Start
Uitleg
Opdracht
Beoordeling
Leerkracht

 

im_0_0_1.jpgIntermezzo 25

Heldenbuurt

 

 

 In de stad wordt een nieuwe wijk gebouwd met heel veel straten. Maar hoe moeten die straten gaan heten? Daar gaat deze opdracht over.

 

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit intermezzo

  • heb je nagedacht over wie voor jou een held is
  • heb je een voorstel geschreven voor de gemeenteraad
  • heb je een powerpoint gemaakt over een heldenbuurt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Map_-_NL_-_Hoorn_-_Wijk_22_Nieuwe_Steen_-_Buurt_01_Buurt_22_01.svgNieuwe wijk, nieuwe straten

In de plaats waar je school staat wordt een nieuwe wijk gebouwd. De gemeente heeft besloten dat  de straten in deze wijk naar helden worden genoemd. Iedereen mag voorstellen doen. Een gedeelte van de straten krijgt de namen van helden uit het verleden. Een ander deel van de straten krijgt de namen van helden van nu.

De gemeente vraagt ook aan scholen om  met voorstellen te komen.  Elke leerling mag een voorstel doen. Dat mag een held uit het verleden zijn of een held van nu. De leerling maakt duidelijk waarom hij/zij voor deze persoon kiest. Als hij/zij dat overtuigend doen wordt er een straat naar hun held genoemd.

Opdracht

Lees eerst de uitleg, anders weet je niet waarover het hier gaat.

Ook jij doet een voorstel. Je kiest óf een persoon uit het verleden, of een persoon uit het heden.
Je legt uit waarom je voor de persoon uit het verleden of heden hebt gekozen. Je doet dat in de vorm van een powerpoint.

In de powerpoint komt de volgende dia's te staan:

  1. Op deze eerste dia schrijf je een brief aan het gemeentebestuur. Leg daarin uit wat je gaat laten zien in de powerpoint. (NB: een brief begint met een kop en eindigt met een afsluiting)
  2. Op deze dia zet je een afbeelding van jouw held/heldin of over jouw held. Dit mag een foto zijn, een schilderij, een spreuk. Maak de dia zo mooi mogelijk.
  3. Op deze dia zet je 'argumenten vóór': Wwaarom vind jij dat deze persoon een held is? (kijk bij de beoordeling: hoe meer argumenten, hoe meer punten)
  4. Maak dan een dia om dit te ondersteunen. Denk aan teksten, foto's van internet die dit verduidelijken.
  5. Nu wordt het wat moeilijker want je moet op deze dia 'Argumenten tegen' gaan opzoeken. Vraag je af: waarom vinden anderen dat deze persoon geen held?  
  6. Op deze dia zoek je daarbij ook foto's en teksten. (dus foto's die het tegen-argument ondersteunen)
  7. Ontwerp van het naambordje van de straat. Zet er op de naam van jouw held

Download je powerpoint en lever hem in via moodle.
LET OP: ik wil dus niet de link hebben naar jouw powerpoint. Ik wil de hele powerpoint hebben. Weet je niet hoe je moet downloaden --> klik dan hier voor typischtitus.

Kijk goed bij de beoordeling hoeveel punten je voor elk onderdeel kunt halen.

im25 rubric2

 

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Aan de rand van de Kalahari

Zimbabwe

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Over de muur

Klein orkest

 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Dankzij hen

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …