Pontifex 11: Levensbeschouwing?
Slot: Beoordeel elkaar
We zijn aan het einde van Pontifex 11. Bij dit onderdeel ga je elkaar beoordelen op het gemaakte werk. Het gaat om dan niet alleen om de levels maar ook om de inlever-opdrachten.
Doelen
Beste leerling, deze slotopdracht heeft de volgende doelen:
- Je leert nadenken overwaarom je werk van jezelf en van anderen goed of niet goed vindt.
- Je leert jouw mening duidelijke te verwoorden.
Uitleg
Bij levensbeschouwing heb jij je de afgelopen tijd bezgig gehouden met vragen als:
- Wat is levensbeschouwing?
- Wat vind ik belangrijk en hoe kan ik op een levensbeschouwelijke manier kijken?
We gaan nu alles dat we tot nu toe hebben gedaan beoordelen. Dit doe je in tweetallen. Je beantwoord daarvoor de vragen die bij de volgende tabbladen staan. Stuur jouw beoordeling naar je docent. Deze neemt jouw beoordeling mee in de eindbeoordeling.
Levels beoordelen
In deze periode hebben jullie de levels behandeld van Pontifex 11. Deze ga jij nu van een andere klasgenoot beoordelen.
- Wie ga jij beoordelen? (schrijf de naam op)
Vraag aan die persoon om de antwoorden te laten zien op de levels. Het kan zijn dat deze antwoorden in de mail staan, in de elo (moodle) of in word, of OneNote. Zorg dat je alle levels te zien krijgt.
- De verzorging.
Bekijk de antwoorden op de levels. Wat is je eerste indruk. Is het netjes? (Is het duidelijk waar de opdracht en eindigt? Zijn alle opdrachten gemaakt?)- Welk cijfer geef je voor de verzorging?
- Motiveer je antwoord in minimaal 20 woorden.
- Inhoud
Bekijk nu de antwoorden op inhoud. Hoe zijn de opdrachten gemaakt? (Zijn alle opdrachten gemaakt? Is alles serieus beantwoord? Vind jij het goede antwoorden?)- Welk cijfer geef je voor de inhoud?
- Motiveer je antwoord in minimaal 20 woorden.
Intermezzo's beoordelen
In deze periode hebben jullie intermezzo's gemaakt. Deze ga jij nu van een andere klasgenoot beoordelen.
- Wie ga jij beoordelen (schrijf de naam op)
- Welk intermezzo ga je beoordelen? Schrijf de code en de titel op (bijvoorbeeld intermezzo 11 A: levensbeschouwelijk dagboek)
Vraag aan die persoon om de antwoorden te laten zien op de gemaakte intermezzo's. Het kan zijn dat deze antwoorden in de mail staan, in de elo (moodle) of in word.
- Verzorging
Bekijk de antwoorden op het intermezzo op verzorging. Wat is je eerste indruk. Is het netjes? (Is het duidelijk waar de opdracht en eindigt? Zijn alle opdrachten gemaakt?)- Welk cijfer geef je voor de verzorging?
- Motiveer je antwoord in minimaal 20 woorden.
- Inhoud
Bekijk nu de antwoorden op inhoud. Hoe zijn de opdrachten gemaakt? (Zijn alle opdrachten gemaakt? Is alles serieus beantwoord? Vind jij het goede antwoorden?)- Welk cijfer geef je voor de inhoud?
- Motiveer je antwoord in minimaal 20 woorden.
Beoordelen van elkaars werk
Deze slotopdracht gaat over het leren beoordelen van elkaars werk bij levensbeschouwing. Op dit tabblad gaan we kijken wat jij daar nu van vond.
- Je hebt net het werk (levels, intermezzo's) van een ander beoordeeld.
- Vond je het makkelijk of juist moeilijk om het werk van een ander te beoordelen?
- Waarom vond je dat makkelijk of moeilijk?
- Opdrachten die je maakt bij levensbeschouwing zijn vaak persoonlijk en daarom niet eenvoudig goed of fout te noemen. Toch heb je geprobeerd het werk van iemand anders te beoordelen.
- Waar heb jij bij het beoordelen vooral op gelet?
- Waarom denk je dan dat dit belangrijk is bij het vak levensbeschouwing?
- Je bent bijna klaar met deze opdracht. Je gaat nu jezelf nog een cijfer geven.
- Welk cijfer zou jij jezelf geven voor het uitvoeren van deze slot-opdracht?
- Waarom?
- Lever je antwoorden in bij je doent.