start
doelen
U1
U2
O1
O2
O3
O3
O4
B1
O5
O6
O7
B2
O8
O9
O10
D
Z

pfx 21 0 01

Pontifex 22: Hiervoor en Hierna

Level 2: Dopen

In het vorige level hebben we gekeken naar 'Hiervoor' en daarbij speciaal naar het begrip schepping. We gaan nu kijken naar ons eigen begin: de geboorte. We kijken dan vooral naar de rituelen die daarbij horen. De begrippen die in dit level dan ook centraal staan zijn dopen en geboorterituelen.

Doelen

Beste {username}, aan het einde van dit level

  • weet je wat dopen is.
  • weet je wat een geboorteritueel is.
  • weet je wat dit met levensbeschouwing te maken heeft.

Begrip: Dopen

Uitleg aan de hand van de drie O's:

  • pfx 21 1 u1 1 19600613Opname
    Doop is opname in de geloofsgemeenschap. Door de doop wordt iemand lid van die groep. Bij veel geloofsgemeenschappen is de doop het startpunt van jouw deelname. Door de doop geef je aan dat je bij die groep wilt horen. Je beleeft je geloof samen, niet alleen. Hiernaast zie je foto's van de doop van Richard de Keyzer, een dag na zijn geboorte. Zijn moeder is er dus niet bij. Richard wordt vast gehouden door zijn peettante.
  • Overgave
    Lid worden van een geloofsgemeenschap is wat anders dan lid worden van bijvoorbeeld een sportvereniging. Je wordt lid van een sportvereniging omdat je lekker wilt sporten, samen met je vrienden. Het is leuk en geeft spanning (zullen we winnen of niet). Bij een geloofsgemeenschap ligt dat wat anders. Dat gaat veel dieper. Lid worden van een geloofsgemeenschap doe je omdat jij vindt dat dit bij jouw leven hoort. Het raakt je in jouw kern van wie je bent. Lid worden van zo'n gemeenschap vraagt om een overgave: je geeft je over aan een hogere macht (God, Allah), je onderwerpt je aan zijn/haar wil.
  • Omkering
    Lid worden van een geloofsgemeenschap, je bekeren tot een god, dat is niet niks. Dat is een cruciaal moment in je leven. Je slaat een andere weg in. Je kiest voor een andere invulling van je leven. Vandaar dat we dit ook wel bekering of omkering noemen

 

Begrip: geboorterituelen

In de volgende video zie je drie vormen van rituelen die bij de geboorte horen. Het eerste stuk is een christelijke (katholieke) doop. Daarna volgt het geboorteritueel bij een moslimjongen. Het laatste stuk gaat over een geboorteritueel bij hindoes.

--> klik hier voor de video.(bruggen bouwen - doop. 15 minuten)

Kijk bij opdracht 2 voor de kijkvragen

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. Het begrip "doop" is uitgelegd aan de hand van de drie O's. Welke zijn dit?
  2. Schrijf bij elke "O" wat we ermee bedoelen.
  3. Welke van de drie O's vind jij de belangrijkste? Waarom?

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

We hebben gekeken naar de video over geboorterituelen bij verschillende levensbeschouwing. Hier zijn de kijk-vragen

  1. Wat is de eerste levensbeschouwing die wordt behandeld?
  2. Wat moeten de ouders als eerste doen: hand opsteken / iets beloven / gaan staan /  lied zingen
  3. Wat is het eerste symbool dat gebruikt wordt?
  4. Wat is het tweede symbool dat wordt gebruikt?
  5. Wat is het derde symbool dat wordt gebruikt?
  6. Wat is het vierde symbool dat wordt gebruikt?
  7. Wat is de tweede levensbeschouwing die wordt behandeld?
  8. Waar vindt dit ritueel plaats?
  9. Is het geboorteritueel belangrijk? Waarom?
  10. Na een lied volgt uitleg. Wat wordt het eerste gedaan?
  11. Wat wordt bij de oren gedaan?
  12. Wat is de derde levensbeschouwing die wordt behandeld?
  13. Waar vindt dit ritueel plaats?
  14. Waarom is er een geboorteritueel?
  15. Waarom stond er een vuurkorf in de kamer?
  16. Waarom wordt de baby kaal geschoren?
  17. Waarom krijgt de baby een geheime naam?
  18. Waarom krijgt de baby zwarte vegen bij zijn ogen?
  19. Het heeft te maken met de godin: shiva / dumi / lakshmi / divi

>4< Opdracht 3 (rTti)

In de video bij tabblad U2 was sprake van drie geboorterituelen.

In U1 heb je ook gelezen dat het dopen ook te maken heeft met het maken van een nieuwe start of een volgende stap in je leven. wat nou als je niet gelovig bent? kan je dan nooit kiezen voor een mooi ritueel of 'doop'?

Bestaat er voor niet gelovigen zoiets als een doopfeest, en dat je een peetvader en peetmoeder (of peetoom en peettante) kunt vragen dat te worden?

Een voorbeeld:

Een lentefeest met betekenis
Over enkele maanden vieren de kinderen van het eerste en zesde leerjaar een mijlpaal in hun leven.
Voor de jonge kinderen breken ‘de jaren van verstand’ aan. De oudere kinderen zetten hun eerste stappen naar het jongvolwassenheid.
Dat doen ze op traditionele wijze in het bijzijn van God, gevolgd door een communiefeest.
Maar als je als ouder niet in God gelooft, is de keuze voor een lentefeest gauw gemaakt.
Want God of geen God, je oogappel groeit als kool en dat mag gevierd worden! 

Hoe zou jij invulling geven aan zo'n feest. Maak met elkaar een mooie bijeenkomst en schrijf deze uit op papier. Wees zo duidelijk mogelijk.

  1. Welk thema zou jouw feest hebben? 
  2. Schrijf op wat er gebeurt op jullie feest of ceremonie. Schrijf het uit.
  3. welke rituelen zijn er? Welke muziek ?
  4. Welke handelingen horen erbij? (wat moet er gebeuren?)
  5. Hoe lang duurt de ceremonie?
  6. Je mag er ook bij tekenen.

 

>4< Opdracht 3 (rTti)

 

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

In de video bij tabblad U2 was sprake van drie geboorterituelen. Hieronder zie je vier websites (werken ze niet meer google dan op schooltv + bruggen bouwen + doop)

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Elk lid van de groep kiest één van de bovenstaande websites. Schrijf op welke je hebt gekozen.
  3. Zoek in de tekst naar rituelen en symbolen. Schrijf die op. (weet je niet meer wat dit is kijk dan bij pontifex 11 level 1 voor rituelen en bij pontifex 11 level 2 voor symbolen)
  4. Bespreek met de groep wat iedereen heeft gevonden. Schrijf op wat de overeenkomsten zijn. Schrijf op wat de verschillen zijn.
  5. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

 

>1< Opdracht 4 (rTti)

o4 title="start" class="red solid" }

Dit is een foto opdracht. Klik op de foto om hem groter te zien

pfx 21 1 u1 1 19600613

o4 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Bekijk de foto goed. Schrijf minimaal 10 dingen op die je ziet.
  2. Wat valt je het meeste op?
  3. Waarom?

o4 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo-vragen. Doe dan de vragen hieronder.

  1. Wat op de foto hoort bij de drie O's (zie tabblad U1)
  2. Welke van de drie O's is niet zichtbaar op de foto?

o4 title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de mavo- en havo- opdrachten. Doe dan de opdrachten hieronder.

  1. Verklaar je antwoorden die je bij havo hebt gegeven.

{/tabs-o4}

 

bilderberg 250-56

Wijchen

Op zondagmorgen gaat Fatima al vroeg naar Divi toe. Tjonge, best spannend. Ze mag met Divi mee naar de tempel toe om daar de doop van Nadir mee te vieren. De hele auto zit vol. Gelukkig duurt de rit naar Wijchen niet zo lang. De tempel is een mooi groot gebouw. Fatima kijkt haar ogen uit. Zoveel beelden, zoveel geuren en kleuren, heel anders dan de moskee.

Er zijn een heleboel mensen. "Is dat allemaal familie? " vraagt Fatima. Divi lacht. "Nee joh, maar die mensen horen allemaal bij deze tempel. Ze komen elke keer. De meeste ken ik wel van gezicht, maar niet allemaal van naam." Een meneer met een lang gewaad aan begint te zingen. "Dat is de pandit" fluistert Divi. "Hij leidt de moeran. Zo noem je deze dienst in de tempel".

De pandit zingt een mantra, een kort gebed dat hij steeds herhaalt. Er brandt ook een klein vuur. De vader van Divi gooit er kleine stukjes hout op. "Waarom doet hij dat? " vraagt Fatima aan Divi. "Hij vraagt daarmee de goden dat Nadir gelukkig mag worden.", zegt Divi.  Ook wordt er heilige boter op het vuur gesprenkeld. Daarmee wordt om zuiverheid gebeden voor de kleine jongen. Fatima zit ademloos te kijken. Er is ook zoveel te zien.

 

>1< Opdracht 5 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad B1

o5 title="R-vragen" }

R-vragen

  1. wat is een moeran?
  2. wat is een mantra?
  3. Waarom gooit de vader kleine stukjes hout op het vuur?
  4. Ze sprenkelen heilige boter. Wat is sprenkelen?
  5. Waarom sprenkelen ze heilige boter?

 

{/tabs-o5}

>1< Opdracht 6 (rTti)

o6 title="start" class="red solid" }

Fatima heeft een andere levensbeschouwing dan Divi. Dat kun je lezen in de tekst van tabblad B1 en B2.

o6 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Wat is de levensbeschouwing van Fatima?
  2. Hoe weet je dat?

o6 title="Havo" class="orange solid"}

  1. Wat is de levensbeschouwing van Fatima?
  2. Hoe weet je dat?
  3. Welke verschillen benoemt ze?

o6 title="Vwo" class="green solid"}

  1. Wat is de levensbeschouwing van Fatima?
  2. Hoe weet je dat?
  3. Bij doop gaat het om de drie O's. Geef aan op welke manier de drie O's aan bod zijn gekomen bij de doop van Nadir.

{/tabs-o6}

>2< Opdracht 7 (rTti)

o7 title="start" class="red solid" }


Mini-view.

  • Zet interview vragen op het bord.
    • Wat is er bij jouw geboorte aan rituelen gedaan? (denk aan geboortekaartje, beschuit met muisjes, doop, ooievaar in de tuin, ...)
    • Welke personen waren er naast jouw ouders nog meer bij betrokken? (denk aan grootouders, doopouders, mensen van de waardegemeenschap)
  • Zet alle stoelen in vier rijen van 7 of 8 stoelen. Zie voorbeeld hiernaast (blauwe stoelen) . Klik om hem groter te zien. De leerlingen zitten met hun gezicht naar elkaar toe.
  • De leerlingen interviewen elkaar in 1 minuut.
  • Dan schuift ieder 2 stoelen naar links. Opnieuw interviewen.
    Daarna nog een keer opschuiven.
    Bij ongelijke aantallen een drietal maken.
o7 miniview 4-rijen 

o7 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Wat zijn jouw eigen antwoorden op de interview-vragen?
  2. Geef de antwoorden van minimaal 2 andere leerlingen.

o7 title="Havo" class="orange solid"}

Doe eerst de mavo-vragen. Doe dan de vragen hieronder.

  1. Vergelijk jouw antwoorden  met die van de andere leerlingen. Wat is de overeenkomst?
  2. Wat is het verschil?

o7 title="Vwo" class="green solid"}

Doe eerst de mavo- en havo-vrage. Doe dan de onderstaande vragen.

  1. Waar komt die overeenkomst door?
  2. Waar komt dat verschil door?

{/tabs-o7}

 

 

bilderberg 250-56

Haar

De vader van Nadir komt naar voren met een schaar in zijn handen. Je ziet dat het een belangrijk moment is want alle mensen letten op. Iedereen is aandachtig. Hij neemt Nadir op schoot. Voorzichtig pakt hij een lok haar en knipt hem af. Het haar wordt door één van de tantes in ontvangst genomen. Er gaat een zucht van verlichting door de menigte. Ze zijn gelukkig. Nadir is opgenomen in de hindoe-gemeenschap.

De opa van Nadir komt naar voren. De menigte zingt. Opa neemt Nadir op schoot en begint voorzichtig al het haar af te scheren. "Ach, wat zonde." zegt Fatima. "Hij heeft van dat mooie haar. Waarom doen ze dat nou?".  Divi kijkt haar aan en fluistert: "Je haalt het oude babyhaar weg. Dat was eigenlijk nog van de geboorte en van het vorige leven en dus onrein. De baby is nu kaal en rein. Nou kan hij zijn eigen hindoe-leven beginnen."

Fatima kijkt naar het lange haar van Divi. "Is dat bij jou ook gebeurd?" Divi moet lachen. "Ja joh, en je ziet dat het gewoon weer aangroeit".

Er worden schalen met bloemblaadjes aangedragen. Iedereen krijgt een paar blaadjes en strooit die over de kleine Nadir heen. Hij begint ervan te huilen en iedereen moet lachen.

 

>1< Opdracht 8 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad B2

o8 title="R-vragen" class="blue solid" }

  1. Wie knipt het haar van Nadir?
  2. Wie neemt het haar in ontvangst?
  3. Wie scheert uiteindelijk de baby kaal?
  4. Waarom doen ze dat?
  5. Waar, denk je, dienen de bloemblaadjes voor?

 

{/tabs-o8}

 

>1< Opdracht 9 (rTti)

o9 title="start" class="red solid" }

In de vorige stap zijn er mindmaps gemaakt gemaakt.

Hieronder zie je een samenvatting van de begrippen die bij Schepping  horen. Ga met je muis over de begrippen om te kijken welke vraag er bij hoort.

{tip Wanneer wat het begin van alles?}begin{/tip} {tip Hoe ontstond deze knal?}oerknal{/tip} {tip Is God de stichter van alles?}God{/tip} {tip Hoe is deze ontstaan?}wereld{/tip} {tip Hoe kunnen er zoveel verschillende dieren zijn?}dieren{/tip} {tip Leefden zij echt in het paradijs?}adam&eva{/tip} {tip Kom je echt weer tot leven na je dood?}reïncarnatie{/tip}
{tip Hoe zijn de mensen op de wereld gekomen?}mensen{/tip} {tip Wat is schepping?}schepping{/tip}  {tip Door wie is de wereld gemaakt?}creatie{/tip} {tip Waar kwam de big bang vandaan?}big bang{/tip} {tip Hoe was dit vroeger?}kijk op het leven{/tip} {tip Waarom wonen wij op deze planeet?}aarde{/tip} {tip Klopt wetenschap altijd?}evolutietheorie{/tip}
{tip Hoe ver veranderen we nog?}evolutie{/tip} {tip Wat moeten we maken?}maken{/tip}       {tip Bestaat er een paradijs?}paradijs{/tip} {tip Wat heeft er voor ons afgespeeld?}voor ons{/tip}
{tip Waarom ga je dood?}dood{/tip} {tip Is er een hemel?}hemel{/tip}   SCHEPPING   {tip Stammen wij van de apen af?}aap{/tip} {tip Waarom geloof jij in jouw godsdienst en ik in het mijne?}godsdienst{/tip}
{tip Waarom besta je?}bestaan{/tip} {tip Waar komen al die verhalen vandaan?}scheppingsverhalen{/tip}       {tip Wat heeft pokemon met schepping te maken?}evolueren{/tip} {tip Hoe is de kunst onstaan?}kunst{/tip}
{tip Waarom heb je geen tweede kans?}Overnieuw beginnen{/tip} {tip Is er ook een oppergod?}goden{/tip} {tip Wie word ik na de wedergeboorte?}wedergeboorte{/tip} {tip Waarom zijn wij hier?}hier{/tip} {tip Hoe ontstond het ontstaan?}ontstaan{/tip}  {tip Wie is god eigenlijk?}Allah/Jahweh{/tip} {tip Wie heeft de hoogste macht?}hogere machten{/tip}
{tip Hoe heeft God dit kunnen doen?}7 dagen{/tip} {tip Klopt dit wel?}scheppingstheorie{/tip} {tip Waarom bestaan wij?}bestaan{/tip} {tip Wie heeft het leven bedacht?}leven{/tip} {tip Hoe is Allah ontstaan?}islam{/tip} {tip Waar zijn al die tradities uit ontstaan?}religies{/tip} {tip Hoe is het geloof zelf ontstaan?}geloof{/tip}

o9 title="Mavo" class="blue solid"}

Bij elk begrip hoort een vraag.

  1. Kies uit beide kleuren één van de vragen schrijf de vraag over en geef er antwoord op. (minimaal 20 woorden)
  2. Vind je het moeilijk om deze vraag te beantwoorden? (ja/nee, waarom)

o9 title="Havo" class="orange solid"}

  • Kies uit beide kleuren één van de vragen schrijf de vraag over en geef er antwoord op. (minimaal 20 woorden)
  • geef aan waar je bent gaan kijken, lezen en zoeken om je antwoord te kunnen geven.
  • Vind je het moeilijk om deze vraag te beantwoorden? (ja/nee, waarom)

o9 title="Vwo" class="green solid"}

  1. Kies één van de vragen en geef er antwoord op. (minimaal 20 woorden)
  2. Beeld je in dat jij Fatima bent of Hivi (van het Bilderberg college). Wat zou haar antwoord zijn? (Geef aan wie je kiest: Fatima of Hivi)

{/tabs-o9}

 

 

 

>1< Opdracht 10 (rttI)

Wat je hiernaast ziet staan is natuurlijk niet echt. Maar hoe is dat wel gegaan?

  1. Kijk of vraag thuis nog eens na wat er op jouw geboortekaartje stond. Neem de tekst hier over.
  2. Vraag na waarom je ouders voor deze tekst hebben gekozen. Zet jouw antwoord hier neer.
  3. Jij heet {voornaam}. Waarom heb je deze voornaam gekregen? Vraag het desnoods thuis na.
  4. Heb jij nog meer namen, doopnamen? Welke?
 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b8/Stork_with_new-born_child.png/1069px-Stork_with_new-born_child.png

.......

Met grote vreugde delen wij mede dat wij een kind hebben gekregen.

We noemen het

{voornaam}

 

De volledige naam is: {username}

Moeder en kind rusten van .......

 

 

{tabs title="Dt" class="red solid"}

Diagnostische toets

keyr: alternatief voor video: https://www.youtube.com/watch?v=cTk3WYusV5E

 

Antwoorden opdracht 1

  1. Opname, overgave, omkering
  2. Opname in geloofsgemeenschap, overgave aan god, omkering door andere levensweg in te slaan
  3. eigen antwoord

 

 

Antwoorden opdracht 2

De kijk-vragen zijn ook als doc-versie beschikbaar.

--> Klik hier om ze te downloaden.

  1. Christendomchristendom en daarbinnen katholicisme
  2. iets beloven
  3. water
  4. olie
  5. zout
  6. licht (kaars)
  7. islam
  8. bij mensen thuis
  9. Ja, de rituelen moeten op een goede manier worden uitgevoerd.
  10. Vers uit de koran
  11. gebedsoproep: Allahu akbar
  12. hindoestaans (hindoe)
  13. bij mensen thuis
  14. Reinigen van oude karma (van je vorig leven)
  15. vuur speelt grote rol: reiging innerlijke zintuigen
  16. Hoofd schoonmaken. Zonnestralen krijgen alle ruimte
  17. Je krijgt een geheime naam die wordt gebruikt bij rituelen en diensten.
  18. Dit is kajil . Daarmee worden boze geesten verjaagd.
  19. Lakshmi, de godin van het licht. Dan kan er geen donker zijn

 

Antwoorden O5

  1. religieuze dienst in de tempel
  2. een klein stukje muziek of tekst dat heel vaak wordt herhaald
  3. Om bij de goden geluk af te smeken voor het kind
  4. gieten met kleine druppeltjes
  5. om te bidden voor zuiverheid voor het kind.

Antwoorden O6

  1. Fatima is moslima
  2. zij gaat normaal naar de moskee (zie tabblad b1)
  3. verschil: beelden, geuren en kleuren
  4. Opname (viering in de hindoe-gemeenschap), Overgave (gebeden en gezangen), Omkering (scheren, oude weg verlaten)

 

Antwoorden O8

  1. de vader van Nadir.
  2. één van de tantes.
  3. opa.
  4. omdat je daarmee het oude (onreine) leven weghaalt en ruimte maakt voor het nieuwe
  5. geluk toewensen

Zijstromen

{zijstroom-koptekst}

zijstroom title="start" class="red solid" }

{text}

zijstroom title="verhaal" class="blue solid" }

zijstroom title="Bijzondere dag" class="orange solid" }

zijstroom title="vraag" class="grey solid" }

zijstroom title="webquest" class="grey solid"}

pfx 21 2 z webquestGeboorterituelen

Hieronder vind je een opdracht in de vorm van een webquest. Dit is een soort werkstuk dat je moet maken aan de hand van opdrachten via internet. Deze webquest gaat over geboorterituelen.

--> klik hier om naar die webquest te gaan (op de site van webkwestie.nl)

Maak de opdrachten die er staan en lever ze in bij jouw docent

zijstroom title="vraag" class="grey solid" }

{/tabs-zijstroom}

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als een wolk muggen

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

De weg

Stef Bos

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Blijf geborgen in je naam

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …