start
doelen
U1
U2
O1
O2
O3
O4
B1
O5
O6
O7
O9
L
Z

pfx 35 0 01

Pontifex 35: Vrijheid en individualisme

Level 2: Ik ben de belangrijkste

 

In deze pontifex behandelen we het onderwerp vrijheid in combinatie met individualisme.

Als je kijkt hoe vrijheid nu het meest in de aandacht is dan is dat wel in combinatie met het recht op vrije meningsuiting. Onder invloed van politieke partijen als de PVV en FvD zie je dat dit recht tot aan zijn grenzen wordt toegepast. Vaak klinkt dan ook de vraag of dit recht (vrijheid van meningsuiting) niet in conflict komt met bijvoorbeeld de vrijheid van godsdienst.

In dit level zullen we dan ook gaan onderzoeken wat nu eigenlijk dat recht op vrije meningsuiting is. Maar daaraan vooraf kijken we eerst naar wat eigenlijk een individu is en wat dan individualisme is.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder het begrip vrijheid van meningsuiting verstaan.
  • weet je wat we onder individu en individualisme verstaan.

Individu en individualisme

Op dit tabblad behandelen we twee begrippen, namelijk individualisme en individu. We beginnen met het eerste.

 

Individualisme

pfx 35 2 01 20030215Ik
Als er één stroming de laatste jaren in de aandacht is dan is het wel het individualisme. Het is een manier van leven, een levensbeschouwing, waarbij het 'ik' in het middelpunt staat. Het belangrijkste van deze levensbeschouwing is de persoon zelf, wie hij/zij is of wil zijn, de zelfontplooiing, de mogelijkheid om te zijn wie je bent. In ons 'westerse' Nederland wordt deze trend versterkt door de kleinere gezinnen waarin de meeste kinderen nu opgroeien. Was het in de generatie van jullie grootouders nog gewoon dat er gezinnen waren met 8 kinderen, nu zie je dat de meeste gezinnen niet meer dan twee kinderen hebben (gemiddeld kinderaantal in Nederland is 1,7).

 

Individu

Uniform
Binnen het individualisme neemt het individu dus een belangrijke plaats in. Hij of zij maakt eigen keuzes, moet die ook maken, omdat je zelf verantwoordelijk bent voor wie je bent en wat je doet. Laten we een voorbeeld nemen. Jij, leerling, leerling van het {schoolnaam}, mag zelf kiezen welke kleding je draagt. Wellicht doe je dit in overleg met je ouders, maar in grote lijnen zal je daarin vrij gelaten worden. Ook op school heb je niet een uniform maar loop jij er bij zoals je wilt zijn. Jouw over-grootouders daarintegen moesten zich aan veel meer voorschriften houden. Zij waren veel minder vrij. De groep (kerk, buurt, school) bepaalde veel meer wat moest en niet moest. De groep was veel meer belangrijk dan het individu, de persoon.

 

Één persoon
Wat is eigenlijk een individu. Een eerste omschrijving kan zijn: één persoon. Met die ene persoon bedoelen we zowel zijn/haar uiterlijk (lichaam) als innerlijk (geest). Met individu bedoelen we ook één persoon temidden van anderen. We spreken niet over een groep maar over een individu. En die ene persoon kan en mag zich anders gedragen dan de andere leden van de groep.

 

Vrijheid van meningsuiting

 

Grondrechten

Artikel 1
In Nederland hebben we een heel aantal grondrechten van individuen en groepen verankerd in de grondwet. In die wet staan de basisafspraken waar wij ons als goede burgers aan dienen te houden. Het belangrijkste artikel is artikel 1:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Iedere persoon in Nederland wordt dus op dezelfde manier behandeld en mag niet gediscrimineerd worden.

 

Universele rechten van de mens
Ook de Verenigde Naties hebben van dit soort grondrechten opgesteld. Ze heten de Universele rechten van de mens. Het eerste artikel daar gaat als volgt:

Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen.

u2 title="vrijheid van meningsuiting" class="green solid"}

Vrijheid van meningsuiting

Artikel 7
Omdat wij individuen zijn (en dat heel belangrijk vinden) vinden we ook dat we alles mogen zeggen, want we zijn toch vrije burgers. We beroepen ons daarbij op artikel 7 van de Nederlandse grondwet: vrijheid van drukpers, van gedachten en gevoelens. Hierin staat dat we mogen zeggen wat we willen.

 

Artikel 6
Dit grondrecht krijgt de laatste tijd veel aandacht, niet in de laatste plaats door uitspraken van de politicus Geert Wilders, de leider van de PVV. Hij haalt vernietigend uit naar de Islam in het algemeen en moslims in het bijzonder en beroept zich daarbij op dit grondrecht. Veel moslims voelen zich gekrenkt door deze uitspraken en gekort in hun grondrecht 6: de vrijheid van godsdienst. Ze proberen dan ook tot aan de rechter toe om de uitspraken van Wilders te verbieden. Maar de rechter respecteert het recht op vrijheid van meningsuiting en het komt dan ook steeds niet tot een veroordeling.

 

Vrijheid en individualisme roepen veel vragen op. Hieronder noemen we er een paar. Bij opdracht 2 ga je er mee aan de slag.

Vragen

  • Is de 'vrijheid van meningsuiting' belangrijker dan bijvoorbeeld de vrijheid van godsdienst?
  • Is het respectloos bejegenen van mensen eigenlijk niet hetzelfde is als het discrimineren van medemensen op grond van hun godsdienst (zie artikel 1)?
  • Vind je dat je als individu maar alles moet kunnen zeggen?
  • Word je beperkt in jouw individualisme als je niet meer zomaar alles kan/mag zeggen, of geeft dat juist jouw waardigheid aan van jou als individu ten opzichte van jouw medemens?

 

 

>1< Opdracht 1 (R+T+I)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

 

R-vragen

  1. Wat verstaan we onder het individualisme?
  2. Wat is eigenlijk een individu?

 

T-vragen

  1. Geef een voorbeeld hoe je individualisme tegenkomt in onze samenleving.

 

>1< Opdracht 2 (R+T+I)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

 

R-vragen

  1. Waar vinden we in Nederland onze grondrechten?
  2. Wat staat er in artikel 7?

 

T-vragen

  1. Geef een voorbeeld hoe je vrijheid van meninsuiting tegenkomt in onze samenleving.

 

 

 

>4< Opdracht 3 (rttI)

Bij uitleg 2 staan aan het einde een aantal vragen.

  1. Kies er één van en beantwoord deze in minimaal 25 woorden.
  2. Kijk wie in de klas dezelfde vraag heeft genomen. Bespreek in groepjes van maximaal 4 (minimaal 3) wat jullie antwoorden zijn. Schrijf de belangrijkste verschillen op.

 

>1< Opdracht 4 (rTti)

 

Dit is een foto opdracht.

--> Klik hier om de foto groter te zien

 pfx 35 2 04 20140205

Havo

  1. Wat zie je allemaal op deze foto. Beschrijf je antwoord zo uitvoerig mogelijk. (minimaal 25 woorden)
  2. Leg uit dat deze foto te maken heeft met vrijheid van meningsuiting

Vwo

  1. Wat zie je allemaal op deze foto. Beschrijf je antwoord zo uitvoerig mogelijk. (minimaal 25 woorden)
  2. Leg uit dat deze foto te maken heeft met vrijheid van meningsuiting.
  3. Op de foto zijn meerdere 'auteurs' aan het werk geweest (witte en zwarte letters). Beargumenteer dat het wel of niet terecht is wat 'zwart' heeft gedaan met de uitspraken van 'wit', kijkend vanuit het begrip vrijheid van meningsuiting.

 

 

bilderberg 250-56

Ik zeg wat ik denk

Brian komt het lokaal binnen. Van een afstandje gooit hij zijn tas op een lege tafel. Door de vaart schuift deze door, waardoor de tas van Fatima op de grond valt. "Hé! Kun je niet uitkijken. Mijn mobiel zit er in." reageert ze boos. "Wat heb jij nou aan een mobiel. Islamieten kunnen niet praten. Die kunnen alleen maar schieten of kop afhakken." Geërgerd kijkt Fatima hem aan. "Waar slaat dat nou weer op?" Brian kijkt haar spottend aan. "Kijk jij geen t.v.? Die islamieten zijn gek. Ik vind ze dom. Met dat achtelijke geloof en maar achter die zwarte vlaggen aanrennen."

Hivi mengt zich in de discussie. "Dat is discriminatie. Je kunt dat niet zo zeggen." Brian wordt boos. "Dat is helemaal geen discriminatie. We leven in een vrij land dus ik mag zeggen wat ik wil". Fatima pakt haar tas op en zegt: "In een vrij land moet je ook respect voor elkaar opbrengen. Dus ook voor mijn geloof. En dus kun je dit niet zomaar zeggen. Ik ben niet dom, ik loop niet achter een zwarte vlag maar ik ben wel islamiet." Brian wil nog wat zeggen maar meneer Hoefsloot maakt duidelijk dat hij met de les wil gaan beginnen.

>1< Opdracht 5 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad B1

 

Vragen

  1. Wat zit er in de tas van Fatima?
  2. Wat voor gevoel roept de reactie van Brian op bij Fatima?
  3. Wie mengt zich in de discussie?
  4. Naar welk grondrecht verwijst zij in haar antwoord?
  5. Naar welk grondrecht verwijst Brian?
  6. Met welk grondrecht pareert Fatima?

 

>1< Opdracht 6 (rtTi)

 

Kijk onderstaande video en beantwoord daarna de vragen

Vrijheid is ...

 

In het filmpje heb je een aantal uitspraken gehoord over vrijheid

  1. Welke spreekt je het meeste aan?
  2. Waarom?
  3. Geef nu zelf aan wat vrijheid voor jou is.

 

>1< Opdracht 7 (rttI)

Maak een "loesje" over vrijheid van meningsuiting.

Jullie antwoorden worden op bord verzameld.

 

 

 

>1< Opdracht 9 (rTti)

 

Lees het volgende gedicht en maak daarna de vragen

Mijn eigen publiek

Ik geloof in mijn eigen idealen
maak waar, waar ik naar streef
ík laat de mensen maar kletsen
het is mijn leven dat ik leef.

Ik heb mijn eigen dromen
mijn eigen verlangen
maar laat me teveel nog
door andere mensen stangen.

Ik ben snel op de kast te jagen
trek me alles veel teveel aan
maar wat ikzelf wil bereiken
daar zal ik voor gaan.

Ik heb mijn eigen soort publiek
mensen die om me geven
die mij nemen zoals ik ben
het zijn vrienden voor het leven

Francien Nijkamp, website: http://www.gedichten-paradijs.nl/individu-gedichten.htm

 

  1. Leg uit dat dit gedicht te maken heeft met individualisme.
  2. Leg uit dat dit gedicht te maken heeft met vrijheid van meningsuiting.

  

Leerkracht

Zijkolommen

Uitbreidingen
In de kolommen hiernaast zie je allemaal uitbreidingen staan. Elk blok is een ander soort uitbreiding. Soms is het een tekst, dan weer een opdracht.

Opdracht
Kies één van de blokken. Onderaan elk blok kun je een keuze maken voor een opdracht. Verzamel al je opdrachten op één plek, bijvoorbeeld op OneDrive.

 

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als korrels van de maïskolf

Maya-indianen, Guatemala

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

De weg

Stef Bos

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Vrij

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …