Burgerschap
Op deze pagina vind je informatie over burgerschap. Je vindt ook hoe burgerschap geïntegreerd is in de methode pontifex.
Wat is burgerschap.
Bij het nadenken over de toekomst van het onderwijs wordt vaak het begrip burgerschap gebruikt. Hieronder wordt het volgende verstaan.
Wat is de kern van burgerschap?
Volledigheidshalve gaat het om actief burgerschap en sociale integratie. Centraal daarbij staat het actief meedoen aan de samenleving, een deel van die samenleving te willen zijn en er een positieve bijdrage aan te leveren. De SLO heeft drie domeinen van burgerschap uitgewerkt, die samen de kern van burgerschap vormen:
- Democratie: een manier om verschillende opvattingen en belangen bij elkaar te brengen en op vreedzame wijze tot oplossingen te laten komen.
- Participatie: het tonen van verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving door er een bijdrage aan te leveren.
- Identiteit: het eigen waardesysteem van waaruit iemand handelt in de publieke ruimte, zoals de school: wat is belangrijk genoeg om energie in te steken, welke idealen heeft iemand?
(Bovenstaande tekst is overgenomen van de website van slo.nl )
De term burgerschap wordt vaak genoemd als tegenhanger van ongewenste ontwikkelingen in de samenleving zoals individualisme en afnemende sociale cohesie.
Op het tabblad "burgerschap in pontifex" laat ik zien dat burgerschap voor een groot deel geintegreerd is deze methode. Op het laatste tabblad laat ik zien dat dit niet alleen via thema's gaat maar ook via verhalen.
Burgerschap in de methode Pontifex
Hieronder staan de verschillende burgerschapsdoelen uitgewerkt naar hun hoofdthema.
codes: k = kennis. v = vaardigheid. h = houding. p = pontifex. im = intermezzo
Democratie
code | Burgerschapsdoel | klas 0 | klas 1 | klas 2 | klas 3 | klas 4 | klas 5 |
dk1 | principes rechtsstaat | ||||||
dk2 | politiek stelsel | ||||||
dk3 | dem. procedures | ||||||
dk4 | beïnvloeding media | ||||||
dk5 | mensenrechten | im16 | pfx35-4 | ||||
dv1 | informatie verwerken | ||||||
dv2 | hanteren dem. regels | ||||||
dv3 | meningsvorming | pfx35 | |||||
dv4 | mediawijsheid | ||||||
dv5 | conflicthantering | ||||||
dv6 | belangen behartiging | ||||||
dv7 | gebruik collectieve voorzieningen | ||||||
dh1 | respect voor rechtsstaat | ||||||
dh2 | vertrouwen en solidariteit | pfx11-5 | |||||
dh3 | betrokkenheid en verantwoordelijkheid | pfx21-5 | pfx35-5 |
Participatie
code | Burgerschapsdoel | klas 0 | klas 1 | klas 2 | klas 3 | klas 4 | klas 5 |
pk1 | sociale participatie | pfx21-5 | |||||
pk2 | culturele participatie | pfx13-1 | |||||
pk3 | economische participatie | ||||||
pv1 | communicatie, kansen zien en gebruiken | ||||||
pv2 | gebruik voorzieningen | ||||||
pv3 | (waarden en) normen hanteren | pfx13-2 | pfx21-3 | ||||
pv4 | participatie kunnen onderzoeken | ||||||
ph1 | bestrijden van uitsluiting | pfx24-4 | |||||
ph2 | weerstand bieden bij uitsluiting | ||||||
ph3 | betrokkenheid op je omgeving | pfx11-5 | pfx21-5 | pfx35-5 | |||
ph4 | verantwoordelijkheid voor je omgeving |
Identiteit
code | Burgerschapsdoel | klas 0 | klas 1 | klas 2 | klas 3 | klas 4 | klas 5 |
ik1 | eigen (sub)cultuur | pfx13 | pfx21 | pfx36 | |||
ik2 | andere (sub)culturen | pfx13 | pfx21 | pfx36 | |||
ik3 | economische participatie | ||||||
ik4 | pluriformiteit, landelijk en mondiaal | ||||||
ik5 | nationalisme en globalisering | pfx35-5 | |||||
ik6 | integratie en loyaliteit | ||||||
ik7 | geestelijke stromingen | overal | overal | overal | |||
iv1 | kunnen omgaan met (grenzen) vrijheid | pfx35 | |||||
iv2 | bijdrage leveren vanuit je identiteit | alle levels 5 | alle levels 5 | alle levels 5 | |||
iv3 | ethische keuzes kunnen maken | pfx11-4 | |||||
iv4 | bestand zijn tegen groepsdruk | ||||||
iv5 | eigen identiteit in balans met m.pij. | pfx12 + pfx13 + im10 | im20 | im30 | |||
iv6 | eigen opvattingen in balans met m.pij. | ||||||
iv7 | reflecteren op eigen standpunt en gedrag | ||||||
iv8 | opvatting ontwikkelen uit dialoog | pfx12-2 (O7) | pfx23-2 (O7) | pfx36-1 (O7) | |||
iv9 | kunnen omgaan met diversiteit | pfx12 | pfx21 | pfx36 | |||
ih1 | zelfwaardering | ||||||
ih2 | erkenning gelijkheid tussen mensen | pfx12 + pfx13 | pfx35 | ||||
ih3 | erkenning gelijkheid tussen culturen | pfx12 | pfx22 | pfx36 | |||
ih4 | verdraagzaamheid | pfx23-4 | |||||
ih5 | je open stellen | pfx22-4 | |||||
ih6 | empathie | pfx11-5 | pfx22-4 |
Leren via verhalen.
Het vak levensbeschouwing kent verschillende didactische vormen van leren. Dat kan via begrippen (concepten). Maar dat kan ook via verhalen (narrativiteit). Op deze plek staat het overizcht van alle verhaal-soorten die in de methode Pontifex zitten. Ze kunnen als ingang dienen om dialoog aan te gaan, individueel te verdiepen of om begrip te kweken voor diversiteit.
Klik op één van de linken hieronder om naar het overzicht te gaan van de verhaalsoorten.
- verhalen --> klik hier om er heen te gaan.
- wwpray --> klik hier om er heen te gaan.
- bijzondere dag. Elke dag is er wel iets bijzonders om te vieren. Vandaar dat er voor elke week een andere dag is. Één voor klas 1, één voor klas 2 en één voor klas 3. --> klik hier voor een voorbeeld
- gedichten --> klik hier om er heen te gaan.
- foto's --> klik hier om er heen te gaan.
- youtube --> klik hier om er heen te gaan.
- video's --> klik hier om er heen te gaan.