tot zijn recht komt heeft dit een meerwaarde voor het geheel. (zie ook liberalisme)

Socialisme
Globalisten en socialisten raaien dit om: daar waar het geheel meer tot zijn recht komt heeft dit een meerwaarde voor elk individu. Zelfontplooiing mag dan ook nooit ten koste gaan van het grotere (globale) doel.

Niet wat, maar dat
Nu kunnen we verzanden in een tweestrijd tussen indivualisme en globalisme, over de positie van het individu. Uiteindelijk is toch de maat voor onze beschaving wat we doen voor de mensen die het minder hebben dan wij. Uiteindelijk zullen wij ons tot elkaar moeten verhouden en (wereldwijd gezien) kunnen de millenniumdoelen ons daarbij helpen.

 

>1< Opdracht 1 (Rtti+rTti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. Waarom heten deze doelen millenniumdoelen?
  2. Wanneer moeten ze gerealiseerd zijn?
  3. Op de afbeelding zie je de acht belangrijkste doelen. Zoek via internet op wat de acht milleniumdoelen zijn. Noem hier de titels.
  4. Welk doel draagt volgens jou het meest bij aan de vrijheid van mensen?

 

>1< Opdracht 2 (Rtti + rTti)

 

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. Welk millenniumdoel draagt volgens jou het meest bij aan de zelfontplooiing van de mens?
  2. Welk millenniumdoel sluit het meeste aan bij het socialisme?
  3. Kies één van de twee meningen. Zet hier neer welke.
  4. Geef aan wat je daar goed aan vindt. Onderbouw je mening.
  5. Geef aan wat je niet goed vindt aan de andere. Onderbouw je mening.

>4< Opdracht 3 (rTti)

o3 title="start" class="red solid" }

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Sinds 2015 zijn de millenniumdoelen afgelopen. De Verenigde Naties heeft daarvoor in de plaats andere doelen gesteld. Zoek via internet op welke die andere doelen zijn.
  3. Bespreek met elkaar welke van die nieuwe doelen jullie het belangrijkste vinden.
  4. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

 

  1. Welke van die nieuwe doelen vind jij het belangrijkste?
  2. Waarom? Noem minimaal twee argumenten.
  3. Noem ook twee tegen-argumenten die anderen zouden kunnen noemen waarom dit doel niet het belangrijkste zou kunnen zijn.

 

 

 

>1< Opdracht 4 (rTti)

o4 title="start" class="red solid" }

Dit is een foto opdracht.

--> Klik hier om de foto groter te zien.

http://farm1.staticflickr.com/34/71885208_539c051bff_o.jpg

 

Vragen

  1. Wat zie je op de foto?
  2. Leg uit wat deze foto met millenniumdoelen te maken heeft
  3. C. Leg uit dat deze foto ook met zelfontplooiing te maken kan hebben.

 

 

 

 

>1< Opdracht 6 (rTti)

 

 

Gedicht: Fair Trade

Wat weet ik werkelijk van de dingen om mij heen?
De steigerhouten loungeset in mijn tuin,
de schoenen waarin ik op deze wereld loop,
de koffie die ik drink, de ring aan deze vinger.
Wie waren het die ze voor mij hebben gemaakt?
Waar is de man die bomen voor mij kapte,
wie is de vrouw die mand na mand mijn bonen droeg,
hoe heet het kind dat al mijn zolen stikte?
Wie ging er met het goud vandoor? Wie verdiende hier?
Misschien was het een ver familielid die deze ring smeedde,
een vriend die het aan mij verkocht, waarna ik aan mijn vrouw
en god en vaderland mijn trouw gezworen heb.
Wij hebben onze kinderen wel fair geproduceerd,
maar leer ik hen ook dat zij consumeerlijk moeten zijn?

(c) Arjan Keene

Ter gelegenheid van: Ede Fair Trade Gemeente 2013

Vragen

Lees het gedicht: Fair Trade

  1. Welke regel spreekt je het meeste aan? Waarom?
  2. Welke regel spreekt je het minste aan? Waarom?
  3. Zoek op wat de betekenis is van het keurmerk Fair Trade.
  4. Maak duidelijk dat dit gedicht te maken heeft met de millenniumdoelen.

 

 

 

>2< Opdracht 7 (rTti)

foto-opdracht

Kies in 1 minuut een foto die voor jou te maken heeft met individualiteit.

Overleg in drietallen waarom je de foto hebt gekozen

 

 

 

>1< Opdracht 9 (rTti)

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Thomas_von_Kempen_JS.jpgDe volgende tekst is geschreven door Thomas a Kempis.

Bescheidenheid

Ieder mens wil wel graag meer weten, maar wat heb je aan kennis zonder rekening te houden met God? Een bescheiden boer die rekening houdt met God, is beslist beter dan een opschepper van een filosoof die de sterren bestudeert, maar niet naar zichelf kijkt. Wie zichzelf goed kent, ziet in hoe weinig hij eigenlijk voorstelt. Hij hoeft ook niet zo nodig complimentjes te krijgen.

Houd toch op met steeds meer te willen weten; je wordt er alleen maar door afgeleid en je raakt uiteindelijk teleurgesteld. Mensen willen graag geleerd en wijs zijn in de ogen van anderen. Maar er zijn zo veel dingen die er absoluut niet toe doen als het gaat om werkelijk mens zijn. Het is niet handig en bovendien een versplilling van energie, als je je steeds maar bezigheoudt met dingen die niet te maken hebben met een goed leven. Veel praten levert niets op, maar goed leven is verfrissend voor je geest, en een zuiver geweten geeft vertrouwen in je relatie met God.

Hoe meer je weet, des te groter is je verantwoordelijkheid om een goed leven te leiden. Schep daarom niet op over wat je allemaal weet, maar wees er dankbaar voor en ga er bewust mee om. Als je denkt heel veel te weten, besef dan dat er nog veel meer is dat je niet weet. Heb geen hoge dunk van jezelf maar geef liever toe dat je in wezen nog weinig weet. Waarom wil je boven anderen staan? Er zijn immers altijd wel mensen te vinden die meer kennis en ervaring hebben dan jij. Als je echt iets nuttigs wilt leren, blijf dan anoniem en op de achtergrond.

Het is belangrijk als mens jezelf te leren kennen en te beseffen hoe weinig je eigenlijk voorstelt. Het is wijs en verstandig positief over anderen te denken en zelf bescheiden te blijven. Als je een ander duidelijk een fout ziet maken of een misdrijf ziet plegen, denk dan niet dat je zelf zo veel beter bent: je weet niet wanneer je zelf in de fout gaat. We maken allemaal fouten, we zijn daarin allemaal zwak; denk niet dat er iemand is die meer fouten maakt dan jij.

 

Uit: Mink de Vries: Thomas a Kempis, de navolging van Christus in jonge taal. Uitgeverij Adveniat, Baarn, 2012 (p.17-19)

Vragen

  1. Wat spreekt je hierin aan? Motiveer je antwoord.
  2. Wat spreekt je hier niet in aan? Motiveer je antwoord.
  3. Maak duidelijk of deze tekst te maken heeft met de millenniumdoelen.
  4. Maak duidelijk of deze tekst te maken heeft met zelfontplooiing.

 

 

Leerkracht

 

 

Zijkolommen

Uitbreidingen
In de kolommen hiernaast zie je allemaal uitbreidingen staan. Elk blok is een ander soort uitbreiding. Soms is het een tekst, dan weer een opdracht.

Opdracht
Kies één van de blokken. Onderaan elk blok kun je een keuze maken voor een opdracht. Verzamel al je opdrachten op één plek, bijvoorbeeld op OneDrive.

 

 

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Aan de rand van de Kalahari

Zimbabwe

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Dankzij hen

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …