Start|grey
U1|green
U2|green
O1|blue
O2|blue
O3|blue
B1|orange
O5|blue
O6|blue

pfx 12 0 01

Pontifex 13: Thuis

Level 4: Je thuis voelen in Israël?

 

Voor de joden in onze tijd is Israël een belangrijk land. Het is het enige land ter wereld dat een joodse staat is. Deze staat maakt al sinds zijn ontstaan in 1948 roerige tijden door. Het is de vraag of alle burgers zich er ook thuis voelen. We gaan dat in dit level bekijken.

De begrippen die daarom in dit level centraal staan zijn Israën en Palestina. Maar een eerste plek is ingeruimd voor het begrip TeNaCh, de 'bijbel' voor de joden.

Beste bezoeker, werken de tabbladen niet, log dan in.{user_group 10}

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat de TeNaCh is.
  • ken je in grote lijnen de geschiedenis van de staat Israël.
  • ken je in grote lijnen het conflict tussen Israël en de Palestijnse staat.


Begrip: TeNaCh

Voordat we gaan kijken naar de staat Israël zoemen we eerst nog eens in op het geloofsleven van de joden.

Ik zal er zijn
De God van de joden heet JHWH. Dit betekent: ik zal er zijn. God zegt daarmee: ik zal er altijd zijn voor jou. Waar je ook bent, wat je ook doet, ik ben er. Door alle jaren heen, door alle goede en slechte tijden heen is die God bij zijn volk geweest. Dat was al in het begin toen Mozes met de joden door de rietzee trok en dat is nu nog nu joden hun weg zoeken door het leven heen. Alle (oudere) geloofsverhalen van de god JHWH met zijn joodse volk staan beschreven in de 'bijbel' van de joden.

Tenach
Alle verhalen van de joden staan opgeschreven in de TeNaCH, de joodse bijbel. Het woord tenach is eigenlijk een afkorting van drie boeken:

  • T = Tora, de eerste vijf boeken van de bijbel. Deze zijn het belangrijkste. Hierin staan de scheppingsverhalen, de verhalen van Abraham en die van Mozes.
  • N = Nebuïm, de profeten die door alle jaren heen het volk hebben geholpen. Aan de hand van de profeten werd duidelijk hoe jij als jood moest leven, hoe je de wetten moest interpreteren en het dagelijks leven.
  • CH = Chetubim, de geschriften. Het is een bonte verzameling van allerlei poëtische teksten (gedichten, liederen, gebeden), uit de hele geschiedenis van het jodendom. De laatste geschriften zijn tot stand gekomen zo tegen het begin van onze jaartelling: het jaar 0, ofwel het geboortejaar van Jezus.

De TeNaCh is bij christenen bekend als het oude testament. Het is het eerste en grootste deel van hun bijbel. Naast het oude testament kennen christenen ook het nieuwe testament. In dat deel van de bijbel staat het verhaal van Jezus van Nazareth, de stichter van het christendom.

Begrip: Israël en Palestina

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Israel-flag01c.jpgSinds 1948 hebben de joden een eigen staat: Israël. Voor 1948 kenden we het gebied als Palestina. De mensen die in dat gebied woonden en wonen noemen we Palestijnen. Door de stichting van de staat Israël is er ook een spanning ontstaan tussen de oorspronkelijke bewoners (Arabieren) en de nieuwe bewoners (joden). Er zijn nu gebieden waar de Palestijnen  wonen (Gazastrook, Westelijke Jordaanoever) en je hebt de staat Israël (er tussen in). Wat de zaak ingewikkelder maakt is dat er in de Palestijnse gebieden ook joodse nederzettingen zijn. De spanningen tussen Israël en de omliggende landen hebben vaak geleid tot oorlogen. Ook is er voortdurend een spanning tussen Israël en de Palestijnse gebieden. Dit leidt tot beschietingen met raketten over en weer.

Joden
Voor joden is het een zegen dat ze nu een eigen land hebben waar ze kunnen leven geheel volgens de regels van hun geloof. Ze voelen zich er thuis, op heilige grond, die hen door JHWH is beloofd. Van over de hele wereld trekken joden dan ook richting Israël om zich er te vestigen. Om deze stroom mensen van huisvesting te voorzien worden er nederzettingen gebouwd.

Arabieren
Of de oorspronkelijke bevolking (arabieren) zich er ook thuis voelt is de vraag. Deze mensen hebben vaak een islamitische levensbeschouwing en voelen zich dan als vreemden in een joodse staat. Zo goed en zo kwaad als het kan zoeken zij hun plek in de staat Israël.

Palestijnen
Voor de mensen in de Palestijnse gebieden is het leven vaak zwaar en hard. Omdat de gebieden zijn afgesloten is werk moeilijk te vinden. En door de aanhoudende beschietingen is het geen veilige plek om als kind op te groeien.En toch zijn ook daar mensen gelukkig, groeien op, worden verliefd, trouwen, krijgen kinderen, zoals op elke plek van de wereld.

Thuis
Deze pontifex gaat over je thuis voelen. Als je kijkt naar de situatie Israël - Palestina kun je je afvragen welke van bovenstaande groepen zich er thuis voelt. Voor alle drie de groepen is het de vraag of zij zich thuis voelen.

 

 

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. Het begrip TeNaCh is uiteen te leggen in drie stukken. Welke zijn dit en wat betekenen ze?
  2. Hoe noemen christenen de TeNaCh?
  3. Hoe noemen christenen het andere deel van de bijbel?
 

 

 

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. Sinds wanneer bestaat de staat Israël?
  2. Hoe heette dit gebied daarvoor?
  3. In welke twee gebieden wonen vooral de Palestijnen?
  4. Wat maakt het ingewikkeld in die gebieden?
  5. Waarom worden er nederzettingen gebouwd?
  6. Wat voor levensbeschouwing hebben de meeste Arabieren?
  7. Waarom is het leven zwaar in de Palestijnse gebieden?
 

 

>4< Opdracht 3 (rTti)

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

http://farm1.static.flickr.com/62/215823432_e132662403.jpg

Op de foto zie je een man met een spandoek. Er staat op: Echte joden veroordelen de oorlogsmisdaden van Israël. Dit spandoek gaat over conflict tussen de Israël en de palestijnen.

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Zoek het volgende op (gebruik google. zet bij je antwoord waar je de informatie gevonden hebt):
    1. Waar gaat het conflict over?
    2. Wie zijn er bij betrokken?
    3. Sinds wanneer speelt het?
    4. Zoek een foto die het conflict vanuit de palestijnse kant belicht
    5. zoek een foto die het conflict vanuit de Israelische kant belicht
  3. Zorg dat iedereen alle informatie heeft.
    Bespreek met elkaar: Wat heeft dit conflict met 'thuis' te maken. (schrijf jullie antwoord op)
  4. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?
 

 

 

bilderberg 250-56

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Israel_and_occupied_territories_map.pngIsraël

 

De les Levensbeschouwing is opnieuw gevuld met spreekbeurten. Fatima en Divi hebben een spreekbeurt over "het jodendom ná Anne Frank". Divi heeft de Powerpoint opgestart. De landkaart van Israël verschijnt in beeld. Fatima kijkt even naar het bord en steekt dan van wal. "Na de Tweede Wereldoorlog wordt de staat Israël gesticht...." Van achter uit de klas roept Younes: "Weg met de joden". Meneer Hoefsloot maant hem tot stilte. "Eerst luisteren, Younes, straks vragen stellen." Fatima kijkt even op haar papier en gaat dan verder. "Veel joden waren een groot deel van hun familie verloren in de concentratiekampen en besloten om een nieuw begin te maken in die nieuwe staat".

Fatima en Divi hebben hun spreekbeurt goed voorbereid. Ze vertellen over de ontstaansgeschiedenis van de staat Israël en ook over de Palestijnse gebieden. Met getallen maken ze duidelijk waar de nieuwe inwoners van Israël vandaan komen. "De meeste joden kwamen uit Europa". Hoe langer de spreekbeurt duurt, hoe moeilijker Younes het er mee krijgt. Hij roept: "Die joden moeten daar weg" Divi en Fatima weten niet wat ze hierop moeten zeggen. Meneer Hoefsloot staat op en zegt tegen Younes: "Dit is nou de tweede keer. Ik snap dat je het er niet mee eens bent, maar je moet echt wachten tot het einde van de spreekbeurt". Younes kijkt heel boos. Hij is het er niet mee eens, maar snapt dat hij toch moet wachten.

Onder de spreekbeurt dwalen Martijns gedachten af. Hij denkt aan David. Sinds dat hij hem in Amsterdam heeft ontmoet hebben ze contact met elkaar via Facebook. Martijn heeft afgesproken om volgende week naar Zutphen te komen om daar het pesach-feest mee te vieren. Martijn kijkt naar Fatima. Ze vertelt over de situatie in Israël, over de positie van de joden en de palestijnen. Wat zou David van dit alles vinden?

Aan het einde van de spreekbeurt hebben Divi en Fatima nog een paar vragen voor de klas. Divi toont de laatste dia van de Powerpoint. Daar staat op:

Vinden jullie dat alle joden in Israël moeten gaan wonen?

 

>1< Opdracht 5 (Rtti)

 

Deze opdracht gaat over tabblad B1

  1. Wat is het onderwerp van de spreekbeurt van Fatima en Divi?
  2. Waarom wilde, volgens Fatima, veel joden na de tweede wereldoorlog naar Israël?
  3. Waar kwamen de meeste joden vandaan die in Israël gingen wonen?
  4. Hoeveel keer onderbreekt Younes de spreekbeurt?
  5. Wat staat er op de laatste dia van de powerpoint?
 

 

 

>1< Opdracht 6 (rTti)

o6 Start|grey}

Op de laatste dia staat een vraag:

Vinden jullie dat alle joden in Israël moeten gaan wonen?

o6 Mavo|blue}

  1. Beantwoord deze vraag eerst zelf.
  2. Overleg dan met je buurman/vrouw. Schrijf de overeenkomsten en verschillen op. (maak je deze opdracht als huiswerk, zoek dan contact met een klasgenoot via social media)

o6 Havo|orange}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Wat denk je dat Martijn als antwoord geeft op die laatste vraag?
  2. Wat denk je dat Younes voor antwoord geeft op die laatste vraag?

o6 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

(komt nog)

 

 

O7|blue

>2< Opdracht 7 (rTti)

o7 Start|grey}

Voor deze opdracht moet je eerst tabblad B2 hebben gelezen.

De laatste vraag op tabblad B2 is: Wat is er voor nodig om iedereen zich daar thuis te laten voelen?

o7 Mavo|blue}

  1. Geef eerst zelf antwoord op deze vraag. Doe dat in minimaal 15 woorden.
  2. Loop rond en vraag aan drie andere leerlingen van drie andere tafelgroepjes wat hun antwoorden zijn. Schrijf ze op.
  3. Kijk nog eens naar de vier antwoorden. Welke vind je de beste.

o7 Havo|orange}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

(komt nog)

o7 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

(tab komt nog)

 

 

 

B2|orange
O8|blue
O10|blue

bilderberg 250-56

Je thuis voelen

 

Als de spreekbeurt is afgelopen krijgen Divi en Fatima een hartelijk applaus van de klas. Alleen Younes klapt niet. Hij heeft zijn vinger opgestoken om meteen een vraag te kunnen stellen. Meneer Hoefsloot bedankt eerst de meiden en geeft dan het woord aan Younes. "Ja maar meneer, die joden onderukken toch de palestijnen. En dat zijn moslims, net als ik, dus ik vind dat die joden daar weg moeten." Meneer Hoefsloot knikt met zijn hoofd. "Nou Younes, ik merk dat het je echt hoog zit. Vertel, waarom raakt jou dit zo?" "Nou meneer, het is toch niet eerlijk. Als je daar woont en je wordt gewoon verjaagd uit je eigen land. En die joden doen dat toch tegen de moslims."

Vol gloed is Younes aan het woord. Hij neemt het op voor de Palestijnen. Het raakt hem ook als moslim, dat kun je duidelijk merken. Meneer Hoefsloot kijkt de klas rond. "Wat vinden anderen hiervan?" Iedereen zit wat voor zich uit te kijken. Wat moet je hier nou van vinden. "Het is geen gemakkelijke kwestie", zegt meneer Hoefsloot. "De situatie in dat gebied, de geschiedenis met de verschillende volken, maakt dat het ingewikkeld in elkaar zit. Als je vanuit het ene perspectief kijkt zoals Younes doet, zie je dingen anders, dan dat je vanuit het andere perspectief kijkt."

Divi steekt haar vinger op. "Zouden al die mensen zich er nou thuis voelen? ".  Meneer Hoefsloot knikt goedkeurend. "Goeie vraag, Divi, probeer de vraag eens te veranderen in een toekomstvraag". Divi denkt na maar ze komt er niet uit. Fatima steekt haar vinger op. "Wat is er voor nodig om iedereen zich daar thuis te laten voelen? "

 

>1< Opdracht 8 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad B2

  1. Wat doet iedereen behalve Younes?
  2. Waarom raakt dit conflict Younes zo?
  3. Meneer Hoefsloot wijst erop dat Younes vanuit één perspectief kijkt. Welke perspectieven heb je nog meer?
  4. Welke twee leerlingen zijn als laatste aan het woord?
  5. Wat is de laatste vraag die wordt gesteld?
 

 

 

 

 

>1< Opdracht 10 (rttI)

o10 Start|grey}

Deze opdracht gaat over de website holyswitch.nl. Kijk het filmpje hieronder

o10 Mavo|blue}

  1. Maak een tijdlijn over de staat Israël.

o10 Havo|orange}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Aan het einde komen twee jongeren aan het woord. Beschrijf hoe zij tegen elkaar aan kijken.
  2. Beschrijf ook hoe zij tegen elkaar aan willen kijken.

o10 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Deze vraag gaat over het Bilderberg college (zie tabblad B). De vriend van Martijn, David, woont in Zutphen. Hij is joods. Hoe kijkt hij, denk je, tegen de situatie in Israël aan?

 

 

{tabs title="Dt" class="red solid"}

 

 

D
Z

{tip TACVWHQR}PP-bonuspunten}

 

didactische aanwijzingen

opdracht 1

  1. Drie stukken
    1. T: Thora, eerste vijf boeken van de bijbel
    2. N: Nebuïm, de profeten
    3. Ch: Chetubim, de geschriften
  2. Christenen noemen de TeNaCh het oude testament
  3. Het andere deel van de bijbel noemen zij nieuwe testament.

opdracht 2

  1. sinds 1948
  2. Palestina
  3. Gazastrook en Westelijke Jordaanoever
  4. Israël bouwt nederzettingen in dit gebied
  5. Omdat er veel joden emigreren richting Israël
  6. Islamitisch
  7. Het gebied is afgsloten, er is nauwelijks werk.

opdracht 5

  1. Over het jodendom ná Anne Frank
  2. Omdat ze veel familie hadden verloren in WOII en dus een nieuw bestaan wilden beginnen
  3. Uit Europa
  4. twee keer
  5. Vinden jullie dat alle joden in Israël moeten gaan wonen?

opdracht 8

  1. klappen
  2. kan zijn omdat hij moslim is (palestijnen zijn moslim) of vanuit algemeen rechtvaardigheidsgevoel.
  3. Joden in Israël, joden buiten Israël (VS), politiek, Arabieren in Israël
  4. Divi en Fatima
  5. Wat is er voor nodig om iedereen zich daar thuis te laten voelen?

 

Zijstromen

{zijstroom-koptekst}

zijstroom title="start" class="red solid" }

{text}

zijstroom title="verhaal" class="blue solid" }

zijstroom title="Bijzondere dag" class="orange solid" }

zijstroom title="wwpray" class="grey solid" }

zijstroom title="youtube" class="blue solid" }

zijstroom title="vraag" class="grey solid" }

 

{/tabs-zijstroom}

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Avondgebed

Islam

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Sunday bloody sunday

U2 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Dankzij hen

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …