Burgerschap

start
burgerschap in pontifex
leren via verhalen

Op deze pagina vind je informatie over burgerschap. Je vindt ook hoe burgerschap geïntegreerd is in de methode pontifex.

Wat is burgerschap.

Bij het nadenken over de toekomst van het onderwijs wordt vaak het begrip burgerschap gebruikt. Hieronder wordt het volgende verstaan.

Wat is de kern van burgerschap?
Volledigheidshalve gaat het om actief burgerschap en sociale integratie. Centraal daarbij staat het actief meedoen aan de samenleving, een deel van die samenleving te willen zijn en er een positieve bijdrage aan te leveren. De SLO heeft drie domeinen van burgerschap uitgewerkt, die samen de kern van burgerschap vormen:

  • Democratie: een manier om verschillende opvattingen en belangen bij elkaar te brengen en op vreedzame wijze tot oplossingen te laten komen.
  • Participatie: het tonen van verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving door er een bijdrage aan te leveren.
  • Identiteit: het eigen waardesysteem van waaruit iemand handelt in de publieke ruimte, zoals de school: wat is belangrijk genoeg om energie in te steken, welke idealen heeft iemand?

(Bovenstaande tekst is overgenomen van de website van slo.nl )

De term burgerschap wordt vaak genoemd als tegenhanger van ongewenste ontwikkelingen in de samenleving zoals individualisme en afnemende sociale cohesie.

Op het tabblad "burgerschap in pontifex" laat ik zien dat burgerschap voor een groot deel geintegreerd is deze methode. Op het laatste tabblad laat ik zien dat dit niet alleen via thema's gaat maar ook via verhalen.

Burgerschap in de methode Pontifex

Hieronder staan de verschillende burgerschapsdoelen uitgewerkt naar hun hoofdthema.

codes: k = kennis. v = vaardigheid. h = houding. p = pontifex. im = intermezzo

 

Democratie

 

code Burgerschapsdoel klas 0 klas 1 klas 2 klas 3 klas 4 klas 5
dk1  principes rechtsstaat            
dk2  politiek stelsel            
dk3  dem. procedures            
dk4  beïnvloeding media            
dk5  mensenrechten   im16    pfx35-4    
dv1  informatie verwerken            
dv2  hanteren dem. regels            
dv3  meningsvorming        pfx35    
dv4  mediawijsheid            
dv5  conflicthantering            
dv6  belangen behartiging            
dv7  gebruik collectieve voorzieningen            
dh1  respect voor rechtsstaat            
dh2  vertrouwen en solidariteit    pfx11-5        
dh3  betrokkenheid en verantwoordelijkheid      pfx21-5  pfx35-5    

 

 

Participatie

code Burgerschapsdoel klas 0 klas 1 klas 2 klas 3 klas 4 klas 5
pk1  sociale participatie     pfx21-5      
pk2  culturele participatie   pfx13-1        
pk3  economische participatie            
pv1  communicatie, kansen zien en gebruiken            
pv2  gebruik voorzieningen            
pv3  (waarden en) normen hanteren   pfx13-2 pfx21-3      
pv4  participatie kunnen onderzoeken            
ph1  bestrijden van uitsluiting     pfx24-4      
ph2  weerstand bieden bij uitsluiting            
ph3  betrokkenheid op je omgeving   pfx11-5 pfx21-5 pfx35-5    
ph4  verantwoordelijkheid voor je omgeving            

 

Identiteit

code Burgerschapsdoel klas 0 klas 1 klas 2 klas 3 klas 4 klas 5
ik1  eigen (sub)cultuur   pfx13 pfx21 pfx36    
ik2  andere (sub)culturen   pfx13 pfx21 pfx36    
ik3  economische participatie            
ik4  pluriformiteit, landelijk en mondiaal            
ik5  nationalisme en globalisering       pfx35-5    
ik6  integratie en loyaliteit            
ik7  geestelijke stromingen   overal overal overal    
iv1  kunnen omgaan met (grenzen) vrijheid        pfx35    
iv2  bijdrage leveren vanuit je identiteit   alle levels 5 alle levels 5 alle levels 5    
iv3  ethische keuzes kunnen maken   pfx11-4        
iv4  bestand zijn tegen groepsdruk            
iv5  eigen identiteit in balans met m.pij.   pfx12 + pfx13 + im10 im20 im30    
iv6 eigen opvattingen in balans met m.pij.            
iv7  reflecteren op eigen standpunt en gedrag            
iv8  opvatting ontwikkelen uit dialoog   pfx12-2 (O7) pfx23-2 (O7) pfx36-1 (O7)     
iv9  kunnen omgaan met diversiteit   pfx12 pfx21 pfx36    
ih1  zelfwaardering            
ih2  erkenning gelijkheid tussen mensen   pfx12 + pfx13   pfx35    
ih3  erkenning gelijkheid tussen culturen   pfx12 pfx22 pfx36    
ih4 verdraagzaamheid     pfx23-4      
ih5 je open stellen     pfx22-4      
ih6  empathie   pfx11-5 pfx22-4      

 

 

 

Leren via verhalen.

Het vak levensbeschouwing kent verschillende didactische vormen van leren. Dat kan via begrippen (concepten). Maar dat kan ook via verhalen (narrativiteit). Op deze plek staat het overizcht van alle verhaal-soorten die in de methode Pontifex zitten. Ze kunnen als ingang dienen om dialoog aan te gaan, individueel te verdiepen of om begrip te kweken voor diversiteit.

Klik op één van de linken hieronder om naar het overzicht te gaan van de verhaalsoorten.

  • verhalen --> klik hier om er heen te gaan.
  • wwpray --> klik hier om er heen te gaan.
  • bijzondere dag. Elke dag is er wel iets bijzonders om te vieren. Vandaar dat er voor elke week een andere dag is. Één voor klas 1, één voor klas 2 en één voor klas 3.  --> klik hier voor een voorbeeld
  • gedichten --> klik hier om er heen te gaan.
  • foto's --> klik hier om er heen te gaan.
  • youtube --> klik hier om er heen te gaan.
  • video's --> klik hier om er heen te gaan.