start
doelen
Ethiek?
schema
Begrippen
Spel
verslag
L

pfx 13 0 01

Pontifex 43: Wegen tot besluit

Level 1: Wat is ethiek?

 

Ethiek en het moreel beraad

Je zoekt naar het juiste, niet zozeer naar het goede of foute. Dat laatste is juridisch.

Net als bij filosofie kunnen we ethiek benaderen als een begrip dat door verschillende filosofen is uitgestippeld. Maar we kunnen ook de praktische weg volgen. Vandaar de insteek via een moreel beraad. De kunst is om deze langs de drie hoofdstromingen te laten lopen: Plicht-, gevolgen- en deugdethiek (of deugdethiek, utilisme en deontologie)

 

PTA
In het PTA staat dat dit een P.O. is die met een paper wordt afgesloten. Dit paper wordt gaandeweg gevuld. Beoordeling a.d.h.v. rubric.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder het begrip ethiek verstaan.
  • weet je wat we onder de begrippen waarde en norm verstaan.
  • heb je hiermee kunnen oefenen via een spel

Stap 1: wat is ethiek?

Wat is ethiek?

We kijken eerst de volgende video. https://www.youtube.com/watch?v=5lmJ0DCb_to
Beantwoord de volgende vragen

  1. Wat zegt Aristoteles?
  2. Wat betekent ethiek in het Grieks?
  3. Wat is de grote vraag van de ethiek?
  4. Wat is een dilemma?
  5. Verzin samen met je buurman/vrouw een eigen voorbeeld van een dilemma
  6. In de video wordt op de de dia "maar hoe" het etisch nadenken in vier stappen uitgelegd. Neem deze vier stappen over.
  7. Pak jullie eigen voorbeeld van een dilemma (vraag 5). Vul die vier stappen in.

Stap 2: wat gaan we doen deze periode?

Uitleg van data

Uitleg dat er verschillende ethische stromingen aan bod komen.  (overzicht plicht-gevolg-deugd) Gebruik dit schema om te spieken

pfx43 1 1 overzicht etische stromingen

Uitleg van slotverslag / boekje

Stap 3. Begrippen, begrippen en nog eens begrippen

de volgende video legt uit wat ethiek is, moraal, waarde, norm: https://www.youtube.com/watch?v=m4rstI9kIWQ

Verschil tussen waarde, norm, mening, feit + verschil tussen vragen: .

reserve: jurgen marechal: https://www.youtube.com/watch?v=9Oe5X355XIk

Stap 4. Spel

Oefenen via casusspel (zie aparte document).

Maak groepen van 6

De eerste voornaam in het alfabet is spelleider (m/v)

De spelleider krijgt de envelop.

De spelleider deelt de rollen uit aan de andere leerlingen (kleine blaadjes in de envelop)

De spelleider leest de voorkant van de envelop.

 

 

Hierin komt de standaard casus aan de orde die we in alle stappen ook gebruiken. Kijk bij de handleiding hieronder voor de casus.

 

Spel

Voor het speelveld --> Klik hier

Voor de handleiding --> Klik hier

 

Stap 5. Verslag

Gaandeweg deze periode maak je een verslag van alle onderdelen. Hiervoor krijg je een cijfer (PTA) Verzamel alles  in één document. Deze stuur je bij level 5 naar je docent.

0. Neem alle antwoorden over van de eerdere vragen op de tabbladen.

 

1. Waarden en normen

  1. We hebben gekeken naar waarden en normen. Noem een waarde die voor jou belangrijk is.
  2. Noem een norm die daarbij past. 

2. Meningen en feiten

  1. We hebben gekeken naar meningen en feiten. In de spelvorm is er een casus aan de orde geweest. Benoem bij die casus een mening en een feit.

3. Vragen

  1. We hebben bij de casus geoefend met het stellen van vragen. Benoem een open vraag en benoem een suggestieve vraag bij de casus.

Leerkacht

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als een steen in een vijver

Sun Ai Lee Park, Korea

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Sunday bloody sunday

U2 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Voor de bij bijeengebracht

Een bijdehand gedicht

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …