start
opdracht
opdracht - oud
beoordeling
beoordeling-oud
docent

pontifex 12 - Feest

Slotopdracht

In deze pontifex zijn we bezig geweest met feest. Elk feest heeft z'n ontstaansgeschiedenis. In de slotopdracht ga je de geschiedenis van één zo'n feest onderzoeken.

 

>1< Postermarkt

Posters over deze pontifex. Iedereen presenteert de poster. Iedereen loopt rond om andere posters te beoordelen. 

Opdracht

  • Zet minimaal 5 begrippen op de poster, van elk level minimaal 1 ( je  kunt extra punten verdienen met extra begrippen)
  • Zoek een plaatje op internet wat bij dit begrip past en plak dit er bij, of teken het over
  • Zet bij dit begrip wat het betekent volgens de theorie en wat voor jou betekent.                                                                                          (let op: het antwoord "niets" of "niks" rekenen we fout) Minimaal 10 woorden
  • Wat heb je ook nog meegenomen uit de les? (kijk bij het huiswerk, wat is er blijven hangen? Wat vond je interessant, leuk, vreemd,...)
  • Maak je poster tot een geheel, dus met een kop, wellicht een mooie rand. Mooi vormgegeven met kleuren.
  • Zorg ervoor dat je naam en klas er op staat.
  • formaat A4 of A3

Tip: wil je digitaal werken, print de tekst dan uit en plak het op de poster dan m.b.v. Word

 


Opdracht

Kies één van de volgende feesten.

  • Chanoeka (Jodendom)
  • Dag van de verdraagzaamheid (humanisme)
  • Allerheiligen/ Allerzielen (christendom)
  • Chinees Nieuwjaar (Boeddhisme)
  • Mevlid Kandili (Islam)
  • Divali (Hindoeisme)
  • Oud en Nieuw

Maak in een groep van 3 of 4 een presentatie over een lichtfeest. je krijgt van je docent een feest aangereikt.

Vertel in deze presentatie van 5  minuten over dit lichtfeest. Waarom en wat er allemaal bij gebeurd. Doe dat op jullie eigen creatieve manier.

Deze presentatie laat je zien voor de klas aan het einde van de periode.

pfx22 s rubric beoordeling

--> klik hier voor de beoordeling

 Richtlijnen om te werken:

  1. Waarom wordt dit feest gevierd?
  2. Vertel ook iets over de religie of levensbeschouwing.
  3. Welke rituelen en symbolen spelen daarbij een rol? (als je niet meer weet wat rituelen of symbolen zijn, kijk dan bij begrippen)
  4. Welk verhaal/gebeurtenis uit de levensbeschouwing speelt erbij een rol? Vertel hierover
  5. Zoek op youtube een filmpje waarin te zien is dat dit feest gevierd wordt.

--> klik hier voor het beoordelingsformulier voor de leerlingen

--> klik hier voor de powerpoint zodat de leerlingen weten wat ze moeten doen

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als korrels van de maïskolf

Maya-indianen, Guatemala

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

De weg

Stef Bos

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

We and They

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …