start
doelen
U1
U2
O1
O2
O3
O4

pfx 10 0 01

Pontifex 11: Levensbeschouwing?

Level 4: Wat zou jij doen?

 

Je maakt het zo vaak mee. Er gebeurt iets en jij moet een keuze maken uit twee dingen. Maar geen van de twee is helemaal positief en geen van de twee is helemaal negatief. Kortom: een dilemma.

Het begrip dat in dit level centraal staat is dilemma.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat een dilemma is.
  • kun je dit koppelen aan levensbeschouwing.

--> klik hier voor uitleg via youtube.

Dilemma

Je twijfelt. Kies je de ene, dan mis je de andere. Kies je de andere, dan mis je de eerste.

Wat speelt er allemaal mee? Wat is er echt van belang? Wat weegt zwaarder????? Moeilijk!!!

Definitie: Een dilemma is een keuze uit twee zaken waar wat voor te zeggen is maar die ook allebei een negatieve kant hebben.

Levensbeschouwing
Als er één vak is waarbij dilemma's een rol spelen dan is dat wel levensbeschouwing. Dat komt omdat dilemma's vaak bij belangrijke zaken uit je leven spelen. En daarnaast maak je gebruik van jouw levensbeschouwing als je een dilemma gaat oplossen. Kijk maar naar dat filmpje dat we bij dit level tonen. Waarom zou je voor het ene kiezen, waarom voor het andere? Je kiest ook op grond van wat jij belangrijk vindt in het leven, op grond van jouw levensbeschouwing, jouw 'kijk op het leven'. Vandaar dat we in dit level speciaal kijken naar het begrip dilemma.

Dilemma

We kijken een filmpje over een dilemma.

--> Klik hier om naar het filmpje op youtube te gaan.

 

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  1. wat is de definitie van een dilemma
  2. Geef een voorbeeld van een dilemma. Geef aan wat de twee keuzes zijn.
  3. Waarom speelt het begrip: 'dilemma' en belangrijke rol bij het vak levensbeschouwing?

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  1. Schrijf in minimaal 25 woorden op waar de video over gaat.
  2. Wat is het dilemma?

>4< Opdracht 3 (rTti)

Bij een groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten.

  1. Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  2. Surf allemaal naar google en tik in: voorbeeld dilemma. Je ziet allerlei voorbeelden. Ieder van jullie kiest één voorbeeld. Spreek af wie welke doet. Schrijf hier op waar het dilemma over gaat.
  3. Bespreek met elkaar, onder leiding van de voorzitter, welk dilemma jullie het beste vinden.Schrijf met elkaar kort op wat dit dilemma is.
  4. De voorzitter schrijft dit dilemma op het bord.
  5. Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

 

>1< Opdracht 4 (rTti)

o4 title="start" class="red solid" }

Dit is een foto opdracht.

--> Klik hier om de foto groter te zien

 pfx 10 4 04 20130530

o4 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Wat zie je op de foto. (minimaal 15 woorden)
  2. Verzin er een dilemma bij

o4 title="Havo/vwo" class="orange solid"}

  1. Wat zie je op de foto (minimaal 15 woorden)
  2. Verzin er een dilemma bij.
  3. Schrijf uit: wat zijn de voor- en nadelen van de ene keuze?
  4. Wat zijn de voor- en nadelen van de andere keuze?

 

O5

bilderberg 250-56

o5 title="verhaal" class="orange solid" }

 

Met wie?

pfx 10 4 b1 20070628De busrit had veel langer geduurd dan gepland. Maar eindelijk zijn ze dan toch in museumpark Orientalis. Meneer Hoefsloot deelt opdrachtenvellen uit.

"Jullie gaan in groepjes door het park heen," zegt hij. "Het park is erg groot. Op allerlei plekken zijn gebouwen neer gezet. Om je te helpen hebben we een opdrachtenvel gemaakt. Op het opdrachtenvel staat hoe je moet lopen. Maak alle opdrachten. Je hebt er ruim de tijd voor. Over twee uur zijn jullie hier weer terug. Wij docenten lopen ook door het park. Dus als je vragen hebt schiet je ons maar aan."

Brian fluistert naar Martijn: "Dat ga ik mooi niet doen. We gaan ons verstoppen en lekker niks doen. Dat heb ik in de bus al afgesproken met Pieter en Younes. Pieter heeft heel veel snoep bij zich. Ga je mee?"

Martijn aarzelt en kijkt om zich heen. Hij ziet dat Fatima hem vragend aan kijkt. "Zullen wij samen lopen?" vraagt ze.

"Ga je mee," vraagt Brian nogmaals.

Martijn twijfelt. Wat zal hij doen?

o5 title="vragen" class="blue solid"}

>1< Opdracht 5 (Rtti)

 

  • Van wie krijgen ze de opdrachtvellen?
  • Hoeveel tijd krijgen ze om rond te lopen?
  • Met wie heeft Brian afgesproken in de bus?
  • Wat vraagt Fatima aan Martijn?
  • Wat vraagt Brian daarna aan Martijn?

 

 

O6

>2< Opdracht 6 (rTti)

o6 title="start" class="red solid" }

Deze opdracht gaat over het verhaal op tabblad O5

Martijn weet niet wat hij moet doen. Moet hij nou met Brian mee gaan of met Fatima. Allerlei gedachten schieten door zijn hoofd. Wat denk je waar hij allemaal aan denkt? Hieronder help jij Martijn met het ordenen van zijn gedachten.

A. Neem onderstaand schema over en vul het zelf in. Schrijf in elk hok minstens twee argumenten.

  argumenten voor argumenten tegen
met Brian mee    
Met Fatima mee    

o6 title="Mavo" class="blue solid"}

B. Met wie, denk je, gaat Martijn uiteindelijk mee?

o6 Havo|orange}

B. Met wie, denk je, gaat Martijn uiteindelijk mee?
C. Waarom denk je dat?

o6 title="Vwo" class="green solid"}

B. Met wie, denk je, gaat Martijn uiteindelijk mee?
C. Waarom denk je dat?
D. Als hij mee gaat met Brian, wat zal hij dan tegen Fatima zeggen? Als hij mee gaat met Fatima, wat zal hij dan tegen Brian zeggen?
E. Waarom

 

 

O7

>2< Opdracht 7 (rTti)

o7 Start|grey}

Dit is een activerende opdracht

--> Klik hier om naar de foto verzameling te gaan (op de site van kuleuven.be/thomas)

Je ziet hier één grote foto staan. Daaronder staan kleinere foto's.

o7 Mavo|blue}

  1. We zijn bezig met het onderwerp dilemma. Kies, samen met je buurman/buurvrouw één foto uit over een dilemma.
  2. Schrijf of waarom jullie voor deze foto kiezen.
  3. Wat is het dilemma?
  4. Vul het schema van hieronder
  argument vóór argument tegen
keuze 1    
keuze 2    

 

o7 Havo/vwo|orange}

  1. We zijn bezig met het onderwerp dilemma. Kies, samen met je buurman/buurvrouw één foto uit over een dilemma.
  2. Schrijf of waarom jullie voor deze foto kiezen.
  3. Wat is het dilemma?
  4. Vul het schema van hieronder
  argument vóór argument tegen
keuze 1    
keuze 2    

       E. Motiveer je antwoord


 

 

O8

bilderberg 250-56

o8 title="verhaal" class="orange solid" }

Verwarring

Als Brian even niet kijkt gaat Martijn gauw naar Fatima toe. "ik ga met jou mee, want ik heb niemand", zegt hij. Samen lopen ze het park in. Op het opdrachtenvel staat duidelijk hoe ze moeten lopen en ze schieten dan ook snel op.

Na een uurtje komen ze bij een plek die heet: de tent van samenkomst. Fatima zet haar rugzak neer en haalt er een pakje drinken uit. "Wil je ook?" vraagt ze. Martijn schut zijn hoofd. "Ik heb zelf ook drinken bij mij", zegt hij, "en koekjes". Hij haalt de koekjes uit zijn tas en biedt er Fatma één aan. "Lekker." zegt ze.

Bij één van de tenten staat een bankje en ze gaan er op zitten. Martijn pakt zijn opdrachtenvel en leest voor: "De plek waar je nu zit heet tent van samenkomst. Het is de tent van Abraham, zoals hij door de woestijn trok. Samen met zijn vrouw Sara en zijn slavin Hagar.""
Ibraïm."
zegt Fatima. "Je bedoelt zeker Ibaïm".
"Nee hoor", zegt Martijn, "Er staat Abraham".
"Dat moet fout zijn." zegt Fatima. "Ik weet zeker dat het Ibraïm moet zijn. Die hoort bij Sara en bij Hagar. En ze kregen een zoon Ismaël. Ik weet het zeker."

Martijn twijfelt. Op het opdrachtenvel staat écht Abraham. Maar Fatima is zo stellig in haar antwoord dat zij het wellicht goed heeft. Martijn wil Fatima niet boos maken maar meneer Hoefsloot zal het toch niet fout hebben?

"Tja...." , zegt hij. "Eh..."

o8 title="vragen" class="blue solid"}

>1< Opdracht 8 (Rtti)

  • Na hoeveel  tijd komen ze bij de tent van samenkomst?
  • Wat heeft Martijn, naast het drinken, nog meer in zijn tas?
  • Over welke naam is verwarring?
  • Welke naam staat er op het opdrachtenvel?

 

 

O9
O10

>1< Opdracht 9 (rTti)

 

Deze vraag gaat over het verhaal op tabblad O8.

Opnieuw twijfelt Martijn. Opnieuw heeft hij een dilemma.

  1. Wat is dat dilemma? Schrijf het hier uit.
  2. Kopieer het schema van hieronder. Vul ook de hokjes met puntjes (....) in. En geef in alle hokjes minstens twee argumenten.
  3. Bekijk je antwoorden. Wat zal, denk je, Martijn tegen Fatima zeggen?
  argumenten voor argumenten tegen
... .. ... ...    
... ... ... ...    

 

>1< Opdracht 10 (rttI)

o10 title="start" class="red solid" }

http://farm6.staticflickr.com/5497/9634561379_8eeb889da7_z.jpgOp dit moment heerst er een burgeroorlog in Syrie. Er is een hevige strijd gaande tussen de regeringstroepen van premier Assad en strijdgroepen van de bevolking.
De hele wereldbevolking kijkt toe, weet niet of ze in moeten grijpen of niet. Dat is een dilemma.
Maar je kunt daar nog preciezer naar kijken, namelijk vanuit de levensbeschouwing. Voor sommige levensbeschouwingen is geweldloosheid belangrijk. Zij vinden dat gewapend ingrijpen nooit iets oplost en niet volgens de regels van hun levensbeschouwing is.

o10 title="Mavo" class="blue solid"}

  1. Wat is het dilemma dat over Syrie is beschreven. (schrijf op: het dilemma is .....)
  2. Wat is jouw mening hier over?

o10 title="Havo" class="orange solid"}

  1. Wat is het dilemma dat over Syrie is beschreven. (schrijf op: het dilemma is .....)
  2. Wat is jouw mening hier over?
  3. Als je humanist bent, hoe zou je dan het dilemma omschrijven?
  4. Als je christen bent, hoe zou je dan het dilemma omschrijven?

o10 title="Vwo" class="green solid"}

  1. Wat is het dilemma dat over Syrie is beschreven. (schrijf op: het dilemma is .....)
  2. Wat is jouw mening hier over?
  3. Als je humanist bent, hoe zou je dan het dilemma omschrijven?
  4. Als je christen bent, hoe zou je dan het dilemma omschrijven?

--> Klik hier voor een filmpje op youtube.

E) Wat is het dilemma?
F) Wat zou jij doen?

 

D
Z

 

Antwoorden o1

  1. Definitie: Een dilemma is een keuze uit twee zaken waar wat voor te zeggen is maar die ook allebei een negatieve kant hebben.
  2. eigen invulling
  3. bij dilemma wordt je terug geworpen op jouw eigen levensbeschouwing. Wat vind ik echt belangrijk? Dat weegt dan zwaarder.

 

o5

  1. meneer Hoefsloot
  2. twee uur
  3. Met Pieter en Younes
  4. zullen we samen lopen
  5. ga je mee

o8

  1. na een uurtje
  2. koekjes
  3. Abraham of Ibraïm
  4. Abraham.

Opdracht 10

mavo:

dilemma is of we nu wel of niet moeten ingrijpen in Syrie
dilemma voor humanist is dat mensenrechten op het spel staan, maar dan VN niet op één lijn zit
dilemma voor christen is dat mensenrechten op het spel staan maar dat geweldloosheid belangrijk is.

 

Zijstromen

Carlosmoment

pfx11 4 Glazenwassers kinderziekenhuis

Waar gaat dit over?
Wat heb je gezien? Wat valt je op?
Luister naar het verhaal..
Wat kunnen we hiervan leren?
Is dit voor jullie een Carlosmomentje?

https://www.youtube.com/watch?v=zJ2d8vbV2lM

 

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Alles heb ik in jouw handen gelegd

Joseph Djemmo, Kameroen

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Aarde lucht vuur water

een lied over de vier elementen

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Als ik vrij kom

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …