start
Opdracht 1
Opdracht 2
Opdracht 3
Opdracht 4
Opdracht 5
Opdracht 6
Docent

Pontifex 47 - Ruimte voor Heilig

Level 1 - Rosendaalsestraat

 

Introductie
Uit de krant van 2010:

"Het afgelopen jaar heeft de Arnhemse Islamitische Unie in de wijk naast het Arentheemcollege (locatie Thomas à Kempis) gezocht naar een nieuwe plek voor de moskee. Dit leek de basisschool aan de Rosendaalsestraat te worden. Uiteindelijk heeft de gemeenteraad begin februari besloten om dit niet te doen. Nu moet er een nieuwe plek gezocht worden......."  

Nu, 10 jaar later, is er nog steeds geen nieuwe plek gevonden. Laten wij eens een handje helpen met zoeken.

 

Werkgroep
Gedurende het hele project werk je samen in een werkgroep. Deze werkgroep wordt tijdens de eerste les samengesteld. Al jullie onderzoek van de werkgroep mondt uit in een gezamenlijk advies over een nieuwe plek voor de moskee.

Scrum
Vanaf schooljaar 2021-2022: de werkwijze is scrum. Dus zijn er scrumgroepen met een scrummaster.

Presentatie
Het advies dat jullie met je werkgroep maken presenteer je aan het einde van dit project aan de klas.

PTA
Dit hele project telt mee voor het PTA. Het project bestaat uit 9 levels. Aan het einde van deze pontifex moet je een groepsverslag en een individueelverslag inleveren. Verzamel alles in jullie Teams-kanaal. Dit kanaal wordt aan het begin van het project operationeel gemaakt.
Beide verslagen tellen bij elkaar mee als eindcijfer. Dit is een PTA-cijfer. Kijk bij level 9 voor de beoordeling.

Benodigdheden
Bij dit project heb je jouw laptop nodig, een pen, en af en toe je smartphone. Denk ook steeds aan jullie scrumposter.

 

Inleving

Video
Als start krijg je een film te zien. In deze film zie je hoe mensen reageren op de mogelijke komst van de moskee. Lees vooraf aan de video opdracht 1.

 --> klik hier voor de video

 

Opdracht 1

Hieronder zie je de eerste opdracht staan van dit level. Verzamel al je antwoorden in een word-document en mail deze naar je docent. Bewaar ze zelf ook goed. Je hebt ze weer nodig voor je eindverslag.

  1. In de video zijn allerlei partijen in beeld die betrokken zijn bij dit probleem. Welke partijen zijn dat allemaal?
  2. De bovengenoemde video is uit 2010.
    Huidige situatie. --> Klik hier voor een artikel in de Gelderlander over de moskee (18 september 2019).
    Beschrijf in hoeverre de situatie veranderd is t.o.v. 2010

Groepen

De klas verdeelt zich in groepen van 4 personen. (zo nodig 5)  Deze groepen werken het hele project gezamenlijk.

 

Rollen
Die groep is een soort afspiegeling van de buurt en de stad. Vandaar dat elke groep de volgende rollen bevat:

  • Een buurtbewoner die voor de komst is van een moskee
  • Een buurtbewoner die tegen de komst is van een moskee
  • Een politicus die voor of tegen de komst is van een moskee (kies een partij!!)
  • Een vertegenwoordiger van de islamitische unie.
  • (bij 5 groepsleden kiezen jullie zelf nog een rol. Het moet wel iemand zijn die betrokken is bij de wijk/situatie) 

groepstaken
Binnen de groep zijn ook twee speciale taken:

  • scrummaster. Deze persoon leidt de vergadering, het proces en zorgt voor de voortgang in de groep.
  • Secretaris. Deze persoon zorgt voor de schriftelijke communicatie binnen de groep. Spreek per level (sprint) af wie dan de secretaris is.

Opdracht 2

  1. Wat is de naam van jullie groep?
  2. Welke rol heb jij in de groep?
  3. Wie is scrummaster?
  4. Wie is bij dit leve//sprint de secretaris?
  5. Maak in jullie teams-kanaal een eigen map aan met jouw naam. Daarin komen jouw eigen documenten te staan.

Islam

Opdracht 3
In het tweede jaar zijn we al bezig geweest met islam. Hoeveel daarvan is weggezakt? Dat kan nog best meevallen. Maak met je groep een mindmap over de islam.

  1. Maak eerst een mindmap individueel, in jouw verslag. De secretaris van jullie groep heeft nu een andere opdracht: maak een map aan op jouw OneDrive en deelt deze met de groepsgenoten én met de docent.
  2. Maak op papier een gezamenlijke mindmap.
  3. De secretaris maakt een foto van die mindmap (smartphone of webcam) en plaatst die in de gezamenlijke map op OneDrive.

Kennismakingsbrief

Met jullie werkgroep vormen jullie een afspiegeling van de samenleving. Ieder heeft een eigen positie in de groep, met eigen inbreng vanuit een eigen achtergrond. Bij de volgende opdracht breng je elkaar op de hoogte van jouw achtergrond.

 

Opdracht 4

  1. Schrijf een eerste kennismakingsbrief aan elkaar. Leef je in in jouw rol binnen je groep: Wie ben je, wat kun je zeggen over jouw levensbeschouwing, wat is je positie in de groep, wat wil je bereiken, wat is je mening, hoe denk je over de groep.
  2. Zet je brief in jouw eigen map in jullie teams-kanaal.
  3. Geef jouw brief wel jouw naam.

Heilig

Dit hele project speelt zich af binnen levensbeschouwing. Het cirkelt om de begrippen heilig, heilige grond, heilige plaats en heilige ruimte. Op dit moment zal er uitleg gegeven worden over het begrip heilig.

--> Klik hier voor meer informatie.

 

Opdracht 5
Je hebt net gehoord dat het begrip heilig voorkomt in allerlei religies en ook in ons Nederlandse spraakgebruik. Wie of wat is heilig voor jou (persoonlijk, niet je rol)? Waarom? Formuleer je antwoord hieronder en bespreek het daarna met je buurman/vrouw.

Evaluatie

We sluiten deze les af met een evaluatie. Dit doen we elke les. Je vult alle vragen in. Ze gaan over de inhoud van de les, over de werkgroep en over de sfeer

Opdracht 6
Beantwoord de volgende vragen

  1. Wat is voor jou het belangrijkste dat je hebt geleerd deze les?
  2. Welke vragen zijn er bij jou blijven hangen?
  3. Hoe ging de samenwerking in de groep?
  4. Hoe was jouw eigen inbreng?
  5. Wat vond je van de sfeer?
  6. Sla het document op in jouw eigen map in jullie teams-kanaal. Noem het Level 1 - opdracht 6 - evaluatie.

Docent

--> Klik hier om de hele handleiding ls pdf te downloaden.

(keyr: Let op. Filmpjes staan op andere plek dan pontifex google drive)

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als korrels van de maïskolf

Maya-indianen, Guatemala

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Vrij

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …