Presentatie

 

start
Informatie
opdracht
jullie presentatie
beoordelingspapier
verwerking
docent

Start

 

Deze workshop gaat over presentatie. Het is de inleiding in de presentatie. Hij heet verlegd omdat hij voor een les is van een kleine twee uur. Deze workshop wordt dan gegeven in de aula voor 2 klassen

In deze workshop leer je wat we onder presenteren verstaan, waarom we dit nodig hebben. Je gaat er ook mee oefenen.

Deze workshop is een verplicht onderdeel voor iedereen

 

spoorboekje

  1. Inleiding (5 minuten)
  2. Groep vormen en Tabblad informatie (10 minuten)
  3. Tabblad opdracht (30 minuten)
  4. Presentatie (45 minuten)
  5. Verwerken van de opdracht (15 minuten)
  6. Afronding (5 minuten)

 

 

Wat is presenteren eigenlijk? 

groep
leesvoer
vragen

Groep

Bij deze workshop werk je met een groep. Deze groepjes mogen jullie zelf samenstellen. Maak groepjes van 3 of 4 mensen (niet meer, niet minder).

Doe dit op grond van twee kwaliteiten

  1. Kies mensen met wie jij goed kan samenwerken
  2. Kies mensen met wie jij goed kan presenteren

Leesvoer

 

voor wie eigenlijk?
Het maken van een presentatie en het houden hiervan is meer dan alleen maar wat zoeken op internet, wat pringen, een powerpoint maken en oplezen. Natuurlijk moet je van te voren onderzoek verrichten, maar je moet ook bedenken wat het doel is van jouw presentatie.

  • Welke doelgroep heb je voor ogen?
  • Wat is de samenstelling van de luisteraars?
  • Welke mogelijkheden heb je zelf?
  • Hoe houd je jouw presentatie boeiend genoeg?

Deze vragen en de antwoorden hierop verwerk je in een presentatieplan.

 

presentatie?
Een presentatie is een middel voor kennisoverdracht. Je vindt het terug bij allerlei beroepen: onderwijs, verkoop, voorlichting. Ook voor jou als 20-80leerling en als opzetter van een eigen bedrijfje bij 20-80 is presenteren van groot belang. En het is gewoon te leren.

 

gaap
Een goede presentatie informeert de doelgroep, is boeiend, is duidelijk opgemaakt en optimaal afgestemd op de doelgroep. De luisteraar informeer je op een passende manier, waardoor ze enthousiast worden. Daarna willen ze wellicht jouw dienst of product gaan gebruiken of kopen. In elk geval moet de luisteraar gaan nadenken over dat wat hij of zij heeft gehoord. Als men gaat gapen, in slaap valt of wegloopt gaat er wat fout.

 

(bovenstaande tekst is een bewerking van: werkboek presenteren van 2080, p.4)

Vragen

Beantwoord de volgende vragen in jouw OneNote  (VM3 - PPC - 1920). Maak daar onder jouw naam een nieuwe pagina aan met de titel workshop 3.1 - presenteren.

Vragen

  1. De eerste opdracht bij dit onderdeel was het formeer van een groepje van 3 à 4 personen met wie jij goed kunt werken.
    Geef van elk van jouw groepsleden aan waarom jij goed met hem/haar kunt werken.
    Dus: welke kwaliteit zie je bij hem/haar voor samenwerken en welke kwaliteiten zie je bij hem/haar voor presenteren?
  2. De volgende twee vragen gaan over de informatie die gegeven is.
    Omschrijf in eigen woorden wat een presentatie is.
  3. Bij de informatie wordt een aantal criteria genoemd waar een goede presentatie aan moet voldoen. Welke van die criteria vind jij de belangrijkste? Welke mis je nog?

Opdracht

Bij deze opdracht bereiden jullie een presentatie voor die je straks gaat geven aan andere groepjes (zoals bij de voorbereiding van de reizen).

  1. Elk lid van de groep zoekt op internet een filmpje waarin iemand presenteert.
  2. Kies met elkaar één filmpje dat jullie de beste presentatie vinden.
  3. Schrijf met elkaar op, aan de hand van de criteria op tabblad informatie, waarom jullie dit de beste presentatie vinden.
  4. Maak met behulp van powerpoint een korte samenvatting van die gekozen presentatie. Doe dit op de laptop van één van de groepsleden.
  5. Geef in jullie powerpoint ook antwoord op de vraag: waaraan voldoet een goede presentatie?
  6. Bereid een presentatie voor van maximaal 5 minuten waarin jullie de powerpoint presenteren. Zorg dat ieder lid van jullie groep een rol heeft.

Tips

  • Kies binnen jullie groep een voorzitter (m/v). Dit is iemand die de kwaliteiten heeft om het overzicht te bewaren en anderen te sturen bij het werk
  • Maak een taakverdeling, bijvoorbeeld:
    eentje maakt de powerpoint
    anderen zoeken informatie voor die powerpoint
    anderen maken een taakverdeling voor de presentatie die jullie gaan geven
  • Maak spiekbriefjes met daarop: wat moet ik zeggen, hoe moet ik het zeggen, waar let ik op bij mijn publiek.

Zo meteen presenteren jullie je powerpoint aan andere groepjes.

Jullie presentaties

Het komende half uur is presentaties van jullie powerpoint. Dit gaat in drie rondes.

Tijdens deze ronde presenteren jullie aan elkaar en beoordelen jullie elkaar. Daarna verwerken jullie de beoordeling in OneNote.

Er zijn drie of vier rondes (afhankelijk van de tijd). Kies elke keer een andere groep voor presentatie/beoordeling.

 

Dus ronde 1 :

  • het eerste groepje presenteert, het tweede groepje beoordeelt
  • het tweede groepje presenteert, het eerste groepje beoordeelt.
  • het eerste en tweede groepje verwerken de beoordeling. Centrale vraag: hoe kunnen we onze presentatie verbereren? Neem dit over in jouw OneNote.

ronde 2: Kies een ander groepje voor presentatie/beoordeling

  • Denk aan de verwerking van de beoordeling

ronde 3: Kies weer een ander groepje voor presentatie/beoordeling

  • Denk aan de verwerking van de beoordeling

ronde 4: Kies weer een ander groepje voor presentatie/beoordeling

Beoordelingspapier

Je krijgt allemaal beoordelingspapieren. Je vult die in tijdens de presentatie van de andere groep.

 

  • Vul tijdens de presentatie het papier in en geef het daarna aan het andere groepje.
  • Jullie groepje krijgt ook een beoordelingsexemplaar terug van het andere groepje.
  • Verwerk die met jouw groepje. Centrale vraag: Centrale vraag: hoe kunnen we onze presentatie verbereren? Neem dit over in jouw OneNote.

 

Voor de zekerheid.....

--> Klik hier om naar het papier te gaan voor de beoordeling van de andere groep.

Verwerking

Tijdens elke workshop beoordeel je jezelf en elkaar aan de hand van competenties. Bij deze workshop gaat het om de volgende competenties:

  • informatiebronnen opsporen en raadplegen
  • presenteren
  • werken in groepen

 

Zelfreflectie

Tijdens het tabblad informatie hebben jullie zelfstandig gewerkt in een groep. Hoe ging dit inhoudelijk, procesmatig

Tijdens het tabblad opdracht hebben jullie een groepsopdracht uitgevoerd. Hoe ging dit inhoudelijk, procesmatig. Wat vind je van jouw rol?

Tijdens het tabblad powerpoint hebben jullie een presentatie gehouden en presentaties beoordeeld.Hoe hebben jullie gewerkt tijdens tabblad

Neem alle beoordelingen van de anderen over. Je vindt hieronder een voorbeeld die je kunt overnemen in OneNote.

 

mede-reflectie

kies 2 klasgenoten die jouw OneNote lezen. Wat vinden zij van jouw zelfreflectie?

 Welke tip neem jij over van hun beoordeling?

 

 

 

 

docent

  • Zorg dat jouw ruimte een beamer heeft
  • Zorg voor genoeg kopieën van het boekje

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Avondgebed

Islam

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Daar is't goed

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …