start
doelen
U1
U2
O1
O2
O3
O4
O5
O6
O7
O8
O9
O10
L
Z

pfx 20 0 01 Pontifex 21: Helden

Level 2: Waar moet het aan voldoen?

 

 

 

In de vorige stap heb je gezien dat allerlei mensen een held kunnen zijn. En dat dit ook nog eens voor iedereen verschillend is. In dit level gaan we kijken waaraan we een held kunnen herkennen. We noemen dat ook wel criteria. Daarnaast kijken we nog eens naar gewone- en levensvragen.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder gewone- en levensvragen verstaan.
  • weet je wat we onder criteria verstaan.

Begrip: levensvragen

Vragen
Voordat we naar de criteria voor helden gaan, kijken we nog eerst een keer naar het verschil tussen gewone vragen en levensvragen. We hebben dit in het eerste jaar ook al behandeld, vandaar dat het hier kort kan.

Gewone vragen
De eerste soort vragen die het meest voorkomen zijn de gewonen vragen. Dit zijn de vragen van alledag. Je stelt ze wel honderd keer op een dag. "Hoe laat is het"?  "Wat hebben we het volgend uur als vak?" 
De gewone vragen zijn te herkennen aan:

  • Het zijn geen heel ingewikkelde vragen
  • ze hebben een vast antwoord.

Levensvragen
Naast gewone vragen kennen we ook levensvragen. Het zijn vragen die je soms maar stelt en die altijd over jouw leven of over het leven gaan. Het zijn vragen waar je over moet nadenken. "Waarom voel ik mij gelukkig?" , "waarom was ik nou zo boos?" , "wat vind ik belangrijk in het leven?"
Levensvragen zijn te herkennen aan:

  • het zijn vragen die over het leven of over jouw leven gaan
  • ze hebben geen vast antwoord (jouw antwoord van vandaag kan morgen wel eens anders zijn)

Begrip: criteria

Criteria voor helden
Als je wilt weten waar je een held aan kunt herkennen dan zoek je naar criteria. Een criterium (meervoud is criteria) is dus een herkenningsteken. Een criterium voor een wielrenner is bijvoorbeeld dat hij op een fiets rijdt. En een criterium voor een scholier is dat hij / zij altijd een pen bij zich heeft. Wil je dus kunnen beschrijven wat een held is dan heb je criteria nodig.

We lezen eerst de songtekst van het lied "Messias" van Peeters. Een Messias is een ander woord voor verlosser, bevrijder. Jezus werd de messias genoemd . In de tekst worden allerei criteria genoemd voor een messias, dat is toch ook een beetje een held. Ontdek welke criteria dat zijn. (kijk dus eerst bij opdracht 2 welk antwoord je moet zoeken)

--> hier de songtekst

>1< Opdracht 1 (R+T+I)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

o1 title="R-vragen" class="blue solid" }

R-vragen

  1. Waaraan zijn gewone vragen te herkennen?
  2. Waaraan zijn levensvragen te herkennen?

o1 title="T-vragen" class="orange solid" }

T-vragen

  1. Geef een eigen voorbeeld van een gewone vraag.
  2. Geef een eigen voorbeeld van een levensvraag.

o1 title="Docent" class="grey solid" }

Antwoorden R-vragen

  1. gewone vragen: niet heel belangrijk, altijd hetzelfde antwoord.
  2. levensvragen: over belangrijke zaken in jouw leven of ons leven, geen vast antwoord.

T-vragen

  1. (eigen antwoorden)

 

>1< Opdracht 2 (R+T+I)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

o2 title="R-vragen" class="blue solid" }

R-vragen

  1. Wat zijn criteria?
  2. Wat is het enkelvoud van criteria?
  3. In het filmpje worden enkele criteria genoemd. Welke?

o2 title="Docent" class="grey solid" }

Antwoorden R-vragen

  1. Criteria zijn eigenschappen waaraan je iets kunt herkennen.
  2. Criterium.
  3. Clip: Doet iets voor een ander, valt op, geen superheld, is een voorbeeld voor jou.

 

 

>4< Opdracht 3 (rTti)

 Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten. 

Het eerste stuk van deze opdracht is individueel, daarna met de groep

In de vorige stap en in dit level heb je een aantal van jouw helden, kanjers, genoemd. 

  1. Schrijf allemaal in minimaal 25 woorden een stukje over één van jouw bekende kanjers (bijv. van t.v. of van sport). Schrijf erbij waarom hij/zij voor jou een kanjer is, in welke situatie, sinds hoelang.
  2. Schrijf in minimaal 25 woorden een stukje over één van jouw persoonlijke kanjers (bijv. je moeder, vriend, vriendin). Schrijf erbij waarom hij/zij voor jou een kanjer is, in welke situatie, sinds hoelang.
  3. Nu ga je de opdrachten A en B met de groep bespreken.
    Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  4. Wat zijn de overeenkomsten bij de bekende kanjers?
  5. Wat zijn de verschillen bij de bekende kanjers?
  6. Wat zijn de overeenkomsten bij de persoonlijke kanjers?
  7. Wat zijn de verschillen bij de persoonlijke kanjers?
  8. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

>1< Opdracht 4 (rTti)

o4 title="Start:  class="grey solid" }

Dit is een foto opdracht.

Klik op de foto om hem groter te zien.

pfx 20 2 o4 20160820

o4 title="mavo" class="blue solid" }

mavo-vragen

Sahmeran, een mytisch wezen met een vrouwenhoofd en een slangenkop, is de hoofdpersoon in een Turks volksverhaal. Zij neemt het op tegen een wrede sultan. Sahmeran heeft helende krachten; wie haar vlees eet, is onmiddelijk genezen. Haar beeltenis werd in huizen en winkels gehangen als gelukssymbool en bescherming tegen het kwaad.

  1. Beschrijf in minimaal 21 woorden wat je ziet op de afbeelding.
  2. Waarom, denk je, is Sahmeran een heldin?

o4 title="Havo" class="orange solid" }

  1. Beschrijf in minimaal 21 woorden wat je ziet op de afbeelding.
  2. Dit is een afbeelding van Sahmeran. Zoek op internet op wie deze persoon is. Beschrijf het in minimaal 30 woorden.
  3. Waarom, denk je, is Sahmeran een heldin?

o4 title="Vwo" class="green solid" }

  1. Dit is een afbeelding van Sahmeran. Zoek op internet op wie deze persoon is. Beschrijf het in minimaal 30 woorden.
  2. Waarom, denk je, is Sahmeran een heldin?
  3. Welke criteria van een held horen wel bij haar en welke niet?

o4 title="Docent" class="grey solid" }

Sahmeran, een mytisch wezen met een vrouwenhoofd en een slangenkop, is de hoofdpersoon in een Turks volksverhaal. Zij neemt het op tegen een wrede sultan. Sahmeran heeft helende krachten; wie haar vlees eet, is onmiddelijk genezen. Haar beeltenis werd in huizen en winkels gehangen als gelukssymbool en bescherming tegen het kwaad.

>1< Opdracht 5 (Rtti)

>1< Opdracht 6 (rTti)

o6 title="start" class="red solid" }

Bij Opdracht 2 heb je criteria verzameld waar je een held aan kunt herkennen.

o6 title="mavo" class="blue solid" }

  1. Welke heb je allemaal bij 2 genoemd?

o6 title="Havo" class="orange solid" }

  1. Welke heb je allemaal bij 2 genoemd?
  2. Kijk eens bij level 1. Welke criteria kun je dan nog meer noemen?

o6 title="Vwo" class="green solid" }

  1. Welke heb je allemaal bij 2 genoemd?
  2. Kijk eens bij level 1. Welke criteria kun je dan nog meer noemen?
  3. Bedenk nog een criterium dat nog niet genoemd is bij level 1 of 2

 

>2< Opdracht 7 (rTti)

o7 title="start" class="red solid" }

o7 miniview 4-rijenMini-view.

  • Zet interview vragen op het bord. Wie is jouw sport-held of wie is jouw muziek-held? En wie is jouw persoonlijke held? Waarom?
  • Zet alle stoelen in twee rijen tegen over elkaar. De leerlingen zitten dus met hun gezicht naar elkaar toe.
  • De leerlingen interviewen elkaar in 1 minuut.
  • Dan schuift ieder 3 stoelen naar links. Opnieuw interviewen.
  • Daarna nog 1 keer opschuiven.
  • Bij ongelijke aantallen 1 drietal maken.

o7 title="mavo" class="blue solid" }

A. Neem alle antwoorden over.
B. Welke vind je de meest opvallende?
C. Waarom?

o7 title="Havo" class="orange solid" }

A. Neem alle antwoorden over.
B. Welke vind je de meest opvallende?
C. Waarom?
D. Kies één van de antwoorden. Welk criterium (zie opdracht 2) past bij deze held?
E. Waarom?

o7 title="Vwo" class="green solid" }

A. Neem alle antwoorden over.
B. Welke vind je de meest opvallende?
C. Waarom?
D. Kies één van de antwoorden. Welk criterium (zie opdracht 2) past bij deze held?
E. Waarom?
F. Past er een deugd bij deze held (zie level 1)? (ja/nee, waarom)

 

>1< Opdracht 8 (Rtti)

>1< Opdracht 9 (rTti)

o9 title="start" class="red solid" }

Deze vraag gaat over helden

o9 title="mavo" class="blue solid" }

Helden in het nieuws. Zoek in de krant van deze week naar berichten over helden. Zoek er minimaal drie op. Schrijf op om wie het gaat en waarom hij/zij een held is, een kanjer is.

(tip: online kranten als trouw, volkskrant, gelderlander, telegraaf, algemeen dagblad)

o9 title="havo/vwo" class="orange solid" }

Er is al jaren veel te doen over het mogelijke doping-gebruik door Lance Armstrong. Hij zou de tour gewonnen hebben dankzij het gebruik van doping.

Geef antwoord op de volgende vraag. Stel dat Lance Armstrong inderdaad doping heeft gebruikt, is hij dan nog een held?

>1< Opdracht 10 (rttI)

Deze pontifex gaat over helden, kanjers. In stap 1 heb je al gezegd wie jouw kanjers nu zijn. Denk eens terug aan de periode van de basisschool.

Mavo

  1. Wie was toen jouw kanjer, held?
  2. Waarom?
  3. Geef een voorbeeld van een situatie wanneer je veel aan deze kanjer had.
  4. Is deze persoon nog steeds een kanjer voor jou?

Havo

Doe de mavo-opdrachten en ook:

E. Kijk bij level 1, de vier deugden (tabblad U2). Hoorde jouw held bij één van deze deugden? (ja/nee, waarom)

VWO

Doe de mavo en de havo-opdrachten en ook:

F. Kijk naar de criteria die je hebt geformuleerd bij opdracht 6. Aan welke criteria voldeed jouw held (van de basisschool)?

 

Leerkracht

 

zijstroom title="verhaal" class="grey solid" }

 

 

zijstroom title="Bijzondere dag" class="green solid" }

zijstroom title="wwpray" class="red solid" }

zijstroom title="vraag" class="grey solid" }

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Arm zijn we niet

Peru

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Herfst

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …