Opbouw van Pontifex


Op deze pagina zie je de opbouw van de hele serie. Per deel van Pontifex wordt uitgelegd waarom voor dit thema is gekozen, welke slotopdracht er bij past en welke intermezzo's

jaar 0
jaar 1
jaar 2
jaar 3
jaar 4
jaar 5

Jaar 0

Onder jaar 0 verstaan we materiaal dat gemaakt is met het oog op kop- of voet-klassen.

Jaar 1

centrale levensbeschouwingen: jodendom, christendom, humanisme

 

Pontifex 11 - levensbeschouwing?

 

Waarom
In deze eerste pontifex kijken we met de leerlingen naar wat levensbeschouwing is. We zetten het vak te midden van andere vakken. We kijken naar de begrippen die steeds terug komen. We leren het handelingsmodel.

Slotopdracht
Deze module van Pontifex kan worden afgesloten met een toets. De slotopdracht die is beschreven bij Pontifex 11 is de begrippenposter.  (deze opdracht kan samen gedaan worden met nederlands)

intermezzo
levensbschouwelijk dagboek (10a)

 

Pontifex 12 - Feesten

 

Waarom
Feesten hebben een hele belangrijke rol in ons leven. Ze zijn er niet zomaar. Veel feesten hebben te maken met levensbeschouwing. Dat gaat van carnaval tot verjaardag.

Slotopracht
ik zou je het liefst in een doosje willen doen (samen met bv/ckv)

intermezzo's
Serious request+ lb dagboek (10B)

 

Pontifex 13 - Thuis

 

Waarom
Je thuis voelen is belangrijk. Wat is jouw thuisplek? Combineren met Unesco immaterieel ergoed.

Slotopdracht
werkstuk grote levensbeschouwing (samen met het vak...)

intermezzo's
Levensbeschouwelijk dagboek (im 10C)

 

Pontifex 14 - sport

 

Waarom
Vriendschap is heel belangrijk. Huidige vriendschappen hebben soms een heel ander karakter dan dat dit vroeger was, veel globaler (oppervlakkig en wereldwijd)

Slotopdracht
Toets

Intermezzo's
Levensbeschouweijk dagboek (im 10D)

 

Intermezzo's klas 1

Wat is een intermezzo? Een intermezzo is een los onderdeel. Intermezzo is latijn voor: tussenstuk. Zo'n tussenstuk kun je op verschillende momenten doen. Het heeft niet echt een vaste plaats en staat los van de levels van Pontifex.

 

 

jaar 2

centrale levensbeschouwingen: islam, hindoeisme, agnosticisme

 

Pontifex 21 - Helden

 

Waarom: Ieder mens heeft idolen, voorbeelden. Maar waar moeten deze aan voldoen. En wat zeggen ze over jouw levensbeschouwng (v.v.)
Slotopdracht:werkstuk grote levensbeschouwing
intermezzo: krux - mijn held (21 mavo) + heldenverhaal schrijven (21 havo) + lb dagboek (20A)

 

Pontifex 22 - Hiervoor en hierna

 

Waarom:

Als er één vraag is die de mens bezig houdt is het wel: waarom leven wij? In dit hoofdstuk gaan we na hoe mensen (en jijzelf) denken over het leven vóór ons (hiervoor) en ná ons (hierna)

Slotopdracht:

Toets pontifex

Intermezzo's

Levensbeschouwelijk dagboek (im 20B)

 

Pontifex 23 - Muziek

 

Waarom:

Slotopdracht:

Intermezzo's

 

Pontifex 24 - Vrienden

 

Waarom:

Slotopdracht:

Intermezzo's

 

Intermezzo's

 

jaar 3

centrale levensbeschouwingen: boeddhisme, individualisme, wicca, socialisme

 

Pontifex 3A: vrijheid

Waarom
Slotopdracht: werkstuk vrijheid.
intermezzo: buzz the world (im_31) + ewa mati (im_32) + lb dagboek (im_3a). Alternatief alle dagen feest-kalender(im_34)

Pontifex 3B: uiterlijk

Waarom
Slotopdracht:
intermezzo: Serious request (zie im_14) + webkwestie naveltruitje (im_33) + lb dagboek (im_3b), kalenderopdracht (34).

 

Pontifex 3C: dood

Waarom
Slotopdracht:werkstuk lb onderwerp (samen met Maatschappijleer)
intermezzo: a day for a change (im_36) + kro altaar bouwen (im_35)
Pontifex 3D: god

Waarom
Slotopdracht:
intermezzo: beelden van god (im 37) + Türkisch für Anfänger (im_38) + lb dagboek (im_3d)

 

 

waarom: een leerling ontwikkelt zich tot een zelfstandig individu. Zoekt grenzen, zoekt vrijheid. In hoeverre botsen deze twee waarden? Hoe verhoudt individiduele vrijheid zich met algemene vrijheid?
slotopdracht: poster en brief
intermezzo: levensbeschouwelijk dagboek (30K), emoties (38H), kalenderopdracht (34)

 


intermezzo's: levensbeschouwelijk dagboek (30M), beelden van god(), .. werkstuk scharniermomenten

Jaar 4

met filosofie en ethiek

Jaar 5

In dit jaar is er een grote opdracht waarin leerlingen gezamenlijk werken. Daarnaast is er een slotopdracht waarmee wordt teruggekeken op 5 jaar levensbeschouwing.