start
doelen
U1
U2
O1
O2
O4

pfx 20 0 01

Pontifex 21: Helden

Level 4: De held voor moslims

 

 

Ook dit jaar zijn er een aantal levensbeschouwingen die extra aandacht krijgen. Dat is onder andere de islam. Deze pontifex gaat over helden. Vandaar dat we in dit level kijken naar de grote held van veel moslims: Mohammed. Hij is de stichter van de islam.

De centrale begrippen in dit level zijn Mohammed, islam en koran.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je in grote lijnen wie Mohammed is.
  • begrijp je waarom islamieten hem een held noemen.
  • Weet je wat de geschiedenis is van de koran

Begrip: Mohammed, vrede zij met hem

We kijken gezamenlijk de video kopstukken. Deze wordt niet meer uitgezonden door schooltv. Hij is nog wel beschikbaar via youtube.

Begrip: islam en Koran

Grootste
De grootste held voor moslims is Mohammed. Zij vereren hem omdat hij de boodschap van Allah tot de mensen heeft gebracht. Hij is de grootste profeet, dé profeet bij uitstek. Als moslims zijn naam uitspreken zeggen ze niet alleen "Mohammed" maar er achteraan: "vrede zij met hem". Zij zeggen daarmee: hij is de grootste, hij is de beste, door hem kennen wij Allah die onze God is.

Koran
Mohammed heeft het woord van Allah gehoord van de engel Gabriël. Het is neergeschreven in de Koran. De koran is opgebouwd uit een groot aantal stukken, namelijk 114 soera's. De eerste soera (al-fatiha: de opening) is de belangrijkste. Deze wordt altijd aan het begin van het gebed uitgesproken.

Mohammed heeft het woord van Allah verspreid onder de mensen.

Allahoe akbar
De mensen in Mekka, de geboortestad van Mohammed, waren niet blij met het optreden van Mohammed. Maar hij liet zich daar niet door afschrikken. Mohammed ging met zijn soldaten in Mekka naar de Ka'aba, het grote heiligdom waarin allerlei goden werden vereerd. Hij raakte met zijn staf de grote zwarte steen van de Ka'aba aan en zei luid: "Allahoe akbar! Allah is de grootste." Zijn volgelingen herhaalden zijn woorden. Iedereen riep: "Allahoe akbar". Mohammed liet alle afgodsbeelden uit de Ka'aba halen. Voortaan was dit het heiligdom van nog maar één God: Allah.

Meer over islam
Bij opdracht 6 ga je zelf verder op zoek naar informatie over de islam.

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze vragen gaan over tabblad U 1, dus de video.

 

  1. In welke stad is Mohammed geboren?
  2. In welk land ligt deze stad tegenwoordig? (zoek op via google)
  3. door wie is Mohammed opgevoed?
  4. Hoe heet het grote heiligdom dat in de geboortestad van Mohammed staat?
  5. Wat is de Koran?
  6. Wat is de betekenis van het woord: Islam?
  7. Naast de geboorteplaats is er nog een andere belangrijke plaats in het leven van Mohammed. Welke?

 

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

 

  1. Waarom zeggen moslims achter de naam Mohammed altijd: "vrede zij met hem"?
  2. Hoe worden de onderdelen, stukken, van de koran genoemd?
  3. Hoe heet het eerste onderdeel?
  4. In Mekka staat de Ka'aba. Wat was de functie van dit gebouw voordat Mohammed kwam?
  5. Welke verandering heeft Mohammed in de Ka'aba doorgevoerd?

 

 

>1< Opdracht 4 (rTti)

o4 title="start" class="red solid" }

Dit is een foto opdracht.

Klik op de foto om hem  groter te zien.

pfx 20 4 o4 20080505

o4 title="Mavo" class="blue solid"}

Op de foto zie je een bord uit de 12e eeuw. Het bevat een islamitische afbeelding.

  1. beschrijf in minimaal 21 woorden wat je ziet

o4 title="Havo/vwo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo-opdrachten en dan de opdrachten hieronder

B. Op het bord staat een 'harpy'. Zoek via google (harpy islam) op wat dit is.

 

 

O5

bilderberg 250-56

o5 title="verhaal" class="orange solid" }

Berenkuil

Martijn pakt zijn fiets uit de schuur. Samen met zijn vader rijdt hij van Arnhem-Zuid naar Arnhem-Noord over de John Frost brug. Ze gaan naar de Mediamarkt om een tablet te kopen.

Even voorbij de brug ligt de grote fietsrotonde: de Berenkuil. "Wegens herdenking gesloten"  staat er op een groot bord. "Waarom is dat nou?", vraagt Martijn. "In september zijn er altijd herdenkingen van de 2e wereldoorlog." zegt zijn vader. "Er staat een monument midden in de Berenkuil en daar worden dan bloemen bij gelegd." Martijn kijkt zijn vader aan. "Maar waarom dan op die plek?" Zijn vader denkt even na. "Het monument is een stukje van het kapot geschoten paleis van justitie. En er hangen herdenkingstekens aan de rand van de kuil. Die Berenkuil ligt vlak bij de brug en daar is vreselijk gevochten. Vandaar dat de herdenking daar is. Het is een eerbetoon aan de helden die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid." Martijn knikt. "Gaan we nu naar de Mediamarkt?" Zijn vader lacht. "Ja, is goed. Rij maar via die weg, dan komen we er ook."

o5 title="vragen"  class="blue solid"}

>1< Opdracht 5 (Rtti)

 

  1. Aan welke kant van Arnhem ligt de Berenkuil, zuid of noord?
  2. Waarom vinden de herdenkingen plaats in de Berenkuil?
  3. Martijns vader heeft het over helden. Wie vindt hij helden?
  4. Wat vind jij hiervan?

 

 

O6

>1< Opdracht 6 (rTti)

o6 title="start" class="red solid" }

Bij deze opdracht ga je op zoek naar meer informatie over de islam.

--> klik hier om naar de website te gaan van samsam.net . Je komt bij het onderdeel: ontstaan van islam.


Beantwoord dan de volgende vragen

o6 title="mavo" class="blue solid"}

  1. In ongeveer welk jaar werd Mohammed geboren?
  2. In welk jaar verhuisde Mohammed naar Medina?
  3. Waarom is dit jaartal zo belangrijk?


We gaan nu naar het onderdeel koran.
--> klik hier om naar die pagina toe te gaan (bij samsam.net)

  1. Zoek op: In hoeveel jaar is de Koran geschreven?
  2. In welke taal is de Koran geschreven?
  3. Wat staat er zoal in de Koran? Noem drie dingen.

o6 title="havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo opdrachten. Doe daarna onderstaande opdrachten.

Naast de koran kent de islam nog een aantal andere belangrijke geschriften. Ze heten hadith. Ook dit zijn overleveringen van Mohammed.

G. Zoek op (google: hadith) wat het verschil is tussen de teksten in de koran en de hadith.

o6 title="vwo" class="green solid"}

Doe eerste de mavo- en havo- opdrachten. Doe daarna onderstaande opdrachten.

H. Zoek op wat de sharia (sjaria) is.
I. Leg uit wat de rol is van de hadith bij de sharia

 

 

O7

>2< Opdracht 7 (rTti)

o7 title="start" class="red solid" }

Dit is een foto opdracht. Jouw docent heeft foto's die te maken hebben met islam. Kies één van de foto's en maak de opdrachten.

o7 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Wat zie je allemaal op de foto?
  2. Waarom heb je voor deze foto gekozen?

o7 title="Havo" class="orange solid"}

  1. Waarom heb je voor deze foto gekozen?
  2. koppel de foto aan één van de begrippen die in dit level centraal staan: Mohammed, islam, koran.

o7 title="Vwo" class="green solid"}

maak eerst de havo-opdrachten.

C. Zoek via internet een krantenartikel (nieuws-artikel) dat te maken heeft met de foto en het begrip dat je bij B) hebt benoemd.

 

O8

bilderberg 250-56

o8 title="verhaal" class="orange solid" }

App

Op maandag neemt Martijn zijn nieuwe tablet mee naar school. Hij is er enorm trots op en laat hem aan iedereen zien. "Je kunt er films mee kijken en kijk eens hoe mooi plat hij is".

Ook meneer Hoefsloot, docent levensbeschouwing, is onder de indruk. "Dat je in zo'n klein ding zoveel kunt stoppen zeg. Dat is ook heel handig voor school. Heb je ook al de 'app' voor de bijbel en de koran?" Martijn kijkt meneer Hoefsloot met een verbaasde blik aan. "Dat bestaat toch niet?". "Jawel hoor" zegt meneer Hoefsloot. "Zoek maar op".Martijn hoeft niet lang te zoeken of hij vindt de volledige tekst van de bijbel en van de koran. "Ik installeer het wel even" zegt Martijn tegen meneer Hoefsloot.

Even later staat het op de tablet. Meneer Hoefsloot denkt even na en vraagt dan: "Wil jij het eerste stukje van de Koran voorlezen, dat heet de eerste soera." Martijn opent zijn app en leest voor: "In de naam van God, de erbarmer, de barmhartige. Lof zij God, de Heer van de wereldbewoners, de erbarmer de barmhartige, de heerser op de oordeelsdag. U dienen wij en U vragen wij om hulp. Leid ons op de juiste weg, de weg van hen aan wie U genade geschonken hebt, op wie geen toorn rust en die niet dwalen. "

o8 title="vragen" class="blue solid"}

>1< Opdracht 8 (Rtti)

 

Martijn leest de eerste soera voor. Deze is in heel plechtig Nederlands geschreven, met mooie en moeilijke woorden (erbarmer, barmhartige).

Schrijf de eerste twee zinnen nu eens in zodanig Nederlands dat jij het snapt.
Vergelijk jouw antwoord met je buurman/vrouw

  1. Welke 'app' adviseert meneer Hoefsloot?
  2. Wat is de reactie van Martijn?
  3. Wat doet Martijn met die app?
  4. Wat moet Martijn voorlezen?

 

O9

>1< Opdracht 9 (rTti)

o9 title="start" class="red solid" }

Dit hoofdstuk gaat over helden. In dit level kijken we vooral naar Mohammed.

o9 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Waarom is Mohammed voor moslims een held?
  2. Wat vind jij hier van?

o9 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo opdrachten

C. Welke deugden van een held (zie level 1) zijn dan belangrijk voor moslims?

o9 title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de mavo en havo opdrachten

D. De drie genoemde deugden horen bij wat algemeen genoemd wordt: "de zeven deugden". Zoek op wat dit inhoudt.
E. Welke van deze zeven deugden zijn niet van toepassing op Mohammed? Waarom niet?

 

O10
D
Z

>1< Opdracht 10 (rttI)

Dit hoofdstuk gaat over helden. We hebben er een aantal bekeken. We hebben criteria benoemd waar een held aan moet voldoen.

  1. Ben jij zelf een held? Zo ja, waarom. Zo nee, waarom niet.
  2. Aan welke criteria voldoe jij dan wel en welke niet?

 

{tabs title="Dt" class="red solid"}

 

Docent

Opdracht 1

  1. Mekka
  2. Saoudi Arabië
  3. grootouders
  4. Ka'aba
  5. het heilige boek van de moslims
  6. overgave
  7. Medina

 

Opdracht 2

  1. hij is de grootste, hij is de beste, door hem kennen wij Allah die onze God is.
  2. Soera's
  3. al-fatiha: de opening
  4. Hierin werden allerlei goden vereerd.
  5. Na zijn optreden mocht alleen Allah nog vereerd worden in de Ka'aba

 

Opdracht 5

  1. noord kant
  2. Het monument in de Berenkuil is een stukje van het kapot geschoten paleis van justitie
  3. de soldaten die hebben gevochten voor onze vrijheid.
  4. eigen antwoord.

 

opdracht 6

Antwoorden mavo

  1. Ongeveer 570 na Christus
  2. In 622 na Christus
  3. Dit is het begin van de islamitische jaartelling
  4. In ongeveer 21 jaar
  5. In het arabisch
  6. 1) hoe je als moslim moet levenen hoe je in de hemel komt. 2) verhalen over belangrijke mensen (profeten). 3) islamitische wetten en de vijf zuilen.

antwoorden havo

G: Koran zijn neer geschreven teksten van Mohammed (opgetekend door een dienaar). Hadith zijn mondelinge overleveringen van Mohammed die pas veel later zijn verzameld en op schrift zijn gesteld.

antwoorden vwo

H. Sharia is de islamitische wetgeving
I:  In de hadith staan regels hoe je als mens moet leven. Deze zijn, naast de koran, de bron voor de sharia

 

Opdracht 7

De volgende presentatie bevat een aantal foto's die te maken hebben met islam. Kopieer de foto's en leg ze op een paar tafels. Laat de leerlingen kiezen. (2 aan 2)

--> klik hier voor de presentatie

 

Opdracht 8

  1. de bijbel-app en de koran-app
  2. die bestaat toch niet
  3. installeren
  4. Het eerste stukje uit de koran, de eerste soera

 

Zijstromen

{zijstroom-koptekst}

zijstroom title="start" class="white" }

{text}

zijstroom title="verhaal" class="grey solid"}

zijstroom title="Bijzondere dag" class="green solid"}

zijstroom title="wwpray" class="red solid"}

zijstroom title="vraag" class="grey solid"}

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als korrels van de maïskolf

Maya-indianen, Guatemala

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

De weg

Stef Bos

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Grootse droom

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …