Intermezzo 24 (mavo/havo)
Werkstuk Hiervoor Hierna
In dit intermezzo ga je aan de slag met een werkstuk. Het onderwerp is:In alle levensbeschouwingen wordt nagedacht over het ontstaan van deze wereld en de mens in het bijzonder. Ook denk je na over de toekomst. Is er iets ná de dood? En zo ja wat? Grote vragen die je gaat onderzoeken. Je gaat door vier verschillende brillen kijken naar dit onderwerp en daarna je eigen bril. De drie levensbeschouwingen zijn: christendom, islam en hindoeïsme. Na het maken van dit werkstuk ben jij specialist op dit gebied.
1) Maak je keuze
Hindoeïsme | Islam | Boeddhisme |
Doelen
Beste leerling, aan het einde van dit level
- weet je wat we onder het begrip schepping/ evolutie verstaan.
- weet je van de verschillende stadia in het leven; geboorte, leven, sterven en hiernamaals
- Kun je dit koppelen aan verschillende grote levensbeschouwingen
Hoe moet je het werkstuk maken?
Hieronder staat in grote lijnen uitgelegd hoe je jouw werkstuk moet maken
Individueel
Je maakt het werkstuk individueel, dus alleen.
Hoe maak je een werkstuk?
Op internet zijn veel handleidingen te vinden hoe je een werkstuk moet maken. Hier is er eentje.
--> klik hier om de handleiding te openen (doc-bestand)
Onderwerp: hiervoor, tijdens en hierna
Het werkstuk moet gaat over De kijk op het ontstaan, verloop en einde van het leven
In blokken
Jullie zitten pas in de onderbouw, dus moet je nog leren hoe je een werkstuk moet maken. Daarom is de opdracht in drie blokken gehakt.
blok1: In het eerste blok maak je een planning. (zie tab planner)
blok2: In het tweede blok ga je informatie verzamelen. (zie tab onderdelen)
blok3: In het derde blok maak je er een mooi werkstuk van. (zie tab onderdelen en beoordeling)
Digitaal of op papier
Het werkstuk moet digitaal worden ingeleverd.
Wanneer
In de ELO staat wanneer je het moet inleveren.
Planner
In dit eerste blok ga je een planner maken.
B. Op het volgende tabblad zie je een schema staan met de onderdelen voor het werkstuk. Neem het schema over en vul de kolom 'wanneer' in. De laatste kolom is voor jou een checklist. Heb je alles?
onderdeel | wanneer | klaar | |
A | Ontstaan | ||
B | Rituelen | ||
C | Dood en reïncarnatie | ||
D | Hiernamaal | ||
E | Nawoord | ||
F | Bronnen | ||
G | Logboek | ||
H | Layout |
I
In jouw werkstuk komt dit schema te staan bij het onderdeel: Logboek.
Om je te helpen hebben de onderdelen een letter. Kijk verderop voor meer uitleg.
Logboek
In jouw werkstuk zit een onderdeel 'logboek'. Zet daar dit schema neer.
Onderdelen
Het werkstuk bestaat uit verschillende onderdelen. Hieronder zie je ze allemaal staan. Bij het onderdeel staat ook wat de eisen zijn voor mavo,havo en vwo
Onderdeel A: Het ontstaan van de wereld
Hoe denkt de levensbeschouwing over het ontstaan van de wereld? Zoek daar informatie over. Tip: denken zij over schepping of evolutie.
Als je de informatie hebt verzameld, welke welke vraag heb jij dan bij dit onderwerp? Dat kun je gebruiken om aan je 700 woorden te komen
lengte: 700 woorden
Havo: Gebruik minimaal twee bronnen. Geef ook aan waarom je voor deze informatie hebt gekozen.
Onderdeel B: Rituelen
In het vorige hoofdstuk hebben we gekeken naar 'Hiervoor' en daarbij speciaal naar het begrip schepping en evolutie. We gaan nu kijken naar het begin: de geboorte. We kijken dan vooral naar de rituelen die daarbij horen. We kijken in welke religies dit voorkomt en naar de verschillen. Interview een familielid/vriend over een ritueel.
lengte: 700 woorden
Havo: Gebruik minimaal twee bronnen. Geef ook aan waarom je voor deze informatie hebt gekozen.
Onderdeel C: Dood en reïncarnatie
In dit hoofdstuk bespreken we een niet zo gemakkelijk onderwerp. Na 'Hiervoor' gaan we nu richting 'Hierna'. Daarbij hoort ook dood. Je gaat onderzoeken hoe er in de verschillende levensbeschouwingen gedacht wordt over dood en erna.
Welke vraag heb jij over dit onderwerp? Gebruik minimaal 700 woorden
Havo: Gebruik minimaal twee bronnen. Geef ook aan waarom je voor deze informatie hebt gekozen.
Onderdeel D: Hiernamaals. Is er iets na de dood?
Na het moeilijke onderwerp dood kijken we nu over de dood heen. Is er nog iets na de dood?
We kijken door vier verschillende brillen naar deze begrippen: hiernamaals, laatste oordeel, hemel en hel. Welke vraag heb jij over dit onderwerp? Gebruik minimaal 700 woorden
Onderdeel E: Nawoord
- Wat vond je ervan om dit werkstuk te maken. (denk aan de onderbouwing)
- Wat vond je interessant of juist niet.
- Waar zou je meer van willen weten?
- Inhoud: Schrijf op wat je geleerd hebt van dit werkstuk.
- Proces: Schrijf op hoe je gewerkt hebt: wat ging goed, wat zou je de volgende keer beter moeten doen
lengte: 250 woorden
Onderdeel F: Bronnen
In elk werkstuk maak je gebruik van bepaalde bronnen. Dit kunnen boeken zijn (ja, die bestaan nog) of pagina's van een website. Elke keer dat je zo'n bron gebruikt schrijf je dit op.
Tip: fout = www.wikipedia.org . goed = www.wikipedia.org/deze_pagina/bevat_veel_informatie (dus de hele url)
Onderdeel G: Logboek
Schrijf precies op wanneer je aan het werkstuk hebt gewerkt en hoe lang.
Tip: als het goed is kun je hier gewoon jouw tabel van blok 1 overnemen
Onderdeel H: Layout
Een werkstuk is pas compleet als je daarin nog voor de volgende onderdelen zorgt:
- Voorkant. Zet hierop de titel van je werkstuk, je volledige naam en je klas.
- Inhoudsopgave: zorg dat hierin alle onderdelen staan en ook op welke pagina deze beginnen.
- Paginanummers: zorg er voor dat de pagina's van jouw werkstuk zijn genummerd.
- paginanummers invoeren bij Word: {tip 1) klik in de bovenbalk op invoegen. 2) klik dan op pictogram paginanummers. kies: onderaan de pagina.}kijk hier{/tip}
- paginanummers toevoegen bij libreoffice/openoffice: {tip 1) klik opmaak - pagina - voettekst - activeren. 2) Ga dan in de voettekst staan. 3) klik invoegen - velden - paginanummers}kijk hier{/tip} )
- Inleiding. Schrijf hierin waarom je voor dit onderwerp van je werkstuk hebt gekozen. Schrijf ook op wat je denkt te leren. Schrijf ook waarom je niet voor de andere twee onderwerpen kiest.
- Opmaak: zorg dat het hele werkstuk hetzelfde lettertype heeft.
Onderdeel I: Beoordeling
Het laatste onderdeel dat je bij dit werkstuk moet toevoegen is jouw eigen beoordeling. Neem het schema van tabblad beoordeling over en vul het in. Met andere woorden: wat geef jij jouzelf voor dit werkstuk?
Beoordeling
Hieronder zie je de beoordeling staan. Vul jouw eigen beoordeling in en voeg het schema toe in jouw werkstuk bij onderdeel H.
onderdeel | punten | mijn cijfer | |||
(veel te weinig) | (te weinig) | (op niveau) | (heel uitgebreid) | ||
Op tijd of niet | (max week te laat) 2 | (max dag te laat) 5 | 9 | ||
Voorpagina (hoort bij onderdeel G) | 2 | 4 | 6 | ||
Inhoudsopgave (onderdeel G) | 2 | 5 | 5 | ||
Inleiding (onderdeel G | 2 | 4 | 6 | ||
Het ontstaan (onderdeel A) | 3 | 7 | 12 | 17 | |
Rituelen (onderdeel B) | 3 | 7 | 12 | 17 | |
Dood en reincarntie(onderdeel C) | 3 | 7 | 12 | 17 | |
Na de dood (onderdeel D) | 2 | 4 | 6 | ||
Conclusie en nawoord(onderdeel E) | 2 | 4 | 6 | ||
Logboek en Bronnen(onderdeel F) | 2 | 6 | 6 | ||
Beoordeling (onderdeel H) | 2 | 5 | 5 | ||
4,0 | 7,2 | 10 |
Docent
Alternatief: postermarkt.
Kijk voor beoordelen van werkstukken: Geerligs/van der Veen: Lesgeven en zelfstandig leren, p. 360