Start|grey
doelen|grey
U1|green
U2|green
O1|blue
O2|blue
O3|blue
O4
B1
O5|blue
O6|blue
O7|blue
O9
O10
Geen
Z

pfx 35 0 01

Pontifex 35: Vrijheid en individualisme

Level 3: Samen op Facebook

 

Het derde level bij Pontifex gaat altijd over waardegemeenschappen. Ook bij deze Pontifex over vrijheid en individualisme is dit het geval. We kijken naar hoe waardegemeenschappen hierover denken. De begrippen die in dit level centraal staan zijn ideologie en waardegemeenschap.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder individualisme verstaan
  • weet je wat we onder een waardegemeenschap verstaan

Begrip: Ideologie

Individualisme
In de vorige levels hebben we gekeken naar de mens als individu. Daarbij hebben we ook gekeken naar het individualisme. We hebben gezien dat de mens daarin zelf kan bepalen wat hij/zij belangrijk vindt, zichzelf mag ontplooiien. Het gegeven dát je zelf mag bepalen wat belangrijk op roept de vraag op: waarom vind jij de dingen belangrijk die je belangrijk vindt? (Anders gezegd: waarom vind je díe dingen belangrijk?). Vroeger zouden we daarbij verwijzen naar onze gezamenlijke ideologie, bijvoorbeeld het christendom als bron van de belangrijke waardes. Maar met de opkomst van het individualisme heeft ook de gezamenlijke ideologie een andere plek gekregen.

Ideaal
Wat is eigenlijk een ideologie? Kort gezegd: het geheel van idealen die wij najagen. We hebben een beeld, visioen, waar het met ons en onze wereld heen moet. We hebben het idee, de hoop, dat de wereld ooit zo zal worden. Voorbeelden van dit soort ideologieën zijn naast de grote religies het socialisme, het humanisme. Bij al deze voorbeelden kun je een ideaal wereldbeeld benoemen.

Geen gezamenlijke ideologie
In de ontwikkeling van het groeiend individualisme zie je dat ook de gezamenlijke ideologie verdwijnt. We hebben geen gezamenlijke ideologie meer. We hebben niet meer met z'n allen dezelfde levensbeschouwing (christendom), we hebben niet meer met z'n allen hetzelfde beeld van hoe onze toekomst er ideaal gezien (= ideologie) uit zou moeten zien. We zijn een samenleving van individuën en ieder heeft zijn eigen ideologie. Toch leeft de mens niet op zichzelf; je bent een individu temidden van anderen. Vandaar dat we nu gaan kijken wat dit alles betekent voor de waardegemeenschappen waarmee wij ons verbonden voelen.

 

Begrip: Waardegemeenschap

Waardegemeenschap en individualisme
Een begrip wat vaak terugkomt bij levensbeschouwing is waardegemeenschap. Het is de plek waar je waarden leert, waarden deelt. Het begrip individualisme lijkt in spanning te staan met waardegemeenschap. In het individualisme zeg je dat de mens onafhankelijk is, zijn eigen mening vormt, en dit los kan doen van anderen. Bij waardegemeenschap gaan we er van uit dat je waarden leert en deelt in een groep mensen om je heen, dichtbij en veraf. Dus niet los.

De mens als sociaal wezen
Toch kunnen deze twee begrippen zich goed tot elkaar verhouden. Dat komt omdat de mens van nature een sociaal wezen is. Hij/zij is altijd op zoek naar anderen, altijd op zoek naar contact. De mens gedijt het beste te midden van anderen. Ook al is de mens een individu, (vrij, onafhankelijk, eigen keuze) dat neemt niet weg dat de mens anderen nodig heeft om een eigen mening te vormen. Zolang als die waardegemeenschap de waarden niet dwingend oplegt (denk aan de kerk vroeger: jij moet dit doen, jij moet dat denken) is er ruimte voor het individu om in vrijheid zijn/haar eigenheid te vormen. Dat vraagt dus om nieuwe vormen van waardegemeenschappen.

Waardegemeenschap 2.0
Een mooi voorbeeld van zo'n nieuwe waardegemeenschap is facebook. Dit sociale medium is bij uitstek een voorbeeld van hoe een waardegemeenschap tegenwoordig kan zijn. Facebook geeft je de ruimte om jezelf te zijn, om jezelf te tonen zoals je wilt. Het is ook een individueel medium. Ieder individu heeft zijn/haar eigen pagina. Facebook geeft ook een andere lading aan het begrip vriendschap. Een vriend(in) is niet meer iemand die bij jou in de klas zit en twee huizen verder woont, dus in de reële wereld. Nee, een vriend(in) is iemand in de virtuele wereld. Het  kan iemand zijn die aan de andere kant van de wereld woont en die maar een stukje van je kent. Je kunt dit vangen in het begrip: globaal. (= kort, vaak niet zo intens, en wereldwijd)

 

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. Wat verstaan we onder individualisme?
  2. Welke achterliggende vraag wordt opgeroepen door het groeiend individualisme?
  3. Waarin vonden we vroeger het antwoord op deze vraag?
  4. Wat bedoelen we met een ideologie?
  5. Welke voorbeelden van ideologieën worden genoemd

 

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. Wat is een waardegemeenschap
  2. Waarom lijkt het begrip waardengemeenschap in spanning te staan met het begrip individualisme?
  3. Wat is een sociaal wezen?
  4. Waarom is facebook een mooi voorbeeld van een nieuwe vorm van waardegemeenschap?
  5. Facebook geeft een nieuwe lading aan het begrip vriendschap. Hoe zou je de 'oude vriendschap' kunnen omschrijven?
  6. Hoe zou je de 'nieuwe vriendschap' kunnen omschrijven?

 

>4< Opdracht 3 (rTti)

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

Hieronder vind je drie gedichten over Facebook

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Kies met elkaar één van de gedichten om te bespreken. Schrijf op welke jullie hebben gekozen.
  3. Bespreek de volgende vragen met elkaar en noteer jullie bevindingen:
    1. Welk beeld van facebook spreekt hier uit? (pos/neg, want..)
    2. Welk beeld van vriendschap spreekt hier uit?
  4. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

 

>1< Opdracht 4 (rTti)

 

Dit is een foto opdracht.

--> klik hier om de foto groter te zien.

 pfx 35 3 04 20130909

Havo vragen

  1. Welke vormen van 'oude' vriendschap zie je op de foto?
  2. Welke vormen van 'nieuwe' vriendschap zie je op de foto?
  3. Bij welke waardegemeenschappen kan deze foto horen?

VWO vragen

  1. Welke vormen van 'oude' vriendschap zie je op de foto?
  2. Welke vormen van 'nieuwe' vriendschap zie je op de foto?
  3. Bij welke waardegemeenschappen kan deze foto horen?
  4. Welke voordelen heeft deze vorm van  'nieuwe' vriendschap voor deze waardegemeenschappen?

 

 

bilderberg 250-56

Schaap

 "Pring". Een zacht bliepje op de telefoon van Fatima verraadt dat ze een nieuw bericht heeft op Facebook. Omdat het zo druk was in de aula is ze buiten gaan zitten, met Hivi, Sandra en Aïcha. Fatima kijkt op haar telefoon. Ze ziet een foto van haar neef met de tekst eronder: op naar het slachtfeest.  "Laat eens zien" zegt Hivi. "Wat is dat nou?," vraagt ze. "Dat is mijn neef." Zegt Fatima. "Die is samen met mijn oom alvast een schaap uitzoeken voor het slachtfeest, binnenkort."

Sandra kijkt naar Fatima en vraagt dan: "Dat heet toch het offerfeest?" Fatima denkt even na. Ja, zo heet het ook, denkt ze, maar toch ook offerfeest. "Het heet slachtfeest, omdat je een schaap slacht. Het heet offerfeest omdat het dan gaat over Ibraïm en Ismaël." Sandra denkt na. Ze hebben het offerfeest ook al eens besproken bij meneer Hoefsloot bij levensbeschouwing. "Welke naam vind jij mooier? " Vraagt ze aan Aïcha. Deze  denkt even na en zegt dan  "Ik vind de naam offerfeest mooier. Bij slachtfeest als naam kijkt je alleen naar wat je doet. Bij offerfeest kijk je naar het geloof, en dat vind ik veel belangrijker voor mijn leven."

Fatima knikt. Ze pakt haar telefoon en kijkt nog eens naar de foto. Zal ze hem 'liken'?

 

>1< Opdracht 5 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad B1

  1. Waar zijn ze gaan zitten?
  2. Wie allemaal?
  3. Wie heeft de foto "gepost" op facebook?

 

>1< Opdracht 6 (rTti)

Kijk nog eens naar het verhaal van het Bilderberg college (tabblad B1)

  1. Maak duidelijk dat dit verhaal met ideologie te maken heeft.
  2. Één van de andere grote feesten in de islam is het suikerfeest, ofwel "feestdag ter gelegenheid van het breken van het vasten". Wat zou Aïcha (zie Bilderbergcollege) over beide namen zeggen?
  3. Fatima vraagt zich af of ze de foto zal 'liken'. Welke argumenten spelen door haar hoofd, denk je. Noem er minimaal twee.

 

>2< Opdracht 7 (rTti)

Wat heb jij - wat heb ik?

  1. Benoem voor jezelf één waardegemeenschap waar jij deel van uit maakt die gestoeld is op 'oude' vriendschappen
  2. Benoem voor jezelf één waardegemeenschap waar jij deel van uit maakt die gestoeld is op 'nieuwe' vriendschappen.
  3. Verzamel antwoorden van anderen op de volgende manier:
    1. Elke leerling in de klas heeft een nummer gekregen (1 t/m 4)
    2. De linkerhelft van de klas gaat bij de rechterhelft van de klas antwoorden scoren (nummers 1 zoeken nummers 1)
    3. De rechterhelft van de klas gaat bij de linkerhelft van de klas antwoorden scoren (nummers 1 zoeken nummers 2, 2 zoekt 3, 3 zoekt 4, 4 zoekt 1)

 

 

 o7 antwoorden scoren 1

 

 

 

 

 

>1< Opdracht 9 (rTti)

 

Er is een Nederlands lied dat al behoorlijk oud is maar nog steeds hoge ogen gooit in de Top 2000 die steeds aan het einde van het jaar gedraaid wordt op de radio. Het is het lied Pastorale uit 1969. Het wordt gezongen door Ramses Shaffy en Liesbeth List. Hieronder zie je de clip met songtekst.

Vragen

  1. In het lied Pastorale zingen Ramses Shaffy en Liesbeth List een duet. Zoek op via wikipedia wie de tekst heeft geschreven voor dit lied en wie de muziek.
  2. De twee zangers hebben ieder een eigen rol in het lied. Welke rol hebben ze?
  3. Kijk nog eens naar songtekst. Welke regel vind jij het mooiste? Waarom?

    In dit level behandelen we waardegemeenschap en individualisme.

  4. In het lied van Ramses Shaffy en Liesbeth List zou je de één waardegemeenschap, en de ander individualisme kunnen noemen. Leg uit waarom dit zo is. Maak gebruik van de uitleg.
  5. Geef van elk (waardegemeenschap/individualisme) een voorbeeld uit de songtekst.
  6. Bij welke van de twee rollen voel jij je het meest thuis? Waarom?

 

 

>1< Opdracht 10 (rttI)

In grote geloven gaat het er vaak om om één te worden met God, het opgaan in een goddelijke eenheid. (voorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Karma_yoga).

  1. Maak duidelijk dat er hier een spanning is tussen individualisme en waardegemeenschap.
  2. Kies één van de grote levensbeschouwingen en zoek op wat hun mening is over individualisme (voorbeeld: google christendom en individualisme). Kopieer de tekst.
  3. Noem de url van de site die je hebt gevonden.
  4. Hoe weet je dat deze site betrouwbare informatie geeft?

 Leerkracht

 

Zijkolommen

Uitbreidingen
In de kolommen hiernaast zie je allemaal uitbreidingen staan. Elk blok is een ander soort uitbreiding. Soms is het een tekst, dan weer een opdracht.

Opdracht
Kies één van de blokken. Onderaan elk blok kun je een keuze maken voor een opdracht. Verzamel al je opdrachten op één plek, bijvoorbeeld op OneDrive.

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Alles heb ik in jouw handen gelegd

Joseph Djemmo, Kameroen

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

De weg

Stef Bos

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

In de wolken

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …