start
heilig
opdracht 2
opdracht 3
opdracht 4
opdracht 5+6
evaluatie

Pontifex 47 - Ruimte voor Heilig

Level 3 - Moskee

 

Inleiding

In deze les leer je wat de functies zijn van de moskee. Je vergelijkt die met functies van de wijk.

Aan het einde van deze les

  • weet je wat we onder heilig grond en heilige ruimte verstaan.

  • weet je wat de functies zijn van een moskee, kerk en wijk.

Heilig

In eerste les zijn we ingegaan op het begrip heilig en hebben we gezien dat het bij alle religies voorkomt. (--> klik hier voor het document) We hebben gezien dat dingen heilig kunnen zijn, personen en plaatsen. In deze les kijken we naar heilig in combinatie met plaatsen.

Opdracht 1

Geef een voorbeeld van:

  1. heilig ding/attribuut:

  2. heilig persoon:

  3. heilige plaats:

 

Heilige grond en heilige ruimte

Eerst kijken we naar het begrip heilige grond, dan heilige ruimte. Je hebt deze informatie nodig als je zo meteen gaat zoeken naar de functies van een moskee.

 

 

Opdracht 2

  1. Heilige grond: Wat moest Mozes doen vanwege de grond die heilig was?

  2. Heilige plek: Ieder mens heeft persoonlijke plekken die voor hem/haar heilig zijn. Bijvoorbeeld de plek waar je geboren bent of waar je met een heel speciaal iemand was. Welke plek is voor jou heilig? Waarom?

 

  1. Heilige ruimte: Waarom is de kerk een voorbeeld van een heilige ruimte?

  2. Heilige moskee: Waar staat de Heilige moskee? Waarom wordt die zo genoemd?

(deze opdracht vervalt)

Opdracht 3

Een moskee heeft verschillende functies.

Maatschappelijk rendement moskee.

Je hebt net gezocht naar de functies van een moskee. In Nederland is hier ook onderzoek naar gedaan. Kijk naar de video over het maatschappelijk rendement van de moskee. Doe dit vanuit jouw rol binnen je werkgroep. Maak daarna de volgende opdracht.

Opdracht 4

NB: omdat opdracht 3 is vervallen doe je eerst opdracht 5. Daar gaat het over het maatschappelijk rendement van de moskee. Doe daarna opdracht 4.

 

In jouw werkgroep neem jij een bepaalde rol op je. Reageer vanuit jouw rol op het maatschappelijk rendement van de moskee.

  1. Wat waardeer je positief?

  2. Wat waardeer je negatief?

  3. Welke taak/functie vind je overbodig?

  4. Welke taak/functie heb je gemist?

Opdracht 5

Ga naar internet. Bekijk de volgende documenten en beantwoord daarbij de vragen. (PS kun je ze niet meer vinden google dan naar maatschappelijk rendement van een moskee)

  1. --> klik hier voor een pdf met de titell: “Moskeeën gewaardeerd”. Zoek in hoofdstuk 4 naar de verschillende soorten activiteiten. Geef van elk één voorbeeld.

  2. --> klik hier voor een atikel met de titel: "700 jaar lang de huiskamer van de stad". Hier worden functies genoemd die de kerk heeft gehad en nog heeft. Vergelijk ze met de functies van de moskee. Noteer hieronder de overeenkomsten en de verschillen.

  3. Kijk bij de volgende links voor informatie over het Allebéplein in Amsterdam
    --> klik hier voor de pfd over het Allebéplein.
    In de link vind je informatie over welke functies een plein moet hebben (p.4). Zijn die verschillend van wat je bij A en B hebt gevonden?

Opdracht 6

Kruip in de huid van jouw personage in de werkgroep.

Inhoud: Wat mis je? wat vind je overdreven? Zijn er functies van de wijk die door de toekomstige moskee moeten worden overgenomen?

Doe dit op een los blaadje. Zet je naam erop + les 3 opdracht 6. Lever je blad in bij de secretaris.

Evaluatie

We sluiten deze les af met een evaluatie

Opdracht 7

  • Hoe heb je deze les gewerkt?
  • Wat heb je deze les geleerd?
  • Welke vraag blijft hangen voor de volgende keer?

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Arm zijn we niet

Peru

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Aarde lucht vuur water

een lied over de vier elementen

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Als ik vrij kom

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …