Start
Uitleg
Opdracht
normering
beoordeling
dagboek?
Docent

im 0 0 1

Intermezzo 20: Levensbeschouwelijk dagboek

20 Muziek presentatie

 

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit intermezzo:

  • heb je een lied gezocht dat je zelf bijzonder vindt, wat je raakt
  • heb je nagedacht hoe dit met jouw levensbeschouwing te maken heeft. Denk aan de les over muziek en emotie
  • heb jij een PPT gemaakt met alle opdrachten daarin verwerkt.
  • heb jij een presentatie van maximaal 5 minutene gegeven over jouw gekozen lied

Muziek die mij raakt


"Meneer/mevrouw, mag ik muziek aan?" ..... "Ik kan me alleen concentreren als ik muziek aan heb..".

Je herkent de uitspraken wel. Ze worden vaak gebruikt in de les. En het is zeker waar: jongeren en muziek, ze horen bij elkaar. Toch geldt dit niet voor alle muziek. Er is muziek die jou raakt en andere muziek vind je niet om aan te horen. Soms gaat het om de muziek, soms om de tekst, soms om allebei.

Dit dagboek gaat over muziek die jou raakt.

Opdracht

Ga naar youtube en kies daar een lied dat jou raakt. 

Denk er aan een lied is wat anders dan een stuk muziek. Bij een lied is altijd tekst.

maak een PPT over jouw gekozen lied of artiest.

Maak een presentatie aan de hand van de richt vragen hieronder;

  1. 1. Titel lied: de betekenis (bij niet Nederlandse titel ook de vertaling vermelden)

    2. Wie is de zanger/zangeres/groep?

    3. Waar gaat de tekst over? Vertel in eigen woorden.

    4. Kan je iets over de moraal van het liedje vertellen? Wat is de bedoeling van de schrijver geweest?

    5. Welke waarde is volgens jou in dit lied het meest belangrijk? Wil je voorbeelden van waarden? Ga dan met je muis hier over heen om      voorbeelden van waarden te zien. Waarom deze?

    6. Hoe ben je op het idee gekomen om dit nummer te kiezen? Was het vooral de tekst of juist de muziek?

    7. Welk stukje tekst vind je mooi? Welke regel raakt jou? Waar denk je dan aan? (je laat een stukje horen van het nummer. 1 minuut)

    8. Als je naar dit liedje luistert, welke emotie(s) komt dan bij je op?

    9. Welke herinneringen komen naar boven als je hiernaar luistert?

    10. Zijn er momenten dat je echt wel of juist echt niet hiernaar luistert?

    11. Welke levensvraag zit er in dit liedje volgens jou?

    12. Waarom past dit liedje bij jouw manier van kijken naar het leven (levensbeschouwing), hoe kijk jij naar het leven?

    13. Welke persoonlijke boodschap heeft dit liedje voor jou? Komt het overeen met de boodschap van de zanger/zangeres/groep?

    14. Zou je dit nummer aan iemand aanraden? Zo ja, aan wie?

    15. Schrijf een passend couplet erbij van min 4-6 regels

 

De komende weken ga jij vanuit deze powerpoint een presentatie geven in de klas. Dus haal uit deze powerpoint een aantal dia's die jij gaat presenteren. (denk aan zo'n 5 dia's). Bedenk wat je gaat zeggen, hoe je dit gaat zeggen en hoe je dit gaat presenteren.

Kijk bij tabblad beoordeling hoe jouw antwoord beoordeeld wordt.

 

normering 20

 

rubric intermezzo 20 songpresentatie

{text}

 

Je kunt er ook voor kiezen om een deel van de beoordeling door de leerlingen te laten doen. Of een ronde tips en tops.

--> klik hier voor het formulier dat de leerlingen invullen

--> klik hier voor het document met de qr-code van het form

--> klik hier voor het excel bestand wat achter het formulier ligt dat de leerlingen invullen

VM2A

-->klik hier voor het stembiljet

--> klik hier voor het excel bestand dat achter het formulier ligt dat de leerlingen invullen

VM2B

-->klik hier voor het stembiljet

 VM2D

--> klik hier voor het document met de qr-code

--> klik hier voor het excelbestand.

VH2F

--> klik hier voor het document met de qr-code

--> klik hier voor het excelbestand.

 

opdracht is ooit bedacht door: mevrouw Barendregt:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Arm zijn we niet

Peru

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Over de muur

Klein orkest

 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Vrede

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …