Altijd vrede?
pontifexonline.nl --> klas 2 --> Unesco 2 --> Altijd vrede?
Unescodag klas 2
Beste leerling, Vandaag is de Unescodag. Het thema daarin is vrede. Zal er ooit vrede zijn voor iedereen?
Geen mening maar vragen
Het thema vrede is heel actueel. Kijk maar om je heen hoeveel oorlogen er wel niet zijn. Hoewel sommigen veraf zijn praten we er hier in Nederland veel over. Vaak word je daarbij gedwongen te kiezen tussen de ene of de andere partij. Ben jij vóór Rusland of vóór Oekraïne; ben jij vóór Israël of vóór Palestina?
Vandaar willen we een andere weg kiezen. Niet mening geven maar mening vormen. We doen dat door vooral vragen te stellen. Blijven vragen om zo je mening te vormen.
Voordat we echt beginnen kijken we eerst naar wat UNESCO eigenlijk is.
UNESCO-thema's
Titus Brandsma Velp is een UNESCO-school. Dat betekent dat hun thema's hoog in ons vaandel staan. Je vindt ze terug bij onze reguliere vakken en ze krijgen extra aandacht tijdens de UNESCO-dagen.
De belangrijkste thema's zijn:
- Vrede en veiligheid
- Burgerschap
- Duurzaamheid
- Intercultureel leren
Vandaag besteden we aandacht aan het thema Vrede en veiligheid. Het wordt in de eerste workshop verder uitgewerkt.
Programma
Hieronder zie je de programmaonderdelen staan. Per klas worden ze in verschillende volgorde gegeven, al starten we allemaal met de introductie en sluiten we allemaal af met de afsluiting.
- Introductie
- Lied van Vrede
- Veteranen
- warchild
- afsluiting
Rooster
--> klik hier om het rooster te bekijken.
Benodigdheden
Hieronder staat wat je allemaal nodig hebt op deze dag.
- Laptop: Natuurlijk is deze opgeladen anders heb je er niks aan.
- Oortjes: We gaan soms met muziek werken. Zorg dus voor oortjes
- Pen: Natuurlijk heb je er minimaal eentje nodig
- Stiften: En andere knip- en kleurbenodigheden.
Introductie
Stap 1: Unesco en vrede (15 minuten)
Vrede en veiligheid is één van de grote thema's van UNESCO. In de video hiernaast krijg je hier uitleg over. (Waarschijnlijk krijg je kijkvragen van jouw leerkracht) |
Stap 2: Vrijheid en vrede (16 minuten)
In deze stap ervaren jullie dat er verschil is tussen vrijheid en vrede.
Je krijgt een werkblad waarop je de opdrachten maakt. Heb je niet genoeg ruimte op de voorkant, gebruik dan de achterkant.
- Opdracht 1: Maak (individueel) een tegeltje/boekenlegger over vrede. Zie het voorbeeld hiernaast.
- Opdracht 2: Video over Sara die moet vluchten. We kijken de video van 6:40 tot 11:50. Tijdens de video zijn er vragen . Vul ze in op je werkblad ---> klik hier voor de video (gemaakt door Vluchtenlingenwerk)
- Opdracht 3: Maak een loesje over vrede (ze mogen overleggen). Zie het voorbeeld hiernaast.
Stap 3: Vraag het de veteraan (15 minuten)
Op één van de volgende uren vandaag komt er een veteraan op bezoek. Een veteraan is een soldaat die in een oorlog in het buitenland heeft meegevochten. Deze meneer komt praten over oorlog, vrede en het werk van soldaten.
opdracht:
- formeer groepjes van 3 à 4 personen.
- Leg het hoekpapier op de tafel in het midden.
- Bedenk een vraag bij het trefwoord dat het dichtste bij je ligt. (individueel)
- Zet die bij het trefwoord neer.
- Draai het papier een kwartslag; er ligt een nieuw trefwoord voor je. Hierbij staat al één vraag van jouw buurman/buurvrouw.
- Bedenk nog een vraag.
- Draai weer een kwartslag, weer een vraag.
- Draai weer een kwartslag en formuleer de laatste vraag
- Bespreek met elkaar de vragen die bij de trefwoorden staan.
- Zet één van jullie vragen in de middencirkel (je kiest dus welke vraag van jullie de beste is)
- In de middencirkel staan nu vier vragen. Kies er daarvan ééntje. Omcirkel deze. Schrijf hem ook op het bord.
- Neem dit hoekpapier mee naar het gesprek met de veteraan zodat jullie nog weten welke vraag je hebt.
Stap 4: verwerking (15 minuten)
Geen mening geven maar vragen stellen
Jouw leerkracht heeft voor jou een blaadje. Die heb je nodig voor de volgende verwerkingsopdracht. Je krijgt een rood blaadje.
Opdracht:
- Het afgelopen uur heb je gehoord over UNESCO, heb je nagedacht over vrede en heb je vragen gemaakt voor de veteraan.
- Schrijf of teken op het blaadje welke vraag je is bijgebleven dit afgelopen uur. Hiernaast zie je wat voorbeelden. (klik erop om groot te zien)
- Deze opdracht krijg je bij elke workshop. Verzamel zo allemaal vragen, kleuren, ervaringen.
Lied van vrede
workshop internationale vredesliederen
Stap 1: Maak een groep en kies een lied (5 minuten)
Verdeel de klas in 6 groepen. Maximaal 6 leerlingen per groep.
Kies met elkaar één van de volgende liederen. Wie het eerst komt die het eerst maalt. Dus elk lied komt maar één keer voor.
taal | Artiest | Titel | |
1 | Duits | Nicole | Ein Bisschen Friede |
2 | Frans | Les Poppy's | Non non rien n'a changé |
3 | Engels | John Lennon | Give peace a chance |
4 | Nederlands | Rob de Nijs | Laat alles wat ademt in vrede bestaan |
5 | Turks | Zülfü Livaneli | Özgürlük |
6 | Italiaans | (onbekend) | Bella Ciao |
Stap 2: powerpoint delen (5 minuten)
Omdat jullie straks allemaal dezelfde powerpoint gaan presenteren ga jullie er nu eentje gezamenlijk maken.
- Eén van de leden van jullie groep gaat naar onedrive en maakt daar een nieuwe powerpoint.
- Klik rechts bovenin op delen.
- Vul de emailadressen van de andere groepsleden in. Vul ook de naam van je leerkracht in. Nu kan elk lid van de groep aan dezelfde powerpoint werken
- Alle andere leden van de groep gaan naar hun schoolemail. Daar staat de gedeelde link.
- Werk gezamenlijk in deze powerpoint.
Stap 3: Informatie verzamelen (10 minuten)
In jullie powerpoint komt informatie te staan. Elk lid van de groep werkt aan een dia. Zo maken jullie gezamenlijk één grote, prachtige, presentatie.
Hieronder zie je de onderdelen staan die in de powerpoint moeten komen. Verdeel de taken zodat elk lid van de groep een taak heeft.
- Dia youtube. Zoek op youtube een mooie versie van het lied. Presenteer die op de dia. Zorg voor extra mooie opmaak.
- Dia tekst: De tekst van het lied. Geef deze mooi vorm op je dia. Denk aan kleur, kerst
- Dia zanger/zangeres: zoek informatie over de zanger/zangeres. Maak de dia mooi op.
- Dia waarom: zoek uit waarom dit lied past bij "vrede". Tip: kijk ook bij 9 november: wereld vrijheidsdag.
- Dia couplet: Maak op deze dia een extra couplet bij het lied. Minimaal 4 regels. Zet hierin hoe wij (Titus, Velp, puber) nadenken over vrede.
- Dia extra: Als jullie met 6 mensen zijn dan kan nummer 6 zelf een onderdeel toevoegen. Vul deze dia met jouw idee dat goed bij dit onderwerp past.
Stap 4: presentatie bekijken met de groep (5 minuten)
Bekijk met elkaar jullie presentatie. Weet dat elke presentatie niet langer mag zijn dan 4 minuten!!
Stap 5: presenteren aan ander groepje (25 minuten)
Van elke groep gaat persoon die dia A heeft gemaakt bij elkaar zitten. Letters B bij elkaar. Letters C. enzovoort.
In elke groep presenteert ieder de powerpoint van hun groepje. Er is dus één presentatie van "ein bischen friede", één presentatie van "give peace a chance". enzovoort.
Hou de tijd in de gaten. Je hebt per persoon maar 4 minuten.
Stap 6: Verwerking
Geen mening geven maar vragen stellen
Net als bij elke andere workshop sluiten we af met de verwerkingsopdracht
- Het afgelopen uur heb je gewerkt met je groep aan een vredeslied. Je hebt er over nagedacht en gepresenteerd.
- Je krijgt nu een groen blaadje.
- Schrijf of teken daarop welke vraag je is bijgebleven dit afgelopen uur. (Wil je een voorbeeld kijk dan op tabblad "introductie")
- Bewaar je blaadje bij de andere blaadjes die je al hebt.
Veteranen en vrede
In elke klas komt een veteraan op bezoek.
Jullie hebben vragen gemaakt bij workshop introductie.
Verwerking
- Het afgelopen uur heb je een workshop gehad van een veteraan. Je hebt veel gehoord, veel gezien en zit vast nog met veel vragen.
- Je krijgt nu een oranje blaadje
- Schrijf of teken daarop welke vraag je is bijgebleven dit afgelopen uur. (Wil je een voorbeeld kijk dan op tabblad "introductie")
- Bewaar je blaadje bij de andere blaadjes die je al hebt.
Warchild
Inleiding (2 minuten)
Een kind uit de oorlog halen, dat is nog niet zo moeilijk. Maar hoe haal je een oorlog uit een kind? WarChild is een organisatie die zich zowel voor de eerste als voor de tweede vraag inzet. Al jaren hebben zij programma's om kinderen te begeleiden naar een veilige situatie en hen te helpen hun oorlogstrauma's te verwerken. Op de website van WarChild vind je heel wat ervaringsverhalen van kinderen.
In deze workshop gaan we aan de slag met die verhalen en met de hulpprogramma's van WarChild.
stap 1 - Verhaal lezen (10 minuten)
Op de website van WarChild staan allemaal verhalen van kinderen.
- --> Klik hier om naar de goede plek te gaan op de website van WarChild.
- kies hier een verhaal om te lezen. Je mag dus allemaal zelf een verhaal kiezen.
- Neem rustig de tijd om het te lezen. Er staat vaak een heleboel.
- In elk verhaal lees je hoe het kind betrokken is bij een project van WarChild. Onthoud goed om welk project dit gaat.
stap 2 - Selectie op grond van project (2 minuten)
Zoals je bij jouw verhaal hebt kunnen lezen is elk kind betrokken bij één van de projecten van WarChild. Er zijn er vier.
|
Groepen
De klas wordt verdeeld naar project. Sluit je aan bij die groep die past bij jouw verhaal. (dus als in jouw verhaal het kind betrokken was bij het project SaHa, dan ga jij nu bij groep SaHa).
LET OP: is de groep te groter dan 4 mensen, splits deze dan in tweeën.
stap 3 - Voorbeeld bedenken (10 minuten)
- Elke groep krijgt een A3 vel.
- Bekijk met elkaar de projectpagina (kijk bij stap 2 voor de hyperlinks).
Voorbeeld: groep I Deal kijkt bij de projectpagina van I Deal. - Bedenk met elkaar een vorm die hier in Velp uitgevoerd kan worden voor kinderen van WarChild. Kunnen jullie het niet voor Velp bedenken, bedenk het dan voor een andere plek op de wereld.
- Beschrijf/teken alles op het A3-vel.
stap 4 - Voorbeeld tonen (20 minuten)
Presenteer jullie voorbeelden aan de andere leerlingen van jullie klas. Niet meer dan 3 minuten per groep.
stap 5: verwerking (5 minuten)
Net als bij de andere workshops sluiten we af met een verwerkingsopdracht.
- Het afgelopen uur heb je gehoord over WarChild, heb je nagedacht over projecten en daar een voorbeeld bij bedacht.
- Je krijgt nu een blauw blaadje
- Schrijf of teken daarop welke vraag je is bijgebleven dit afgelopen uur.
- Bewaar hem bij de andere blaadjes die je al hebt verzameld.
- Je hebt alles bij het laatste uur weer nodig.
Slotopdracht
Stap 1: afronding
Zijn er nog onderdelen van workshops niet af? Dan heb je nu eerst even de tijd om alles af te maken.
Stap 2: portfolio (15 minuten)
Bij deze opdracht maak je gebruik van je portfolio. Deze staat in jouw onedrive, in de map portfolio. Je maakt deze opdracht individueel
- Maak in jouw portfolio een nieuwe dia aan (--> klik hier voor typischtitus als je niet weet hoe je dit doet.)
- Geef die dia als titel: UNESCO-dag Altijd vrede?
- Maak op die dia een tekstvak aan (--> klik hier voor typischtitus als je niet weet hoe je dit moet doen ) of een vorm (--> klik hier voor typischtitus. Kijk daar de video)
- Kijk naar jouw gekleurde blaadjes met vragen. Zet in het tekstvak of de vorm jouw vraag neer die je bij de introductie hebt geschreven.
- Zet in een ander tekstvak of een andere vorm de vraag neer die je hebt opgeschreven bij Lied van Vrede.
- Doe dit voor al jouw vragen.
- Zo krijg je een mooie dia met al jouw vragen.
- Kies nu als vorm een hart. Zet daarin wat jij van deze dag vond.
- Ter inspiratie zie je hiernaast mijn dia van mijn portfolio. Hij heeft een kersttintje omdat de Unescodag vorig jaar vlak voor kerst viel. (Klik op de afbeelding om hem groot te zien.)
Stap 3: Vredesbord (15 minuten)
Op het bord wordt een grote afbeelding getoond. Daar plak jij straks een post-it op.
Opdracht
- Bekijk al jouw gekleurde blaadjes met vragen.
- Kies er één vraag uit.
- Bedenk een antwoord of formuleer een vervolg-vraag.
- haal een Post-It in de kleur die je wilt
- Plak hem op het bord op de plek die het beste past. (dat mag ook buiten de afbeelding)
Stap 4: Foto (5 minuten)
Maak met de klas een groepsfoto voor het bord.
Stap 5: afronding (10 minuten)
Ruim allemaal het lokaal weer op. Vergeet niet de stoelen op de tafel te zetten.
Handleiding voor de leerkracht
Je kunt op twee manieren de handleiding gebruiken:
1. Laptop én smartphone
Ik weet niet hoe jij dit doet maar ik zit vaak te hannessen met mijn handleiding. Hoe krijg ik die in beeld als ik ook het leerlingmateriaal wil laten zien?
De oplossing is: Gebruik twee apparaten!
Vandaar dat je hiernaast een QR-code ziet staan.
- Scan de QR-code met je smartphone. Je hebt nu alleen de handleiding in beeld (dus niet het leerlingmateriaal)
- Via het gekleurde menu kun je naar het goede onderdeel gaan.
2. Liever de handleiding in je browser.
Dat kan natuurlijk ook.
--> klik hier voor de handleiding. Hij wordt geopend in een nieuw venster van jouw browser.