Altijd Vrede? - Handleiding leerkracht

start
introductie
lied van vrede
veteranen
WarChild
slotopdracht
extra
coördinator

(9 november is ook wereld vrijheidsdag. zie: https://www.beleven.org/feest/wereld_vrijheid_dag)

 

Start

Unescodag november 

 

Beste collega, Hieronder zie je de toelichting bij de verschillende workshops. Je ziet hier alleen de handleiding; niet het leerlingmateriaal.
--> klik hier als je toch ook het leerlingmateriaal wilt zien (wordt geopend in een nieuw venster).

 

Gele envelop
In het lokaal ligt een gele envelop. Hierin zit al het werkmateriaal dat je nodig hebt. Alles is al voor jou geprint. Geef de envelop mee met de klas.

 

Beoordeling

In de gele envelop zitten beoordelingsformulieren. Voor elke workshop vul je er eentje in. Lever die weer in bij de mentor.  Zet bij de leerling o/v/g

 

Workshop introductie

 

Vooraf
Doe dit vooraf aan de workshop. Zo mogelijk liggen de meeste papieren al klaar in de gele envelop.

  1. Liggen de kijkvragen klaar die bij stap 1 horen?
  2. Liggen de werkbladen klaar die je nodig hebt bij stap 2?
  3. Liggen de A3 vellen klaar die bij stap 3 horen? 
  4. Liggen de gekleurde blaadjes klaar die bij stap 4 horen

 

Centrale gedachte vandaag: mening vormen door vragen stellen.

Het stukje hieronder staat ook op de startpagina bij de leerlingen. Wijs hen op het vragen stellen. Geen mening geven maar mening vormen.

Het thema vrede is heel actueel. Kijk maar om je heen hoeveel oorlogen er wel niet zijn. Hoewel sommigen veraf zijn praten we er hier in Nederland veel over. Vaak word je daarbij gedwongen te kiezen tussen de ene of de andere partij. Ben jij vóór Rusland of vóór Oekraïne; ben jij vóór Israël of vóór Palestina?
Vandaar willen we een andere weg kiezen. Niet mening geven maar mening vormen. We doen dat door vooral vragen te stellen. Blijven vragen om zo je mening te vormen.

 

 

Stap 0: Programma doornemen (5 minuten)

  • Neem met de leerlingen kort het programma door. In de website is elk tabblad een anderen workshop.
  • Neem ze mee naar het rooster. De link staat bij Start in het leerlingenrooster (of --> klik hier voor het rooster)  

 

Stap 1: Unesco en vrede. (15 minuten)

Koppelen aan voorkennis

  • Leg nog even kort uit dat Vrede en Veiligheid één van de vier thema's is van Unesco.
  • De andere drie zijn: Burgerschap, intercultureel leren en duurzaamheid.

video

  • De video duurt zo'n acht minuten.
  • Voor de leerlingen zijn er 9 kijkvragen. Het doel hiervan is om de aandacht van de leerlingen te richten en vast te houden. De kijkvragen zijn niet noodzakelijk maar ze helpen wel.
  • --> Klik hier voor de kijkvragen. Ze staan per twee op een A4, dus knip de blaadjes even door.

 Antwoorden

  1. 16 november
  2. Parijs
  3. 16
  4. Hoofd
  5. zijn de kansen op een stabiele samenleving heel klein
  6. 191
  7. die actief zijn
  8. nee
  9. Het kan

Stap 2: Vrijheid en vrede (16 minuten)

In deze stap ervaren de leerlingen dat er verschil is tussen vrijheid en vrede.

De leerlingen krijgen een werkblad (--> klik hier

  1. Opdracht 1: De leerlingen maken (individueel) een tegeltje/boekenlegger over vrede. Gebruik de afbeelding. Zet hem groot in beeld.introductie stap2 tegeltje
  2. Opdracht 2: Video over Sara die moet vluchten. We kijken de video van 6:40 tot 11:50. Tijdens de video zijn er vragen . Steeds de vraag: wat is hier vrijheid? Is het ook vrede?   ---> klik hier voor de video (gemaakt door Vluchtenlingenwerk)
  3. Opdracht 3: De leerlingen maken een loesje over vrede (ze mogen overleggen). Zet de afbeeldingen groot in beeldintroductie stap2 loesje

 

 

Stap 3: Vraag het de veteraan (15 minuten)

 

werkvorm: hoekpapier A3 vel. in elke hoek staat een trefwoord:  oorlog - vrede - soldaat - veteraan

--> klik hier voor het hoekpapier. Je kunt dit het beste printen op A3 formaat

opdracht zoals die bij de leerling staat:

  • formeer groepjes van 3 à 4 personen.
  • Leg het hoekpapier op de tafel in het midden.
  • Bedenk een vraag bij het trefwoord dat het dichtste bij je ligt. (individueel)
  • Zet die bij het trefwoord neer.
  • Draai het papier een kwartslag; er ligt een nieuw trefwoord voor je. Hierbij staat al één vraag van jouw buurman/buurvrouw.
  • Bedenk nog een vraag.
  • Draai weer een kwartslag, weer een vraag.
  • Draai weer een kwartslag en formuleer de laatste vraag
  • Bespreek met elkaar de vragen die bij de trefwoorden staan.
  • Zet één van jullie vragen in de middencirkel (je kiest dus welke vraag van jullie de beste is)
  • In de middencirkel staan nu vier vragen. Kies er daarvan ééntje. Omcirkel deze. Schrijf hem ook op het bord.
  • Neem dit hoekpapier mee naar het gesprek met de veteraan zodat jullie nog weten welke vraag je hebt.

 

unesco2 intro kerstbal voorbeeldStap 4: Verwerking (15 minuten)

Geen mening geven maar vragen stellen

Dit is de verwerkingsopdracht.

Leg uit dat vragen stellen iets anders is dan je mening geven. En je hebt verschillende soorten verhalen. De kaartjes hiernaast staan ook in de leerlingenpagina. Je kunt ze daar groot klikken en uitleggen dat je persoonlijke vragen hebt, groepsvragen, vragen om meer informatie, twijfelvragen, angstvragen, levensvragen.

  • In de gele envelop zitten allemaal kleine gekleurde blaadjes. Daarop gaat de leerling een vraag formuleren. (--> klik hier voor zo'n blad
  • Gebruik nu de rode blaadjes
  • Zeg tegen de leerlingen dat ze de blaadjes goed moeten bewaren omdat ze bij de slotopdracht weer gebruikt worden.
  • Geef aan dat deze opdracht bij elke workshop staat. Bij elke workshop formuleer je een vraag.

 

 

(reserve stap 5: portfolio)

Toch geen portfolio?
Alle leerlingen hebben een portfolio. Maar je zult altijd zien dat leerlingen dit niet meer weten, of hem toch kwijt zijn. Vandaar dat bij de eerste zinnen een link naar typischtitus.nl staat. De leerling krijgt daar uitgelegd hoe hij/zij het portfolio kan downloaden. Dit kan de leerling zelfstandig doen. Er is daar zowel uitleg via beeld (youtube) als tekstueel.

Dia in portfolio

  • Elke leerling maakt een nieuwe dia aan in het portfolio. De leerling mag zelf kiezen op welke plek hij/zij dit doet, aan het begin van het portfolio, of aan het einde. Zelf kiezen.
  • Op die dia reflecteert de leerling op deze workshop. 
  • Om te helpen is er een aantal vragen opgesteld.
  • Er is ook een voorbeeld gemaakt. Als je op de afbeelding klikt komt deze groot in beeld. 
  • Zoals je ziet is in het voorbeeld gebruik gemaakt van tekstblokken en vormen waar tekst op is gezet. Op typischtitus.nl staat uitleg als een leerling niet weet hoe dit te doen.

 

Tijd te kort?

Mochten de leerlingen nog niet klaar zijn met alle onderdelen, wijs er dan op dat bij de laatste workshop (slotopdracht) er nog even ruimte is om dingen af te maken. 

 

Workshop Lied van vrede

 

Vooraf

  1. zorg dat de tafels in groepjes van max 6 staan.
  2. De leerlingen hebben hun laptop nodig. De leerlingen hebben ook hun koptelefoon/oortjes nodig.
  3. Presenteer de stappen van deze workshop op het bord. (met ctrl-+ kun je de letters groter maken; ctrl min is kleiner)

 

Stap 1. Groep formeren en lied kiezen. (5 minuten)

  • Zorg dat elk lied maar één keer gekozen wordt.
  taal  Artiest Titel
1 Duits Nicole  Ein Bisschen Friede
2 Frans Les Poppy's Non non rien n'a changé
3 Engels  John Lennon Give peace a chance
4 Nederlands Rob de Nijs Laat alles wat ademt in vrede bestaan
5 Turks  Zülfü Livaneli  Özgürlük
6 Italiaans  (onbekend) Bella Ciao

Stap 2: powerpoint delen (5 minuten)

  • Eén van de leerlingen maakt een powerpoint.
  • Deze wordt gedeeld met de rest van de groep en met jou.

 

Stap 3: Informatie verzamelen (10 minuten)

  • Elke leerling binnen de groep heeft een eigen opdracht. 
  • Elke leerling werkt in de powerpoint die bij stap 2 is gedeeld.

 

stap 4: presentatie bekijken met de eigen groep (5 minuten)

  • De leerlingen gebruiken deze stap om te checken of alles in de powerpoint staat. Want die hebben ze bij de volgende stap allemaal nodig.

 

Stap 5: presenteren aan andere groep (25 minuten)

  • Dit is de zogenaamde expert-methode.
  • Zorg dat van elke groep er één persoon naar een andere groep gaat. Dus alle nummers A gaan bij elkaar zitten, alle nummers B, enz.
  • Wijs de tafelgroepen aan (dit is tafelgroep A, dit tafelgroep B, enz)

 

Stap 6: verwerking

  • Kijk bij de workshop introductie voor de opdracht.
  • Gebruik nu de groene blaadjes.

Veteranen

 

Er zijn vier veteranen. Zij komen van het veteraneninstituut.  Kijk op het rooster  --> klik hier

In het rooster staat 90 minuten. Waarschijnlijk duurt het korter, maar dat hoeven de leerlingen niet te weten.

Jouw rol dit uur is dat je de klas begeleid en orde houdt.

 

KolI, Wil jij om 12.30 uur een doos merci's geven aan de veteraan. (KeyR heeft deze voor jou)

GorV, Wil jij om 10:45 uur een doos merci's geven aan de veteraan. (KeyR heeft deze voor jou)

ElbY, Wil jij om 12.30 uur een doos merci's geven aan de veteraan. (KeyR heeft deze voor jou)

CooP, Wil jij om 12.30 uur een doos merci's geven aan de veteraan. (KeyR heeft deze voor jou)

 

Verwerking

Laat leerlingen na de workshop weer een vraag formuleren

Gebruik nu de oranje blaadjes

 

Workshop Warchild

 

vooraf

  • Zet de workshop klaar op het bord
  • maak tafegroepjes van maximaal 4
  • Zijn er A3 vellen voor stap 3? 

 

 Bij deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met verhalen van kinderen in oorlogssituaties.

 

Inleiding (2 minuten)

WarChild heeft een sterke slogan: Een kind uit de oorlog halen, dat is nog niet zo moeilijk. Maar hoe haal je een oorlog uit een kind? 

Leg uit dat deze workshop 5 stappen heeft. 

 

Stap 1 - verhaal lezen (10 minuten)

Elke leerling kiest een eigen verhaal. Ze zijn te vinden op de site van WarChild: https://www.warchild.nl/verhalen-van-kinderen/

Werkwijze

  • De leerlingen lezen in stilte.
  • Zo geef je aan elke leerling de ruimte om goed te lezen.
  • De leerlingen hebben de informatie nodig verderop in deze workshop.

 

Stap 2 - Selectie op grond van project (2 minuten)

Elke leerling heeft een verhaal gelezen waarbij een bepaald project ter sprake kwam.

  • TeamUp (--> klik hier) : Biedt gestructureerde sport-, spel- en bewegingsactiviteiten zodat kinderen van 6 tot 18 jaar leren hoe ze met hun gevoel moeten omgaan.
  • Can't wait to learn (--> klik hier): Via Can’t Wait to Learn (CWTL) kunnen kinderen spelend leren, dankzij educatieve spellen op tablets. Via Can’t Wait to Learn (CWTL) kunnen kinderen spelend leren, dankzij educatieve spellen op tablets.
  • SaHa (--> klik hier): Om deze jongeren houvast te geven hebben wij het Sports and Humanitarian Assistance project (SAHA) opgezet. Voetbal- en andere sportieve activiteiten spelen hierin een belangrijke rol.
  • I Deal (--> klik hier): Met I DEAL helpen wij kinderen letterlijk dealen met hun gevoelens en gedachten. Dit doen wij aan de hand van creatieve activiteiten, waarin kinderen zelf aan de slag gaan.

groepen maken

  • De leerlingen worden verdeeld in groepen per project. (dus alle leerlingen die gelezen hebben over TeamUp gaan bij elkaar zitten, enz)
  • Verdeel de klas in groepen van maximaal 4 mensen. 

 

Stap 3: voorbeeld bedenken (10 minuten)

  • Dit is een moeilijke stap, want vraagt om creativiteit van leerlingen.
  • Wijs leerlingen op de achtergrondinformatie die bij stap 2 staat. Als ze die samen bekijken komen ze wel op ideeën.
  • Het mooiste is om een voorbeeld te bedenken in Velp. Lukt dat niet, dan voor een andere plek op de wereld (en dan kun je gewoon een idee overnemen van de website)

 

Stap 4: voorbeelden tonen (20 minuten)

  • Elke presentatie wordt afgesloten met applaus van de overige leerlingen

 

Stap 5: verwerking (5 minuten)

Op de website voor leerlingen staat het volgende: 

Net als bij de andere workshops sluiten we af met een verwerkingsopdracht.

  • Het afgelopen uur heb je gehoord over WarChild, heb je nagedacht over projecten en daar een voorbeeld bij bedacht.
  • Gebruik nu de blauwe blaadjes.
  • Schrijf of teken daarop welke vraag je is bijgebleven dit afgelopen uur.
  • Bewaar hem bij de andere blaadjes die je al hebt verzameld.
  • Je hebt alles bij het laatste uur weer nodig.

 

Workshop slotopdracht

 

Vooraf

  • voor stap 3: Post-It's in de gele envelop. Je kunt ook jouw whiteboard-stiften neerleggen

 

Bij stap 1

  • Vraag of de leerlingen nog dingen moeten afronden.
  • Waarschijnlijk is dit de presentatie van een lied bij de workshop lied van de vrede.
  • En waarschijnlijk is dit de presentatie van Warchild.
  • Maak het niet te ingewikkeld. Dit is het laatste uur, dus doe maximaal 10 minuten voor deze stap.

 

Bij stap 2: portfolio (15 minuten)

Sommige leerlingen hebben nog hun portfolio niet op de goede plek. Op de website staan allerlei links om hen te helpen (via typischtitus). Dat moet lukken. 

  • De leerlingen verwerken de vragen die ze vandaag verzameld hebben tot een portfoliopagina. 
  • Op de website staat een voorbeeld. Klik er op om hem groter te zien.
  • Zoals je ziet staat er tekst op vormen (vierkanten, tekstwolkjes). Wijs leerlingen erop dat als ze dit niet kunnen er hulp staat via typischtitus (kijk maar op de leerlingwebsite bij punt 3)

 

unesco2 altijd vrede slotopdracht bordBij stap 3: vredesbord (15 minuten)

De leerlingen hebben gedurende de dag vragen verzameld. Deze gaan ze nu gebruiken.

  • Projecteer op het bord het vredesbord. Als je klikt op het plaatje wordt hij groot geprojecteerd. Je kunt hem nog groter maken door op F11 te drukken, dan verdwijnt je bovenbalk.
  • Laat de leerlingen één van hun vragen kiezen die de mooiste, moeilijkste, belangrijkste vinden.
  • In de gele envelop zitten gekleurde post-it's.
  • Daarop schrijven de leerlingen hun vraag.
  • Stimuleer leerlingen om hun vraag op het bord te zetten.
  • Ze mogen zelf een plek kiezen op het bord: binnen de afbeelding, om de afbeelding.

 

Bij stap 4: foto (5 minuten)

  • Maak een leuke groepsfoto voor op onze social media. (laat 1 leerling de foto maken als die niet in beeld wil zijn)
  • Voor leerlingen die niet met hun gezicht op de foto willen, ze kunnen een blaadje met een vraag deels voor hun hoofd houden.
  • Enthousiaste foto
  • Stuur de foto naar Nina voor op facebook. instagram

 

Bij stap 5: afronding (10 minuten)

  • Zorg dat het lokaal er weer netjes uitziet.
  • Alles opgeruimd en stoelen op de tafel.

 

reserve

Stripboek zoektocht. We hebben 30 exemplaren. Is teveel voor 1 les. (boeken liggen in Unesco-kast 2e verdieping)

 

https://www.joodsmonument.nl/
Wordt gemist --> zie https://joodsmonument.nl/onderwijs Laat leerlingen zoeken op plaats (bijv Arnhem) en die plek bezoeken.

 

Hier staat welke papieren allemaal moeten worden gekopieerd en gesneden

Introductie - stap 3

Vragenblaadjes

https://docs.google.com/presentation/d/1otsXhRLKCHBo2lyLJrdnXCMEzSKPi1Is2WPy8Cmye3c/edit?usp=sharing

Gekleurde blaadjes, passend bij de kleur van de workshop. intro = rood, lied = groen, veteraan = oranje, warchild = blauw

Per klas van 30 leerlingen 8 blaadjes (8 x 4 = 32)

Knip de blaadjes in 4 stukken.