start
doelen
U1
U2|green
O1
O2
O3

pfx 20 0 01

Pontifex 21: Helden

Level 3: Voorbeeld voor de groep

 

 

We zijn al een aantal lessen bezig met helden. Het derde level bij pontifex gaat altijd over waardegemeenschappen. Ook die hebben helden. Zij zijn een voorbeeld voor de groep. Vaak wijzen we dan op mensen uit lang vervlogen tijden of heel ver weg. In deze les zetten we een persoon centraal die in Nederland heeft geleefd in de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Zijn naam is Titus Brandsma.

De begrippen die in deze les centraal staan zijn waardegemeenschap met geloof en Titus Brandsma.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • Weet je wie Titus Brandsma is
  • Weet je wat een waardegemeenschap is
  • Weet je bij welke waardegemeenschap Titus Brandsma hoort

--> Klik hier voor de uitleg via youtube

pfx 20 3 u1 20030101Begrip: Waardegemeenschap - met geloof

Een van de begrippen die heel vaak terug komt in deze methode is het begrip waardegemeenschap. Kort gezegd is een waardegemeenschap een groep mensen die belangrijk voor jou is omdat jij met hen dezelfde waarden deelt. Anders gezegd: Een waardegemeenschap is een groep mensen

  • die voor jou belangrijk is
  • waar je waarden leert
  • met wie je dezelfde waarden deelt.

We praten over waarden die voor mensen belangrijk zijn. Voor sommigen komt dit tot uitdrukking in een geloof. Zij geloven in één god (joden, christenen, moslims) of in meerdere goden (hindoes, animisten). Voor hen is de belangrijkste waarde dat geloof. De andere waarden hangen daar omheen, zijn op dat geloof gericht, zijn er van afgeleid. Die waarden bindt hen ook samen. We noemen die binding een geloof of religie.

Hou in de gaten: er zijn ook waardengemeenschappen zonder geloof. Er zijn ook levensbeschouwingen (visies op het leven) zonder geloof. Denk maar aan het humanisme.

Video
Hieronder staat het eerste stuk video over het leven van Titus Brandsma. Het is verdeeld in drie onderwerpen: de jonge jaren, Karmeliet en maatschappelijke betrokkenheid. Bij deze video horen kijkvragen. Je vindt ze bij opdracht 1 (C t/m P).

 

--> Klik hier voor de video via youtube

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Titus_Brandsma_1881-1945.JPGBegrip: Titus Brandsma

Binnen zo'n geloof hebben kopstukken (helden, idolen, kanjers) een belangrijke rol. De belangrijkste is vaak de stichter (Mozes, Jezus, Mohammed, Boeddha). Daarnaast zijn er volgelingen die we vereren. Eén ervan staat vandaag in de schijnwerpers: Titus Brandsma. Hij is de naamgever voor een groot aantal scholen. Maar waarom is dat eigenlijk? Waarom zou je jouw school noemen naar Titus Brandsma? Dan moet dit toch wel een bijzondere man zijn. We gaan eens kijken of dit ook zo is.

Informatie

  • --> klik hier voor meer informatie (via de site beeldfiguren.)
  • --> klik hier voor meer informatie (via arentheem.nl)

 

Video. We kijken hier het tweede deel van de video over Titus Brandsma.

--> Klik hier voor de video via youtube

 

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. Wat is een waardegemeenschap?
  2. Welke voorbeelden worden genoemd van waardegemeenschappen die geloven in één god?
  3. De volgende vragen gaan over de video over Titus Brandsma. We beginnen met het deel: de jonge jaren
    In welke provincie is hij geboren?
  4. Hoeveel oudere zussen heeft Titus?
  5. Wat zou hij eigenlijk van beroep moeten worden?
  6. Hoe heet de plaats waar hij is geboren? (kijk op het bordje)
  7. Hoe oud is hij als hij richting het klooster in het Brabandse Megen gaat?
  8. Hoe oud is hij als hij in noviciaat gaat bij de karmelieten in Boxmeer
  9. Hij kiest als kloosternaam bij de karmelieten de naam Titus. Naar wie?
  10. Deel: Titus Brandsma - Karmeliet
    Wat gebeurt er in 1905?
  11. Waar draagt hij zijn eerste heilige mis op?
  12. Als jonge kloosterling ging hij in 1906 in het buitenland studeren. Welke stad was dat?
  13. Deel: de Maatschappelijke betrokkenheid
    In welk jaar krijgt hij de bul van doctor in de wijsbegeerte?
  14. Terug in Nederland werd hij hoofdredacteur van de krant "De stad..." Welke stad was dit?
  15. Naar welke plaats gaat hij in 1923 toe om er te doceren in de wijsbegeerte?
  16. In 1929 sticht hij een klooster. Hoe heet het?

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2, over de tweede video over Titus Brandsma

  1. Deel: verzet
    In welk jaar wordt hij benoemd tot geestelijk adviseur van de katholieke journalisten vereniging?
  2. Welke 'vrijheden' zijn voor hem een groot goed?
  3. Over welke oorlog hebben ze het hier in de video?
  4. Titus riep de verschillende kranten op om geen reclame te maken voor een bepaalde organisatie. Je zag daar ook een poster van in het filmpje. Welke organisatie was dit?
  5. Op welke dag begint hij met zijn rondreis langs hoofdredacties?
  6. op welke datum verschijnen de heren van de Sicherheits Dienst aan de poort van klooster Doddendaal?
  7. Op 21 januari reist hij met zijn bewakers naar de gevangenis. In welke stad is dat?
  8. Welk nummer heeft zijn cel?
  9. Deel: martelaar
    In zijn cel schrijft hij zijn laatste boek over het leven van ....?
  10. Op 12 maart wordt hij overgeplaatst. Naar welke plaats?
  11. Welk nummer krijgt Titus op de tekening?
  12. Na verhoor in Scheveningen wordt hij op transport gezet naar een concentratiekamp. Welke?
  13. Wat staat er op de smeedijzeren toegangspoort naar het kamp?
  14. Op welke datum schrijft hij zijn laatste brief aan zijn zus?
  15. Wie krijgt de zelfgemaakte rozenkrans?
  16. Op welke datum wordt hij vermoord?

>4< Opdracht 3 (rTti)

o3 title="start" class="red solid" }

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Ga individueel naar google -afbeeldingen en tik in "Jezus Christus". Kies één afbeelding waarvan jij zegt: dit is Jezus Christus de held.
  3. schrijf op waarom jij deze afbeelding hebt gekozen (minimaal 10 woorden)
  4. Bespreek de antwoorden met de groep. Beschrijf de verschillen en overeenkomsten.
  5. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

o3 title="Mavo" class="blue solid"}

Doe opdracht A t/m E

o3 title="Havo/vwo" class="orange solid"}

Doe opdracht A t/m E en daarna de opdrachten hieronder.

F. Ga naar google -afbeeldingen en tik in "Titus Brandsma". Kies één afbeelding waarvan jij zegt: dit is Titus Brandsma de held.
G. schrijf op waarom jij deze afbeelding hebt gekozen (minimaal 10 woorden)

 

O4

>1< Opdracht 4 (rTti)

o4 title="start" class="red solid" }

Dit is een foto opdracht. Je ziet een foto uit een klooster.

--> Klik hier om de foto groter te zien.

pfx 20 3 o4 20131024

o4 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. beschrijf in minimaal 15 woorden wat je allemaal ziet.
  2. Zoek op internet op wat een klooster is. Schrijf je antwoord op in minimaal 15 woorden.

o4 title="Havo/vwo" class="orange solid"}

  1. Wat vind je het meest opvallende op de foto?
  2. Waarom?
  3. Een klooster is een waardegemeenschap. Welke waarden wordt er op de foto gedeeld?

 

O5

bilderberg 250-56

o5 title="verhaal" class="orange solid" }

Eusebiuskerk

De hele week al is er op school een alternatief programma. Het is namelijk projectweek. De hele week staat in het teken van de slag om Arnhem, die in de Tweede Wereldoorlog plaatsvond. Alle lessen hebben een aangepast programma. De les levensbeschouwing van meneer Hoefsloot zal daarom niet in het schoolgebouw plaatsvinden maar in de binnenstad van Arnhem. Midden in die stad staat de grote Eusebiuskerk. "We gaan deze kerk bezoeken". zegt meneer Hoefsloot tegen de klas. "Getver", fluistert Brian tegen Martijn. "En dat moet zeker leuk zijn. Een kerk bezoeken. Kan hij nou niks anders verzinnen in de projectweek. Er is niks dommers dan zo'n saaie kerk."

Martijn kijkt Brian meewarig aan. Die jongen is ook nooit eens te porren voor wat nieuws. Martijn lijkt het wel wat. Hij kent het imposante gebouw wel van buiten, maar van binnen is hij eigenlijk nooit geweest.

Meneer Hoefsloot legt uit wat ze nu in de voorbereidingsles gaan doen. "Er is heel wat informatie te vinden op internet over de slag om Arnhem en over de gevolgen voor de grote Eusebiuskerk. Jullie gaan hier twee aan twee informatie over zoeken. Maak gebruik van de vragenlijst die ik je zo overhandig. Fatima tikt Martijn zachtjes op de arm. "Zullen wij samen doen?", fluistert ze. Martijn lacht. "Tuurlijk"

o5 title="vragen" class="blue solid"}

>1< Vragen bij opdracht 5 (Rtti)

  • Wat voor week is het op school?
  • wat is het thema van de week?
  • Waar gaat de klas met levensbeschouwing naar toe?
  • Wat vindt Brian daar van?
  • Wat vindt Martijn van Brian?
  • Wat moet de klas doen?
  • Wie werkt met wie samen?

 

O6

>1< Opdracht 6 (rTti)

o6 title="start" class="red solid" }

Titus had een grote held in zijn leven: Jezus. Titus wilde leven zoals Jezus, daarom ging hij het klooster in. Deze vraag gaat dan ook over Jezus.

o6 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Jezus is de stichter van een waardegemeenschap met geloof. Welke?
  2. Zoek op internet de volgende informatie over Jezus:
    wanneer is hij geboren?
  3. waar leefde hij?
  4. hoe heette zijn vader en moeder?
  5. in welk boek staan zijn verhalen?
  6. Jezus Christus; zo wordt hij ook wel genoemd. Zoek op via internet wat "Christus" betekent.

o6 title="Havo/Vwo" class="orange solid"}

Maak eerst de mavo-vragen. Doe dan de vragen hieronder

G. Waarom is Jezus een held voor de christenen?
H. Welke deugd (zie level 1) past bij hem?

 

O7

>2< Opdracht 7 (rTti)

o7 title="start" class="red solid" }

Op het Bilderbergcollege (zie tabblad O5) moeten de leerlingen informatie verzamelen over de slag om Arnhem en de gevolgen voor de Eusebius daarbinnen. Bij deze opdracht ga je hetzelfde doen.

  • Zoek op internet informatie over de slag om Arnhem en wat de gevolgen hiervan waren voor de grote Eusebiuskerk. Maak er een 10-steekwoorden-verslag van. (dus jouw verslag bestaat uit 10 steekwoorden. Niet meer).
  • De klas wordt verdeeld in twee stukken. Als de docent dit zegt gaat het ene deel bij het andere deel scoren. Dit gaat als volgt. Je zoekt een andere leerling op en kijkt naar zijn of haar 10-steekwoorden-verslag. Heb je een steekwoord dat op beide lijstjes voorkomt dan krijgt ieder 1 punt. Wie heeft de meeste punten?
  • Maak de opdrachten van Mavo / havo / vwo

o7 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Hoeveel punten heb jij?
  2. Welk steekwoord levert het meeste aantal punten op?
  3. Welke het minste?

o7 title="Havo" class="orange solid"}

  1. Welk steekwoord levert het meeste aantal punten op?
  2. Hoe komt dit, denk je?
  3. Welke het minste?
  4. Hoe komt dit, denk je?

o7 title="Vwo" class="green solid"}

  1. Welk steekwoord levert het meeste aantal punten op?
  2. Hoe komt dit, denk je?
  3. Welke het minste?
  4. Hoe komt dit, denk je?
  5. Kies één van jouw steekwoorden en koppel die aan een waardegemeenschap. Koppel hier ook een waarde aan. (voorbeeld: steekwoordAirborne-divisie. waardegemeenschap: strijders voor vrijheid van Nederland. waarde: vrijheid)

O8

bilderberg 250-56

o8 title="verhaal" class="orange solid" }

Polen

De grote Eusebiuskerk van Arnhem zie je al van ver liggen. Toch is het nog een eindje fietsen van school af naar de binnenstad. Sommige kinderen kiezen ervoor om de bus te nemen, maar de meesten gaan met de fiets. In de stad worden alle fietsen geparkeerd in de fietsenstalling. Martijn en Brian staan even later te wachten voor de toren van de kerk. "Hoe hoog zou die zijn?" vraagt Brian aan Martijn. Martijn kijkt en denkt na. "Ik denk zo'n 50 meter". Brian moet lachen. "Nee joh. Zo hoog is ons huis bijna. Ik denk 100 meter". 

Als iedereen er is gaan ze naar binnen. Meneer Hoefsloot deelt blaadjes uit met daarop wat vragen over de kerk. Martijn kijkt om zich heen. Waar zou Fatima zijn? Hij heeft gezien dat ze met de fiets is gegaan maar hij ziet haar niet in de kerk. Hij bestudeert het blaadje met de vragen en kijkt dan nog eens om zich heen. Waar is ze toch. Hij loopt naar meneer Hoefsloot toe. "Heeft u Fatima gezien?" Meneer Hoefsloot lacht. "Wat maak jij je druk over haar. Maar wees niet bang. Ze heeft gevraagd of ze al met de lift naar de toren mocht en dat heb ik goed gevonden."

Martijn loopt gauw terug naar Brian. "Laten we met de lift naar boven gaan. Nou is het nog rustig. Straks zijn al die nerds er ook en is het veel te druk". Brian kijkt niet tevreden. "Ik wil eigenlijk eerst die parachuten tellen die in de kerk hangen. Als we die gedaan hebben dan gaan we naar boven. Oké?" Martijn vindt het goed. Fatima zal vast wel boven wachten.

Na het tellen van de parachutes nemen ze de lift naar boven. Wat een uitzicht heb je daar zeg. Fatima ziet Martijn komen en begint te lachen. "Het is hier mooi, joh". Brian kijkt op het vragenformulier. "We moeten een schets maken van Arnhem, de rivier, en de overkant, en er op aangeven waar de troepen bij de slag om Arnhem hebben gezeten." Martijn tekent met zijn potloot eerst de rivier. "Zo, die staat er op". Brian kijkt op het formulier. "De Duitsers zaten aan deze kant, dus in de stad". Martijn schrijft het op het papier. "He," zegt Brian, "er waren ook Poolse militairen. Waar zeten die dan?" "Die moet je in het westen tekenen aan de overkant van de rivier" zegt Fatima. "Hoe weet jij dat nou, wijsneus? " vraagt Brian boos. "Dat heb ik gisteren gelezen toen we vragen moesten verzamelen over de slag om Arnhem, domkop". Martijn pakt zijn potloot "Dankjewel". 

o8 title="vragen" class="blue solid"}

>1< Vragen bij opdracht 8 (Rtti)

  • Hoe hoog denkt Martijn dat de kerk is?
  • Hoe hoog denkt Brian dat de kerk is?
  • Waar is Fatima naar toe?
  • Wat wil Brian eerst nog doen?
  • Waar lagen de Poolse militairen?

O9

>1< Opdracht 9 (rTti)

o9 title="start" class="red solid" }

In de uitleg heb je informatie gekregen over het begrip: waardegemeenschappen met een geloof.

o9 title="Mavo/havo" class="blue solid"}

  1. Wat verstaan we daar onder?
  2. Geef twee voorbeelden van waardegemeenschappen met een geloof.

o9 title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de mavo/havo opdrachten. Beantwoord dan de vraag van hieronder.

C. Ook Titus Brandsma is lid van waardegemeenschappen met een geloof. Welke zijn dat? Noem er twee.

 

O10

>1< Opdracht 10 (rttI)

o10 title="start" class="red solid" }

Het leven van Titus via twitter.

Op Twitter is een bijzondere plek ingeruimd voor Titus Brandsma.
--> Klik hier om naar die twitter-plek te gaan.
In zo'n 100 tweets staat zijn leven beschreven.

Kies één tweet waarin voor jou het meest duidelijk staat dat Titus Brandsma een held is.
schrijf een re-tweet (niet op twitter, maar bij je antwoorden).

o10 title="Mavo" class="blue solid"}

Kies één tweet waarin voor jou het meest duidelijk staat dat Titus Brandsma een held is

o10 title="Havo" class="orange solid"}

  1. Kies één tweet waarin voor jou het meest duidelijk staat dat Titus Brandsma een held is.
  2. Verzin een re-tweet (niet op twitter, maar in de ELO)

o10 title="Vwo" class="green solid"}

  1. Kies één tweet waarin voor jou het meest duidelijk staat dat Titus Brandsma bij een waardegemeenschap hoort.
  2. Verzin een re-tweet met betrekking tot die waardegemeenschap. (niet op twitter, maar in de ELO)

 

{tabs title="Dt" class="red solid"}

 

D
Z

 

didactische aanwijzingen

Bij de uitleg staan twee video's over Titus Brandsma. Daarbij horen kijkvragen.

--> klik hier voor de kijkvragen op A-4

 

Bonuspunten

Wil je bonuspunten geven, voor goed werken of bij opdracht 7, gebruik dan de volgende code voor 10 punten: 65WNC7MS

 

antwoorden

  1. Een waardegemeenschap is een groep mensen die belangrijk voor jou is en waarmee je dezelfde waarden deelt.
  2. christendom, jodendom, islam.
  3. Friesland
  4. 4
  5. boer. De boerderij van zijn ouders overnemen.
  6. Ugoklooster
  7. 11 jaar.
  8. 18 jaar
  9. naar zijn vader, die ook Titus heet.
  10. in 1905 wordt hij tot priester gewijd in de Sint Jan in Den Bosch
  11. Sint Martinuskerk in Bolsward (Friesland)
  12. Rome
  13. 1909
  14. de stad Oss.
  15. Nijmegen
  16. Doddendaal

 

  1. 1935
  2. vrijheid van onderwijs en de persvrijheid
  3. Tweede Wereldoorlog
  4. NSB
  5. 1 januari 1942
  6. 18 januari 1942
  7. Scheveningen
  8. 577
  9. Theresia
  10. Amersfoort
  11. 58
  12. Dachau
  13. Arbeit macht Frei
  14. 12 juli
  15. de assistente van de chefarts.
  16. 26 juli 1942

o5

  1. projectweek
  2. slag om Arnhem
  3. Eusebiuskerk
  4. Vindt het maar niks
  5. snapt niet dat Brian nooit eens enthousiast is.
  6. twee aan twee informatie verzamelen over de slag om Arnhem en de rol van de Eusebiuskerk daarbinnen.
  7. Martijn met Fatima

o6

  1. christendom
  2. geboren in het jaar 0 van onze jaartelling
  3. geboren in Bethlehem, Palestina
  4. vader heet Jozef, moeder heet Maria
  5. verhalen staan in de bijbel, in het nieuwe testament
  6. christus betekent gezalfde
  7. Omdat hij opkomt voor de zwakkeren, en de weg naar God heeft bereid
  8. Deugd: rechtvaardig, wijs

 

Opdracht 7

als prijs kun je de bonus Pontifex Punten geven. Kijk hierboven voor de code.

o8

  1. 50 meter
  2. 100 meter
  3. met de lift naar boven in de toren
  4. Parachutes tellen
  5. aan de overkant van de rivier

o9

  1. Een waardegemeenschap is een groep mensen met wie jij dezelfde warden deelt
  2. christendom, islam, jodendom,
  3. kloostergroep Karmelieten, journalisten, christendom

 

zijstroom title="start" class="white" } {snippet zijstromen}

zijstroom title="verhaal" class="grey solid"}

zijstroom title="Bijzondere dag" class="green solid"}

zijstroom title="wwpray" class="red solid"}

zijstroom title="youtube" class="grey solid"}

zijstroom title="vraag" class="orange solid"}

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als een wolk muggen

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Over de muur

Klein orkest

 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Dankzij hen

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …