CERAMEES SCHEPPINGSVERHAAL

In de tijd dat de wereld ontstond ging de god Ameta op jacht. Hij stuitte op een wild zwijn. Op een van zijn slagtanden zat een kokosnoot.

Ameta had nog nooit een kokosnoot gezien. Hij nam de vrucht mee naar huis en verborg hem in zijn hut.

's Nachts droomde Ameta: een man verscheen en deze gaf hem de opdracht om de kokosnoot te planten. De volgende ochtend deed Ameta wat hem opgedragen was.

Na drie dagen verscheen er een prachtige plant met een schitterende witte bloesem.

Ameta klom in de plant om een paar bloemen af te snijden. Per ongeluk sneed hij in zijn vinger. De bloeddruppels vielen op een van de bloemen.

Negen dagen later vond Ameta een klein meisje in de bloem. Hij wikkelde haar in de bladeren van de kokosnootboom en hij nam haar mee naar huis. Ameta noemde haar Hainuwele (Tak van de Kokosnoot).

Het meisje groeide hard en na drie dagen was Hainuwele veranderd in een jonge vrouw.

Hainuwele had een bijzondere gave: uit het niets kon ze prachtige voorwerpen van kostbare materialen maken. Haar vader verkocht deze op de markt.

Op een avond was er een groot feest in de stad. Hainuwele ging dansen en bracht geschenken mee voor de mensen: juwelen, borden, gongs en messen.

De dans duurde negen dagen en negen nachten. Iedere dag opnieuw schonk Hainuwele de mensen kostbare voorwerpen, zoals bloedkoralen kettingen en fijn aardewerk.

Hainuwele maakte zo'n rijke indruk dat de mensen jaloers werden.

Op de laatste avond werd Hainuwele door een groep mannen gegrepen en in een gat in de aarde gegooid. Ze vulden het gat met aarde en begonnen er bovenop te dansen.

Ameta was woedend toen hij ontdekte dat Hainuwele vermoord was. Hij groef haar lichaam op, sneed het in stukken en begroef deze op verschillende plaatsen. Haar armen hield hij apart.

Er begonnen planten te groeien op de plekken waar Hainuweles lichaamsdelen begraven waren. Deze planten waren nieuw op de wereld; de meeste waren knollen. Ze werden de voornaamste voedselbron voor de mensen.

Ameta nam de armen van Hainuwele mee naar de godin Satene en hij legde haar uit wat er gebeurd was. Satene vond het verschrikkelijk en zei tegen haar mensen dat ze niet langer bij hen wilde zijn.

Ze vormde met de armen een poort en ze dwong alle mensen om er door te lopen.

Sommigen die de poort passeerden bleven menselijke wezens, terwijl degenen die kwaadaardig waren veranderden in dieren, zoals varkens, vogels en vissen. Anderen veranderden in geesten.

Satene ging naar de Berg van de Doden, waar ze koningin werd. Alleen de doden waren in staat om haar te zien.

 


Opdracht keuze

Kies hieronder uit één van de opdrachten die je gaat maken. Je hebt hier een paar minuten voor.

  1. Tekening: Maak een tekening die past bij dit scheppingsverhaal.
  2. Afbeelding: Zoek een afbeelding op internet die past bij dit scheppingsverhaal. Je vindt er vaak heel veel. Leg uit waarom je voor deze foto hebt gekozen.
  3. Personage: In het scheppingsverhaal komen verschillende personages voor. Welke zou jij willen zijn? Kies er één. Waarom zou jij dit willen zijn? Wat zou je gaan doen als jij dat personage bent?

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Aan de rand van de Kalahari

Zimbabwe

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Voor de bij bijeengebracht

Een bijdehand gedicht

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …