docent
start
doelen
U1
U2
O1
O2
O3
Z

Voor de wereldklas

we beginnen met een jaarboekje

titel: Een jaar uit de wereld van ....

Dit boekje wordt gemaakt in een tekstverwerker zoals Word of Writer. Zo leert de leerling om te werken met dit programma. Alle onderdelen komen in dit boekje te staan. Het wordt zo een soort portfolio LB.

Denk aan vriendenboekje of boekje gemaakt door grootouders.

pfx 01 0 0Pontifex 01 - Wie ben ik?

Level 1: Mijn uiterlijk

Beste leerling. Wij kennen jou als leerling. Een prachtige naam, voor een prachtig persoon.
Maar wie ben jij eigenlijk? Wij kunnen jou zien, je horen. We kunnen je een hand geven. Jij ziet jezelf, je voelt, je beleeft.
Maar wie ben je eigenlijk?

Deze vragen horen bij levensbeschouwing, het vak waarin je nu les krijgt. Met al die vragen gaan we aan de slag, op verschillende manieren. In dit eerste level kijken we naar jouw uiterlijk, jouw buitenkant.

{guest}Log in om alle andere tabbladen te kunnen zien.{/guest}

Doelen

pfx 01 1 doelen 20150731Aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder levensbeschouwing verstaan
  • heb je nagedacht over hoe je er van buiten uit ziet

 

Uitleg 1

Hoe werkt deze methode?

u1 title="Pontifex?" class="blue solid" }

pfx 01 1 u1 20151228Pontifex?
Deze methode heet Pontifex. Dit betekent: bruggenbouwer. De methode heet zo omdat je bij dit vak als het ware bruggen leert bouwen (figuurlijk gezien):

  • bruggen naar andere mensen, andere meningen
  • bruggen naar jezelf, naar wie je bent en wat je denkt
  • bruggen naar de samenleving om je heen, want je bent nooit alleen.

u1 title="Hoe zit de methode in elkaar?" class="red solid" }

pfx 10 1 03 20050209

Hoe zit de methode in elkaar?
Deze methode heeft steeds vijf levels. Daarin staat de volgende vraag centraal:

  1. Wat is hier aan de hand?
  2. Wat komt er allemaal nog meer bij kijken?
  3. Hoe denken anderen hier over?
  4. Wat vind jij er nou van?
  5. Wat doe je er mee?

u1 title="Tabbladen?"  class="green solid" }

Tabbladen
Zoals je ziet is het level opgebouwd uit verschillende tabbladen met kleurtjes. Je ziet U en O. Als je op een tabblad klikt zie je welke inhoud deze heeft. De meest belangrijke zijn:

  • U = Uitleg
  • O = Opdracht
  • Dt = Diagnostische toets
  • Z = Zijstromen. Allerlei extra opdrachten.

u1 title="Opdrachten?" class="grey solid" }
Soorten opdrachten
>1< = alleen
>2< = met z'n tweeën
>4< = met z'n vieren; één persoon leidt het gesprek

u1 title="Intermezzo?" class="white" }
Intermezzo
Naast de verschillende levels zijn er ook intermezzo's. Dit woord betekent: onderbreking. Een intermezzo is een los stukje lesstof, in de vorm van een opdracht. Een intermezzo maak je bijna altijd voor een cijfer.

{/tabs-u1}

Uitleg 2

Begrip: Levensbeschouwing en godsdient

u2 title="levensbeschouwing" class="blue solid" }

pfx 01 1 u2 20150628begrip levensbeschouwing
Dit vak heet levensbeschouwing. Je kunt dit begrip uiteen leggen in twee woorden: leven en beschouwen (kijken). Levensbeschouwing wil dus zeggen: een kijk op het leven. Bij dit vak leer je dus wat de 'kijk op het leven' is van andere mensen, maar ook van jezelf. Een vraag die heel vaak terugkomt is dan ook: wat vindt men (of jij) hierbij heel belangrijk?

definitie: Een levensbeschouwing is een kijk op het leven.

u2 title="geloof" class="orange solid" }

geloof
Epfx 10 1 u2 20120929en andere term die bij levensbeschouwing hoort is geloof.  Met geloof bedoelen we dat mensen vertrouwen hebben in een 'hogere macht', of dat ze er van afhankelijk zijn. Omdat mensen die 'hogere macht' meestal god noemen, noemen we zo'n geloof vaak een godsdienst.  Bij een godsdienst geloven mensen soms in één God (christendom, jodendom, islam) of in meerdere goden (hindoeïsme)

godsdienst en levensbeschouwing
Vroeger heette dit vak Godsdienst. Tegenwoordig noemen we het levensbeschouwing. We doen dit omdat dit vak over meer gaat dan alleen godsdiensten. Er zijn ook mensen die een niet-godsdienstige levensbeschouwing hebben, bijvoorbeeld humanisten. Zij geloven niet in een god maar vinden de mens belangrijk. Bij het begrip levensbeschouwing denken we aan elke 'kijk op het leven'. Vandaar dat het vak zo heet.

definitie: 
Een godsdienst is een groep van mensen die geloven in dezelfde god of goden.

u2 title="uiterlijk" class="green solid" }

Uiterlijk

Jij gaat nadenken over wie jij bent.
Daarvoor kijken we eerst een aflevering van "Dus ik ben"                                       
“Waarom zou je óf een jongen óf een meisje moeten zijn? Wat is het nut van die twee hokjes in een paspoort?”
Dat vraagt gastdenker Elisa zich af. Haar nichtje was ooit een neefje.
Ze gaat in gesprek met Jo, die bewust niet de keuze maakt om een jongen of meisje te zijn. 

{/tabs-u2}

o1 title="vragen" class="blue solid" }

>1< Opdracht 1 (Rtti)

(Zoals je ziet staat er >1<, dus deze opdracht maak je individueel)

(zoals je ziet staat er Rtti. Dit betekent dat deze vraag een R-vraag is, dus reproductie)

Deze opdracht gaat over tabblad met de naam 'U1'.

  1. Wat betekent het woord Pontifex?
  2. Waarom heet deze methode zo?
  3. Er zijn drie soorten opdrachten. Welke?
  4. Wat betekent het woord intermezzo?
  5. Wat is bij deze methode een intermezzo?

o1 title="docent" class="grey solid" }

antwoorden 1

  1. Bruggenbouwer
  2. Omdat je als het ware een brug bouwt naar andere mensen. En je bouwt een brug naar jezelf om te snappen waarom je dingen doet zoals je ze doet. En je bouwt bruggen naar de samenleving.
  3. alleen, met zijn tweeen en met zijn vieren
  4. onderbreking.
  5. Een intermezzo is een los stukje lesstof, in de vorm van een opdracht. Een intermezzo maak je bijna altijd voor een cijfer.

{/tabs-o1}

o2 title="vragen" class="blue solid" }

>2< Opdracht 2 (Rtti)

(zoals je ziet staat er >2<, dus deze opdracht maak je met z'n tweeën)

(zoals je ziet staat er Rtti. Dit betekent dat deze vraag een R-vraag is, dus reproductie)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. In de uitleg heb je informatie gekregen over het begrip levensbeschouwing. In welke twee woorden kun je dit begrip uiteen leggen? 
  2. Er is ook een korte omschrijving gegeven van dit begrip. Welke?
  3. Welke vraag komt heel vaak terug bij dit vak?
  4. Wat bedoelen we met het begrip godsdienst?
  5. Vergelijk jouw antwoord met je buurman/vrouw. Bespreek de verschillen. Kom je samen tot het goede antwoord? Zo niet, schrijf dan hier het verschil op.

o2 title="docent"  class="grey solid" }

antwoorden 2

  1. Leven en beschouwen.
  2. Een kijk op het leven
  3. wat vindt men (of jij) hierbij heel belangrijk
  4. Bij een godsdienst geloven mensen soms in één God (christendom, jodendom, islam) of in meerdere goden (hindoeïsme)

{/tabs-o2}

 o3 title="vragen" class="blue solid" }

>2< Opdracht 3 (Rtti)

 Deze opdracht gaat over de video bij Uiterlijk

Beantwoord de volgende vraag met 25 woorden,

 “Waarom zou je óf een jongen óf een meisje moeten zijn? Wat is het nut van die twee hokjes in een paspoort?”

{/tabs-o3} 

 

 

 

 

Zijstromen

{zijstroom-koptekst}

zijstroom title="start" class="red solid" }

{text}

zijstroom title="verhaal" class="blue solid" }

zijstroom title="Bijzondere dag" class="orange solid" }

{module 221}

zijstroom title="gedicht" class="green solid" }

zijstroom title="foto" class="red solid" }

zijstroom title="wwpray" class="grey solid" }

zijstroom title="youtube" class="blue solid" }

 

zijstroom title="video" class="orange solid" }

https://schooltv.nl/video/dus-ik-ben-jr-dus-ik-ben-een-jongenmeisje/

zijstroom title="handig" class="green solid" }

Dit ben ik. Knip de kubus. Plak hem niet helemaal dicht maar laat één deksel open.

{attachments}

zijstroom title="vraag" class="grey solid" }
{snippet z-vraag}

{/tabs-zijstroom}

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Arm zijn we niet

Peru

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Voor de bij bijeengebracht

Een bijdehand gedicht

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …