start
opdracht 1
op pad
verwerking

Pontifex 47 - Ruimte voor Heilig

Level 5 - Visie op ruimte

 

inleiding

Er is al veel gezegd over de moskee. Het is een speciale ruimte, een heilige ruimte. In deze les ga je op zoek naar een plek die voor jou heilig is.

Aan het einde van de les

  • heb je benoemd wat een heilige ruimte voor jou betekent.

  • heb je in de omgeving een voorbeeld gezocht van zo'n ruimte.

Opdracht 1

In les 3 heb je geformuleerd wat voor jou een heilige plek is. Lees dit nog eens na. --> heb je dit level niet hoeven doen, kijk dan nu bij level 3 wat we bedoelen en formuleer wat voor jou een heilige plek is.

In les 4 hebben we gekeken naar de functies van een moskee, een kerk, een wijk.

Je krijgt nu een paar vragen over plekken, ruimtes en wat ze voor jou betekenen. Vul die in vanuit jezelf, dus niet vanuit jouw rol/personage in de werkgroep.

  1. Waar denk jij aan bij ontmoetingsruimte? Noem zoveel mogelijk kenmerken (inrichting, kleur, geur, geluid, mensen, gebouw of buiten, …)

  2. Waar denk jij aan bij vieringruimte? Noem zoveel mogelijk kenmerken (inrichting, kleur, geur, geluid, mensen, binnen of buiten, …)

  3. Waar denk jij aan bij heilige ruimte/plek? Noem zoveel mogelijk kenmerken (inrichting, kleur, geur, geluid, mensen, binnen of buiten, ...)

Op pad

Je gaat nu de wijk in.

Grenzen: President Kennedylaan - Brugweg - Gasthuislaan/Rietgangssingel - Tallingsingel

 

Opdracht 2

Maak een foto van een heilige plek voor jou. Het kan een gebouw zijn of juist niet.

Laat je creativiteit de vrije loop.

Kijk vanuit je eigen persoon, niet je personage in de werkgroep.

Jouw plek is:

heilig – veilig

gevoelig – woelig

vredig - ledig

groots – doods

 

 

Opdracht 3

Kruip in de huid van je personage. Maak nu een foto van de plek waar volgens jou de moskee moet komen.

Verwerking

 

Opdracht 4

Collage in jouw word document: Plak hieronder foto 1. Zet erbij waarom deze plek heilig voor jou is. Doe dat zoveel mogelijk in dichtende taal. Maak er een mooie collage van.

Opdracht 5

Collage in jouw word document: Plak hier foto 2. Zet erbij waarom de moskee daar moet komen. Neem in je argumentatie zoveel mogelijk mee van wat je de afgelopen lessen hebt opgestoken.

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Alles heb ik in jouw handen gelegd

Joseph Djemmo, Kameroen

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Vrij

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …