start
doelen
U1
U1B
U2
O1
O1B
O2
O3
O4
B1
O5
O6
O7
O8
B2
O9
O10
D
Z

pfx 12 0 01

Pontifex 13: Thuis

Level 1: Een eigen huis....

 

Als je naar school toe komt dan kom je bijna altijd van thuis. Het is de plek waar je woont, met mensen waar je van houdt. Het is de plek waar jij je thuis voelt, veilig. Zo is het (of zou je wensen dat het zo is). In deze pontifex verkennen we dit onderwerp. We kijken daarbij ook naar de thuissituatie van Anne Frank. Het begrippen die in dit level centraal staan zijn dan ook: thuis en Anne Frank.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder thuis verstaan.
  • weet je waarom dit bij levensbeschouwing hoort.
  • weet je hoe de thuissituatie van Anne Frank was.

Begrip: Thuis

pfx 12 1 u1 2002-wijkHuis
In het begrip thuis zit het woord huis. Een huis is een plek om te wonen, een dak boven je hoofd. Dit heeft ieder mens. Alleen dat huis kan er heel verschillend uitzien. Jouw huis kan een rijtjeshuis zijn, een vrijstaand huis, een flat, een apartement, woonwagen, woonboot, of wellicht nog wat anders. Ieder mens heeft behoefte aan een huis, het hoort bij onze eerste levensbehoeften, net als eten.

thuis
Je kunt in een huis wonen, maar voel jij je er ook thuis? Je kunt met mensen samen wonen maar voel jij je er ook thuis? Thuis heeft heel sterk met gevoel te maken. Als we vragen of jij je thuis voelt dan bedoelen we het gevoel. Een huis kan nog zo mooi zijn, maar als jij je er niet prettig voelt dan voel jij je er niet thuis.

met wie
Of jij je ergens thuis voelt hangt vaak af van degenen met wie je er woont. Zijn dat mensen om wie jij geeft en die om jou geven dan heb je eerder het gevoel dat jij je thuis voelt. Zijn het mensen die niet om jou geven dan zul jij je er niet zo snel thuis voelen.

Definitie
Onder thuis verstaan we de plek waar jij woont en waar jij je, temidden van anderen, prettig voelt.

Begrip: Gastvrijheid

Als jij ergens voor het eerst komt, is dat spannend. Je wilt je graag op je gemak voelen.
Van te voren kan je je afvragen of je wel welkom bent, vinden de anderen het wel leuk dat je er bent?
Het is fijn als je je welkom voelt, maar hoe weet of merk je dat dan?
Wanneer weet je dat je welkom bent?
Dat kan je voelen.
Je merkt aan de ander dat het fijn is dat je er bent .
Bijvoorbeeld: Thuis bij ons is iedereen altijd welkom. Er is altijd ruimte om aan te schuiven voor een drankje,
een hapje of een goed gesprek.
Wanneer wij thuis eters ontvangen, dan doen wij er alles aan om onze gasten een gezellige en fijne avond te bieden.
Wij ontvangen hen met open armen.

Definitie:
Gastvrijheid is een eigenschap of situatie dat je hartelijk en gul bent in het ontvangen van gasten.

Begrip: Anne Frank

http://www.annefrankguide.net/nl-NL/content/kamer-anne-a-foto.jpgIn het verhaal van het Bilderberg college (zie tabblad B1) gaat het over Anne Frank. Je zult veel over haar te weten komen, voor zover je dit nog niet wist.

Dagboek
Het meest bekend van Anne Frank is dat ze in de Tweede Wereldoorlog in Amsterdam in het Achterhuis heeft gewoond. Dit was een geheime plek waar zij als joods meisje moest wonen omdat zij anders door de Duitsers zou worden opgepakt. Anne had daar haar eigen kamer waar ze in haar dagboek schreef. Anne heeft het dagboek gekregen voor haar dertiende verjaardag, op 13 juni 1942. De hele tijd dat zij in het Achterhuis heeft gewoond beschrijft zij in haar dagboek. Na de oorlog wordt dit dagboek uitgegeven door haar vader. Het wordt wereldberoemd.

Achterhuis
Anne leefde in het Achterhuis, dat was haar huis. Maar was het ook haar thuis? Voelde zij zich er thuis?

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. Wat bedoelen we met huis?
  2. Wat bedoelen we met thuis?
  3. Om je thuis te kunnen voelen hangt veel af van de mensen om je heen. Een voorbeeld hoe dit positief uitwerkt is als je met je ouders woont en dat ze om je geven. Geef een voorbeeld hoe dit negatief kan uitwerken.
 

>1< Opdracht 1B (Rtti)

 Omschrijf in 20 woorden wat gastvrijheid betekent voor jou. hoe laat jij dat merken?

Wat zien anderen aan jou?

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. In welke stad heeft Anne Frank gewoond?
  2. Tijdens welke periode was dat?
  3. Op welke datum is Anne Frank geboren?
 

>4< Opdracht 3 (rTti)

o3 title="start" class="red solid" }

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

Bij deze opdracht gaan jullie met elkaar in gesprek

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Vertel elkaar in wat voor soort huis jij woont. (flat, rijtjeshuis). Schrijf elkaars antwoorden op.
  3. Vertel elkaar waaraan je dit huis kunt herkennen (wat is er speciaal aan het huis). Schrijf elkaars antwoorden op.
  4. Vertel elkaar met wie je er woont. Schrijf elkaars antwoorden op.
  5. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

o3 title="Mavo" class="blue solid"}

F. Schrijf alle antwoorden op

o3 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

G. Wat valt je op aan de antwoorden?

o3 title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

H. Geef een verklaring voor de antwoorden die iedereen heeft gegeven.

{/tabs-o3}

 

 

>1< Opdracht 4 (rTti)

o4 title="start" class="red solid" }

Dit is een foto opdracht.

Klik op de foto om hem groter te zien

pfx 12 1 o4 20020619

o4 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Beschrijf wat je op de foto ziet (minimaal 15 woorden)
  2. Waar, denk je, is deze foto gemaakt (noem stad/dorp en wijk)

o4 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Wat valt je op met betrekking tot het begrip: huis
  2. Wat valt je op met betrekking tot het begrip: thuis

o4 title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. In dit level stellen we de vraag naar thuis voelen. Kijk naar de foto. Had Anne Frank zich hier thuis gevoeld? Ja/Nee, want....

{/tabs-o4}

 

bilderberg 250-56

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Anne_Frank_M01.JPGAnne Frank

De les levensbeschouwing wil maar niet vlotten. Martijn staart uit het raam en denkt aan thuis. Zijn moeder had vakantiefolders gehaald en vanavond gaan ze die met z'n allen doorkijken. Hij wil graag naar Spanje maar dat vindt zijn moeder veel te ver. "Wat dacht je van Duitsland?" , had ze gezegd, maar dat leek hem maar niks. Dat land is veel te koud in de zomer en je hebt er toch ook geen natuur. Nee, als het dan geen Spanje kan worden dan moet het maar Frankrijk worden. Daar waren ze al heel lang niet meer geweest. En hij had daar goede herinneringen aan. Ze hadden in een vakantieboerderij gezeten. Heerlijk. Ja, Frankrijk.

Ondertussen vertelt meneer Hoefsloot, de docent levensbeschouwing, over het Achterhuis in Amsterdam. Hij heeft er een afbeelding van geprojecteerd op het bord. Het ziet er uit als een gewoon pakhuis, waarvan je er wel honderd ziet in Amsterdam.  "In dat huis heeft Anne Frank gewoond. Ze was een joods meisje. Volgende week gaan we er op excursie heen".

Martijn veert op. Hoorde hij dat nou goed? Gaan we op excursie naar Amsterdam? Dat is niet gek. Hoe zullen we daar heen gaan? Met de bus? En wat had meneer Hoefsloot nou gezegd? Naar het Anne Frank Museum, met het achterhuis. Daar heeft Anne gewoond. Zou zij zich daar hebben thuis gevoeld?

 

>1< Opdracht 5 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad B1

  1. Naar welk land wil de moeder van Martijn op vakantie?
  2. Naar welk land wil Martijn zelf?
  3. In wat voor gebouw hebben ze daar overnacht?
  4. Welke foto heeft meneer Hoefsloot op het bord geprojecteerd?
 

 

>1< Opdracht 6 (rTti)

o6 title="start" class="red solid"}

Deze opdracht gaat over de foto op tabblad U2. Je moet straks overleggen met je buurman/vrouw. Maak je deze opdracht als huiswerk zoek dan contact met een klasgenoot via social media.

o6 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Kijk nog eens naar de foto op tabblad U 2. Als je er op klikt wordt hij groter. Wat heeft Anne Frank gedaan om zich thuis te voelen op haar kamer? Staat de foto er niet, --> klik dan hierof klik hier voor een viruele rondleiding.
  2. Martijn (tabblad B1) vraagt zich af of Anne Frank zich thuis zou hebben gevoeld in het Achterhuis. Wat denk je?
  3. Overleg met je buurman/vrouw. Schrijf elkaars antwoorden op.

o6 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

 Zoek een voorbeeld van kinderen die nu in een vergelijkbare leefsituatie leven, zoals Anne Frank toen

o6 title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

{/tabs-o6}

 

 

 

>2< Opdracht 7 (rTti)

o7 title="start" class="red solid" }

Gastvrijheid

o7 title="Mavo" class="blue solid"}

https://www.samsam.net/dossiers/vluchtelingen?page=1

Op deze site vind je allerlei verhalen over vluchtelingen en hun mogelijkheden om een nieuw leven op te bouwen. 
Bekijk er eens een paar, en lees het verhaal erachter.

Kies er een uit en vertel wat je leest en hoort.
Wie heb jij uiteindelijk gekozen?
Waarom hij of zij?
Waarom vind je juist dat verhaal het mooist?

o7 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo opdrachten. Beantwoord dan de vraag hieronder.

Zou jij ook iets kunnen betekenen voor een vluchteling?
Hoe gastvrij zou jij kunnen zijn?
Wat zeggen jouw ouders hierover?

{/tabs-o7}

 

 

>2< Opdracht 8 (rTti)

o8 title="start" class="red solid" }


Mindmap

Maak met je tafelgroep een mindmap over thuis.

  • Zet op een leeg vel in het midden: "thuis".
  • Trek een cirkel een lijnen (zie afbeelding hiernaast)
  • Persoon 1 vult op een lijn iets in.
  • Dan komt persoon 2, dan persoon 3
  • Maak minimaal twee rondjes.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Mindmap_2.jpg 

o8 title="Mavo" class="blue solid"}

o8 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

Leg in je mindmap de volgende begrippen uit en geef voorbeelden:
Veilig zijn
Vertrouwen
Zorgen voor elkaar
Gastvrij zijn

o8 title="Havo" class="green solid"}

{/tabs-o8}

 

bilderberg 250-56

Voorbereiding

 

Meneer Hoefsloot is klaar met de uitleg en geeft iedereen een opdracht. "Anne Frank is een joods meisje. Voor we naar het museum gaan is het goed om alvast wat te weten over haar afkomst. Zoek daar informatie over op internet."

Fatima kruipt achter de computer. Meneer Hoefsloot heeft haar de opdracht gegeven om uit te zoeken wat de achtergrond van Anne Frank is. Fatima weet dat ze joods is. Ze gaat naar google en tikt in "jood". Er verschijnen vreselijk veel sites die van alles zeggen over jodendom. Maar wat is nu een goeie site?

Ze kijkt naar Martijn. "Weet jij waar je moet zoeken?" Martijn kijkt naar het scherm van Fatima en schudt zijn hoofd. Hij denkt nog even na. "Misschien moet je bij Anne Frank kijken". Fatima vindt dat een goed idee en dat tikt ze dan ook in op de computer. Ze gaat naar de site van het Anne Frank Museum.

 

 

>1< Opdracht 9 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad B2

  1. vraag
 

 

 

 

>1< Opdracht 9 (rTti)

o9 title="start" class="red solid"}

Deze opdracht gaat over tabblad B2. Martijn en Fatima surfen op internet naar de website van het Annefrankmuseum. Dat gaan jullie nu ook doen.

o9 title="Mavo" class="blue solid"}

LET OP: de website van het Anne Frank museum is aangepast. Daarom: --> klik hier om naar de nieuwe pagina te gaan. 

Vat elk stukje tekst samen in ongeveer 15 woorden.

 

o9 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

A. Leg bij alle zinnen van de samenvattingen uit waarom jij deze het belangrijkst vindt.


{/tabs-09}

 

 

 

>1< Opdracht 10 (rttI)

o10 title="start" class="red solid" }

Dit level gaat over huis en thuis voelen. In deze opdracht kijk je naar jouw eigen situatie.

o10 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. beschrijf je kamer. (minimaal 20 woorden)
  2. Wat vind je er mooi aan, wat niet.(minimaal 10 woorden)
  3. Wat vind je er het leukste aan, wat niet. (minimaal 10 woorden)
  4. Voel jij je er thuis? (ja/nee, want)

o10 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Surf naar google - afbeeldingen en tik in "thuis". Zoek een afbeelding die voor jou het duidelijkst aangeeft wat jij onder thuis verstaat. Kopieer de foto of de url.
  2. Beschrijf waarom deze foto voor jou het meest duidelijk maakt wat jij onder thuis verstaat.

o10 title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Zoek een afbeelding waarvan jij denkt dat die het meest duidelijk wat Anne Frank onder thuis verstaat. Kopieer de foto of de url.
  2. Beschrijf waarom je denkt dat deze foto het beste is.

{/tabs-o10}

 

 

 

 

{tabs title="Dt" class"red solid"}

 

bonuspunten

hebben de leerlingen goed gewerkt dan kun je bonus PontifexPunten geven. Kijk hieronder.

{tip XFWZKMI2}PP-bonuspunten{/tip}

opdracht 1

  1. Onder huis verstaan we het gebouw (flat, rijtjeshuis....)
  2. Onder thuis verstaan we dat jij je in dat huis prettig voelt.
  3. Als je met je ouders woont die niet om je geven.

opdracht 2

  1. Anne Frank heeft in Amsterdam gewoond.
  2. Dit was tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  3. Anne Frank is geboren op 13 juni 1929.

opdracht 4

Hieronder staan voorbeeld-antwoorden

  1. Flats, niet zo'n beste buurt, schotels, geen cv maar kachel, armoedig
  2. Arnhem-Zuid, Malburgen. Kan ook Presikhaaf zijn
  3. het is een flat, geen rijtjeshuis. Portiekflat, waardoor je veel contact hebt met één ander op de etage.
  4. Zou ik mij hier thuis voelen? Gezellig want het leeft vaak, veel sociaal verkeer. Wellicht ook veel herrie
  5. Anne Frank hield van mensen om zich heen, dat is hier ook, dus ja.

opdracht 5

  1. Naar Duitsland
  2. Eerst naar Spanje, later naar Frankrijk
  3. Vakantieboerderij
  4. Achterhuis

 

 

Zijstromen

{zijstroom-koptekst}

zijstroom title="start" class="red solid" }

{text}

zijstroom title="verhaal" class="blue solid"}

zijstroom title="Bijzondere dag" class="orange solid"}

zijstroom title="gedicht" class="green solid"}

zijstroom title="wwpray" class="grey solid"}

zijstroom title="youtube" class="blue solid"}

zijstroom title="vraag" class="grey solid"}

zijstroom title="samsam" class="blue solid"}

 Nomaden in de woestijn van Mali

zijstroom-samsam title="start" class="red solid" }

https://www.samsam.net/cultuur-identiteit/nomaden-de-woestijn-van-mali

zijstroom-samsam title="R vraag" class="blue solid"}

R. vragen:
Waarom trekken nomaden rond? Noem 2 plekken

zijstroom-samsam title=" T vraag" class="blue solid"}

Wat weet jij nu over dit nomadenvolk?
Naam: 
Bijnaam:
Eigen naam: 

zijstroom-samsam title="I vraag" class="blue solid"}
I vragen:
Waarom is het leven steeds moeilijker geworden?
Wat is de reden dat de jongens naar de kostschool moeten?

zijstroom-samsam title="Docent" class="blue solid" } 

R1.Zelfs daar waar het heel koud of juist extreem warm kan zijn, zoals op de Noordpool en in de woestijn. De mensen die er wonen trekken rond. 

T1Naam: Toearegs. een nomadenvolk dat leeft in de uitgestrekte droge gebieden in Noord- en West-Afrika. de mannen dragen diepblauwe kleren en tulbanden .

Bijnaam: ‘de blauwe mannen’.
Eigen naam: Tamashek-sprekers, want Tamashek is hun eigen taal.
Eeuwenlang trokken de Tamashek met hun vee en tenten door de woestijn. Hun kinderen gingen niet naar school, want alles wat ze moesten weten om te overleven in de droogte, leerden ze van hun ouders.

 I1. Omdat het gebied waarin zij leven steeds kleiner is geworden door de verstedelijking 

I2. Zodat de jongens meer kansen hebben op een betere toekomst (goede baan) en een zeker leven

 

 

 

 

{/tabs-zijstroom}

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Aan de rand van de Kalahari

Zimbabwe

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

De weg

Stef Bos

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Vrij

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …