start
doelen
U1
U2
O1
O2
O3

pfx 11 0 01

Pontifex 12: Feest

Level 5: Iets over hebben voor elkaar

 

In dit laatste level komt het feest oud en nieuw aan de orde. In het verhaal gaat het daar over. Maar ook over het iets over hebben voor elkaar. Vandaar dat de volgende begrippen centraal staan: liefdadigheid, humanisme en Spinoza.

 

Doelen

Beste {voornaam}, aan het einde van dit level

  • Weet je wat liefdadigheid is
  • Weet je wat we onder humanisme verstaan
  • Weet je wat Spinoza met het humanisme te maken heeft.

Begrip: Liefdadigheid

pfx 11 05 u1 20060421Nuttig met aangename
Iets doen voor een ander is niet altijd een feest. Meestal is dat een opgave, iets dat moet, dat je met weinig enthousiasme uitvoert. Toch zijn er heel wat voorbeelden van liefdadigheid die aan feesten worden gekoppeld. Denk maar Serious Request of Dance for Life. De rede voor die combinatie is vanuit de gedachte dat als je het nuttige met het aangename verenigd het niet zo'n grote opgave is.


Liefdadigheid is een opdracht die in veel levensbeschouwingen verankerd ligt. Je kunt hierbij denken aan de opdracht voor christenen om aan naastenliefde te doen, vanuit de gedachte dat je zo God ontmoet. Of je kunt denken aan de opdracht voor moslims om zakaat na te streven, de aalmoes voor je medemens omdat dit in de koran staat.

Definitie
Liefdadigheid omschrijven we als het geven van geld of andere materiële hulp aan armen.

 

Begrip: humanisme + Spinoza

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/HumanismSymbol.PNGHumanisme
Ook niet-religieuze levensbeschouwingen streven naastenliefde na. We kijken in dit level hierbij naar het humanisme. Het humanisme is een levensbeschouwing waarbij de mens centraal staat, de medemens. De mens is het belangrijkste in deze levensbeschouwing. En deze mens(en) moet tot volledige ontplooiing kunnen komen. Daar is het algemeen streven op gericht. Een belangrijke waarde in deze levensbeschouwing is dan ook: mensenrechten. Humanisten willen dat deze rechten voor iedere mens gelden, niet alleen voor zichzelf. In hun manier van leven komt het oude gezegde naar voren: "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet". Ofwel: wat je voor jezelf wilt dat gun je ook aan anderen. Je doet iets voor een ander, omdat ieder mens waardig is. Zoals ook jij waardig bent zo is ieder waardig. Zoals jij geholpen wilt worden zo help je ook anderen.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Spinoza.jpgSpinoza
Een van de filosofen die ten grondslag ligt aan het humanisme is Baruch Spinoza. Deze Nederlandse filosoof was van oorsprong joods. Maar door zijn opvattingen over God komt hij buiten de joodse gemeenschap te staan. Één van zijn uitspraken is dat de mens niet zozeer vroom moet leven in de zin van overgave aan een God. Spinoza zegt: "De ware vroomheid bestaat uit rechtvaardigheid, liefdadigheid en de liefde voor de naaste." (citaat.)

 --> klik hier voor een videoclip over Spinoza.

 

 

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

 

  1. Welke twee voorbeelden worden genoemd waarbij liefdadigheid is gekoppeld aan feesten?
  2. Welke slogan staat er in de afbeelding op de poster van de Stichting Mensen in nood? (ga met je muis over de afbeelding om hem groter te zien)
  3. Wat bedoelen ze met deze slogan? (tip: kijk naar de poster)
  4. Welke definitie (omschrijving) is er gegeven voor het begrip liefdadigheid?
  5. Hoe wordt liefdadigheid bij christenen ook wel genoemd?
  6. Hoe wordt liefdadigheid bij moslims ook wel genoemd?

 

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

 

  1. Wat staat er centraal in het humanisme?
  2. Welke belangrijke humanistische waarde wordt er in de uitleg genoemd?
  3. Wat bedoelen we met het oude gezegde: "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet"?
  4. In de uitleg over Spinoza staat het woord "vroom". Zoek bij Van Dale op wat dit woord betekent.
  5. Wat is volgens Spinoza de ware vroomheid?
  6. Spinoza was een Nederlandse filosoof. Wat is een filosoof? (zoek via google)
  7. In welk jaar en in welke stad is Spinoza geboren?
  8. In welk jaar en in welke stad is hij overleden?

 

 

>4< Opdracht 3 (rTti)

o3 title="start" class="red solid" }

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

Een goede manier om te kijken of je de stof snapt is het verzinnen van toetsvragen. Dat gaan jullie nu doen.

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Ieder van jullie bedenkt eerst individueel een toetsvraag. De ene verzint hem over de stof van tabblad U1, de ander over de stof van tabblad U2. Het mag een open vraag zijn of een meerkeuze-vraag.
  3. Verzamel alle toetsvragen. Bespreek met elkaar de toetsvragen en kies de beste er uit.
  4. Schrijf deze op het bord. (of via padlet)
  5. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

o3 title="verzamel padlet" class="red solid" usergroup="arentheem-titus"}

Voor Arentheem - Titus:

zet je antwoord neer op de volgende link: https://nl.padlet.com/pontifex/pfx-12-2-3

o3 title="Mavo" class="blue solid"}

Doe eerst de algemene vragen. Doe dan de vragen hieronder

  1. Beantwoord je eigen toetsvraag.
  2. Beantwoord de toetsvraag die jullie de beste vonden. (is dit die van jou dan hoef je hier niks te doen)

o3 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de algemene- en de mavo-vragen. Doe dan de vragen hieronder.

  1. Bij vraag B heb je een toetsvraag gemaakt over tabblad U1 of U2. Maak nu een toetsvraag over het tabblad waarvan je nog geen vraag hebt gemaakt.
  2. Beantwoord jouw toetsvraag.

o3 title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de algemene -  en de mavo-vragen. Doe dan de vragen hieronder. Toetsvragen zijn in te delen naar R-vragen (reproductie, terugzoeken in de tekst), T-vragen (toepassen, wat hoort bij wat) en I-vragen (inzicht, verklaar waarom...)

  1. Wat voor soort vraag is jouw toetsvraag die je bij B hebt gemaakt: R, T of I?
  2. Maak ook twee vragen uit de andere categorieën.

 

 

O4
O5
O6
O8
O9
O10

>1< Opdracht 4 (rTti)

o4 title="start" class="red solid" }

Dit is een foto opdracht.

Klik op de foto om hem groter te zien.

pfx 11 05 o4 20060421

o4 title="Mavo" class="blue solid" }

  1. Beschrijf in minimaal 25 woorden wat je ziet op de foto
  2. Wat heeft deze foto met het thema van dit level te maken?

o4 title="Havo" class="orange solid"}

  1. Bij dit level horen een aantal begrippen. Deze zijn uitgelegd op tabblad U1 en U2. Bij welke begrippen past deze foto? Noem er minimaal 2
  2. Leg uit waarom deze foto bij die begrippen hoort.

o4 title="Vwo" class="green solid"}

  1. Eén van de begrippen die in dit level is behandeld is Spinoza. Wat zou Spinoza vinden van deze foto?

{/tabs-o4}

 

 

 

 

>2< Opdracht 6 (rTti)

o6 title="start" class="red solid" }

Deze opdracht gaat over Oud en Nieuw.

Het is een opdracht voor duo's. Maak je deze opdracht thuis als huiswerk zoek dan contact via social media met één van je klasgenoten en bespreek de opdracht

o6 title="Mavo" class="blue solid" }

  1. Hoe vieren jullie oud en nieuw. Vertel het in minimaal 50 woorden.
  2. Vergelijk het met je buurman/vrouw. Wat zijn de overeenkomsten?
  3. Wat zijn de verschillen?

o6 title="Havo" class="orange solid" }

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Wat vind je van de verschillen die je gevonden hebt op de mavo-vraag?
  2. Welk verschil vind je het meest in het oog springend?

o6 title="Vwo" class="green solid" }

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Verklaar waar de verschillen vandaan komen die je gevonden hebt bij de havo-vraag.

{/tabs-o6}

 

 

 

>1< Opdracht 9 (rTti)

o9 title="start" class="red solid"   }

Deze opdracht gaat over het doen van klussen thuis.

Vrijwel ieder kind moet thuis wel eens helpen, klusjes doen. Of dit nu in huis is (helpen in de keuken, met de boodschappen), buiten het huis (de tuin, vuilnisbak buiten zetten) of bij familie (boodschappen doen voor oma, hond uitlaten van je zieke tante).

o9 title="Mavo" class="blue solid" }

  1. Welke klusjes moet jij thuis doen?
  2. Hoe vind je dat. (als je nooit een klusje moet doen, wat vind je daar dan van?)

o9 title="Havo" class="orange solid" }

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Zou jij dit doen van die klusjes omschrijven als liefdadigheid? (ja/nee, want...)

o9 title="Vwo" class="green solid" }

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

{/tabs-o9}

 

>1< Opdracht 10 (rttI)

o10 title="start" class="red solid" }

Hiernaast zie je een foto van een homo-huwelijk. Ook bij huwelijken (homo- en hetero-huwelijken) horen rituelen.

o10 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Welke rituelen horen er in ons land bij (hetro-)huwelijken. Weet je het niet, zoek dan je antwoord op via google (huwelijksrituelen)
  2. Passen al die rituelen ook bij homo-huwelijken? (ja/nee, want...)
  3. Bedenk een ritueel dat goed bij een homo-huwelijk past

o10 title="havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo opdrachten. Doe daarna de opdrachten hieronder.

C. Bedenk een ritueel dat goed bij een homo-huwelijk past.
D. Leg uit waarom volgens jou dit een goed passend ritueel is.

o10 title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe daarna de opdrachten hieronder.

In dit hoofdstuk van Pontifex zullen we vooral kijken naar de levensbeschouwing christendom. Ook het christendom denkt na over het homo-huwelijk. Eén van de grote stromingen binnen het christendom is het rooms-katholicisme.

E. Zoek op via internet hoe er de laatste tijd gedacht wordt binnen het rooms-katholicisme over het homo-huwelijk

F. Wat zullen zij zeggen over het ritueel dat jij bij C hebt bedacht?

 

 

{tabs title="Dt" class="red solid" }

 

D
Z

opdracht 1

Antwoorden R-vragen

  1. Serious request en Dance for life
  2. De mensen, de inzet, de kracht
  3. Als je samen er voor gaat, kun je bergen verzetten.
  4. het geven van geld of andere materiële hulp aan armen.
  5. Naastenliefde
  6. Zakaat

 

opdracht 2

Antwoorden R-vragen

  1. De mens
  2. Mensenrechten
  3. Ga zo met je medemens om zoals jij zelf ook behandeld wil worden
  4. Godsdienstig, levend volgens de geloofsvoorschriften
  5. De ware vroomheid bestaat uit rechtvaardigheid, liefdadigheid en de liefde voor de naaste
  6. Een filosoof is een denker, een wijsgeer
  7. Amsterdam, 1632
  8. Den Haag, 1677

 

Zijstromen

{zijstroom-koptekst}

zijstroom title="start" class="red solid" }

{text}

zijstroom title="verhaal" class="blue solid" }

zijstroom title="Bijzondere dag" class="orange solid" }

zijstroom title="foto" class="red solid" }

zijstroom title="wwpray" class="grey solid" }

zijstroom title="youtube" class="blue solid" }

zijstroom title="vraag" class="grey solid" }

{/tabs-zijstroom}

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als een wolk muggen

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Blijf geborgen in je naam

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …