{user_group 13} o3(v), o4, dt, z{/user_group}

Start|grey
Doelen|grey
U1|green
U2|green
O1|blue
O2|blue
O3|blue

pfx 20 0 01

Pontifex 21: Helden

Level 5: Wees een held

 

In het vorige level hebben we al gekeken naar de Islam en met name naar Mohammed. In dit level gaan we nog wat verder in op de grondslagen van de Islam. We kijken naar de vijf zuilen. Het zijn leefregels waaraan jij je moet houden. Eigenlijk zeggen ze: als je zó leeft, volgens die leefregels dan leef je als een held... in de richting van een held.

 

De begrippen die in dit level centraal staan zijn: de vijf zuilen

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat de vijf zuilen inhouden.
  • weet je wat we onder zakaat verstaan.
  • Heb je gekeken wat zakaat voor jou betekent, wat jij er mee kunt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Mosque.jpgBegrip: Vijf zuilen

Leefregels
De islam kent vijf grote leefregels, plichten waar jij als moslim aan moet voldoen. Ze worden de vijf zuilen genoemd. Het zijn de pijlers van het geloof. Aan deze vijf kun je in grote lijnen herkennen waar de islam voor staat.
Wil je een goede moslim zijn dan moet jij je aan deze leefregels houden.

De vijf zuilen zijn:

  1. geloofdsbelijdenis (sjahada): er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
  2. dagelijks gebed (salaat): vijf keer per dag een gebed richting Mekka. Elk gebed begint met: Allah is groot: Allahoe akbar.
  3. aalmoes (zakaat): Financiële hulp aan anderen, meestal familie, soms organisaties.
  4. vasten in de ramadan (saum): tijdens de ramadan wordt er tussen zonsopgang en zonsondergang niets gegeten en gedronken. Deze periode wordt afgesloten met het suikerfeest.
  5. bedevaart naar Mekka (hadj): elke moslim wordt geacht minimaal één keer in zijn leven op bedevaart te zijn gegaan naar Mekka.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/IslamicGalleryBritishMuseum3.jpgBegrip: Aalmoes (zakaat)

Net als bij veel andere grote levensbeschouwingen is de omgang met de naaste (de medemens) heel belangrijk. Het is dus niet alleen belangrijk dat je bidt, maar ook dat je iets met je geloof doet. In de islam is dit vastgelegd in de zuil (leefregel): de zakaat: de aalmoes. . In de Koran wordt zakaat: het zuiveren van je bezit genoemd. Het zuivert ook je gedachten. Het doel ervan is dat je niet gehecht raakt aan je bezit, want als je dat doet dan kun je je niet hechten aan God.

"Neem van hun bezittingen een aalmoes waarmee jij hen zult reinigen en louteren en bid de salaat voor hen; jouw gebeden zijn een geruststelling voor hen en God is horend en wetend".
(soera 9 - berouw, vers 103)

In deze leefregel staat dat je een deel van jouw bezit moet afstaan aan je naaste. Dit kan je familie zijn maar ook bijvoorbeeld een hulporganisatie.

"De aalmoezen zijn voor de armen en de behoeftigen, voor hen die ermee belast zijn en voor hen wier harten tot elkaar gebracht zijn, voor de vrijkoop van slaven en schuldenaren, om in te zetten op Gods weg en voor hem die onderweg is. Dit is een verplichting van God. God is wetend en wijs."
(soera 9 - berouw, vers 60)

 

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

Schrijf op welke de vijf zuilen zijn. Schrijf zowel de Nederlandse als de Arabische naam ervan op. Zet er achter wat de betekenis ervan is.

  1. Geef een ander woord voor het begrip zuil dat hier is gebruikt
  2. Welke van de vijf leefregels hoort hier bij: vijf keer per dag.
  3. Welke van de vijf leefregels hoort hier bij: Naar mekka.
  4. Welke van de vijf leefregels hoort hier bij: Er is geen God dan Allah.
  5. Financiële hulp.
  6. Niet eten tussen zons-opgang en -ondergang
 

 

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. Wat is bij veel levensbeschouwingen naast bidden ook belangrijk?
  2. In welke leefregel is dit vastgelegd?
  3. Hoe wordt zakaat omschreven in de koran?
  4. Wat is het doel ervan?
  5. Voor wie is het aalmoes (zie soera 9 vers 60)
 

 

>4< Opdracht 3 (rTti)

 

o3 Start|grey}

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

Bij de uitleg hebben we gelezen dat het aalmoes, de zakaat, bedoeld is voor armen en behoeftigen in jouw omgeving. Bij deze groepsopdracht ga je met elkaar discussiëren wie dat zijn in jullie omgeving

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Bespreek met elkaar wie in jullie omgeving armen en behoeftigen zijn. Schrijf je bevindingen op.
  3. Bespreek ook waarom juist deze mensen. Schrijf je bevindingen op
  4. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

o3 Mavo|blue}

E. Welke van de genoemde groepen (zie B) vind jij de beste?
F. Waarom?

o3 Havo/vwo|orange}

E. Stel dat de profeet Mohammed nu had geleefd, en dan in Nederland. Aan wie zou hij de zakaat doen toekomen?
F. Waarom deze groep?

 

 

 

 

B1|orange
O5|blue
O6|blue

bilderberg 250-56

Zwerver

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Street_Sleeper_1_by_David_Shankbone.jpgDinsdags zijn de leerlingen altijd vroeg uit. Op het Bilderbergcollege zijn dan altijd vergaderingen dus stoppen de lessen rond twee uur. Martijn, Brian, Pieter, Fatima en Heleen besluiten om naar de stad te gaan. Even wat eten, of gewoon gezellig wat winkels kijken. Ze stallen de fiets bij Topshelf in de fietsenkelder.

Buiten staat een zwerver. "Heb je misschien wat geld voor mij?" vraagt hij aan Brian. Brian kijkt snel de andere kant op. Maar Pieter pakt zijn portemonnee en geeft 50 cent. "Waarom doe je dat?" vraagt Martijn? Pieter twijfelt even en zegt dan: "Het is toch een zwerver, die hebben niks. Als ik wat lekkers koop in de stad dan kan ik hem toch ook wel wat geven." Brian kijkt hem aan en zegt: "Dat zuipt hij toch alleen maar op. Dat heeft geen zin."

Pieter denkt even. "Mijn neef woont in Amsterdam. Hij is van huis weg gelopen en leeft op straat. Daar bedelt hij. Mijn tante en oom zijn heel verdrietig. Het lukt hen niet om mijn neef uit de shit te halen. Volgens mij gebruikt hij drugs en alcohol. Maar er is gewoon wat mis met hem. Hij was vroeger altijd al druk als hij bij ons was. Ik moet altijd aan hem denken als ik hier zwervers zie. Als het mijn neef was zou ik hem ook helpen ook al weet ik dat hij een groot deel verpatst aan drugs."

Fatima heeft de hele tijd geluisterd en zegt dan: "Ik vind het heel knap dat jij dat doet. Jij geeft een aalmoes. In de islam noemen wij dat  zakaat. Maar ik zou dat nooit zo aan een zwerver geven."

"Kom," zegt Martijn, "Ik krijg honger van al die praat. Zullen we een frietje scoren?"

 

>2< Opdracht 5 (Rtti + rttI)

 

Deze opdracht gaat over tabblad B1

Bij deze opdracht moet je soms overleggen met je buurman/vrouw. Maak je deze opdracht als huiswerk, zoek dan contact met een klasgenoot via social media.

  1. Op welke dag gaan ze naar de stad?
  2. Waarom geeft Pieter de zwerver geld?
  3. Aan welke "zuil" moet Fatima denken als Pieter geld geeft?
  4. Wat gaan ze eten?
  5. In het verhaal van het Bilderbergcollege staat dan Brian de andere kant op kijkt. Waarom doet hij dat, denk je?
  6. Wat vind jij van de reactie van Brian?
  7. Vergelijk jouw antwoorden met je buurman/vrouw. Wat is de overeenkomst?
  8. Wat is het verschil?
 

 

>1< Opdracht 6 (rTti)

o6 Start|grey}

Bij deze opdracht maken we gebruik van de site van samsam.net

--> Klik hier om naar die site toe te gaan. Scroll naar beneden tot het onderdeel "de vijf zuilen"

 

o6 Mavo|blue}

  1. Zoek zuil 1. Hoe heet deze?
  2. Waarom vond Mohammed dat er geen plaatjes van God gemaakt mochten worden?
  3. Zoek zuil 2. Hoe heet deze?
  4. Wat zeggen de moslims vaak bij het gebed?
  5. Zoek zuil 3. Hoe heet deze?
  6. Waarom is dit een heilige maand voor de moslims?
  7. Zoek zuil 4. Hoe heet deze?
  8. Wat is het doel van deze zuil?
  9. Zoek zuil 5. Hoe heet deze?
  10. Wie is Hagar?
  11. Wat is zamzam?
  12. Wat is Arafa

o6 Havo|orange}

Doe eerste de mavo-opdrachten, doe dan de opdrachten hieronder

M. Welke van de vijf zuilen spreekt je het meeste aan? Waarom?
N. Welke van de vijf zuilen spreekt je het minste aan? Waarom?

o6 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten, doe dan de opdrachten hieronder

O. Als de profeet Mohammed nu zou leven in Nederland, welke van de vijf zuilen zou hem dan het meeste aanspreken, denk je? Waarom?
P. Welke van de vijf zuilen zou hem het minste aanspreken, denk je? Waarom?

 

 

 

 

O7|blue
B2|orange
O8|blue
O9|blue

>2< Opdracht 7 (rTti)

 

Level 5
Dit is een groepsopdracht (3 à 4 personen). Hou een korte presentatie over één van de zuilen.

  • Kies met jouw groepje één van de vijf zuilen.
  • Verzamel informatie over die zuil.
  • Presenteer dit voor de klas.
  • De presentatie mag niet langer zijn dan 2 minuten
  • Ieder lid van de groep moet een bijdrage hebben.
 

 

 

bilderberg 250-56

Zakaat

 

Fatima zit naast Martijn tijdens de les levensbeschouwing. Ze werken in het computerlokaal. Martijn moet nog steeds denken aan die zwerver in de stad. Hij kijkt Fatima aan en vraagt: "Jij had het in de stad over geld geven aan armen. Hoe doe je dat dan?" Fatima zegt: "Dat heet zakaat. En dat kan bijvoorbeeld bij het offerfeest... Wacht .. ik zal je het op de computer laten zien." Ze tikt de website in van de Gelderlander. Daar staat:

Vlees offerfeest voor de voedselbank
AMSTERDAM - Veel moslims doneren de komende dagen tijdens het offerfeest een deel van het vlees van hun offerfeestmaaltijd aan arme mensen. De Samenwerkende Moslim Hulporganisaties (SMHO) zamelt het vlees in. Verwerkt tot houdbare worsten wordt het vlees via de Voedselbank en de Stichting Resto VanHarte verspreid.
Het islamitische offerfeest begint vrijdag. Tijdens dit feest wordt herdacht dat de profeet Ibrahim (Abraham) bereid was zijn zoon te offeren aan God.
De organisatie van de inzameling gebeurt door vrijwilligers. De gelovigen wordt gevraagd om per offerdier minimaal 1 kilo vlees in te leveren bij geselecteerde slagerijen in twintig steden. Vorig jaar haalde SMHO met steun van de katholieke hulporganisatie Cordaid ruim 3000 kilo vlees op.
(de Gelderlander, 27 november 2109)


Martijn vindt het wel een mooie gedachte. Een deel van wat je zelf hebt geef je aan de ander. Zijn ouders doen dat op een andere manier. Zij steunen goede doelen zoals die hulporganisatie Cordaid in het krantenartikel.
Maar ja... dat zijn zijn ouders. Wat doet hij eigenlijk zelf? Oké, hij doet wel eens mee aan een sponsorloop voor een goed doel; dat is in ieder geval wat!
Hij kijkt naar Fatima. "Ja.... mooi...  Maar dat doen dus je ouders. Je ouders geven het vlees aan de armen. Maar wat doe jij zelf dan? Jij.... dus niet je ouders?"
Fatima moet daar even over nadenken. Daar heeft hij wel een punt. Wat doet zij eigenlijk zelf aan zakaat?

 

>1< Opdracht 8 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad B2

  1. Waar moet Martijn steeds aan denken?
  2. Bij welk feest kan volgens Fatima zakaat?
  3. Welke organisatie is in beeld bij het blauwe stukje?
  4. De ouders van Martijn steunen ook een organisatie. Welke?
  5. Wat doet Martijn wel eens voor een goed doel?
 

 

 

 

>2< Opdracht 9 (rtTi)

o9 Start|grey}

Bij deze opdracht moet je overleggen met je buurman/vrouw. Maak je deze opdracht als huiswerk, zoek dan contact met een klasgenoot via social media.

Aalmoes, zakaat, is geld geven aan anderen die het nodig hebben. Hoe zit dat bij jullie? Wat doen jullie wel eens voor anderen?

o9 Mavo|blue}

  1. Geef jij wel eens geld aan een ander, aan een goed doel? (ja/nee, want...)
  2. Hulp geven hoeft niet altijd in de vorm van geld. Bied jij wel eens hulp aan een ander, aan een goed doel? (ja/nee, want....)
  3. Bespreek jouw antwoord met je buurman/vrouw. Wat zijn de overeenkomsten?
  4. Wat zijn de verschillen?

o9 Havo|orange}

Doe eerst de mavo-opdrachten, doe dan de opdrachten hieronder.

Stelling: elke leerling dient minimaal één keer per jaar deel te nemen aan een actie voor een goed doel.

E. Reageer op deze stelling. Wat vind je er van. Motiveer je antwoord.
F. Stel dat jij het 'goede doel' zou mogen benoemen. Welke wordt dat dan? Motiveer je antwoord.

o9 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten; doe dan de opdrachten hieronder.

G. Als de profeet Mohammed nu zou hebben geleefd, wat zou hij dan zeggen, denk je, over de stelling die bij de havo-opdracht is geformuleerd? Motiveer je antwoord.

 

 

 

 

O10|blue

>1< Opdracht 10 (rttI)

o10 Start|grey}

Actie voor Rwanda door Marre Wieffer.
Marre is een vrolijke meid uit Twente.... of liever gezegd: Marre was een vrolijke meid uit Twente. Toen zij ziek werd en het bleek dat zij niet meer beter zou worden ging zij een dagboek bij houden. En niet alleen dat. Zij wilde ook nog wat voor anderen doen.

--> Klik hier om naar haar website te gaan. Scroll een flink eind naar beneden en lees wat zij schreef op 15 en 16 juni 2103.
Marre is vlak voor haar dood nog in Rwanda geweest (--> klik hier). Haar idee voor hulp  te steunen heeft veel geld opgebracht. Van het geld wordt een school gebouwd en nog veel meer dingen.

 

o10 Mavo|blue}

  1. Welke hulp wil zij gaan bieden?
  2. Welke tweeling doet ook mee?
  3. Wat doet Marre om geld in te zamelen?
  4. Bij welke "zuil" hoort de actie van Marre?
  5. Wat vind je van de actie van Marre?
  6. Vind je haar een held? (ja/nee, waarom)
  7. Zou jij zo'n actie kunnen doen? (ja/nee, waarom)
  8. Wat zou jij dan doen?

 

o10 Havo|orange}

Doe eerst de mavo-opdrachten, doe dan de opdrachten hieronder.

I. Bij Pontifex 21 level 1 zijn deugden genoemd. Bij welke deugd vind je de actie van Marre passen?
J. Kies één van de personen die bij die deugden als voorbeeld worden genoemd. Wat zou deze van de actie van Marre vinden? Verklaar je antwoord.

o10 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten, doe dan de opdrachten hieronder.

K. Als Mohammed nu zou leven in Nederland, wat zou hij dan van de actie van Marre vinden?
L. Zou hij haar een held noemen? (ja/nee, waarom)
 

 

 

{tabs Dt|red}

Diagnostische toets

--> klik hier voor de toets

Geen
Z|blue

1

  1. Leefregel
  2. Dagelijks gebed (salaat)
  3. Bedevaart naar Mekka (hadj)
  4. Geloofsbelijdenis (sjahada)
  5. Aalmoes (zakaat)
  6. Vasten (saum) in de maand ramadan

2

  1. Dat je iets doet voor je naaste, je medemens
  2. Aalmoes (zakaat)
  3. zakaat is het zuiveren van je bezit
  4. Niet gehecht raken aan je bezit, maar gehecht blijven aan god.
  5. Voor de armen en behoeftigen

5

  1. dinsdag
  2. De zwerver doet hem denken aan zijn neef die in Amsterdam ook aan het zwerven is en aan de drugs is.
  3. aalmoes (zakaat)
  4. friet

6

  1. geloofsbelijdenis, sjahada
  2. Anders zouden ze de plaatjes aanbidden in plaats van God
  3. dagelijks gebed, salaat
  4. allahoe akbar
  5. vasten, saum
  6. Mohammed kreeg in die maand voor het eerst een boodschap van Allah
  7. Aalmoes (zakaat)
  8. Verschil tussen arm en rijk kleiner maken
  9. Bedevaart (hadj)
  10. De vrouw van Ibrahim
  11. Bron geslagen voor Hagar, helend water
  12. Vlakte (adam&eva) waar Mohammed voor het laatst het volk heeft toegesproken

8

  1. Aan die zwerver in de stad.
  2. offerfeest.
  3. voedselbank.
  4. cordaid.
  5. sponsorloop

10

  1. Hulp voor een school in Rwanda
  2. Irene en Marjan Tieberink
  3. knoopt vriendschapsbandjes

 

 

Zijstromen

{zijstroom-koptekst}

zijstroom start|white}

{text}

zijstroom verhaal|grey}

zijstroom Bijzondere dag|green}

 

zijstroom gedicht|orange}

zijstroom foto|blue}

zijstroom wwpray|red}

zijstroom youtube|grey}

zijstroom video|orange}

zijstroom title="vraag" class="grey solid" } {snippet z-vraag} zijstroom title="ster" class="red solid" }

 

 

slot|grey

{snippet einde-level}

 

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Avondgebed

Islam

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

De weg

Stef Bos

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Vrede

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …