start
doelen
U1
U2
O1
O2

pfx 21 0 01

Pontifex 22: Hiervoor en Hierna

Level 3: Ik hoop dat....

 

We denken niet alleen na over het ontstaan van het leven, ons leven, maar ook over de toekomst. Over wat de toekomst brengt, over hoe je een nieuwe start kunt maken, over hoop. Dat doet elke waardegemeenschap. Dat doet elke levensbeschouwing. In dit level gaan we daar verder op in. We kijken speciaal naar een feest binnen het hindoeïsme dat met hoop te maken heeft.

De begrippen die in dit level centraal staan zijn: hoop, toekomst en divali.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • Weet je wat we onder hoop verstaan.
  • Weet je wat we onder toekomst verstaan.
  • Weet je wat het feest divali inhoudt.

Begrip: Toekomst

http://farm8.staticflickr.com/7343/8916223211_8efc75a3f3_o.jpgIn het verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal
Wij mensen leven niet alleen in het heden. We hebben ook een verleden en we hebben een toekomst. We kunnen ons dingen herinneren uit het verleden en die toepassen in het heden. We kunnen ook nadenken over wat er komen gaat in de toekomst.

Plannen maken
Wat is eigenlijk toekomst? Alles dat voor ons ligt in tijd. Dat is dichtbij, maar ook veel verder weg. Wij mensen kunnen nadenken over de toekomst. Wij kunnen plannen maken, dromen over later, over wat je wilt worden of waar je ooit naar toe wilt. Wij kunnen denken over de toekomst en hopen dat het beter wordt.

Concreet
Toekomst kan heel concreet zijn. Je weet bijna zeker (ijs en weder dienende, deo volente, insha'Allah) dat het gebeurt. Vaak zijn het dingen die in de nabije toekomst liggen. Voorbeelden:

  • Over twee weken ben ik jarig.
  • Deze zomer gaan we op vakantie naar Turkije.
  • Onze buren gaan begin volgend jaar verhuizen naar een andere wijk.

Abstract
Toekomst kan ook heel abstract zijn. Het zijn eerder dromen of verwachtingen. Of ze uitkomen is echt niet zeker. Daar hangt nog heel veel van af. Voorbeelden:

  • Later word ik advocaat.
  • Ik krijg later heel veel kinderen.
  • Over dik twee jaar heb ik mijn mavo-diploma.

Definitie
Toekomst is alles dat in de tijd voor ons ligt, dichtbij en veraf.

Begrip: Hoop en Divali

Hoop
wat is hoop? Hoop is een gevoel. Het is het verlangen dat het anders wordt in de toekomst, beter. Die hoop komt voort uit onze levensbeschouwing. We hopen op een betere wereld, een gezonder leven, vrede, geluk. We hopen daarop omdat we weten dat het anders kán. Omdat het kan! Die hoop spreek je uit bij een nieuw begin. Denk maar aan goede wensen voor het nieuwe jaar. Of de hoop die je uitspreekt bij de geboorte van een nieuw kind (ik hoop dat je gelukkig wordt)

http://farm5.static.flickr.com/4147/5150588970_ec8c295b87.jpgDivali
Bij het derde level kijken we altijd naar waardegemeenschappen. Dit zijn groepen mensen om ons heen waarmee we dezelfde waarden delen. Grote levensbeschouwingen zijn ook waardegemeenschappen. Bij dit level kijken we naar het hindoeïsme. Ook deze levensbeschouwing denkt na over de toekomst, over hoop, over opnieuw beginnen. Een feest dat daar bij hoort is divali, het lichtjes feest. Dit feest valt in het najaar, als het donker is, als mensen verlangen naar licht. Divali betekent: licht. Met het feest wordt de overwinning gevierd van het goede op het kwade, overwinning van het licht over de duisternis, overwinning van de gelukzaligheid over de onwetendheid.

Om meer over dit feest te weten te komen kijken we de volgende video. video levensbeschouwing in beeld - feesten - hindoeisme - divali (youtube)

--> Klik hier om naar de video te gaan op youtube

 

>1< Opdracht 1 (Rtti + rTti)

pfx 21 3 o1 20140519

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. Geef een korte omschrijving van het begrip toekomst.
  2. Wat bedoelen we met Concrete toekomst?
  3. Geef een eigen voorbeeld uit jouw leven van een concrete toekomst (dus niet kopieren vanuit de uitleg).
  4. Wat bedoelen we met Abstracte toekomst?
  5. Geef een eigen voorbeeld uit jouw leven van een abstracte toekomst (dus niet kopieren vanuit de uitleg).

 

o2 title="start" class="red solid" }

>1< Opdracht 2 (Rtti + rTti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. Geef een korte omschrijving van het begrip hoop.
  2. We hebben aan het begin van de les een video gekeken over divali. Wat wordt er met divali gevierd?
  3. Waarom wordt dit het lichtjes feest genoemd?
  4. Waarom valt dit feest in het najaar?
  5. In het najaar / winter vallen nog meer grote lichtjes-feesten, bij andere religies. Welke? (tip: kijk in je agenda)

 

 o2 title="kijkvragen" class="blue solid"}

Kijkvragen bij de video over Divali

  1. voor het eerste meisje is Divali een lichtjes feest en ……
  2. De jongen legt uit. Wat betekent Di Pauli ?
  3. Van wie is Ram een verschijning? Shiva / Vishnu / Brahma
  4. Wie was tegen Ram en stak er een stokje voor?
  5. Hoelang werd hij verbannen naar een oerwoud?
  6. Wie gingen met hem mee?
  7. hoe heet de 10-koppige koning? Rovana / Rivana / Ravana
  8. Waar ontvoerde hij Sita heen?
  9. Hoe heet de apengod?
  10. Waarmee versierde iedereen het huis, bij de terugkeer van Ram?
  11. Wat wordt er tijdens divali gevierd?
  12. Hoelang van te voren beginnen ze met schoonmaken?
  13. Wat doen ze om ‘van binnen’ ook schoon te zijn?
  14. wat is Puja? gebed / reiniging / tempel
  15. welke godin wordt aanbeden?
  16. waar staan de diya’s symbool voor?
  17. Wat wordt er in de dans uitgebeeld?
  18. Wat betekent divali voor Reshma Roopram?
  19. welk gevoel heeft het reciteren van een mantra voor haar?

 

O3|blue

>4< Opdracht 3 (rTti)

o3 Start|grey}

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Zoek met elkaar op internet hoe het feest divali in Nederland wordt gevierd.
  3. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

o3 Mavo|blue}

D. Neem al jouw antwoorden van B over.

o3 Havo|orange}

D. Neem al jouw antwoorden van B over.
E. Leg uit waarom het begrip divali bij het begrip hoop hoort.

o3 Vwo|green}

D. Neem al jouw antwoorden van B over.
E. Leg uit waarom het begrip divali bij het begrip hoop hoort.

 

O4|blue

>1< Opdracht 4 (rTti)

o4 Start|grey}

Dit is een foto opdracht. Het schilderij hieronder heet "hope".

--> Klik hier om de foto groter te zien.

http://www.apecreations.com/wp-content/uploads/2013/08/Hope72-352px.jpg

(afbeelding afkomstig van de website van apecreations.com)

o4 Mavo|blue}

  1. Kijk naar het schilderij. Laat de titel (hoop) op je inwerken. Welke hoop zie jij hier in terug?
  2. Waarom?

o4 Havo|orange}

  1. Kijk naar het schilderij. Laat de titel (hoop) op je inwerken. Welke hoop zie jij hier in terug?
  2. Waarom?
  3. Als jij één kleur zou mogen toevoegen aan dit schilderij, welke kleur is dat dan?
  4. Waarom?

o4 Vwo|green}

  1. Kijk naar het schilderij. Laat de titel (hoop) op je inwerken. Welke hoop zie jij hier in terug?
  2. Waarom?
  3. Als jij één kleur zou mogen toevoegen aan dit schilderij, welke kleur is dat dan?
  4. Waarom?
  5. Maak duidelijk dat dit schilderij ook bij divali kan passen.

 

B1|orange
O5|blue
O6|blue

bilderberg 250-56

Spreekbeurt

 

Divi is best zenuwachtig. Ze gaat vandaag een spreekbeurt houden bij Levensbeschouwing over divali. Thuis heeft ze flink zitten oefenen met haar moeder. "Rustig praten Divi, je praat veel te snel." Ja ja, denkt Divi, mama heeft makkelijk praten. Maar hoe sneller ik praat, hoe eerder ik er af ben.

Meneer Hoefsloot van Levensbeschouwing maant iedereen tot stilte. "Luister goed naar Divi. Wees stil en maak wat aantekeningen, zodat je na de spreekbeurt vragen kunt stellen."

Divi haalt nog maar eens diep adem en dan begint ze. "Ik ga mijn spreekbeurt houden over Divali. Ik doe dat omdat ik naar dit feest genoemd ben. Divi komt van divali. Divali is één van de twee grote feesten in het hindoeïsme. En ik ben hindoe. Divali vindt in het najaar plaats en is een heel groot feest......"


Langzaam maar zeker wordt Divi wat minder zenuwachtig en begint ze het zelfs leuk te vinden om te vertellen over divali. Eigenlijk is dat ook niet zo moeilijk voor haar, want ze viert het feest elk jaar.

 

>1< Opdracht 5 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad B1

  1. Welke tip geeft moeder aan Divi?
  2. Wat moeten de andere leerlingen doen tijdens de spreekbeurt?
  3. Waarom houdt zij een spreekbeurt over divali?
  4. Hoe vaak viert ze dit feest?

>1< Opdracht 6 (rTti)

o6 Start|grey}

De kleine hoop (door Charles Péguy, 1873-1914)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Charles_peguy.jpg


Het geloof waar ik het meest van hou, zegt God, is de hoop.
Geloof, dat verwondert me niet.
Ook liefde verwondert me niet, zegt God.

Maar wat me verwondert, zegt God, is de hoop.
Daar ben ik van ondersteboven.
Ze zien toch wat er in de wereld allemaal omgaat
en ze geloven
dat het morgen allemaal omslaat.
Wat een wonder is er niet voor nodig
dat zij dat kleine hoopje hoop
nooit als overbodig ervaren
maar met voorzichtige gebaren
in hun hand en in hun hart bewaren,
een vlammetje dat keer op keer weer
wankelt en dreigt neer te slaan
maar altijd weer weet op te staan,
en nooit wil doven.
Soms kan ik mijn eigen ogen niet geloven.

Het geloof, zegt God, waar ik het meest van hou,
de liefde waar ik het meest van hou, is de hoop.
Geloof, dat verwondert me niet.
Liefde, dat is geen wonder.
Maar de hoop, dat is bijna niet te geloven.
Ikzelf zegt God, ik ben ervan ondersteboven.

(afbeelding is overgenomen van passouline.blog.lemonde.fr)

o6 Mavo|blue}

Lees het gedicht

  1. Waar houdt God het meeste van, volgens Charles Péguy?
  2. Welke zin vindt jij het mooiste. Schrijf hem over.
  3. Waarom vind je deze zin zo mooi? Antwoord in minimaal 10 woorden.

o6 Havo|orange}

Doe eerst de mavo-vragen. Doe dan de vragen hieronder.

D. Het gedicht is gemaakt door Charles Péguy. Zoek via google op waar hij is gestorven?
E. Wat is de precieze datum?
F. Bij welke gebeurtenis is hij gestorven?

o6 Vwo|green}

Doe eerst de mavo- en havo-vragen. Doe dan de vragen hieronder.

G. Leg uit wat dit gedicht te maken heeft met het begrip toekomst.
H. Leg uit wat dit gedicht te maken heeft met het begrip hoop.

 

O7|blue

>2< Opdracht 7 (rTti)

o7 Start|grey}

divali

 

Level 3
antwoorden scoren (nummers 1,2,3,4). Nummers 1 lopen rond en scoren andere antwoorden dan zij zelf hebben. Dan nummers 2, dan 3, dan 4. Alternatief: mavo leerlingen scoren bij mavo leerlingen, havo bij havo enz.

o7 Mavo|blue}

o7 Havo|orange}

o7 Vwo|green}

 

 

B2|orange
O8|blue
O9|blue

bilderberg 250-56

Kaartjes

Fatima heeft met open mond zitten luisteren naar de spreekbeurt van Divi. Wat kan die goed vertellen zeg. En hoe ze het thuis vieren. Eerst het huis helemaal schoonmaken. Dan kaarsjes voor de godin Lakshmi, de godin van het licht. Maar ze heeft ook nog een vraag.

"Je zei dat jullie ook samen lichtjes aansteken en die op het water laten drijven?", vraagt Fatima. Divi lacht en zegt: "Ja en daar heb ik ook nog een opdracht voor jullie bij. Wat wij altijd doen is bij onze familie in Den Haag naar een grote vijver gaan. Daar steken we allemaal waxinelichtjes aan. Die zetten we op schaaltjes in het water. En daar doen we altijd wensen bij voor het komend jaar. Een wens voor gezondheid, of geluk, of geld. Wat je wenst schrijf je op dat kaartje en die gaat met dat lichtje op het water."

Meneer Hoefsloot bedankt Divi voor haar spreekbeurt. "Heel goed dat je het afsluit met een opdracht. Dat wordt dus een kaartjes opdracht. En die gaan we nu doen."

 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/London_Diwali.jpg

 

 

>1< Opdracht 8 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad B2

  1. Voor welke godin worden kaarsjes neer gezet?
  2. Deze godin is de godin van het ....
  3. In welke stad woont de familie van Divi?
  4. Welke opdracht moeten de leerlingen nu van meneer Hoefsloot maken?

 

 

>1< Opdracht 9 (rTti)

o9 Start|grey}

Divi laat haar mede-leerlingen kaartjes invullen. Jij doet dit nu ook.
Als jij een hoop mag uitspreken voor de toekomst (concreet/abstract) wat hoop jij dan?

o9 Mavo|blue}

  1. Maak de volgende zin af: Ik hoop dat ......
  2. Maak ook de volgende zin af: ik hoop niet dat ......

Schrijf je antwoorden ook op een briefje en lever dit in bij je docent. De gezamenlijke antwoorden komen in een volgend level weer terug.

o9 Havo/vwo|orange}

Maak eerst de mavo-opdrachten. Doe daarna de opdrachten hieronder.

Kijk nog eens naar tabblad B2, het verhaal van het Bilderbergcollege.

C. Wat zou Divi op haar blaadje hebben geschreven? (ik hoop dat .....)
D. En wat zou Fatima op haar blaadje hebben geschreven? (ik hoop dat ....)

 

 

 

 

O10|blue

>1< Opdracht 10 (rttI)

 

o10 Start|grey}

Op de volgende website zijn sms-gedichten over hoop te vinden. Sms-gedichten kenmerken zich door hun korte, bondige karakter.

--> Klik hier om naar de website te gaan (van smsgedicht.nl)

o10 Mavo|blue}

  1. Lees een paar van die gedichten. Neem de tekst van één van die SMS-gedichten hier over.
  2. Maak een eigen sms-gedicht over hoop.

o10 Havo|orange}

  1. Lees een paar van die gedichten. Over welke hoop hebben ze het veelal?
  2. Maak een eigen sms-gedicht over hoop.

o10 Vwo|green}

  1. Lees een paar van die gedichten. Wat valt je op m.b.t. het begrip hoop?
  2. Maak een eigen sms-gedicht over hoop.

{tabs title="Dt" class="red solid"}

Diagnostische toets

D
Z

opdracht 1

  1. toekomst: alles dat voor ons ligt in de tijd
  2. concrete toekomst is: dat je bijna zeker weet dat het gaat gebeuren
  3. eigen voorbeeld: over twee weken is het kerstmis
  4. abstracte toekomst is: dat wat je hoopt dat gaat gebeuren
  5. eigen voorbeeld: ik hoop dat ik later advocaat wordt.

opdracht 2

  1. hoop: een gevoel, een verlangen dat het anders wordt.
  2. divali: dat het licht het wint van het donker (goed wint van kwaad)
  3. dit wordt het lichtjesfeest genoemd omdat er allemaal lichtjes werden neer gezet voor de terugkomst van.
  4. Dit feest valt in het najaar omdat het een feest is waarin duisternis en licht een grote rol spelen
  5. kerstmis, chanoeka, advent

Opdracht 2 video

--> klik hier om de vragen op A4 te krijgen om te kunnen printen

antwoorden op kijkvragen

  1. nieuw begin
  2. Di = Licht en Pauli = rein
  3. Vishnu
  4. een van de vrouwen van de koning
  5. 14 jaar
  6. zijn vrouw Sita en zijn halfbroer
  7. Ravana
  8. Sri-lanka
  9. Hanuman
  10. met lampen
  11. de terugkeer van Ram
  12. Een week van te voren
  13. Vegetarisch eten
  14. gebed
  15. Lakshmi
  16. voor de lampjes die men aanstak om Ram te verwelkomen
  17. Wat divali precies inhoudt.
  18. rust en bezinning
  19. ze wordt er heel rustig van

opdracht 5

  1. Moeder geeft haar de tip om rustig te praten
  2. De leerlingen moeten aantekeningen maken
  3. zij is naar dit feest genoemd
  4. één keer per jaar in het najaar

 

opdracht 8

  1. Ze zetten kaarsjes voor de godin Lakshmi
  2. Lakshmi is de godin van het licht
  3. Haar familie woont in Den Haag
  4. De leerlingen moeten kaartjes schrijven

 

Zijstromen

{zijstroom-koptekst}

zijstroom title="start" class="red solid" }

{text}

zijstroom title="verhaal" class="grey solid"}

zijstroom title="Bijzondere dag" class="green solid"}

zijstroom title="gedicht" class="orange solid"}

zijstroom title="foto" class="blue solid"}

zijstroom title="wwpray" class="red solid"}

zijstroom title="youtube" class="grey solid"}

 zijstroom title="video" class="red solid"}

zijstroom title="vraag" class="grey solid"}

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als een steen in een vijver

Sun Ai Lee Park, Korea

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Sunday bloody sunday

U2 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Als ik alleen ben

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …