start
Internet
Observatie
Doelgroep zelf
Sleutelfiguren
Tijd
Opdracht

Workshop 4.7 - Onderzoek naar doelgroep

 

onderdeel: communicatie

lengte: 1 uur

Inleiding

Jullie gaan deze periode een activiteit organiseren voor een bepaalde groep mensen. Vóór je zo'n activiteit organiseert is het van belang te weten of die groep hierop zit te wachten, of het bij hen aansluit. 

Informatie zoeken via internet

informatie zoeken kan via internet of andere bronnen (boeken).

Wat zoek je:

  1. Informatie over de doelgroep. Wie zijn het? Wat kom ik te weten in relatie met mijn activiteit?
  2. Vergelijkend onderzoek. Is er door anderen al zo'n onderzoek gedaan? Welke uitkomsten kan ik gebruiken ivm mijn activiteit?

observeren van de doelgroep

Je kunt ook aan informatie komen door je doelgroep te observeren. Dit betekent dat je kijkt naar die doelgroep om te zien hoe ze ageren en reageren.

vormen

  1. open-kijk-houding (wat zie je, zonder voor opgezet doel).
  2. bewuste-kijk-houding (wat zie je mbt een bepaalde activiteit).
  3. Bedenk ook waar je kunt observeren (binnen, buiten, gezamenlijke activiteit of individuele activiteit)

Informeren bij de doelgroep zelf.

vormen:

  1. enquete,
  2. diepte-interview,

Informeren bij sleutelfiguren.

Denk bij kinderen aan hun begeleiders of ouders. Denk bij ouderen aan verzorgenden, familie. Vormen: enquete

 

Hoeveel tijd heb je?

Een belangrijke factor bij je onderzoek is tijd. Hoeveel tijd heb je om onderzoek te doen? Als iets in een week klaar moet zijn kun je dit veel minder gedegen doen dan dat je er een half jaar voor hebt. Jullie tijd is beperkt. Dat betekent dat je de taken goed moet verdelen.

 

Opdrachten

 Je gaat nu een proef-onderzoek doen.

Kies 1 van de volgende vormen: 

 

Internet --> zoek via internet wat je over dit onderwerp
Observatie --> ga naar de coop en bekijk mensen of ze zich laten leiden door hun boodschappenbriefje of door impulsaankopen
Doelgroep --> vraag een paar klanten in hoeverre zij zich laten leiden door impulsaankopen
Sleutelfiguren --> vraag aan een medewerker op welke manier de winkel inspeelt op impulsaankopen.
 Gebruik voor je onderzoek maximaal 20 minuten

Bespreek met elkaar wat de uitslag is van ieders onderzoek. Bespreek welke vorm het meeste heeft opgeleverd. Zet jullie bevindingen neer in OneNote PPC.

 

en nu de vertaalslag: welke vorm van onderzoek ga jullie gebruiken bij jullie bedrijf / instelling