start
doelen
Doosje
U1
U2
U3
U4
V1
O1
O2
O3
O4
O5
O6
O7
Beoordeling
D

pfx 12 0 01

Intermezzo 14

Ik zou je het liefste in een doosje willen doen

 

 

De opdracht heet: Ik zou je het liefst in een doosje willen doen. Het gaat over relikwieën. 

 

{guest}Beste bezoeker. Om de rest van de opdracht te kunnen zien moet je eerst inloggen.{/guest}

 

 

Doelen

Beste leerling, aan het einde van deze opdracht

  • weet je wat we onder relikwie verstaan.
  • weet je wat we onder heiligen verstaan.
  • heb je nagedacht over wat en wie voor jou belangrijk is

Doosje

Belangrijk
In deze slotopdracht gaan we het hebben over dingen die jij belangrijk vindt. Je vindt ze zelfs zó belangrijk dat je ze wel voor altijd zou willen bewaren. Je hebt er zelfs een speciaal doosje voor. Daarin zit al die belangrijke spulletjes.

Relikwie
Binnen de levensbeschouwing noemen we die belangrijke dingen ook wel relikwieën. Het zijn vaak dingen, of stukjes van dingen, van wat die levensbeschouwing heel belangrijk vindt. Zo'n relikwie wordt door de hele groep als heel belangrijk beschouwd en wordt ook op een bijzondere manier of bijzondere plaats bewaard.

Doosje
In de komende lessen gaan we ook bij ons zelf te rade of we van die belangrijke dingen hebben. We leren meer over relikwieën van anderen, dus wat anderen belangrijk vinden, en over wat wij belangrijk vinden. Uiteindelijk mondt dat uit in een plan voor een doosje. Dat doosje ga je binnenkort ook maken bij het vak Kunst&Cultuur.

Laten we eerst eens verder kijken wat een relikwie of reliek is.

 

Begrip: Heiligen

im 14 u1 h-franciscus 20160801Wat is een heilige?
In de Middeleeuwen vereren de mensen geen sporters of filmsterren. De helden van de middeleeuwers zijn ridders en heiligen. Heiligen zijn mensen die een bijzonder deugdzaam leven hebben geleid of die hun leven hebben gegeven voor hun geloof in Christus. Na hun dood worden zij geroemd, vereerd en door de paus heilig verklaard.

Waarom werden heiligen vereerd?
Middeleeuwers hebben een aantal belangrijke redenen om heiligen te vereren. De mensen leven met een grote angst voor de dood. Ze geloven dat iedereen na het leven op aarde berecht zal worden. Misdadigers worden dan naar de hel gestuurd, terwijl de personen zonder zonden naar de hemel gaan. De meeste gelovigen zullen tussen deze twee categorieën invallen. Zij moeten voor ze in de hemel zouden komen, boete doen in het vagevuur. Zo’n verblijf in het vagevuur kon oplopen tot duizenden jaren. Omdat de heiligen in de hemel dicht bij God zaten, konden zij bij hem misschien een goed woordje doen voor de gelovigen. De mensen hoopten dat deze voorspraak bij God het onaangename verblijf in het vagevuur zou verkorten.

Begrip: Patroonheilige

im 14 u2 h-rochus 20160801Bescherming
Heiligen stonden gelovigen zowel ná hun leven bij op aarde, als tijdens hun aardse bestaan. De middeleeuwse mensen dachten namelijk dat heiligen hen bescherming konden bieden tegen rampen en ziekten. Iedere heilige had een speciaal terrein waarop hij of zij bescherming bood. Zo beschermde Cunera tegen vee- en keelziekten en Christoffel tegen een plotselinge dood. Heiligen werden aan de mensen ten voorbeeld gesteld voor een vroom en deugdzaam leven.

Attributen
In de Middeleeuwen kregen alle heiligen een eigen terrein waarop zij bescherming boden. Elke stad, elk gilde en elk persoon koos een eigen patroonheilige: iemand die om bepaalde redenen bij hen paste. Ook ziekten en rampen kregen een heilige toegewezen. De patroonheiligen zijn te herkennen aan de verschillende attributen waarmee zij worden afgebeeld. Dit zijn voorwerpen die te maken hebben met hun ‘specialiteit’: de wonderen die zij hebben verricht of de wijze waarop zij zijn vermoord. Een voorbeeld is de heilige Rochus.

Besmettelijke ziektes
Volgens de legenden geeft Rochus (ca. 1295-1327) na het overlijden van zijn ouders al zijn bezit weg en wordt een bedelend pelgrim. Onderweg naar Rome geneest hij pestlijders totdat hij zelf ziek wordt. Engelen verzorgen hem en een hond brengt hem iedere dag voedsel. Rochus herstelt. Hij sterft uiteindelijk in de gevangenis, beschuldigd van spionage. De heilige wordt afgebeeld met een pelgrimsstaf, pestbuilen en een hond. Rochus is de beschermheilige van gevangenen, zieken, artsen en boeren. Hij beschermt mensen tegen besmettelijke ziekten en ongelukken.

Begrip: Reliek en relikwie

Bescherming
De middeleeuwers geloven dat de wonderkracht die een heilige tijdens zijn leven bezit na de dood in zijn lichaam achterblijft. De lichamen van gestorven heiligen worden daarom verdeeld in kleine stukjes. Deze stoffelijke herinneringen noemen we ‘relieken’. In elke nagel, haar of bot is de kracht van de heilige nog aanwezig, samen met de kracht van God. Ook gebruiksvoorwerpen of kledingstukken van een heilige bezitten volgens de gelovigen bijzondere en beschermende krachten. Relieken worden bewaard in kloosters en kerken die daardoor hun status verhogen en bezoekers trekken. Tegenwoordig bewaren en verzamelen we ook van alles. We doen dit bijvoorbeeld omdat we de herinnering aan een overleden dierbare levendig willen houden of omdat we ons via een handtekening van een BN-er in de nabijheid van hem of haar voelen. Je kunt deze ‘reliekverering’ vergelijken met de praktijk in de Middeleeuwen.

pfx 12 slot u3Echte relieken
Dit zijn stukjes bot die als relieken van heiligen werden vereerd. Het gaat vermoedelijk om fragmenten van een schedel. De langwerpige stukjes zijn mogelijk van een arm of been. De relieken zijn kruislings omwonden met twee perkamenten bandjes die aan de achterzijde zijn vastgezet. De echtheidsverklaringen van de relieken, reepjes perkament waarop de naam van de heilige staat, zijn niet bewaard gebleven.

Herinneringen aan een heilige
Op deze tinnen pelgrimsampul staat de heilige Thomas Becket tussen twee van zijn moordenaars afgebeeld. In dit soort flesjes namen pelgrims iets vanuit het heiligdom mee naar huis. Bijvoorbeeld aarde waarover het bloed van de heilige heeft gestroomd, water uit een nabijgelegen bron of een stukje stof dat in contact is geweest met de heilige.

Begrip: Reliekhouder

pfx 12 slot u4Sprekend
Omdat relieken erg kostbaar en geliefd zijn, worden ze goed beschermd in een speciaal omhulsel bewaard. Dit kan een kistje zijn of een beeld. De reliekhouders zijn meestal prachtig versierd met de duurste materialen, zoals goud, zilver en edelstenen. Aan sommige reliekhouders kun je niet zien dat er een reliek in zit. Andere houders tonen de relieken wel duidelijk. Soms hebben ze de vorm van het lichaamsdeel, dat er in wordt bewaard. Dit zijn ‘sprekende reliekhouders’. De buitenkant laat zien wat er in zit. Ze hebben bijvoorbeeld de vorm van een arm of een hoofd.

Zien is geloven
Voor gelovigen was het belangrijk dat zij de relieken daadwerkelijk konden zien. Want: zien is geloven! Het heilige dat gelovigen kunnen zien, is nog krachtiger dan het verborgen heilige. Ook geloofden de middeleeuwers dat er straling van zo’n reliek uit ging. Deze straling zou zowel geneeskrachtig zijn, als geluk brengen en bescherming bieden.

pfx 12 slot u5De heilige Ursula
Wanneer in Keulen in de twaalfde eeuw een Romeinse begraafplaats wordt ontdekt, denkt men de beenderen van de heilige Ursula en haar 11.000 reisgenotes te hebben gevonden. De botten worden vereerd als relieken en bewaard in reliekhouders waaronder deze buste. Het schedeldak kan opengeklapt worden en heeft aan de achterzijde een scharnier. In de voorzijde van borst en schouders bevinden zich drie openingen die zicht gaven op de nu verdwenen relieken.

 

We kijken de video over "iets heiligs in een doosje doen"

overgenomen van de videoband

 

>1< Opdracht 1 (Rtti)

o1 title="opdracht" class="blue solid" }

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. Wat is een heilige? (niet meer dan 10 woorden)
  2. Voor mensen in de middeleeuwen waren de dingen helder. Misdadigers gingen na hun dood naar .....  en mensen zonder zonden gingen na hun dood naar ....
  3. Maar hoe zit dit voor de meeste mensen?
  4. Wat was dan de rol van de heilige?
  5. Bij deze opdracht heb je de website van heiligen.net nodig.
    --> Klik hier voor de site van heiligen.net . Daar staat een overzicht van alle heiligen.
    Klik in de bovenbalk op Heiligenkalender. Kies één van de heiligen die bij vandaag horen.
    Schrijf in minimaal 50 woorden op wie deze persoon is en waarom hij/zij heilige is. (een getal achter de naam betekent dat er afbeeldingen zijn. Een speciale kleur betekent dat deze persoon belangrijk is)

o1 title="docent" class="grey solid" }

Antwoorden

  1. Iemand die een voorbeeld was voor de mensen om hem heen
  2. Hel, hemel
  3. Vagevuur, want er tussen in
  4. Een goed woord doen voor de overlede
  5. Eigen antwoorden

{/tabs-o1}

>1< Opdracht 2 (Rtti)

o2 title="opdracht" class="blue solid" }

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. Wat dachten de middeleeuwse mensen dat heiligen konden doen?
  2. Heiligen hadden een vroom en deugdzaam leven geleid.
    1. Wat is vroom? (zoek op via google)
    2. Wat is deugdzaam (zoek op via google)
  3. Heiligen hebben vaak een attribuut
    1. Geef een omschrijving van wat dit is.
    2. Geef een voorbeeld
  4. Eén van de beschermheiligen die wordt genoemd is st.Rochus.
    1. Waarvan is St.Rochus de beschermheilige?
    2. Waarom is hij dat?
  5. Bij opdracht 1E heb je zelf naar een heilige gezocht. Kijk nog eens op de website van heiligen.net bij deze heilige. Is deze persoon ook een patroonheilige? Zo ja, waarvan? Zo nee, als jij zou mogen verzinnen, waarvan zou deze persoon dan patroonheilige kunnen zijn (tip: kijk wat deze persoon voor belangrijks heeft gedaan in zijn/haar leven)
  6. Kijk op de website van heiligen.net. Klik in de bovenbalk op patronaten. Daar staan alle patroonheiligen. Kies daar de optie: "alle patronaten".
    1. Wie is de patroonheilige van de onderwijzers?
    2. En wie van de leerlingen (tip: leerjongen).
    3. Zoek ook op wie de patroonheilige is van het internet.

o2 title="docent" class="grey solid" }

Antwoorden

  1. Bescherming bieden tegen rampen en ziektes.
  2. Attribuut
    1. dingen waarmee patroonheiligen worden afgebeeld
    2. een staf, een schaap, hond
  3. Vraag B
    1. Vroom = levens volgens de regels van het geloof
    2. deugdzaam = voorbeeldig voor de medemens
  4. Rochus
    1. gevangenen, zieken, artsen en boeren.
    2. ging in zijn leven om mensen mensen die de pest hadden. sterft in gevangenis
  5. eigen antwoord
  6. patroonheiligen
    1. Jean Baptiste de la salle
    2. Johannes Don Bosco
    3. Isidorus

{/tabs-o2}

>1< Opdracht 3 (Rtti)

o3 title="opdracht" class="blue solid" }

Deze opdracht gaat over tabblad U3

  1. Wat is een reliek?
  2. Welke functie hebben ze voor gelovigen?
  3. Relieken lijken heel oud. Maar in de tekst wordt ook een voorbeeld genoemd van een modern reliek. Welke?
  4. Een reliek is vaak een stukje ....
  5. Wat is een ampul?

o3 title="docent" class="grey solid" }

Antwoorden

  1. kleine stukjes stof of lichaam van een heilige
  2. bieden bijzondere en beschermende krachten
  3. handtekening BN'er
  4. lichaam/bot
  5. flesje waarin speciaal vocht kon worden gedaan

{/tabs-o3}

>1< Opdracht 4 (Rtti)

o4 title="opdracht" class="blue solid" }

Deze opdracht gaat over tabblad U4

  1. Wat is een reliekhouder? (max 15 woorden)
  2. Wat is een 'sprekende reliekhouder'? Geef ook een voorbeeld.

o4 title="docent" class="grey solid" }

Antwoorden

  1. Een houder waarin het stukje van de heilige wordt bewaard
  2. Als de houder lijkt op hetgeen er in zit. Voorbeeld: de reliekhouder lijkt op een been want er zit een stukje van het been in van de heilige.

{/tabs-o4}

>1< Opdracht 5 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad V1

  1. Schrijf op waar deze video over gaat. (minimaal 25 woorden)
  2. Welke scene uit de video is je het meest opgevallen? Waarom? (minimaal 25 woorden)

 

>1< Opdracht 6

Bij K&C ga je op een ander moment een eigen reliekhouder maken. Nu ga je dat (dus bij Levensbeschouwing) alvast voorbereiden.

  1. Bedenk nu zelf welk voorwerp jij in zo'n 'doosje' zou willen doen.
  2. Hoe kom je aan dat voorwerp?
  3. Van wie heb je dit gekregen en wanneer?
  4. Waarom is dit voorwerp zo bijzonder?
  5. Hoe gaat jou doosje (reliekhouder) er uit zien? maak een tekening en voeg deze toe aan je opdracht.

NB: Ook als je deze opdracht niet gaat doen bij KC kun je hem toch voorbereiden bij levensbeschouwing. Denk dan: stel, ik ga zo'n reliekhouder maken bij KC, hoe zou ik die dan maken, hoe zou die eruit zien?

 

>1< Opdracht 7

mavo

  1. Schrijf een brief aan één van jouw familieleden waarin je uitlegt dat je een reliekhouder/doosje gaat maken. Zet er ook in wat je er in gaat doen en waarom. (minimaal 50 woorden)

havo/vwo

Relieken worden vaak getoond bij bepaalde feesten.

  1. Bij welk feest van jou wordt jouw reliek getoond?
  2. Waarom dan?
  3. Wie mag het zien?

Beoordeling

Heb je alle vragen naar behoren ingevuld dan krijg je een 10. Vul je minder in, of niet goed, of ben je te laat, dan gaan er punten van af. Je moet deze opdrachten individueel maken. Werk je samen dan gaan er punten van af.

 

Docent

Deze opdracht is gemaakt m.b.v. materiaal van het Catharijnen Convent in Utrecht.

 

Opdracht 1 t/m 4 kunnen klassikaal gedaan worden. Dit kan omdat deze opdrachten gaan over de tabbladen U1 t/m U4 (uitleg).

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Arm zijn we niet

Peru

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Over de muur

Klein orkest

 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

We and They

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …