start
doelen
U1
U2
O1
O2
O3
O4
O5
O6
O7
O8
O9
Geen
L

pfx 10 0 01

Pontifex 11: Levensbeschouwing?

Level 3: Niet in je eentje

 

In het vorige level hebben we gekeken naar levensvragen en bestaanservaringen. Dit soort vragen en dit soort ervaringen deel je vaak met anderen. Met die constatering komen we uit bij de kern van dit level.

In deze wereld ben je niet alleen. Er zijn heel wat mensen om je heen: mensen die je goed kent, de je wat minder kent en heel veel mensen die je niet kent. Met groepen mensen deel je dingen samen. We noemen dit soort groepen: waardegemeenschappen. In dit level gaan we het hebben over waardegemeenschappen en kijken we daarbij speciaal naar het humanisme.

<

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit level

 

  • weet je wat we onder het begrip waardegemeenschap verstaan.
  • kun je dit toepassen op je eigen leven.
  • weet je wat de belangrijkste waarde is in het humanisme.

--> Klik hier voor de uitleg via youtube

 

Waardegemeenschap

Twee woorden
Een begrip dat heel veel terug komt bij levensbeschouwing is waardegemeenschap. In dit begrip zitten twee woorden: waarde en gemeenschap. Waarde wil zeggen: dat wat je belangrijk vindt; dat wat voor jou van waarde is. Gemeenschap wil zeggen: groep mensen om jou heen. Dat kan een kleine groep zijn, zoals je familie, gezin. Maar dit kan ook een hele grote groep zijn, zoals een hele geloofsgemeenschap als het christendom. En je hebt ook tussenvormen zoals school, je vrienden, de sportclub.

definitie
Een waardegemeenschap is een groep mensen die met elkaar ervaringen deelt over wat zij belangrijk vinden in het leven en zich verbonden weet aan elkaar.

Hoe
Hoe word je nou een waardegemeenschap. Kijk maar eens bij je thuis. Daar deel je dezelfde waarden. Je weet die doordat je ervaringen deelt en bespreekt met elkaar. Je vertelt de verhalen van vroeger, wat goed was, wat fout ging. Je viert met elkaar belangrijke momenten, waardevolle momenten. Je maakt met elkaar foto's, bewaart belangrijke boeken. Aan al dat soort dingen kun je zien wat jullie als waardegemeenschap belangrijk vinden.

Humanisme

humanisme

Een van de grote levensbeschouwingen die niet zo bekend is, is het humanisme. Deze levensbeschouwing is er één zonder god. Humanisten geloven niet in een god maar geloven in de mens.

Human
Het woord humanisme komt oorspronkelijk van het latijnse woord voor mens/menselijk: humana. Je leest daarin al het belang voor de mens. Voor deze levensbeschouwing is de mens het centrum van alles. De ontwikkeling van de mens, van één mens temidden van alle mensen, is het belangrijkste streven.

Erasmus
Deze levensbeschouwing is onstaan in de 16e eeuw, toen de mens zich bewust werd van zijn positie in de natuur. Het ontstaan valt daarom samen met de periode in de geschiedenis die we de verlichting noemen.  Een belangrijke denker die bij deze stroming hoort is de Nederlandse filosoof: Erasmus. Hij vond dat de mens zichzelf meer moest ontwikkelen. Door het lezen van oude griekse en latijnse werken zou de mens de belangrijkste waarden van het leven leren kennen.

Leven vóór de dood
Humanisten zijn regelmatig te horen op radio en tv. Ze profileren zichzelf als een waardegemeenschap waar de mens het meest belangrijke is. De mens moet goed kunnen leven, dat is hun belangrijkste waarde. In de reclame-spotjes zeggen ze: "wij geloven in een leven vóór de dood". Ze streven dus naar een ideaal leven voor alle mensen.

 

>1< Opdracht 1 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

  • Uit welke twee woorden bestaat het begrip waardegemeenschap?
  • Wat betekenen beide woorden?
  • Geef de definitie van waardegemeenschap.
  • Geef een voorbeeld van een waardegemeenschap.
  • Geef een voorbeeld van hoe je een waardegemeenschap wordt.
  • Vergelijk jouw laatste antwoord met je buurman/vrouw. Schrijf de overeenkomst/verschillen op.

>1< Opdracht 2 (Rtti)

Deze opdracht gaat over tabblad U2

  • Wat staat er centraal in het humanisme?
  • Noem één van de belangrijkste eerste denkers van het humanisme.
  • Zoek via internet op wanneer hij leefde en in welke stad.

>4< Opdracht 3 (rTti)

 

Hoekdiscussie
Bij papier hoekdiscussieeen groepsopdracht heb je altijd iemand nodig die het gesprek leidt. Anders wordt het een chaos en gaat iedereen door elkaar praten. Leg een vel A4-papier in het midden van jullie tafels. Zet er lijnen op zodat het er uitziet zoals je hiernaast ziet. Elke persoon krijgt één hoek. Het midden blijft leeg.

  • Spreek met elkaar af wie het gesprek leidt. Schrijf de naam van die persoon op.
  • Elke persoon schrijft in een hoek dingen die met waardegemeenschap te maken hebben (zie tabblad U1)
  • Bespreek met elkaar wat er vanuit iedere hoek in het midden moet worden gezet.
  • Kies daar met elkaar de allerbeste van. Deze komt op het bord.
  • Bespreek met elkaar hoe deze groepsopdracht is gegaan. Hoe heeft iedereen gewerkt? Wat ging goed, wat kan beter?

Mavo-leerlingen

Welke vind jij zelf de beste? Waarom?

Havo-leerlingen

Waardegemeenschappen heb je heel klein, of heel groot, of er tussenin. Wat zegt jullie hoekdiscussie over deze drie vormen?

 

 

>1< Opdracht 4 (rTti)

Dit is een foto opdracht. Je ziet een gebouw dat met een waardegemeenschap heeft te maken.

--> klik hier om de foto groter te zien

 pfx 10 3 04 20120726

Mavo-opdrachten

  1. Beschrijf zo uitgebreid mogelijk wat je op de foto ziet.
  2. Waarom heeft deze foto met een waardegemeenschap te maken?

Havo-opdrachten

  1. Waarom heeft deze foto met een waardegemeenschap te maken?
  2. Bij welke waardegemeenschap hoort dit gebouw, denk je?
  3. Waarom denk je dat?

>1< Opdracht 5 (Rtti)

 

 

bilderberg 250-56

Orientalis

Martijn gaat weer naast Fatima zitten. Fatima lacht naar hem. Zou ze hem leuk vinden? Hij vindt haar wel leuk, maar dat ze fan is van die Justin Bieber, dat vindt hij maar niks.

Meneer Hoefsloot begint met de les. Hij heeft een nieuwtje. "Volgende week gaan we op excursie naar Nijmegen naar museum Orientalis." De hele klas is verbaasd en begint met elkaar te kletsen. Excursie, Nijmegen, museum????  Meneer Hoefsloot maant hen tot rust. Brian steekt zijn vinger op en vraagt: "Wat is dat?" 
"Orientalis is een museum over allerei religies. Het is een heel groot park met plekken waar je kunt zien hoe die waardegemeenschappen leefden. Jullie krijgen opdrachten maar je kunt er vrij rondlopen." 

Ook Fatima steekt haar vinger op. "Hoe gaan we daar heen?"
"We gaan met alle eerste klassen met de bus."

Martijn denkt na. Naar een museum. Nou, dat lijkt hem eigenlijk maar niks. Schilderijen en zo, saai, stil zijn. Nee, dan toch liever een pretpark. "Het lijkt me best leuk", zegt Fatima. "Een park met huisjes. Wat vind jij?" Martijn bloost. Wat moet hij nou zeggen?

 

  1. Wat is Orientalis?
  2. Hoe gaat de klas daar heen?
  3. Waarom bloost Martijn?
  4. Wat denk je dat hij gaat zeggen? Waarom?
  5. Overleg jouw antwoorden met je buurman/vrouw. Schrijf de verschillen op.

 

 

 

 

>1< Opdracht 6 (rTti)

 

Op tabblad U 1 wordt een voorbeeld gegeven van een kleine waardegemeenschap en een grote. Bij deze opdracht kijk je naar jouw eigen waardegemeenschappen.

 

Mavo-opdrachten
  1. Geef een voorbeeld van een kleine waardegemeenschap waar jij zelf deel van uit maakt.
  2. Noem één belangrijke waarde die je bij deze gemeenschap hebt geleerd.
  3. Geef een voorbeeld van een wat grotere waardegemeenschap waar jij zelf deel van uit maakt.
  4. Noem één belangrijke waarde die je bij deze gemeenschap hebt geleerd.
Havo-opdrachten
  1. Geef een voorbeeld van een kleine waardegemeenschap waar jij zelf deel van uit maakt.
  2. Noem één belangrijke waarde die je bij deze gemeenschap hebt geleerd.
  3. Geef een voorbeeld van een wat grotere waardegemeenschap waar jij zelf deel van uit maakt.
  4. Noem één belangrijke waarde die je bij deze gemeenschap hebt geleerd.
  5. Geef een voorbeeld van een waarde die de anderen bij deze gemeenschap van jou hebben geleerd.
Vwo-opdrachten
  1. Geef een voorbeeld van een kleine waardegemeenschap waar jij zelf deel van uit maakt.
  2. Noem één belangrijke waarde die je bij deze gemeenschap hebt geleerd.
  3. Geef een voorbeeld van een wat grotere waardegemeenschap waar jij zelf deel van uit maakt.
  4. Noem één belangrijke waarde die je bij deze gemeenschap hebt geleerd.
  5. Maak duidelijk dat er bij een waardegemeenschap een wisselwerking moet zijn tussen jou en de anderen op het gebied van waardenoverdracht.

 

 

>2< Opdracht 7 (rTti)

 

Bij een waardegemeenschap gaat het om het samen delen van waarden.

Welke waarde is voor jou heel belangrijk? Of anders geformuleerd, wat is voor jou heel belangrijk op dit moment in jouw leven?

Schrijf dit op het blaadje dat je van je leerkracht hebt gekregen (of pak zelf een blaadje)

 

Wat heb jij - wat heb ik?

  • Elke leerling in de klas heeft een nummer gekregen (1 t/m 4)
  • De linkerhelft van de klas gaat bij de rechterhelft van de klas antwoorden scoren (nummers 1 zoeken nummers 1)
  • De rechterhelft van de klas gaat bij de linkerhelft van de klas antwoorden scoren (nummers 1 zoeken nummers 2, 2 zoekt 3, 3 zoekt 4, 4 zoekt 1)

 

 

Mavo-opdrachten
  1. Schrijf alle antwoorden op die je gevonden hebt.
Havo-opdrachten
  1. Schrijf alle antwoorden op die je gevonden hebt.
  2. Verdeel ze in grote waardegemeenschappen, kleine, middelmatige.
Vwo-opdrachten
  1. Schrijf alle antwoorden op die je gevonden hebt.
  2. Verdeel ze in grote waardegemeenschappen, kleine, middelmatige.
  3. Wat valt je op?

 

 

 

 

>1< Opdracht 8 (Rtti)

 

 

bilderberg 250-56

Bus

 

wegenwacht

Er staan drie grote bussen voor de school. Alle leerlingen van klas 1 stappen in. Martijn en zijn klas moeten in de laatste bus. De chauffeur loopt wat rond de bus en kijkt naar de uitlaat. Het lijkt of hij het niet vertrouwd. Martijn en Brian gaan lekker achterin zitten.

Als ze eenmaal op de snelweg zitten richting Nijmegen stopt de chauffeur bij het eerste de beste tankstation. "Beste leerlingen", zegt hij door de intercom "Ik ga even aan de kant want er is iets met de motor. We wachten even op de wegenwacht". Niet veel later stopt er een gele auto. De motorklep gaat open.

Meneer Hoefsloot kijkt op zijn horloge. Als ze maar niet te veel vertraging hebben. Brian loopt naar hem toe. "Mag ik even naar buiten, ik vind het altijd leuk om te kijken." Meneer Hoefsloot vindt het goed. Martijn loopt met Brian mee.

"Zo", zegt de man van de wegenwacht. "Waar gaan jullie naar toe deze reis?" "Naar Orientalis" zegt Martijn. "Dat is een museum over allerlei geloven".  De reparateur van de bus begint te lachen. "Een museum.... Wat ouderwets zeg.... En dan over geloven. Daar heb je toch niks aan. Kun je niet naar wat moderners... Een pretpark of een zwembad of zo?" 
Martijn weet niet wat hij moet zeggen. Hij heeft toch wel zin in dit museum. Maar om de reparateur nou af te vallen.....

"Tja..."zegt hij. "Eh.."

 

Vragen
  • Hoeveel bussen zijn er ?
  • In welke bus zitten Martijn en Brian
  • Wie komt de bus helpen?
  • Wat vindt de reparateur van het museum?
  • Wat zou jij de reparateur antwoorden als jij Martijn was?

 

 

 

>1< Opdracht 9 (rTti)

 

In de uitleg heb je kunnen lezen dat elke waardegemeenschap belangrijke spullen heeft. Ook jij maakt deel uit van kleine waardegemeenschappen, denk maar aan de plek waar je woont, en je familie waar je bij hoort. Niet alleen tastbare dingen zijn belangrijk in een waardegemeenschap. Minstens net zo belangrijk zijn de ontastbare dingen die je samen hebt. Doordat je ze met elkaar deelt wordt je tot één gemeenschap.

Mavo-opdrachten

 

  1. Ook bij jou thuis zijn belangrijke foto's. Beschrijf één foto die bij jullie thuis staat. Wat zie je op de foto?
  2. Waarom is die foto belangrijk voor jullie?
  3. Ook bij jullie thuis zijn belangrijke feesten, die je samen viert. Beschrijf één zo'n feest.

Havo-opdrachten

  1. Bij jou thuis zijn belangrijke dingen:  boeken, souveniers, schilderijen. Beschrijf één belangrijk ding. Hoe ziet het er uit?
  2. Waarom is dat ding belangrijk voor jullie?
  3. Ook bij jou thuis zijn belangrijke feesten, die je samen viert. Beschrijf één zo'n feest.
  4. Waarom is dat feest belangrijk voor jullie?
Vwo-opdrachten
  1. Ook bij jou thuis zijn belangrijke regels, waar ieder zich aan moet houden. Beschrijf één zo'n regel.
  2. Waarom is die regel (of afspraak) belangrijk voor jullie?
  3. Ook bij jou thuis zijn belangrijke feesten, die je samen viert. Beschrijf één zo'n feest.
  4. Waarom is dat feest belangrijk voor jullie?

 

>1< Opdracht 11 (rttI)

 

 

Eén van de levensbeschouwingen die centraal stond in dit level is het humanisme

Mavo-opdrachten
  1. Wat is voor de humanisten het meest belangrijke?
  2. Wa vind jij hier van?
Havo-opdrachten

Humanisten zeggen: "wij geloven in een leven vóór de dood"

  1. Waar zetten zij zich tegen af?
  2. Wat vind jij hier van?

 

 

 

 

 

Leerkracht 

Opdracht 3
Zorg voor genoeg lege A4-vellen

 

antwoorden O1

  1. Waarde en gemeenschap
  2. Waarde = dat wat je belangrijk vindt. Gemeenschap = groep mensen om je heen.
  3. Een waardegemeenschap is een groep mensen die met elkaar ervaringen deelt over wat zij belangrijk vinden in het leven en zich verbonden weet aan elkaar.
  4. Gezin, sportclub, geloof
  5. doordat je dezelfde waarden deelt, denk aan gezin.

antwoorden O2

  1. de mens
  2. Erasmus.
  3. Rotterdam, 1466 - Basel 1536

Antwoorden O5

  1. museum over christendom, jodendom en islam.
  2. bus.
  3. Hij is een beetje verliefd
  4. eigen antwoord
  5. eigen antwoord

 Opdracht 7

  • Geef alle leerlingen een A5 blad waarop ze hun eigen waarden kunnen schrijven, en die van de anderen.
  • Verdeel de klas in nummers.
  • Elke leerling krijgt een nummer (1 t/m 4). Laat eerst de linker helft van de klas bij de rechter helft antwoorden scoren. (nummers 1 zoeken nummers 1)
  • Daarna anders om. (nummers 1 zoeken nummers 2, nummers 2 zoeken nummer 3, enz)

Antwoorden O8

  1. drie bussen
  2. laatste bus
  3. Wegenwacht
  4. Ouderwets, ga naar een pretpark
  5. eigen antwoord

 

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Alles heb ik in jouw handen gelegd

Joseph Djemmo, Kameroen

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Sunday bloody sunday

U2 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Als ik vrij kom

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …