Start|grey
Doelen|grey
U1|green
U2|green
O1|blue

pfx 13 0 01

Pontifex 14: Sport

Level 3: Olympische spelen

{mainvote}

In het derde level hebben we het altijd (ook) over levensbeschouwingen en waardegemeenschappen. Hoe denken de mensen om ons heen over sport? Hoe belangrijk is het voor hen? Naast waardegemeenschap kijken we ook naar de olympische spelen. Deze speelden in hun vroegere versie een belangrijke rol binnen de levensbeschouwing van de grieken. In dit levelp staan dan ook de volgende begrippen centraal: waardegemeenschap en olympische spelen 

Beste bezoeker, werken de tabbladen niet, log dan in.

Doelen

Beste {voornaam}, aan het einde van dit level

  • weet je hoe in enkele levensbeschouwingen gedacht wordt over sport
  • weet je wat de olympische spelen inhouden
  • weet jewaar deze spelen vandaan komen
  • kun je een koppeling maken tussen de spelen en levensbeschouwing.

Begrip: Waardegemeenschap en sport

Bij elke Pontifex gaat de derde stap over waardegemeenschappen. Een waardegemeenschap is een groep mensen die belangrijk voor jou is en waar je leert wat belangrijk is (waarden leren). Ook waardegemeenschappen denken na over sport. Hieronder noemen we er een aantal. We kiezen voor twee grote gemeenschappen: christendom en humanisme.

Christendom en sport
Binnen het christendom wordt niet expliciet (= speciaal) nagedacht over sport. Er staan bijvoorbeeld geen regels in de bijbel hoe je moet sporten. Toch zijn christenen veel met sport bezig en denken ze er over na. Zeker als het gaat over teamsporten. Voor christenen is de medemens belangrijk, omdat ieder mens een beeld is van God. Anders gezegd: ieder mens lijkt wel een beetje op God. Daarom moet je goed met je medemens omgaan. Dit geldt ook tijdens het sporten. Vandaar dat christenen zich kunnen vinden in termen als 'fairplay' bij voetbal, of eerlijk sporten.
Daarnaast kiezen sommige christenen er voor om op zondag niet te sporten. Zondag is voor hen een rustdag, gewijd aan God, en dan sport je niet. Kijk maar bij de voetbalamateurs. Je hebt een kampioenschap op zaterdag en op zondag. Een voorbeeld van christelijke sporters die hun geloof willen uitdragen via sport vind je hier (geloofshelden).

Humanisme en sport
Voor humanisten staat de mens centraal. De mens dient zich te ontplooien, moet proberen steeds beter 'mens' te worden. De mens ontwikkelt zich in lichaam en geest. Sporten zorgt voor een gezond lichaam; dat is belangrijk. Samen sporten zorgt ook voor verbroedering, vriendschap tussen mensen.

Begrip: Olympische spelen

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Baron_Pierre_de_Coubertin.jpgDe olympische spelen kennen een lange geschiedenis. In de oudheid werden deze spelen gehouden in Griekenland ter ere van de griekse goden. De spelen danken hun naam aan de plek waar ze werden gehouden: de berg Olympia. Meedoen aan die spelen was een hele eer. De winnaar kreeg een krans van olijftakken. Deze eerste vorm van olympische spelen werd gehouden van 700 voor christus tot 300 na christus. Toen werden ze door de christelijke keizer verboden.

Pierre de Coubertin
Aan het einde van de 19e eeuw werden ze weer opnieuw 'ontdekt' door de franse baron Pierre de Coubertin. Hij vond dat leerlingen op school alleen maar werden volgestopt met kennis en veel te weinig aan sport deden. De Coubertin geloofde in: een gezond lichaam - een gezonde geest. Ook van hem kennen we het motto van de olympische spelen: meedoen is belangrijker dan winnen.

 

>1< Opdracht 1 (R+T+I)

 

o1 start|grey}

Deze opdracht gaat over tabblad U1

o1 docent|grey}

Antwoorden R-vragen

  1. Ieder mens lijkt een beetje op god
  2. Omdat ieder mens een beeld is van god, moet je goed met hem/haar omgaan. Vandaar fairplay.
  3. Omdat niet alle amateur-voetbalclubs op zondag willen spelen.
  4. De mens staat centraal
  5. Het verbroederd.

T-vragen

  1. (eigen antwoorden)

I-vragen

  1. (eigen antwoorden)

o1 R-vragen|blue}

R-vragen

  1. Geef een andere omschrijving voor: ieder mens is beeld van God
  2. Waarom vinden christenen 'fairplay' belangrijk?
  3. Waarom is er bij voetbal een zaterdag-kampioenschap en een zondag-kampioenschap?
  4. Wat staat bij humanisme centraal?
  5. Waarom is volgens humanisten samen sporten belangrijk?

o1 T-vragen|orange}

T-vragen

  1. (komt nog)

o1 I-vragen|green}

I-vragen

  1. (komt nog)

 

 

O2|blue

>1< Opdracht 2 (R+T+I)

o2 start|grey}

Deze opdracht gaat over tabblad U2

o2 docent|grey}

Antwoorden R-vragen

  1. het toenmalige griekenland
  2. het doel was de verering van de goden
  3. berg olympus
  4. keizer
  5. 300 na christus
  6. Pierre de Coubertin
  7. Meedoen is belangrijker dan winnen

T-vragen

  1. 1928
  2. Amsterdam

I-vragen

  1. (eigen antwoorden)

o2 R-vragen|blue}

R-vragen

  1. In welk land zijn de Olympische spelen ontstaan?
  2. Wat was hun doel?
  3. Hoe komen de spelen aan hun naam?
  4. Door wie werden de olympische spelen verboden?
  5. Wanneer was dat?
  6. Wie heeft ze 'herontdekt'?
  7. Wat is het motto van de olympische spelen?

o2 T-vragen|orange}

T-vragen

  1. Zoek op via internet in welk jaar de Olympische spelen in Nederland zijn gehouden. Welk jaar?
  2. In welke stad was dit?

o2 I-vragen|green}

I-vragen

  1. (komt nog)

O3|blue
O9|blue

Opdracht 3

  • Maak groepjes van 3 of 4
  • Maak een mindmap. Zet in het midden: olympische spelen
  1. Ieder zet er een begrip bij: positief en negatief (dus wat vind je positief aan de olympische spelen, wat negatief)
  2. Kies met elkaar welke jullie de best positieve vinden.
  3. Kies met elkaar welke jullie de best negatieve vinden.
  4. We verzamelen de antwoorden op het bord 

 

>1< Opdracht 9 (rTti)

o9 Start|grey}

Deze vraag gaat over geloofshelden. Over geloofshelden is een hele website gemaakt. Geloofshelden zijn mensen die hun sportcarrière verbinden met hun geloof in God. Hierover willen ze graag vertellen. Op het volgende tabblad (zie links) staat het verhaal van Henri Ruitenberg. Lees eerst het verhaal, maak daarna de vragen.

o9 docent}

docent

Meer verhalen vind je op de site van sporthelden onder het kopje spreekbeurten - sprekers

 

antwoorden

mavo

  1. Hij is gestopt met topsport in 2010.
  2. Hij is bestuurslid sinds 2015.
  3. Na het overlijden van zijn moeder leerde hij de liefde van God kennen.
  4. De liefde van god uitdragen.

havo

  1. Na het overlijden van zijn moeder heeft God hem laten zien dat het leven meer is dan sporten alleen. Hij heeft rust gevonden bij God.
  2. Getuigenissen zijn het aan anderen vertellen wat geloof in God voor jou betekent.

o9 Henri|orange}

Henri Ruitenberg jr.

https://www.heydo35.heydo.online/uploads/1447849170_henri_ruitenberg_jr.jpgAl vanaf jongs af aan is Henri Ruitenberg betrokken bij de sport. Door zijn vader, Henri senior, kwam hij al vroeg in contact met het schaatsen. Sporten was voor hem dan ook een dagelijkse bezigheid: “de snelheid die je ontwikkelt op twee van die dunne ijzers vind ik prachtig”.

Henri is in maart 2010 gestopt met topsport om andere uitdagingen in het leven aan te gaan. Samen met Jakobien en hun 2 kinderen, Lucas en Daan, woont hij in Kampen. Sinds 2015 is Henri ook bestuurslid van Geloofshelden.

Sporten staat niet meer op nummer één in zijn leven. Henri komt uit een gelovig gezin. Na het overlijden van zijn moeder leerde hij de liefde van God kennen. Er ging een nieuwe wereld voor hem open. God liet hem zien dat er meer was dan sporten, dat er meer was dan altijd maar met je eigen ik bezig te zijn. “God staat bij mij op nummer 1; Hij laat me zien waar het leven om draait, Hij is de enige die mij de echte innerlijke rust geeft en bij wie ik kan schuilen. God laat me de waarheid zien door de bijbel, en dat ik door het offer van Jezus dagelijks bij de vader kan komen. Door de genade mag ik Hem dagelijks zoeken, aanbidden en gehoorzamen in liefde, omdat Hij het beste met me voor heeft. Een relatie met Jezus is geen sprookje zonder tegenslag, maar eindigt wel bij de Vader die me elke dag kracht geeft om door te gaan.

Het doel van Henri is duidelijk, door zijn sportervaring heeft hij te maken gehad met tegenslagen, afzien, strijd leveren en uiteindelijk weer rust vinden en herstellen. Deze strijd heerst ook in het geloofsleven. Met zijn getuigenissen wil Henri de liefde van God aan de mensen uitdragen en dat ieder mens de liefde, troost en vergeving van God mag ontvangen. “Dagelijks God zoeken en van Hem leren is mijn doel, mijn enige waarheid, Hij leidt mijn leven en het is mijn streven om zijn liefde bekend te maken aan de mensen die hem nog niet kennen.”

 

o9 Mavo|green}

Mavo-vragen

  1. In welk jaar is hij gestopt met zijn schaatscarrière?
  2. Sinds wanneer is hij bestuurslid van geloofshelden?
  3. Wanneer leerde hij de liefde voor God kennen?
  4. Wat wil hij met zijn getuigenissen bereiken?

 

o9 Havo|red}

Havo-vragen

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Waarom leerde hij de liefde van God kennen na het overlijden van zijn moeder?
  2. Wat zijn getuigenissen (zie laatste alinea)?

 

 

Vwo-vragen

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

Denk aan jouw eigen levensbeschouwing. Hierover ga je nu getuigen.

  1. Probeer kort te omschrijven wat jouw levensbeschouwing is. Denk hierbij aan welke waarden voor jou belangrijk zijn, welke mensen daarbij horen en hoe je dit vorm geeft.
  2. Stel je voor dat jij nu een toespraak moet houden voor jouw klas waarin jij vertelt hoe belangrijk jouw levensbeschouwing voor jou is. (dit noem je in de geloofswereld een getuigenis).
    Schrijf deze toespraak hier uit. Minimaal 50 woorden.