Welkom bij de game Qrug
Deze game hoort bij Pontifex 11
{ tab title="Doelen en voorbereiding" class="blue solid"}
Doelen en voorbereiding
Doelen
- Zorg dat alle leerlingen zo snel mogelijk verdeeld worden in de juiste groepen. Dit gaat met behulp van de qr-codes
- De leerlingen ontdekken dat dit het snelste gaat d.m.v. samenwerking
- Die groepjes leerlingen proberen zo snel mogelijk te raden welk begrip bij hun qr-code hoort.
- De groep die dit het eerste geraden heeft is winnaar.
Voorbereiding
- Docent: heeft voldoende qr-codes. Heeft deze los geknipt van elkaar. Heeft plakband.
- Leerling: Heeft een smartphone bij de hand. Op die smartphone is een QR-lezer geïnstalleerd.
Uitleg spel
QR-code
- Je krijgt zo meteen van je docent een stukje papier met een qr-code erop.
- Laat die op je rug plakken.
- Elke leerling heeft één qr-code op zijn/haar rug.
Memory
- Met jouw smartphone scan je de qr-code (met de qr-code-lezer).
- Deze qr-code stuurt je naar een website.
- Je leest dan de zin die daar staat.
- Kijk dan bij een andere leerling.
- Hebben leerlingen dezelfde zin dan horen ze bij elkaar. (denk aan het spel memory).
- Hebben leerlingen zinnen die bij elkaar horen, dan horen ze ook bij elkaar.
Voorbeeld: leerling 1 heeft "dier met slurf". Leerling 2 heeft "dier dat trompettert". Leerling 3 heeft "dier met grote oren". Leerling 4 heeft "dier met slurf". Alle vier de leerlingen horen bij elkaar.
Samenwerking
- Met de hele klas proberen jullie de groepen zo snel mogelijk in te delen.
- Help elkaar!!
Raden
- De afzonderlijke groepen proberen zo snel mogelijk te raden wat het begrip is dat bij hun qr-codes hoort.
Voorbeeld: de leerlingen moeten dus raden dat het begrip van hun qr-codes: olifant is.
geheim getal
- Ieder van jullie scant zijn/haar eigen code en gaat dus naar de website.
- Met je groepje beantwoordt je met elkaar de vraag over de geheime getallen. Je vindt die onder de qr-codes.
- Heb je de getallen goed, vul dan het begrip in
- Het groepje dat het eerst het begrip goed geraden heeft is winnaar.
Leerkracht