start
doelen
U1
Levels
Intermezzo
Beoordelen

pfx 10 0 01

Pontifex 11: Levensbeschouwing?

Slot: Beoordeel elkaar

 

 

We zijn aan het einde van Pontifex 11. Bij dit onderdeel ga je elkaar beoordelen op het gemaakte werk. Het gaat om dan niet alleen om de levels maar ook om de inlever-opdrachten.

Doelen

Beste leerling, deze slotopdracht heeft de volgende doelen:

  • Je leert nadenken overwaarom je werk van jezelf en van anderen goed of niet goed vindt.
  • Je leert jouw mening duidelijke te verwoorden.

Uitleg

Bij levensbeschouwing heb jij je de afgelopen tijd bezgig gehouden met vragen als:

  • Wat is levensbeschouwing?
  • Wat vind ik belangrijk en hoe kan ik op een levensbeschouwelijke manier kijken?

We gaan nu alles dat we tot nu toe hebben gedaan beoordelen. Dit doe je in tweetallen. Je beantwoord daarvoor de vragen die bij de volgende tabbladen staan. Stuur jouw beoordeling naar je docent. Deze neemt jouw beoordeling mee in de eindbeoordeling.

 

Levels beoordelen

In deze periode hebben jullie de levels behandeld van Pontifex 11. Deze ga jij nu van een andere klasgenoot beoordelen.

  1. Wie ga jij beoordelen? (schrijf de naam op)

Vraag aan die persoon om de antwoorden te laten zien op de levels. Het kan zijn dat deze antwoorden in de mail staan, in de elo (moodle) of in word, of OneNote. Zorg dat je alle levels te zien krijgt.

  1. De verzorging.
    Bekijk de antwoorden op de levels. Wat is je eerste indruk. Is het netjes? (Is het duidelijk waar de opdracht en eindigt? Zijn alle opdrachten gemaakt?)
    1. Welk cijfer geef je voor de verzorging?
    2. Motiveer je antwoord in minimaal 20 woorden.
  2. Inhoud
    Bekijk nu de antwoorden op inhoud. Hoe zijn de opdrachten gemaakt? (Zijn alle opdrachten gemaakt? Is alles serieus beantwoord? Vind jij het goede antwoorden?)
    1. Welk cijfer geef je voor de inhoud?
    2. Motiveer je antwoord in minimaal 20 woorden.

 

Intermezzo's beoordelen

In deze periode hebben jullie intermezzo's gemaakt. Deze ga jij nu van een andere klasgenoot beoordelen.

  1. Wie ga jij beoordelen (schrijf de naam op)
  2. Welk intermezzo ga je beoordelen? Schrijf de code en de titel op (bijvoorbeeld intermezzo 11 A: levensbeschouwelijk dagboek)

Vraag aan die persoon om de antwoorden te laten zien op de gemaakte intermezzo's. Het kan zijn dat deze antwoorden in de mail staan, in de elo (moodle) of in word.

  1. Verzorging
    Bekijk de antwoorden op het intermezzo op verzorging. Wat is je eerste indruk. Is het netjes? (Is het duidelijk waar de opdracht en eindigt? Zijn alle opdrachten gemaakt?)
    1. Welk cijfer geef je voor de verzorging?
    2. Motiveer je antwoord in minimaal 20 woorden.
  2. Inhoud
    Bekijk nu de antwoorden op inhoud. Hoe zijn de opdrachten gemaakt? (Zijn alle opdrachten gemaakt? Is alles serieus beantwoord? Vind jij het goede antwoorden?)
    1. Welk cijfer geef je voor de inhoud?
    2. Motiveer je antwoord in minimaal 20 woorden.

Beoordelen van elkaars werk

Deze slotopdracht gaat over het leren beoordelen van elkaars werk bij levensbeschouwing. Op dit tabblad gaan we kijken wat jij daar nu van vond.

  1. Je hebt net het werk (levels, intermezzo's) van een ander beoordeeld.
    1. Vond je het makkelijk of juist moeilijk om het werk van een ander te beoordelen?
    2. Waarom vond je dat makkelijk of moeilijk?
  2. Opdrachten die je maakt bij levensbeschouwing zijn vaak persoonlijk en daarom niet eenvoudig goed of fout te noemen. Toch heb je geprobeerd het werk van iemand anders te beoordelen.
    1. Waar heb jij bij het beoordelen vooral op gelet?
    2. Waarom denk je dan dat dit belangrijk is bij het vak levensbeschouwing?
  3. Je bent bijna klaar met deze opdracht. Je gaat nu jezelf nog een cijfer geven.
    1. Welk cijfer zou jij jezelf geven voor het uitvoeren van deze slot-opdracht?
    2. Waarom?
  4. Lever je antwoorden in bij je doent.

 

 

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als een steen in een vijver

Sun Ai Lee Park, Korea

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Aarde lucht vuur water

een lied over de vier elementen

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Vrij

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …