Pontifex 12: Feest

Level 1: Gewoontes en rituelen

Pontifex 12 kijken we naar verschillende feesten, wat hun rol is en hoe ze gevierd worden. Dit level gaat daarbij over gewoontes en rituelen.

 

richard
start
doelen
U1
U2
V
O1
O2
O3
Keyr: o4,  dt. z. nog geen nieuwe tab-syntax

pfx 11 0 01

Pontifex 12: Feest

Level 1: Gewoontes en rituelen

{mainvote}

Feesten spelen een hele belangrijke rol in de levensbeschouwingen. Je kunt eraan zien wat mensen belangrijk vinden. Daarom zit er ook in elke les op het tabblad Z een onderdeel  "bijzondere dag". Het is niet altijd een feestdag, soms ook een herdenkingsdag. Maar aan al die dagen zie je wat mensen belangrijk vinden in het leven, in hun leven.

 In deze periode gaan we kijken naar verschillende feesten, wat hun rol is en hoe ze gevierd worden.

De begrippen die in dit level centraal staan zijn gewoontes en rituelen

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder gewoontes verstaan.
  • weet je wat we onder rituelen verstaan.
  • weet je wat rituelen met feesten te maken hebben.

Begrip: gewoontes

Gewoontes
Ons hele leven zit vol met gewoontes. De hele dag door doen we dingen die steeds terug komen en we doen ze steeds op eenzelfde manier. We hebben die gewoontes omdat ze ons leven gemakkelijker maken. Je hoeft namelijk niet steeds na te denken hoe en waarom je bepaalde dingen doet. Je doet ze gewoon. Denk maar aan het moment dat je opstaat. Je gaat naar de wc, je wast je, je kleed je aan. Daar denk je niet over na. Dat doe je gewoon. Een paar voorbeelden:

  • Gewoontes bij het opstaan: wassen, aankleden, enz
  • Gewoontes bij het eten: je weet hoe dat moet, je gebruikt bestek, een bord.
  • Gewoontes op school: als de bel gaat, weet je dat je naar de klas moet, je gaat op een stoel zitten, je luistert ...nou ja.... moet luisteren :)

Definitie
Gewoontes zijn handelingen die we altijd op dezelfde manier of op dezelfde tijd doen.

Begrip: Rituelen

Naast gewoontes zijn er ook rituelen. Rituelen zijn speciale gewoontes. Een ritueel is een handeling die je op een vast moment of op een vaste manier doet om een goed gevoel te krijgen. Rituelen spelen een rol op belangrijke momenten. Ze geven die momenten een extra lading, ze maken die momenten bijzonder. Hieronder zie je voorbeelden van rituelen op bijzondere momenten:

  • Als we jarig zijn versieren we de kamer met slingers
  • Met oudejaarsavond steken we vuurwerk af. Daarmee sluiten we het oude jaar af en maken een nieuw begin.
  • Met sint Maarten gaan de kinderen met lampionnen langs de deuren. Pas als ze een liedje hebben gezongen (een ritueel) krijgen ze snoep.

Levensbeschouwelijke rituelen
We weten nu wat het woord ritueel in het dagelijkse spraakgebruik betekent. Van oorsprong betekent het woord ritueel: een godsdienstig gebruik. Zoals je weet is een godsdienst een bepaalde levensbeschouwing. Een levensbeschouwelijk gebruik (een ritueel) heeft zes kenmerken.

  • Rituelen hebben een vast patroon
  • Rituelen omvatten woorden, daden en symbolen
  • Het ritueel versterkt het gevoel dat je bij elkaar hoort
  • Het ritueel speelt een rol bij ervaringen van levensbelang
  • Rituelen verwijzen naar wat heel belangrijk is
  • Het ritueel maakt mensen (weer) sterk

definitie
Een ritueel is een handeling die we op een vast moment of op een zelfde manier doen met als doel om ons beter te voelen, verbonden met een groter geheel of een groep.

Sint Maarten - het verhaal van de mantel

http://www.annabee.net/plaatjes/sintmaarten/sintmaarten.jpgMartinus was een Romeins soldatenofficier. Hij leefde in Italië toen hij de opdracht kreeg om met zijn legermakkers naar Gallië (het huidige Frankrijk) te verhuizen. Na ettelijke weken kwamen ze in het Noorden van Frankrijk aan. Ze reden naar de stad Amiens. Toen ze doodvermoeid de stadspoort naderden zag hij een man die daar aan het bedelen was. Hij was naakt en bibberde van de kou. Toen Martinus hem zag, kreeg hij medelijden. Hij deed zijn mantel af, trok zijn zwaard en sneed de mantel in tweeën. Eén helft gaf hij aan de naakte man. Toen reed hij door de poort de stad in en keek niet meer om. Zijn medesoldaten schudden het hoofd. En de mensen van Amiens die hadden staan kijken, lachten Martinus vierkant uit.
"Wat zonde van die mooie, dure mantel!" "Wat een dwaas!"
"Niet genoeg voor de bedelaar en te weinig voor de kapitein. Nu hebben ze het allebei koud."
Lachend en spottend gingen de mensen naar huis, want het was intussen nacht geworden.

's Nachts had Martinus een droom. Hij zag Jezus op de berg Golgota, en hoe men Hem de kleren van het lijf rukte en Hem aan het kruis hing. Maar tegelijk zag hij de man die bibberend aan de stadspoort van Amiens zat. De twee mannen leken zo op elkaar, dat Maarten ze niet uit elkaar kon houden. Die aan het kruis, was dat niet de bedelaar? En de man aan de stadspoort, was dat niet Jezus? Maarten werd wakker en wreef zich in de ogen. Wat een vreemde droom!
Toen de dag bij zonsopgang ontwaakte, stond Maarten op. Hij ging naar de steeg waar de priester van Amiens woonde. Hij klopte aan en de priester liet hem binnen. Maarten zei: "Toen ik nog een kind was, eerwaarde vader, ben ik eens in een kerk gevlucht voor het onweer. Daar hoorde ik voor het eerst over Jezus spreken. Ik vernam dat de mensen die in hem geloven, christenen worden genoemd. Sindsdien heb ik vaak gedacht aan die Jezus die gekruisigd is. Vannacht heb ik zelfs van Hem gedroomd. Ik zou meer willen weten over Jezus en over de mensen die men christenen noemt. Zou u mij willen onderwijzen?" Toen vertelde Maarten dat hij de avond tevoren de helft van zijn mantel aan een bedelaar gegeven had. Hij vertelde ook dat Jezus 's nachts aan hem verschenen was en dat Hij die halve mantel om zijn schouders droeg. De priester keek Maarten aan en zei: "En jij zou niet weten wat een christen is? Je bent zelf een christen. Want jij hebt gedaan wat christenen behoren te doen: een mens die in nood is, helpen, en delen wat je hebt, in plaats van hem achteloos voorbij te gaan en te doen of je hem niet ziet."

Van toen af ging Martinus bijna elke dag naar de priester. Ze lazen samen in een boek met verhalen over Jezus. Dat boek heette 'de bijbel'. De priester zette een olielamp op de tafel. De verhalen over Jezus waren een lichtend voorbeeld voor hun leven. Van Jezus werd verteld dat hij een licht in de duisternis was zodat mensen zich niet meer donker gingen voelen. Vaak lazen ze tot de olielamp uitging en hun ogen pijn deden. Op een keer lazen ze dat Jezus gezegd had: "Al wat je een van deze minste broeders van mij hebt gedaan, heb je Mij gedaan." Toen begreep Martinus zijn vreemde droom.

(naar een fragment uit Quadflieg J., Fuhrman R., Martinus van Tours. Averbode, 1995.)
(overgenomen van www.kuleuven.be/thomas)

>1< Opdracht 1 (Rtti + rTti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1 en U2

  1. Geef de definitie van gewoontes.
  2. Geef een voorbeeld uit de tekst van een gewoonte.
  3. Geef een voorbeeld uit je eigen leven van een gewoonte.
    De volgende opdrachten gaan over tabblad U2
  4. Geef de definitie van een ritueel.
  5. Geef een voorbeeld uit de tekst van een ritueel.
  6. Geef een voorbeeld uit je eigen leven van een ritueel.

 

>2< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad Z tabblad verhaal: st.Maarten

  1. Vat het verhaal van Sint Maarten samen in ongeveer 30 woorden.
  2. Maarten wordt sint genoemd. Wat betekent dit woord?
  3. Overleg met je buurman/vrouw waarom Maarten sint wordt genoemd.

deze opdracht is alleen zichtbaar voor de administrator

>4< Opdracht 3 (rTti)

o3 title="start" class="red solid" usergroup="administrator"}

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. In de uitleg is sprake van het feest van sint Maarten. In Nederland wordt dit per streek verschillend gevierd. Teken een grove schets van de plattegrond van Nederland. Verdeel deze in vier stukken: Noord, Oost, Zuid, West. (bij een groep van drie maak je er drie stukken van). 
  3. Elk lid van de groep kiest één van de stukken. Hij/zij zoekt op via internet hoe dit feest in dat deel van Nederland gevierd wordt.
  4. Bespreek jullie bevindingen. Schrijf ze in op de plattegrond.
  5. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

o3 title="Mavo" class="blue solid" usergroup="administrator" }

Doe eerst de algemene groepsopdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

F. Neem de plattegrond van Nederland over. Tip: maak een foto met je mobiel en plak hem bij jouw antwoorden.

o3 title="Havo" class="orange solid" usergroup="administrator"}

Doe eerst de algemene groepsopdrachten. Doe dan de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

G. Wat valt je op aan jullie antwoorden?

o3 title="Vwo" class="green solid" usergroup="administrator"}

Doe eerst de algemene groepsopdrachten. Doe dan de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

H. Verklaar jouw antwoord dat je bij G hebt gegeven.

 

O3

>4< Opdracht 3 (rTti)

o3a title="start" class="red solid" }

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.In de uitleg is sprake van het feest van sint Maarten. In Nederland worden veel verschillende feesten gevierd. Maar die vaak ook eenzelfde thema hebben.Zo heb je het Chinees Nieuwjaar, het Joods nieuwjaar, het Islamitisch nieuwjaar en het bekende Oud en Nieuw

  1. Elk lid van de groep kiest één van de feesten. Hij/zij zoekt op via internet hoe dit feest gevierd wordt. Wanneer is het feest? Welke gewoontes, rituelen vind je? Welke naam heeft het?
  2. Bespreek en beschrijf jullie bevindingen. Zijn er overeenkomsten? Verschillen? 
  3. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

o3a  title="Mavo" class="blue solid"}

Doe eerst de algemene groepsopdrachten. 

 

o3a title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de algemene groepsopdrachten. Doe dan de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

G. Wat valt je op aan jullie antwoorden?

o3a title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de algemene groepsopdrachten. Doe dan de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

H. Verklaar jouw antwoord dat je bij G hebt gegeven.

 

O4|blue

>1< Opdracht 4 (rTti)

o4 Start|grey}

Dit is een foto opdracht. (klik op de foto om hem groter te zien)

--> klik hier om de foto groter te zien

 pfx 11 01 o4 19920119

o4 Mavo|blue}

Je ziet op de foto een voorbeeld van een christelijk ritueel

  1. Beschrijf zo uitvoerig mogelijk wat je ziet
  2. Welk ritueel is dit?

o4 Havo|orange}

(vragen komen nog)

o4 Vwo|green}

(vragen komen nog)

 

 

 

B1|orange
O5|blue
O6|blue

bilderberg 250-56

Ziek

Martijn zit in de woonkamer. Hij zit in zijn pyjama en heeft een dikke das om zijn nek. Met koortsige ogen kijkt hij naar de t.v.. Achter in de kamer is zijn kleine zusje Kim druk aan het knutselen. Ze kijkt naar Martijn.
"Jammer dat je niet mee mag", zegt ze."Vorig jaar hebben we best veel snoep op gehaald".

Kim maakt een mooie lampion. Ze gaat straks langs de deur vanwege het feest van Sint Maarten. Elk jaar levert dat weer een hele berg snoep en fruit op.

Martijn mag niet mee."Zorg nou maar eerst dat je beter bent", had zijn moeder gezegd."volgend jaar kun je toch ook weer lopen".
Martijn weet dat niet. Langs de deur met een lampion.... Op de basisschool vond hij dat hartstikke leuk, maar nu hij op de middelbare school zit......

"Neem je extra lucifers mee", zegt hij tegen Kim,"vorig jaar woei die van jou wel vijf keer uit. Maak dus ook maar wat plastic achter jouw raampjes". Hij pakt de flyer die hij van meneer Hoefsloot, zijn docent levensbeschouwing, heeft gehad.
"Hier heb je het verhaal van sint Maarten", had hij gezegd."Deel die flyers maar uit aan de mensen als je met sint Maarten langs de deuren gaat."

"Neem jij maar een beker thee met honing"zegt moeder."Dat helpt goed tegen verkoudheid en koorts. Dat recept heb ik van oma; het werkt altijd". Martijn vindt dit vies maar hij neemt het toch maar.

 

>1< Opdracht 5 (Rtti)

 

Deze opdracht gaat over tabblad B1

  1. Kim doet mee met de Sint Maarten optocht. Zoek op via google wat dit is. Schrijf op wat ze doen.
  2. Schrijf op waarom ze het doen.
  3. Waarom mag Martijn niet mee?
  4. Tegen het einde van het verhaal staat er een gewoonte beschreven. Welke?
 

>2< Opdracht 6 (rTti)

o6 Start|grey}

Bij de uitleg hebben we gezegd dat een verjaardag vol met rituelen zit.

o6 Mavo|blue}

  1. Vier jij thuis jouw verjaardag? Zo ja hoe? Schrijf je antwoord zo uitgebreid mogelijk op.
  2. Beschrijf minimaal 4 rituelen die bij jouw verjaardag horen.
  3. Vergelijk jouw antwoorden met je buurman/vrouw. (maak je deze opdracht als huiswerk, zoek dan contact met een klasgenoot via social media)
    Wat zijn de overeenkomsten?
  4. Wat zijn de verschillen?

o6 Havo|orange}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder

  1. Vraag thuis na aan je ouders/verzorgers hoe zij hun verjaardag vierden toen zij zo oud waren als jij nu. Schrijf dit zo uitgebreid mogelijk op.
  2. Welke rituelen hoorden daar toen bij?
  3. Wat zijn de overeenkomsten met nu, wat de verschillen?

 

o6 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo- opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Kijk naar jouw antwoorden bij de derde havo-opdracht. Verklaar de verschillen in rituelen tussen vroeger en nu

 

 

O7|blue

>4< Opdracht 7 (rTti)

o7 Start|grey}

Mindmap

Maak met jouw tafelgroep een mindmap over feest.

o7 Mavo|blue}

  1. Neem de mindmap over. Je kunt dit doen door hem in paint te maken. Maar het kan ook op de volgende manier:
    onderwerp: feest
    1. punt 1 dat er bij hoort
    2. punt 2 dat er bij hoort
    3. punt 3 dat er bij hoort
    4. enzovoort.
  2. Welke van de punten vind jij de beste?

o7 Havo|orange}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

C. Verklaar je antwoord dat je bij B hebt gegeven.
D.

o7 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

D. Bij welk punt bij de uitleg sluit dit het beste aan?

 

 

 

 

 

B2|orange
O8|blue
O9|blue

bilderberg 250-56

Een echte Sint Maarten

Het is koud buiten. Kim heeft een dikke jas aan en handschoenen. In haar rechterhand draagt ze de lampion, in haar linkerhand een doosje lucifers. Je weet maar nooit...
Samen met haar vriendin loopt ze naar het huis van de buren en belt aan. De buurvrouw doet open. "Kijk eens aan", zegt ze "wat is er?"
Kim en haar vriendin kijken elkaar aan. Ze moeten eigenlijk zingen, maar ja, wie begint er.
"Kom op," zegt de buurvrouw. "Als je niet zingt dan krijg je niks. Zo werkt het."

"Sint Maarten...."begint Kim, en haar vriendin valt in:
"Sint Maarten, de koeien hebben staarten, de meisjes hebben rokjes aan, daar komt sint Martinus aan."

"Goed zo", zegt de buurvrouw en ze moet lachen. "Hier; pak maar wat lekkers". De beide meisjes pakken wat lekkers uit de grote mand.

"Wat gaan jullie doen met al het snoep?" vraagt buurvrouw. "Lekker voor mijzelf houden," zegt de vriendin van Kim.

"Ik deel het met Martijn," zegt Kim. "Hij is ziek en kan dus niet meelopen. Dan heeft hij toch ook wat lekkers."
"Dan ben jij een echte Martinus," zegt buurvrouw met een brede lach. "Tot ziens", zegt Kim, en ze loopt met haar vriendin naar het volgende huis.

>1< Opdracht 8 (Rtti + rTti)

Deze opdracht gaat over tabblad B2

  1. Met wie gaat Kim langs de deuren?
  2. De beide meisjes zingen een liedje. Er is nog een bekend liedje dat gezongen wordt als kinderen langs de deur gaan. Zoek op via google wat de tekst is van dat liedje.
  3. In het verhaal is sprake van een ritueel. Beschrijf dit.
  4. De buurvrouw noemt Kim een echte Martinus. Waarom?
  5. Wat vind je hier van?
  6. Zoek op via internet waar de voornaam "Martijn" betekent
 

>1< Opdracht 9 (rTti)

o9 Start|grey}

Iedereen heeft thuis de nodige feesten. Bij die feesten horen ook rituelen

o9 Mavo|blue}

  1. Beschrijf minimaal 3 feesten (feestdagen) die jullie thuis vieren.
  2. Noem bij elk feest minimaal 2 rituelen.

o9 Havo|orange}

Doe eerst de mavo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

Veel feesten hebben een van oorsprong religieus karakter. Daar bedoelen we mee dat ze zijn ontstaan binnen een grote levensbeschouwing, zoals bijvoorbeeld het christendom of de islam.

C. Welke van de drie door jou genoemde feesten heeft van oorsprong een religieus karakter?

o9 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

D. Bij opdracht C heb je gekeken welke van de door jou genoemde feesten van oorsprong een religieus karakter heeft. Kun je dit ook nog zien aan de rituelen die jullie er bij vieren? Zo ja, hoe dan? Zo nee, waarom niet?

 

 

{/tab O10|blue}

>1< Opdracht 10 (rttI)

o10 Start|grey}

Hiernaast zie je een foto van een homo-huwelijk. Ook bij huwelijken (homo- en hetero-huwelijken) horen rituelen.

o10 Mavo|blue}

  1. Welke rituelen horen er in ons land bij (hetro-)huwelijken. Weet je het niet, zoek dan je antwoord op via google (huwelijksrituelen)
  2. Passen al die rituelen ook bij homo-huwelijken? (ja/nee, want...)
  3. Bedenk een ritueel dat goed bij een homo-huwelijk past

o10 Havo|orange}

Doe eerst de mavo opdrachten. Doe daarna de opdrachten hieronder.

C. Bedenk een ritueel dat goed bij een homo-huwelijk past.
D. Leg uit waarom volgens jou dit een goed passend ritueel is.

o10 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo-opdrachten. Doe daarna de opdrachten hieronder.

In dit hoofdstuk van Pontifex zullen we vooral kijken naar de levensbeschouwing christendom. Ook het christendom denkt na over het homo-huwelijk. Eén van de grote stromingen binnen het christendom is het rooms-katholicisme.

E. Zoek op via internet hoe er de laatste tijd gedacht wordt binnen het rooms-katholicisme over het homo-huwelijkF. Wat zullen zij zeggen over het ritueel dat jij bij C hebt bedacht?

http://farm6.static.flickr.com/5064/5580419156_b6f7979eec.jpg 

 

 

{tabs title="Dt" class="red solid"}

 

D
Z

 https://www.lessonup.com/app/lesson/39CTbjpwRd2m5vJCr/5PrJefbb6mPSLquoZ

 

didactische aanwijzingen

1

  1. Gewoontes zijn handelingen die we altijd op dezelfde manier of op dezelfde tijd doen.
  2. Aankleden
  3. Als ik 's morgens wakker wordt ga ik altijd eerst naar de wc.
  4. Een ritueel is een handeling die we op een vast moment of op een zelfde manier doen met als doel om ons beter te voelen, verbonden met een groter geheel of een groep.
  5. Met verjaardag slingers ophangen
  6. We zingen lang zal ze leven als iemand jarig is.

2

  1. De soldaat, Maarten, ziet buiten de stadspoort een arme bedelaar. Maarten scheurt zijn mantel in twee stukken en geeft de helft aan de bedelaar. In een droom, 's nachts,  ziet hij in het gelaat van de bedelaar het gezicht van Jezus. Van toen af wordt Maarten christen.
  2. Sint komt van het latijnse woord sanctus en betekent heilige. Maarten was een heilige, een voorbeeldig iemand. Hij leefde naar het voorbeeld van Jezus.

5

  1. Sint Maarten optocht. Kinderen gaan langs de huizen om snoep te bedelen. Dat is bedoeld voor de armen..... of voor zichzelf
  2. Ze doen dit om snoep te krijgen
  3. Martijn is ziek
  4. Thee met honing nemen las je verkouden bent.

 

8

  1. Met haar vriendin
  2. 12 november is de dag, dat mijn lichtje branden mag.
    of
    Sint Martinus Bisschop , roem van alle landen , Dat we hier met lichtjes lopen, Is voor ons geen schande. Hier woont een rijk man, Die ons wel wat geven kan, Geef me appel of een peer, Ik kom het hele jaar niet meer.
  3. Je moet eerst een liedje zingen, pas dan krijg je snoep. Of: je moet met een lampion langs de deur gaan, anders is het niet echt
  4. Omdat Kim deelt met Martijn
  5. eigen antwoord
  6. Komt van Martinus en betekent: komt van mars (oorlogsgod)

 

 

Zijstromen

{zijstroom-koptekst}

zijstroom title="start" class="red solid" }

{text}

zijstroom title="V" class="orange solid"}

Sint Maarten - het verhaal van de mantel

http://www.annabee.net/plaatjes/sintmaarten/sintmaarten.jpgMartinus was een Romeins soldatenofficier. Hij leefde in Italië toen hij de opdracht kreeg om met zijn legermakkers naar Gallië (het huidige Frankrijk) te verhuizen. Na ettelijke weken kwamen ze in het Noorden van Frankrijk aan. Ze reden naar de stad Amiens. Toen ze doodvermoeid de stadspoort naderden zag hij een man die daar aan het bedelen was. Hij was naakt en bibberde van de kou. Toen Martinus hem zag, kreeg hij medelijden. Hij deed zijn mantel af, trok zijn zwaard en sneed de mantel in tweeën. Eén helft gaf hij aan de naakte man. Toen reed hij door de poort de stad in en keek niet meer om. Zijn medesoldaten schudden het hoofd. En de mensen van Amiens die hadden staan kijken, lachten Martinus vierkant uit.
"Wat zonde van die mooie, dure mantel!" "Wat een dwaas!"
"Niet genoeg voor de bedelaar en te weinig voor de kapitein. Nu hebben ze het allebei koud."
Lachend en spottend gingen de mensen naar huis, want het was intussen nacht geworden.

's Nachts had Martinus een droom. Hij zag Jezus op de berg Golgota, en hoe men Hem de kleren van het lijf rukte en Hem aan het kruis hing. Maar tegelijk zag hij de man die bibberend aan de stadspoort van Amiens zat. De twee mannen leken zo op elkaar, dat Maarten ze niet uit elkaar kon houden. Die aan het kruis, was dat niet de bedelaar? En de man aan de stadspoort, was dat niet Jezus? Maarten werd wakker en wreef zich in de ogen. Wat een vreemde droom!
Toen de dag bij zonsopgang ontwaakte, stond Maarten op. Hij ging naar de steeg waar de priester van Amiens woonde. Hij klopte aan en de priester liet hem binnen. Maarten zei: "Toen ik nog een kind was, eerwaarde vader, ben ik eens in een kerk gevlucht voor het onweer. Daar hoorde ik voor het eerst over Jezus spreken. Ik vernam dat de mensen die in hem geloven, christenen worden genoemd. Sindsdien heb ik vaak gedacht aan die Jezus die gekruisigd is. Vannacht heb ik zelfs van Hem gedroomd. Ik zou meer willen weten over Jezus en over de mensen die men christenen noemt. Zou u mij willen onderwijzen?" Toen vertelde Maarten dat hij de avond tevoren de helft van zijn mantel aan een bedelaar gegeven had. Hij vertelde ook dat Jezus 's nachts aan hem verschenen was en dat Hij die halve mantel om zijn schouders droeg. De priester keek Maarten aan en zei: "En jij zou niet weten wat een christen is? Je bent zelf een christen. Want jij hebt gedaan wat christenen behoren te doen: een mens die in nood is, helpen, en delen wat je hebt, in plaats van hem achteloos voorbij te gaan en te doen of je hem niet ziet."

Van toen af ging Martinus bijna elke dag naar de priester. Ze lazen samen in een boek met verhalen over Jezus. Dat boek heette 'de bijbel'. De priester zette een olielamp op de tafel. De verhalen over Jezus waren een lichtend voorbeeld voor hun leven. Van Jezus werd verteld dat hij een licht in de duisternis was zodat mensen zich niet meer donker gingen voelen. Vaak lazen ze tot de olielamp uitging en hun ogen pijn deden. Op een keer lazen ze dat Jezus gezegd had: "Al wat je een van deze minste broeders van mij hebt gedaan, heb je Mij gedaan." Toen begreep Martinus zijn vreemde droom.

(naar een fragment uit Quadflieg J., Fuhrman R., Martinus van Tours. Averbode, 1995.)
(overgenomen van www.kuleuven.be/thomas)

zijstroom title="verhaal" class="blue solid" }

zijstroom title="Bijzondere dag" class="orange solid" }

zijstroom title="gedicht" class="green solid" }

zijstroom-gedicht title="ritueel" class="blue solid" }

Ritueel

Ik houd het kleine ritueel in ere,
opdat je elk moment terug kunt keren.

Iedere dag, wanneer het avond wordt,
maak ik de tafel klaar: een extra bord,

bestek, je eigen stoel, een kaars, een glas,
alsof je enkel opgehouden was.

Ik hoor (hoe kon ik denken dat hetgene
waardoor ik ben, voor altijd was verdwenen?),

ik hoor, alsof de woning nog bestond,
het grind, de klink, het aanslaan van de hond,

en je komt binnen op het ogenblik
dat ik de lamp ontsteek, de bloemen schik.

Ik hoop alleen dat ik dan rustig blijf
en haast niet opziend van mijn stil bedrijf

de woorden vind, als was het vanzelfsprekend:
Schuif aan; tast toe: er is op je gerekend

zijstroom-gedicht title="vragen bij het gedicht" class="blue solid"}

1. Waarom is dit een klein ritueel? 

2. Wat zou dit ritueel kunnen betekenen denk jij?

3. Welke emotie hoort hierbij volgens jou? waarom?

 

zijstroom title="wwpray" class="grey solid" }

zijstroom title="video" class="orange solid" }

zijstroom title="mindfulness" class="blue solid"}

zijstroom title="vraag" class="grey solid" }

{/tabs-zijstroom}

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Arm zijn we niet

Peru

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Aarde lucht vuur water

een lied over de vier elementen

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Advent

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …