Intermezzo 44: Real Life - Second Life
In dit intermezzo ga je op zoek naar wat reële wereld en wat virtuele wereld zijn. We gebruiken daarvoor de video die heet: My Second Life.
Kijk ter voorbereiding eerst de youtube die hiernaast staat.
Spel Second Life
Zoals je in mijn eerdere video hebt kunnen zien is Second Life een rpg-spel. Hiermee bedoelen we dat je in de game een eigen rol speelt, een karakter kan spelen dat je zelf wilt zijn. Die rol, dat karakter, speel je in een virtuele wereld. Je kunt daarbij denken aan een vechtspel of een bouwspel.
Het is al wat ouder (ik meen van 2005) maar bestaat nog steeds. Je kunt nog steeds een account aanmaken en, als je maar genoeg betaalt, een leven opbouwen in Second Life. Sinds 2007 loop ik er rond onder de avatar: Missieman Jacobus. (....)
Als je het spel wilt spelen dan staat hieronder de link naar de website. Bij downloads staat het speelveld. Op de website kun je ook een account aanmaken.
--> klik hier om naar de website te gaan.
Over dit spel en over de verhouding reeël en virtueel gaat de video die je op het volgende tabblad ziet staan.
My Second Life
Over deze video schrijft 2doc op zijn website:
Na verschillende films over Second Life is dit de eerste documentaire die zich geheel in deze virtuele wereld afspeelt. In My Second Life onderzoekt de regisseur het online leven van Molotov Alva uit Californië, een man die spoorloos verdwijnt uit het echte leven en plotseling via een serie van tien videodagboeken opduikt in de populaire wereld ‘Second Life’.
De online dagboeken vormen de basis van de documentaire die Douglas Gayeton regisseerde. De centrale vraag die de regisseur/hoofdpersoon zich stelt: Is de virtuele wereld werkelijk zo anders als de echte wereld. Kan je een leven creëren of invullen precies zoals jij dat wil? Eruit laten zien zoals jij het wil? In de virtuele wereld is niets zoals je denkt, alles is gecreëerd. Keuzes zijn oneindig je kunt zijn wie je wilt en elke vorm aannemen die je maar kunt bedenken, alles is maakbaar en te koop.
De video staat beschikbaar op vimeo en is alleen toegankelijk voor leerlingen via Pontifexonline.
Klik op het plaatje om naar de video te gaan.
Het wachtwoord dat je nodig hebt is pontifex
Kijk de eerste 10 minuten van deze video. Dat is voldoende om de vragen te kunnen maken die bij tab Opdrachten staan.
Opdrachten
Bij deze vragen maak ik gebruik van vier begrippen:
- Werkelijke wereld: dat is de tastbare wereld
- Virtuele wereld: dat is digitale wereld
- Origineel: dit is de persoon die jij bent in de werkelijke wereld
- Avatar: dit is de persoon die jij bent in de virtuele wereld
Nu de vragen. Beantwoord elke vraag in ongeveer 50 woorden, tenzij anders staat aangegeven.
- beschrijf wat de hoofdpersoon heeft bewogen om zich alleen nog maar in de virtuele wereld Second Life te begeven.
- beschrijf wat je hiervan vindt.
- Als je mijn Avatar bekijkt zie je dat deze behoorlijk afwijkt van het Origineel. Wat zegt dit volgens jou over het Origineel?
- Kan de Avatar volledig zelfstandig zijn in beeld/gedrag los van Origineel, of is Avatar altijd een reactie op Origineel?
- In de video wordt Avatar verliefd. Als Avatar verliefd wordt, wat betekent dat dan, volgens jou, voor Origineel?
- De werkelijke wereld en de virtuele wereld lopen hier door elkaar. Dat is hier, bij Second Life; dat zal ook zo kunnen zijn bij andere spellen, bijvoorbeeld Fortnite. Welke lessen uit de virtuele wereld gebruik je in de werkelijke wereld?
- Is de werkelijke wereld ook daadwerkelijk de werkelijke wereld? Wat als mijn werkelijkheid nou eens anders is dan jouw werkelijkheid? Wat is dan werkelijk werkelijk?
- Stelling: Mensen hebben fantasie (fantasy), virtuele werelden, nodig om staande te blijven in de werkelijke wereld.
Reageer op deze stelling