Pontifex 47 - Ruimte voor Heilig
Level 5 - Visie op ruimte
inleiding
Er is al veel gezegd over de moskee. Het is een speciale ruimte, een heilige ruimte. In deze les ga je op zoek naar een plek die voor jou heilig is.
Aan het einde van de les
-
heb je benoemd wat een heilige ruimte voor jou betekent.
-
heb je in de omgeving een voorbeeld gezocht van zo'n ruimte.
Opdracht 1
In les 3 heb je geformuleerd wat voor jou een heilige plek is. Lees dit nog eens na. --> heb je dit level niet hoeven doen, kijk dan nu bij level 3 wat we bedoelen en formuleer wat voor jou een heilige plek is.
In les 4 hebben we gekeken naar de functies van een moskee, een kerk, een wijk.
Je krijgt nu een paar vragen over plekken, ruimtes en wat ze voor jou betekenen. Vul die in vanuit jezelf, dus niet vanuit jouw rol/personage in de werkgroep.
-
Waar denk jij aan bij ontmoetingsruimte? Noem zoveel mogelijk kenmerken (inrichting, kleur, geur, geluid, mensen, gebouw of buiten, …)
-
Waar denk jij aan bij vieringruimte? Noem zoveel mogelijk kenmerken (inrichting, kleur, geur, geluid, mensen, binnen of buiten, …)
-
Waar denk jij aan bij heilige ruimte/plek? Noem zoveel mogelijk kenmerken (inrichting, kleur, geur, geluid, mensen, binnen of buiten, ...)
Op pad
Je gaat nu de wijk in.
Grenzen: President Kennedylaan - Brugweg - Gasthuislaan/Rietgangssingel - Tallingsingel
Opdracht 2
Maak een foto van een heilige plek voor jou. Het kan een gebouw zijn of juist niet.
Laat je creativiteit de vrije loop.
Kijk vanuit je eigen persoon, niet je personage in de werkgroep.
Jouw plek is:
heilig – veilig
gevoelig – woelig
vredig - ledig
groots – doods
Opdracht 3
Kruip in de huid van je personage. Maak nu een foto van de plek waar volgens jou de moskee moet komen.
Verwerking
Opdracht 4
Collage in jouw word document: Plak hieronder foto 1. Zet erbij waarom deze plek heilig voor jou is. Doe dat zoveel mogelijk in dichtende taal. Maak er een mooie collage van.
Opdracht 5
Collage in jouw word document: Plak hier foto 2. Zet erbij waarom de moskee daar moet komen. Neem in je argumentatie zoveel mogelijk mee van wat je de afgelopen lessen hebt opgestoken.