start
doelen
U1
U2
U3
L

pfx41 00 hume

Pontifex 41: Filosofie

Level 1: De fatale cruise - Vrijheid

 

( Level 1 bestaat uit drie lessen)

Wat hebben een onbewoond eiland en filosofie met elkaar te maken. Amnesty International legt het uit aan de hand van hun lespakket: De fatake cruise. We gaan er de komende drie lessen mee aan de slag.

--> Klik hier om naar het lespakket te gaan van Amnesty, de fatale cruise

 

 

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder het begrip vrijheid verstaan.
  • weet je wat we onder het begrip gelijkheid verstaan.
  • weet je wat we onder het begrip broederschap verstaan.

(tip: je kunt de leerlingen ook zelf hun lesdoel laten bepalen. Vraag hen: wanneer is dit project voor jou geslaagd?)

Begrip: Vrijheid

Iedereen leest vooraf het verhaal over de cruise die is vergaan.

  1. we verdelen de klas in vier groepen
  2. Elke leerling beantwoord eerst indidivueel opdracht 1. Daarna wordt er een top drie gemaakt door elke groep. Deze worden verzameld op het bord.
  3. Elke leerling beantwoord eerst individueel opdracht 2. Daarna wordt er een top drie gemaakt door elke groep. Deze worden verzameld op het bord.
  4. We lezen gezamenlijk het stukje op werkblad 5 over zeggenschap.
  5. De groep beantwoord gezamenlijk opdracht 3.
  6. De docent geeft informatie over Plato. Toelichten aan de hand van powerpoint
  7. Begrip Vrijheid. De leerlingen beantwoorden individueel opdracht 5. Nog niet bespreken.
  8. minicollege Isaiah Berlin
  9. (nabespreken opdracht 5?)
  10. We lezen het stukje over zondagsrust op werkblad 10
  11. De groep beantwoord gezamenlijk opdracht 6.

Begrip: Gelijkheid

  1. Lees de tekst op werkblad 11.
  2. Bespreek opdracht 7 met elkaar. In beide genoemde artikelen blijkt uit de formulering dat een en ander niet geheel vrijblijvend is. Welke woorden wijzen in die richting, volgens jou?
  3. We lezen werkblad 12.
  4. Dilemma's. Zie losse blaadjes.
  5. Maak en bespreek opdracht 8
    1. Vraagt de extreme situatie van overleven om hardheid: survival of the fittest? Of kiezen we juist voor een morele impuls: samen uit samen thuis?
    2. Betekent dit ook dat zij die 'niks' waard zijn (geen rol in het spel) het eerst geofferd/geslachtofferd mogen worden?
    3. Gelijkheid: er is geen verschil tussen mensen. Gelijkwaardigheid: iedereen is evenveel waard.
  6. minicollege Hannah Arendt over gelijkheid in drie domeinen.
  7.  bespreek de laatste twee dilemma's. (zie papieren)

 

Begrip: Broederschap

  1.  De ingenieur in de groep leest een plan voor dat hij heeft bedacht. (--> klik hier voor het plan) (hoort bij werkblad 15)
  2. Iedereen is enthousiast voor het plan. Bespreek in groepjes de volgende vragen. (--> klik hier voor de papieren versie)Na groepsbespreking volgt eiland-raad.
    1. Wie neemt in het project de leiding?
      De leiding komt in handen te liggen van iemand die nog geen rol heeft.
      Iedereen die wél al een rol heeft is te druk daarmee en kan de leiding niet op zich nemen.
      Wie kiezen jullie?
    2. De ingenieur spreekt over broederschap (zusterschap). 
      Als broederschap (onderlinge solidariteit) niet spontaan ontstaat, mag het dan, gezien de kritieke situatie, opgelegd worden?
      Ja/nee, want..
    3. Mogen de eilanders die weigeren om mee te doen daartoe gedwongen worden?
      Ja/nee, want
    4. Hoe gaan we om met weigeraars? 
      Antwoord: wij vinden dat in het uiterste geweld wel/geen geweld gebruikt mag worden om hen te dwingen. Want .....

 De docent behandelt werkblad 16, de filosofie van Dick Pels

 We sluiten het eiland

 

Nabespreking.

Gebruik hiervoor het volgende formulier (--> klik hier om naar dit formulier te gaan)

 In het document staat ook een stukje over competenties. --> Klik hier om naar het formulier te gaan met die competenties.

 

Leerkracht

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als korrels van de maïskolf

Maya-indianen, Guatemala

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Tegen beten weten in

Rob de nijs

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

We and They

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …