start
opdracht 1
opdracht 2
vergadering
opdracht 3

Pontifex 47 - Ruimte voor Heilig

Level 2 - Onderzoek

 

In deze les ga je op onderzoek uit wat er nu allemaal aan de hand is rond de moskee.

Aan het einde van deze les

 

  • heb je informatie verzameld over jouw eigen rol/positie in de groep

  • heb je, vanuit die rol, een positieve bijdrage geleverd aan het proces van de werkgroep.

Onderzoek doen

Het doel van dit onderzoek is dat je je inleeft in jouw rol, jouw personage. Je speelt een rol in jouw werkgroep. Voor die rol is het nodig dat je informatie hebt. Dat je snapt waarom iemand denkt zoals hij/zij denkt.

Opdracht 1

 

A) Spreek af wie deze les jullie 'secretaris' is. Schrijf de naam van deze persoon op.

 

B) Verzamel informatie over het standpunt van jouw personage.

Hier zijn een aantal sites waar je informatie vindt.

 

LET OP: dit zijn oude links. Waarschijnlijk werken ze niet meer. Kijk ook bij level 1, daar staat ook informatie

  1. Televisie Arnhem over de moskee
    http://www.youtube.com/watch?v=Mg_y_nwxVi4
  2. Google over de moskee, roosendaalsestraat Arnhem
  3. Belangengroepen
    http://www.arnhemayasofya.nl
  4. Zoek uit of levensbeschouwing een rol speelt in dit conflict.

Opdracht 2

In de vorige les hebben jullie een brief geschreven. In deze les reageer je op één van de andere brieven. De scrummaster van jullie werkgroep geeft jou er één. (scrummaster: verdeel de brieven)

Reageer op de brief die je hebt gekregen. Geef antwoorde op de volgende dingen

  1. Heb je een beeld gekregen van hoe de schrijver(ster) denkt, waar hij/zij voor staat?
  2. Zou je met hem/haar willen of kunnen samenwerken? Zo ja hoe, zo nee, waarom niet

Lever de brief en jouw antwoord weer in bij de persoon die vandaag secretaris is . Deze verzamelt de brieven voor bij het eindverslag en zet ze in Teams

Zorg ook zelf dat je de brief bewaart in jouw persoonijke map in jullie teams-kanaal.

Werkgroep vergadering

In deze vergadering met jullie werkgroep vertel je elkaar welke informatie je hebt gevonden.

Hieronder staan wat vragen voor de vergadering. De scrummaster (m/v) leidt het gesprek.

  • Welke informatie heb ik gevonden m.b.t. mijn eigen personage (bewoner voor/tegen, politicus, islamitische unie)?
  • Welke informatie heb ik gevonden voor één van de andere personages?
  • Welke informatie m.b.t. dit onderwerp dat van belang is voor ons heb ik gevonden?
  • Waar heb ik naar gezocht maar niet gevonden?

 

Tip: Maak ook eens een foto. Dat is leuk voor het verslag.

 

Opdracht 3

Beantwoord, ter evaluatie, de volgende vragen. Doe dit in minimaal 10 woorden per vraag. Bewaar je evauatie in je eigen map in Teams.

  1. Wat is voor jou het belangrijkste dat je hebt geleerd deze les?

  2. Welke vragen zijn er bij jou blijven hangen?

  3. Hoe ging de samenwerking in de groep?

  4. Hoe was jouw eigen inbreng?

  5. Wat vond je van de sfeer?

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Arm zijn we niet

Peru

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Tegen beten weten in

Rob de nijs

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Advent

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …