start
verslag werkgroep
opdracht 1
opdracht 2+3
beoordeling
beoordeling oud
Docent

Pontifex 47 - Ruimte voor Heilig

Level 9 - Afronding

 

Dit is de laatste les van het project “Ruimte voor Heilig”. In deze les ronden we alles af.

Aan het einde van de les

  • heb jullie als scrumgroep je groepsverslag afgemaakt en ingeleverd. 

  • Is jouw eigen verslag helemaal ingevuld en ingeleverd.

Verslag van de werkgroep

De scrumgroep levert een verslag in van de gezamenlijke opdrachten. isecretaris van de werkgroep levert het verslag in van de werkgroep. Samen met jullie eigen verslag vormt dit jouw definitieve cijfer. Het verslag van de scrumgroep bestaat uit de volgende onderdelen:

level

materiaal

1

kennismakingsbrief van elk lid werkgroep + verslag van de les

2

reacties van elk groepslid op de brieven uit les 1 + verslag vergadering werkgroep

3

reacties op functies van elk lid werkgroep

4

verslag vergadering werkgroep (is vervallen)

5

-

6

verslag vergadering. (is vervallen)

7

verslag voorbereiding presentatie

8

teksten, posters, materialen die jullie gebruikt hebben bij de presentatie.

 

Opdracht 1

Zorg met je scrumgroep dat dit eindverslag wordt ingeleverd. Doe dit in jullie teamskanaal. Geef het duidelijk de titel: teamsverslag.

 

 

Ter afronding van dit hele project krijg je nog twee opgaven. De eerste is een toets om te zien of de stof is blijven hangen. De tweede opgave is een evaluatie van het hele project. Doe deze opdrachten individueel.

 

Opdracht 2

Geef (individueel) antwoord op de volgende vragen

  1. Vanaf de eerste les hebben we veel gebruik gemaakt van het begrip heilig. Geef een omschrijving van dit begrip.

  2. Lees onderstaande tekst. Hij komt uit de bijbel uit Exodus

Eens dreef Mozes de kudde tot ver in de woestijn en kwam hij bij de berg van God, de Horeb. Toen verscheen hem de engel van de heer, in een vuur dat opvlamde uit een doornstruik. Mozes keek toe en zag dat de doornstruik in lichterlaaie stond en toch niet verbrandde. Hij dacht: ‘Ik ga eropaf om dat vreemde verschijnsel te onderzoeken. Hoe komt het dat die doornstruik niet verbrandt?’ De heer zag hem naderbij komen om te kijken. En vanuit de doornstruik riep God hem toe: ‘Mozes, Mozes.’ Hij antwoordde: ‘Hier ben ik.’ Toen sprak de heer: ‘Kom niet dichterbij en doe uw sandalen uit, want de plaats waar u staat is heilige grond.’


Gaat het hier om de heilige persoon (Mozes), de heilige plaats (Horeb) of het heilige ding (doornstruik)? Licht je antwoord toe.

  1. De komst van een Turkse moskee roept andere gevoelens op dan de komst van een Turkse winkel. Maak dit duidelijk vanuit de hieronder genoemde posities. Gebruik daarbij de begrippen: heilige grond, heilige ruimte, sociale ontmoeting.

    1. een (autochtone) wijkbewoner

    2. een Turkse moslim

    3. een Arnhemse politicus

  2. Geef aan waarom het van belang is dat we bij het vak levensbeschouwing ingaan op onderwerpen als de komst van een moskee.

 

 

Opdracht 3

Deze opdracht is als evaluatie bedoelt. Geef (individueel) antwoord op de volgende vragen

  1. Wat heb ik het meest geleerd van deze serie lessen?

  2. wat is me het meeste bij gebleven?

  3. wat heb ik gemist?

  4. wat zou ik anders willen?

  5. overige opmerkingen.

 

Tot slot

Lever individueel je verslag in. Dit mag in jullie teams-kanaal.

 

Beoordeling 2021-2022

hieronder zie je de beoordelingslijst. Dit is dus zowel jullie individuele als gezamenlijke opdrachten.

 

level opdracht waardering
1 1 2
  2 1
  3 2
  4 3
  5 1
  6 2
2 1 3
  2 3
  3 2
3 1 2
  2 4
  4 3
  5 4
  6 3
  7 2
5 1 4
  2 3
  3 3
  4 3
  5 3
8 1 10
  2 2
  3 2
9 1 5
  2A 3
  2B 3
  2C 3
  2D 3
  3 2
eind Totaal  

eindcijfer:

 

Beoordeling 2020-2021

 

hieronder zie je de beoordelingslijst

level

opdracht

waardering

beoordeling

1 1 2  
  2 1  
  3 2  
  4 3  
  5 1  
  6 2  
2 1 3  
 

2

3

 
 

3

2

 

3

1

2

 
 

2

4

 
 

4

3

 
 

5

4

 
 

6

3

 
 

7

2

 

4

1

2

 
 

2

2

 
 

3

2

 

5

1

4

 
 

2

3

 
 

3

3

 
 

4

3

 
 

5

3

 

6

1

3

 
 

2

3

 
 

3

2

 

8

1

10

 
 

2

2

 
 

3

2

 

9

1

5

 
 

2A

3

 
 

2B

3

 
 

2C

3

 
 

2D

3

 
 

3

2

 

eind

 

100

 

eindcijfer:

 

Beoordeling 2019-2020

 

hieronder zie je de beoordelingslijst

level

opdracht

waardering

beoordeling

1 1 2  
  2 1  
  3 2  
  4 3  
  5 1  
  6 2  
2 1 3  
  2 2  
  3 2  
4

1

2  
  2 2  
  3 2  
5 1 3  
  2 3  
  3 3  
  4 3  
 

5

3  
8 1 10  
  2 2  
  3 2  
9 1 5  
  2A 3  
  2B 3  
  2C 3  
  D 3  
  3 2  
eind  

 

 

 

 

Beoordeling 2019-2020

 De beoordeling is iets aangepast omdat level 9 niet meer is gedaan.

 LET OP: voor 2020-2021 wordt de beoordeling nog aangepast.

hieronder zie je de beoordelingslijst

level

opdracht

waardering

beoordeling

1 1 2  
  2 1  
  3 2  
  4 3  
  5 1  
  6 2  
2 1 3  
  2 2  
  3 2  
4

1

2  
  2 2  
  3 2  
5 1 3  
  2 3  
  3 3  
  4 3  
 

5

3  
8 1 10  
eind  

 

 

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als korrels van de maïskolf

Maya-indianen, Guatemala

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Vrij

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …