sr2015 bovenbalk

 

Start|grey
Doelen|grey
Hoe?|orange
Toekomst|green

Serious Request

Serious Request

2015: Keep them going

 

Wat is het?
Serious Request is een actie van 3fm en het Rode Kruis. Deze actie wordt jaarlijkst gehouden in de week voor kerst. Er staat een glazen huis waarin een aantal dj's zich laat opsluiten. Vanuit het huis maken zij radioprogramma's. Gedurende de hele periode eten zij niet. Iedereen kan platen aanvragen of geld doneren.

Welk thema?
Het motto voor 2015 is Keep them going. Serious Request 2015 vraagt aandacht voor de generatie van de toekomst in oorlogs- en conflictgebieden: kinderen en jongeren die leven onder de meest extreme omstandigheden en daardoor weinig kans hebben op scholing en ontwikkeling. Zij zijn de stille slachtoffers van de oorlog. NPO 3FM geeft ze met Serious Request een stem.

Doelen

Beste leerling, aan het einde van deze les

  • weet je wat we onder serious request verstaan.
  • weet je wat het probleem inhoudt.
  • weet je waarom we dit thema bespreken binnen het vak levensbeschouwing.

Bron
De tekst op deze pagina is overgenomen van de website van het rode kruis. De opdrachten zijn zelf gemaakt.

http://content.omroep.nl/3fm/seriousrequest/2015/downloads/3FM_SR15_wallpaper-Telefoon-(1024x600)_IK_ABE.pngHoe werkt deze les?

Je ziet dat deze les is opgebouwd uit een aantal tabbladen. Het eerste tabblad is grijs, dat is de startpagina. Het tweede tabblad (dit) is oranje; hier staat de werkvorm uitgelegd. Dan volgen een aantal groene tabbladen; dat zijn de opdrachten.

Tafelgroepjes
Elk groen tabblad correspondeert met een tafelgroepje. Elk tafelgroepje heeft maximaal 5 plekken. Bij elk tafelgroepje werk je aan de opdracht die bij dat tabblad hoort.

Antwoorden
Maak je antwoorden in Word, of soms op papier.

Lesopzet

wat tijd totaal
Lezen tabblad start en hoe 10 10
Ronde 1 8 18
presentatie tafelgroep tekening 4 22
ronde 2 8 30
presentatie tafelgroep tekening 4 34
ronde 3 8 42
presentatie tafelgroep tekening 4 46
ronde 4 8 54
presentatie tafelgroep tekening 4 58

 

Toekomstperspectief

toekomst Informatie|grey}

Informatie

In de week voor kerst vragen 3FM en het Rode Kruis aandacht voor jongeren die moeten overleven onder de meest extreme omstandigheden in landen zoals Syrië, Zuid-Soedan, de Centraal Afrikaanse Republiek en de Democratische Republiek Congo. In deze landen heerst oorlog of conflict. En deze jongeren zitten er midden in. The next generation verdient toekomstperspectief.

Op dit moment kunnen bijna 50 miljoen kinderen en jongeren niet (regelmatig) naar school of een beroepsopleiding volgen als gevolg van conflict. In plaats van dat kinderen zich ontwikkelen en leren, zijn ze in oorlogsgebied bezig om te overleven.

Leren in tijden van oorlog is niet gemakkelijk. Door traumatische ervaringen en door tekort aan eten kunnen concentratieproblemen ontstaan met leerachterstanden tot gevolg. De next generation verliest hierdoor toekomstperspectief. Voor deze stille ramp, deze miljoenen kinderen en jongeren, zamelen de DJ's van 3FM samen met de rest van Nederland geld in.

toekomst Opdracht|blue}

Opdrachten

Het doel van serious request is dat jongeren uit conflictgebieden weer toekomstperspectief krijgen. Maar wat is dat eigenlijk?

Vraag 1:
Wat betekent Toekomstperspectief?

Vraag 2:
Om een goed toekomstperspectief te hebben heb je scholing nodig. Scholing in oorlogsbebieden is moeilijk.
Welke redenen worden er in de tekst genoemd? Noem er minimaal 3.

Vraag 3:
Bespreek met elkaar wat jullie zelf nodig hebben om goed te kunnen leren, bedenk 3 voorwaarden.

Vraag 4:
Wat zou het Rode kruis kunnen doen zo dat scholing wel lukt bij deze jongeren?

Rechten|green

De universele rechten van het kind

rechten Informatie|grey}

Informatie

"Jongeren zijn de stille slachtoffers van de oorlog. Een groot conflict berooft jongeren van scholing en toekomstperspectief. "

Kwetsbaar
Grote, vaak jarenlange conflicten maken mensen extreem kwetsbaar op de korte en lange termijn. Veiligheid, gezondheid en welzijn zijn tijdens oorlog niet zeker. Jongeren en kinderen raken gewond, invalide, ze sterven, moeten vluchten of raken gescheiden van familie. Het dagelijks leven is volledig ontwricht. Inkomen en basisvoorzieningen zijn niet voor handen. Ook ontbreekt het vaak aan infrastructuur; scholen en ziekenhuizen zijn verwoest en gesloten.

Rechten van het kind
Zoals je hierboven kan lezen, is het leven voor jongeren in oorlogsgebieden onveilig en onzeker. De universele rechten van het kind worden vaak geschonden in oorlogsgebieden. De universele rechten van het kind zijn de rechten die elk kind in de wereld zou moeten hebben, dit hebben 194 landen  met elkaar afgesproken. Ze hebben allemaal beloofd dat ze de rechten van jongeren zullen respecteren en zullen bewaken. Dit is vastgelegd in een Verdrag. Toch gaat dit wel eens mis, zoals in oorlogsgebieden. In deze gebieden verliezen jongeren vaak bepaalde rechten als gevolg van oorlog.

rechten Opdracht|blue}

Opdrachten

 

Filmpje
In onderstaand filmpje komen verschillende rechten van het kind voorbij. Let goed op, want het filmpje gaat best snel. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk rechten onthoudt en opschrijft. Je mag het filmpje samen 2 keer afspelen.

Na het kijken hebben jullie nog een paar minuten om samen zoveel mogelijk rechten op te schrijven.

Zorg dat je papier bij de hand hebt en een pen zodat je mee kunt schrijven.

 

Samenwerkingsopdracht.
Spreek af wie gesprek leidt. Spreek af wie schrijft. Verzamel de rechten op een lijst. Welke vinden jullie de belangrijkste?


Bonusvraag
Welke van deze rechten zal voor jongeren in oorlogsgebieden  een groot gemis kunnen zijn? Waarom denken jullie dat?

 

Wat zou jij doen?|green

Wat zou jij doen?

doen Informatie|grey}

Kijk en luister met elkaar naar de eerste 2 minuten van dit lied.

 

Stuk songtekst dat hierbij hoort:

Marco:
Als er nooit meer een morgen zou zijn
En de zon viel in slaap met de maan
Heb je enig idee wat het met je zou doen
Als je nog maar een dag zou bestaan

Ali B:
Voor sommige kinderen zal er nooit meer een morgen zijn,
Hoe zou je ‘t vinden als je dagen vol zorgen zijn
Je bent zo jong en klein, het doet enorm pijn
Het hartje van een kind is zo breekbaar als porselein
Neem nou de tijd om dit even te horen
Want als wij niets doen dan is hun leven verloren
Iedereen heeft het recht op een eerlijke leven
En ze kunnen nog zo veel op deze wereld beleven
Kom we geven ze een kans en bieden ze hulp
Hou je koppie omhoog en kruip niet in je schulp
Steek de handen in mekaar want dan staan we sterk
Nee we kijken niet toe we gaan aan het werk

Wat zou ik doen als ik woonde in Baghdad
Zou ik zeiken naar degeen die de macht had.
En ja hoe erg zou het zijn op de Balkan
De meeste mensen die snappen er geen bal van
Kongo, Kosovo en Pakistan, Sierra Leone, Soedan en Afganistan
Irretrea en natuurlijk Georgie
Het is oorlog van hier tot aan Bosnië

Marco:
Zou je hart zich weer vullen met vuur
Van de eeuwige schaamte bevrijdt
Keek je niet meer benauwd naar de klok aan de muur
Kwam je los uit de greep van de tijd

 

 

doen Opdracht|blue}

Opdracht

Marco Borsato en Ali B hebben in dit lied samengewerkt en hun gevoel over kinderen in oorlogsgebieden in muziek omgezet.

Behalve muziek kun je ook tekeningen gebruiken om je mening en gevoel te delen met anderen. Je hoeft niet eens dezelfde taal te spreken om met muziek of tekeningen te communiceren met elkaar. Daarom gaan jullie gaan nu in je groepje samenwerken aan een groepstekening voor jongeren in oorlogsgebieden.

 

Doe dit in de volgende stappen:

Stap 1:  Hier heb je 2 minuten voor: Bedenk samen wat jullie de jongeren in deze gebieden zouden willen zeggen als je de kans zou hebben.

Gebruik deze 2 vragen als hulpmiddel
“ Dat jullie in oorlog leven vinden wij……. “
“ We wensen jullie…. …”

 

Stap 2: Hier heb je ook 2 minuten voor. Bedenk met elkaar hoe jullie vraag 1 kunnen verbeelden in een tekening. Je mag geen woorden gebruiken. Welke beelden of symbolen kun je gebruiken?

 

Stap 3: Je hebt nu 5 minuten om je tekening samen te maken. Zorg dat iedereen mee tekent.

 

Hang de tekeningen op het bord

levensbeschouwing|green

Levensbeschouwing en Serious Request

 

lb informatie|grey}

Levensbeschouwing gaat niet alleen over wat jij belangrijk vindt in jouw leven. Het gaat ook over wat anderen belangrijk vinden in hun leven. En het gaat over hoe je dat vorm geeft, hoe je samen leeft. Want leven doe je niet alleen. Dat doe je met anderen samen. We noemen dat samenleven.

http://4.bp.blogspot.com/--vNc3u-NToQ/UlMRdut2CpI/AAAAAAAAADI/nKUiO3ooUqk/s1600/imageReader.jpg

Omdat we samen leven in een samenleving heeft dat een aantal gevolgen:

  • Rekening houden met elkaar. Je kunt niet zomaar dingen doen omdat je dat leuk vindt. Je zult je altijd moeten afvragen wat dit voor anderen betekent. Of anderen daar last van hebben.
  • Hulp krijgen. In onze samenleving staan mensen voor jou klaar om je te helpen. Dat kan je familie zijn of mensen in de buurt. Of het kan op school zijn of bij een sportclub. Mensen doen dit op grond van hun levensbeschouwing, omdat ze vinden dat jij een waardevol persoon bent.
  • Hulp geven. Naast hulp krijgen kun je ook hulp geven. Er zijn andere mensen in onze samenleving, dichtbij of veraf die jouw hulp nodig hebben. Mensen doen dit op grond van hun levensbeschouwing. Ze vinden andere mensen de moeite waard of ze vinden het een plicht vanuit hun levensbeschouwing om anderen te helpen. Voorbeelden hiervan zijn: christendom: naastenliefde, islam: zakaat, hindoeïsme: darma, humanisme: medemenselijkheid

 

Het opkomen voor je naaste, je medemens, dat kun je alleen doen. Dan wordt het vaak een opgave. Juist als je dingen samen doet, samen een actie voert, dan is het succes dubbel. Het levert niet alleen meer op, maar je krijgt er ook een goed gevoel bij dat je de actie met elkaar gedaan hebt.

 

lb opdracht|blue}

Opdracht

Binnen elke grote levensbeschouwing zijn er acties voor het helpen van de medemens.

  1. Ieder lid van de groep kiest één van de genoemde levensbeschouwingen (zie eerste kolom).
  2. Je zoekt informatie bij die levensbeschouwing over hoe zij hulp geven aan anderen.
    Tip: google op: jodendom hulporganisatie, of humanisme hulporganisatie, of hindoe hulporganisatie, enz.
  3. Vul in wat ze doen
  4. Havo: Vul in waarom ze het doen

Vul met elkaar het schema in

levensbeschouwing organisatie wat waarom          
christendom      
jodendom      
islam      
boeddhisme      
humanisme      
hindoeïsme      

 

Rode Kruis|green

Wat doet het Rode Kruis?

Rode Kruis
Een voorbeeld van dat samen helpen is het Rode Kruis. Deze internationale organisatie zet zich al jaren in voor hulp aan mensen in noodsituaties. Dat kan gaan om acute rampen (tsunami, storm, oorlog) maar ook om stille rampen zoals die via Serious Request onder de aandacht worden gebracht.

 

rood informatie|grey}

Zorg en opvang
Het Rode Kruis ondersteunt ziekenhuizen, gezondheids- en psychosociale centra waar meisjes en vrouwen met medische en psychische klachten hulp krijgen. Door zo snel mogelijk de juiste medische zorg te bieden, worden de lichamelijke gevolgen van seksueel geweld in veel gevallen verminderd.

Werken aan een toekomst
Na de eerste opvang bieden we slachtoffers een helpende hand naar een betere toekomst. Afhankelijk van de persoonlijke situatie zorgt het Rode Kruis voor medische zorg, voedsel en bijvoorbeeld vervoerskosten naar een psychisch hulpverlener. Ook trainingen of een klein startkapitaal voor het verbouwen van eigen voesel of de opzet van een bedrijfje zijn mogelijk. Het Rode Kruis biedt de slachtoffers een veilige omgeving in opvanghuizen en wijst hen de weg naar advies of jurische bjstand.

Preventie
Het Rode Kruis wil dat seksueel geweld tegen meisjes en vrouwen afneemt en geeft voorlichting aan de lokale bevolking over de gevolgen hiervan. Zo proberen we het taboe rondom seksueel geweld te doorbreken. In gesprekken met publiek, politie en strijdkrachten stelt het Rode Kruis seksueel geweld als oorlogswapen ter discussie en komt het humanitair oorlogsrecht aan bod.

Bereik
Dit jaar kunnen we niet aangeven hoeveel slachtoffers we exact zullen bereiken met deze hulpactie. Slachtoffers van seksueel geweld houden zich verborgen en zijn door taboe en schaamte vaak moeilijk rechtstreeks te benaderen. Daarom zullen we de juiste vorm van hulpverlening in de omgeving van de slachtoffers creëren. Zodoende zullen we veel meer mensen bereiken: per hulpactiviteit, per donatie en met de totale opbrengst van 3FM Serious Request.

Resultaten
Er is de laatste tijd heel wat te doen over de vraag of dit soort acties wel zin hebben. Menigeen vraagt zich af of er niet te veel aan de strijkstok blijft hangen. Komt het geld wel op de goede plek terecht? Hieronder zie je een overzicht van de resultaten van eerdere acties van Serious Request/Rode Kruis
--> Klik hier om naar die resultaten te gaan (op de website van het Rode Kruis)

rood opdracht|blue}

Loesje

Maak een Loesje over het Rode Kruis. Voorbeelden zie je op deze pagina.

{module 138}

https://www.indymedia.nl/img/2004/12/24117.png

http://3.bp.blogspot.com/--l8mC1vAJL4/UKyewGWFzBI/AAAAAAAAFzc/Ll166KNUW7E/s1600/big-NL9801_1.jpg

 

 

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Alles heb ik in jouw handen gelegd

Joseph Djemmo, Kameroen

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Is het voor een cijfer?

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Over de muur

Klein orkest

 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Blijf geborgen in je naam

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …