start
taak voor school?
vak levensbeschouwing?

Pontifex 47 - Ruimte voor Heilig

Level 6 - Levensbeschouwing op school

 

Inleiding

We zijn nu een aantal lessen bezig met het zoeken naar een plek voor de moskee. We doen dit op school, vanuit het vak levensbeschouwing. Welke rol kan de school spelen in de discussie?

Aan het einde van deze les:

  • heb je inzicht gekregen in de taak van de school en van levensbeschouwing bij het maatschappelijk debat

  • heb je, vanuit jouw rol, een positieve bijdrage geleverd in de werkgroep, zodanig dat de groep tot een gezamenlijk standpunt is gekomen.

Taak voor school?

Je kunt je afvragen of je op school moet leren waar een moskee moet komen. Hoort dit op school thuis? Bij welk vak dan? Wat is de meerwaarde?

Opdracht 1

Op de volgende pagina staat een stuk uit de schoolgids. Geef hieronder aan of het een taak is van de school om zich bezig te houden met vragen als waar de moskee moet komen.

  1. Waar lees je dat?

  2. Wat vind je hier van?

 

vak title="Opdracht 2" class="blue solid" }

Taak voor levensbeschouwing?

Moet het vak levensbeschouwing zich met maatschappelijke vragen bezig houden? Het Kandinsky-college in Nijmegen heeft een omschrijving gemaakt van het vak levensbeschouwing. Je vindt de tekst op de pagina achter de tekst van de schoolgids

 

Opdracht 2

Lees de tekst. Is het een taak van het vak levensbeschouwing om zich bezig te houden met vragen over de komst van een moskee?

  1. Waar lees je dat?

  2. Wat vind je hier van?

 

vak title="Thomas" class="orange solid"}

het Arentheem College
Het Arentheem College is een interconfessionele school met drie sectoren en vier locaties. Interconfessioneel betekent voor ons dat we christelijke uitgangspunten belangrijk vinden. En vanuit deze traditie willen werken. We gaan zorgvuldig en zorgzaam met elkaar om. We hebben respect voor elkaars opvattingen, achtergrond en cultuur.
Op onze school willen wij een veilige omgeving bieden, waar iedereen de kans krijgt het beste uit zichzelf te halen. Dit geldt voor onze leerlingen en voor onze medewerkers. We hebben ons beleid rond drie uitgangspunten gevormd:
• Betrokkenheid en respect
• Betekenisvol leren
• Professionele organisatie

locatie Thomas a Kempis
Drie torens, drie uitgangspunten, drie afdelingen

Wie zijn we?
Wij zijn een school voor havo, atheneum en gymnasium+. Natuurlijk willen we dat leerlingen een goede kans van slagen hebben in het vervolgonderwijs (hoger beroepsonderwijs, wetenschappelijk onderwijs) en in de maatschappij. Hieronder staat hoe we dat doen.

Profiel
We zetten ons in voor drie basisfuncties: goed onderwijs, een veilig klimaat en betrokken medewerkers. Daarnaast verwachten we van onszelf en van onze leerlingen dat we ons verantwoordelijk voelen voor de school, voor de zorg voor elkaar en voor de taken waarvoor wij staan. We hebben aandacht voor elkaar en zijn bereid verantwoordelijkheid te geven en te dragen. We mogen elkaar hierop aanspreken en accepteren dat anderen ons erop aanspreken. Wij verwachten van alle medewerkers dat zij een voorbeeldfunctie vervullen. We hebben daarmee… oog voor verschillen, voor evenwicht en voor ontwikkeling.

Oog voor verschillen
Leerlingen bij ons op school zijn gelijkwaardig en niet gelijk. Wij willen recht doen aan de verschillen tussen leerlingen. Onze school is toegankelijk voor leerlingen met een havo- en/of vwo-advies. In ons onderwijsaanbod hebben we oog voor de verschillen

het Arentheem College
Het Arentheem College is een interconfessionele school met drie sectoren en vier locaties. Interconfessioneel betekent voor ons dat we christelijke uitgangspunten belangrijk vinden. En vanuit deze traditie willen werken. We gaan zorgvuldig en zorgzaam met elkaar om. We hebben respect voor elkaars opvattingen, achtergrond en cultuur.
Op onze school willen wij een veilige omgeving bieden, waar iedereen de kans krijgt het beste uit zichzelf te halen. Dit geldt voor onze leerlingen en voor onze medewerkers. We hebben ons beleid rond drie uitgangspunten gevormd:
• Betrokkenheid en respect
• Betekenisvol leren
• Professionele organisatie

locatie Thomas a Kempis
Drie torens, drie uitgangspunten, drie afdelingen

Wie zijn we?
Wij zijn een school voor havo, atheneum en gymnasium+. Natuurlijk willen we dat leerlingen een goede kans van slagen hebben in het vervolgonderwijs (hoger beroepsonderwijs, wetenschappelijk onderwijs) en in de maatschappij. Hieronder staat hoe we dat doen.

Profiel
We zetten ons in voor drie basisfuncties: goed onderwijs, een veilig klimaat en betrokken medewerkers. Daarnaast verwachten we van onszelf en van onze leerlingen dat we ons verantwoordelijk voelen voor de school, voor de zorg voor elkaar en voor de taken waarvoor wij staan. We hebben aandacht voor elkaar en zijn bereid verantwoordelijkheid te geven en te dragen. We mogen elkaar hierop aanspreken en accepteren dat anderen ons erop aanspreken. Wij verwachten van alle medewerkers dat zij een voorbeeldfunctie vervullen. We hebben daarmee… oog voor verschillen, voor evenwicht en voor ontwikkeling.

Oog voor verschillen
Leerlingen bij ons op school zijn gelijkwaardig en niet gelijk. Wij willen recht doen aan de verschillen tussen leerlingen. Onze school is toegankelijk voor leerlingen met een havo- en/of vwo-advies. In ons onderwijsaanbod hebben we oog voor de verschillen

 

vak title="Kandinsky" class="green solid"}

Kandinsky-college Nijmegen over levensbeschouwing (hoort bij opdracht 2)

Bij het vak Levensbeschouwing komen belangrijke, fundamentele vragen aan de orde. Vragen over de diepere samenhang en betekenis van het leven zoals wij dat (vaak heel verschillend) kunnen ervaren. Dikwijls komen die ‘levensvragen’ heel direct en concreet bij je op. Dat gebeurt vooral naar aanleiding van gebeurtenissen die je meemaakt.

“Ik krijg nu het gevoel dat ik mee tel. Ik word gewaardeerd. Ik ben nu trots op mezelf. Ik bén iemand.”

Doel van ons vak is om systematisch en overzichtelijk met deze levensvragen bezig te zijn. Zo willen we je dus verschillende levensbeschouwelijke kanten van de dagelijkse werkelijkheid laten zien. Op die manier kun je dan je eigen plaats bepalen op levensbeschouwelijk gebied en je een eigen mening vormen over de betekenis van veel van wat op je af komt. We denken in de lessen daar samen over na.

“Ik heb altijd veel vertrouwen in mijn vrienden gehad. Doordat er de laatste tijd zoveel is gebeurd, ga ik steeds meer twijfelen. Zijn mensen eigenlijk wel te vertrouwen?”

Daarvoor maak je kennis met verschillende levensbeschouwingen. Bij Levensbeschouwing zijn we dus bezig met belangrijke vragen uit het leven zelf.

“Judo is voor mij nu veel meer dan alleen maar sport. Het beheerst mijn hele leven. Ik heb er zelfvertrouwen door gekregen en ben niet meer zo bang als vroeger. Nee, zonder judo zou ik me geen raad meer weten. Het leven zou voor mij geen zin hebben.”

Een paar onderwerpen waar we het dit eerste jaar zo al over gaan hebben, zijn:

  • De levensvragen die jonge mensen zichzelf kunnen stellen.

  • Wat heb je eigenlijk aan een eigen levensbeschouwing?

  • Welke levensbeschouwingen kun je terugvinden in je eigen omgeving?

  • Wat heeft het christendom ons te bieden en wat houdt het eigenlijk in? “Bidden is voor mij: God dingen voorleggen, maar ook nadenken over moeilijke dingen. Geloven is voor mij ook: je naaste liefhebben. Mensen die het moeilijk hebben moet je helpen.”

  • Je leert hoe verschillende levensbeschouwingen nadenken over belangrijke levensvragen.
    “Mijn broer noemt zich humanist. Hij gelooft niet in een God, maar wél in mensen.”

  • Hoe is het leven eigenlijk ontstaan? We kijken naar verschillende opvattingen.

  • Hoe kom je tot het maken van eigen keuzes in je leven?

We hebben ons programma zo opgezet dat je eigen inbreng daarbij volop ruimte krijgt. In dit vak kun je dus veilig je mening kwijt over die zaken waar het in jouw leven vaak op aan komt. Dat doen we altijd in de sfeer van respect naar elkaar toe. Je krijgt verschillende soorten opdrachten om zo het samen nadenken ook boeiend voor je te maken.

 

standpunt
Evaluatie

Standpunt bepalen

Zo meteen hebben jullie een werkgroep vergadering. Daarin zijn twee dingen aan de orde:

  • Presentatie van de persoonlijke standpunten aan de hand van de collages

  • Komen tot een gezamenlijk keuze met het oog op de wedstrijd in les 8.

Je hebt nu de tijd om jouw standpunt voor te bereiden. Gebruik daarvoor al je aantekeningen en je collage die je als huiswerk hebt gemaakt.

Vergadering werkgroep

In deze vergadering verdedig je jouw standpunt. Aan het eind komen jullie tot één gezamenlijk standpunt.

 

Opdracht 3

Beantwoord, ter evaluatie, de volgende vragen

  1. Wat is voor jou het belangrijkste dat je hebt geleerd deze les?

  2. Welke vragen zijn er bij jou blijven hangen?

  3. Hoe ging de samenwerking in de groep?

  4. Hoe was jouw eigen inbreng?

  5. Wat vond je van de sfeer?

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als korrels van de maïskolf

Maya-indianen, Guatemala

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Blijf geborgen in je naam

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …