Pontifex 43: Wegen tot besluit
Level 1: Wat is ethiek?
Ethiek en het moreel beraad
Je zoekt naar het juiste, niet zozeer naar het goede of foute. Dat laatste is juridisch.
Net als bij filosofie kunnen we ethiek benaderen als een begrip dat door verschillende filosofen is uitgestippeld. Maar we kunnen ook de praktische weg volgen. Vandaar de insteek via een moreel beraad. De kunst is om deze langs de drie hoofdstromingen te laten lopen: Plicht-, gevolgen- en deugdethiek (of deugdethiek, utilisme en deontologie)
PTA
In het PTA staat dat dit een P.O. is die met een paper wordt afgesloten. Dit paper wordt gaandeweg gevuld. Beoordeling a.d.h.v. rubric.
Doelen
Beste leerling, aan het einde van dit level
- weet je wat we onder het begrip ethiek verstaan.
- weet je wat we onder de begrippen waarde en norm verstaan.
- heb je hiermee kunnen oefenen via een spel
Stap 1: wat is ethiek?
Wat is ethiek?
We kijken eerst de volgende video. https://www.youtube.com/watch?v=5lmJ0DCb_to
Beantwoord de volgende vragen
- Wat zegt Aristoteles?
- Wat betekent ethiek in het Grieks?
- Wat is de grote vraag van de ethiek?
- Wat is een dilemma?
- Verzin samen met je buurman/vrouw een eigen voorbeeld van een dilemma
- In de video wordt op de de dia "maar hoe" het etisch nadenken in vier stappen uitgelegd. Neem deze vier stappen over.
- Pak jullie eigen voorbeeld van een dilemma (vraag 5). Vul die vier stappen in.
Stap 2: wat gaan we doen deze periode?
Uitleg van data
Uitleg dat er verschillende ethische stromingen aan bod komen. (overzicht plicht-gevolg-deugd) Gebruik dit schema om te spieken
Uitleg van slotverslag / boekje
Stap 3. Begrippen, begrippen en nog eens begrippen
de volgende video legt uit wat ethiek is, moraal, waarde, norm: https://www.youtube.com/watch?v=m4rstI9kIWQ
Verschil tussen waarde, norm, mening, feit + verschil tussen vragen: .
reserve: jurgen marechal: https://www.youtube.com/watch?v=9Oe5X355XIk
Stap 4. Spel
Oefenen via casusspel (zie aparte document).
Maak groepen van 6
De eerste voornaam in het alfabet is spelleider (m/v)
De spelleider krijgt de envelop.
De spelleider deelt de rollen uit aan de andere leerlingen (kleine blaadjes in de envelop)
De spelleider leest de voorkant van de envelop.
Hierin komt de standaard casus aan de orde die we in alle stappen ook gebruiken. Kijk bij de handleiding hieronder voor de casus.
Spel
Voor het speelveld --> Klik hier
Voor de handleiding --> Klik hier
Stap 5. Verslag
Gaandeweg deze periode maak je een verslag van alle onderdelen. Hiervoor krijg je een cijfer (PTA) Verzamel alles in één document. Deze stuur je bij level 5 naar je docent.
0. Neem alle antwoorden over van de eerdere vragen op de tabbladen.
1. Waarden en normen
- We hebben gekeken naar waarden en normen. Noem een waarde die voor jou belangrijk is.
- Noem een norm die daarbij past.
2. Meningen en feiten
- We hebben gekeken naar meningen en feiten. In de spelvorm is er een casus aan de orde geweest. Benoem bij die casus een mening en een feit.
3. Vragen
- We hebben bij de casus geoefend met het stellen van vragen. Benoem een open vraag en benoem een suggestieve vraag bij de casus.