Serious Request
2015: Keep them going
Wat is het?
Serious Request is een actie van 3fm en het Rode Kruis. Deze actie wordt jaarlijkst gehouden in de week voor kerst. Er staat een glazen huis waarin een aantal dj's zich laat opsluiten. Vanuit het huis maken zij radioprogramma's. Gedurende de hele periode eten zij niet. Iedereen kan platen aanvragen of geld doneren.
Welk thema?
Het motto voor 2015 is Keep them going. Serious Request 2015 vraagt aandacht voor de generatie van de toekomst in oorlogs- en conflictgebieden: kinderen en jongeren die leven onder de meest extreme omstandigheden en daardoor weinig kans hebben op scholing en ontwikkeling. Zij zijn de stille slachtoffers van de oorlog. NPO 3FM geeft ze met Serious Request een stem.
Doelen
Beste leerling, aan het einde van deze les
- weet je wat we onder serious request verstaan.
- weet je wat het probleem inhoudt.
- weet je waarom we dit thema bespreken binnen het vak levensbeschouwing.
Bron
De tekst op deze pagina is overgenomen van de website van het rode kruis. De opdrachten zijn zelf gemaakt.
Hoe werkt deze les?
Je ziet dat deze les is opgebouwd uit een aantal tabbladen. Het eerste tabblad is grijs, dat is de startpagina. Het tweede tabblad (dit) is oranje; hier staat de werkvorm uitgelegd. Dan volgen een aantal groene tabbladen; dat zijn de opdrachten.
Tafelgroepjes
Elk groen tabblad correspondeert met een tafelgroepje. Elk tafelgroepje heeft maximaal 5 plekken. Bij elk tafelgroepje werk je aan de opdracht die bij dat tabblad hoort.
Antwoorden
Maak je antwoorden in Word, of soms op papier.
Lesopzet
wat | tijd | totaal |
Lezen tabblad start en hoe | 10 | 10 |
Ronde 1 | 8 | 18 |
presentatie tafelgroep tekening | 4 | 22 |
ronde 2 | 8 | 30 |
presentatie tafelgroep tekening | 4 | 34 |
ronde 3 | 8 | 42 |
presentatie tafelgroep tekening | 4 | 46 |
ronde 4 | 8 | 54 |
presentatie tafelgroep tekening | 4 | 58 |
Toekomstperspectief
toekomst Informatie|grey}
Informatie
In de week voor kerst vragen 3FM en het Rode Kruis aandacht voor jongeren die moeten overleven onder de meest extreme omstandigheden in landen zoals Syrië, Zuid-Soedan, de Centraal Afrikaanse Republiek en de Democratische Republiek Congo. In deze landen heerst oorlog of conflict. En deze jongeren zitten er midden in. The next generation verdient toekomstperspectief.
Op dit moment kunnen bijna 50 miljoen kinderen en jongeren niet (regelmatig) naar school of een beroepsopleiding volgen als gevolg van conflict. In plaats van dat kinderen zich ontwikkelen en leren, zijn ze in oorlogsgebied bezig om te overleven.
Leren in tijden van oorlog is niet gemakkelijk. Door traumatische ervaringen en door tekort aan eten kunnen concentratieproblemen ontstaan met leerachterstanden tot gevolg. De next generation verliest hierdoor toekomstperspectief. Voor deze stille ramp, deze miljoenen kinderen en jongeren, zamelen de DJ's van 3FM samen met de rest van Nederland geld in.
toekomst Opdracht|blue}
Opdrachten
Het doel van serious request is dat jongeren uit conflictgebieden weer toekomstperspectief krijgen. Maar wat is dat eigenlijk?
Vraag 1:
Wat betekent Toekomstperspectief?
Vraag 2:
Om een goed toekomstperspectief te hebben heb je scholing nodig. Scholing in oorlogsbebieden is moeilijk.
Welke redenen worden er in de tekst genoemd? Noem er minimaal 3.
Vraag 3:
Bespreek met elkaar wat jullie zelf nodig hebben om goed te kunnen leren, bedenk 3 voorwaarden.
Vraag 4:
Wat zou het Rode kruis kunnen doen zo dat scholing wel lukt bij deze jongeren?
De universele rechten van het kind
rechten Informatie|grey}
Informatie
"Jongeren zijn de stille slachtoffers van de oorlog. Een groot conflict berooft jongeren van scholing en toekomstperspectief. "
Kwetsbaar
Grote, vaak jarenlange conflicten maken mensen extreem kwetsbaar op de korte en lange termijn. Veiligheid, gezondheid en welzijn zijn tijdens oorlog niet zeker. Jongeren en kinderen raken gewond, invalide, ze sterven, moeten vluchten of raken gescheiden van familie. Het dagelijks leven is volledig ontwricht. Inkomen en basisvoorzieningen zijn niet voor handen. Ook ontbreekt het vaak aan infrastructuur; scholen en ziekenhuizen zijn verwoest en gesloten.
Rechten van het kind
Zoals je hierboven kan lezen, is het leven voor jongeren in oorlogsgebieden onveilig en onzeker. De universele rechten van het kind worden vaak geschonden in oorlogsgebieden. De universele rechten van het kind zijn de rechten die elk kind in de wereld zou moeten hebben, dit hebben 194 landen met elkaar afgesproken. Ze hebben allemaal beloofd dat ze de rechten van jongeren zullen respecteren en zullen bewaken. Dit is vastgelegd in een Verdrag. Toch gaat dit wel eens mis, zoals in oorlogsgebieden. In deze gebieden verliezen jongeren vaak bepaalde rechten als gevolg van oorlog.
rechten Opdracht|blue}
Opdrachten
Filmpje
In onderstaand filmpje komen verschillende rechten van het kind voorbij. Let goed op, want het filmpje gaat best snel. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk rechten onthoudt en opschrijft. Je mag het filmpje samen 2 keer afspelen.
Na het kijken hebben jullie nog een paar minuten om samen zoveel mogelijk rechten op te schrijven.
Zorg dat je papier bij de hand hebt en een pen zodat je mee kunt schrijven.
Samenwerkingsopdracht.
Spreek af wie gesprek leidt. Spreek af wie schrijft. Verzamel de rechten op een lijst. Welke vinden jullie de belangrijkste?
Bonusvraag
Welke van deze rechten zal voor jongeren in oorlogsgebieden een groot gemis kunnen zijn? Waarom denken jullie dat?
Wat zou jij doen?
doen Informatie|grey}
Kijk en luister met elkaar naar de eerste 2 minuten van dit lied.
|
Stuk songtekst dat hierbij hoort: Marco: Ali B: Wat zou ik doen als ik woonde in Baghdad Marco:
|
doen Opdracht|blue}
Opdracht
Marco Borsato en Ali B hebben in dit lied samengewerkt en hun gevoel over kinderen in oorlogsgebieden in muziek omgezet.
Behalve muziek kun je ook tekeningen gebruiken om je mening en gevoel te delen met anderen. Je hoeft niet eens dezelfde taal te spreken om met muziek of tekeningen te communiceren met elkaar. Daarom gaan jullie gaan nu in je groepje samenwerken aan een groepstekening voor jongeren in oorlogsgebieden.
Doe dit in de volgende stappen:
Stap 1: Hier heb je 2 minuten voor: Bedenk samen wat jullie de jongeren in deze gebieden zouden willen zeggen als je de kans zou hebben.
Gebruik deze 2 vragen als hulpmiddel
“ Dat jullie in oorlog leven vinden wij……. “
“ We wensen jullie…. …”
Stap 2: Hier heb je ook 2 minuten voor. Bedenk met elkaar hoe jullie vraag 1 kunnen verbeelden in een tekening. Je mag geen woorden gebruiken. Welke beelden of symbolen kun je gebruiken?
Stap 3: Je hebt nu 5 minuten om je tekening samen te maken. Zorg dat iedereen mee tekent.
Hang de tekeningen op het bord
Levensbeschouwing en Serious Request
lb informatie|grey}
Levensbeschouwing gaat niet alleen over wat jij belangrijk vindt in jouw leven. Het gaat ook over wat anderen belangrijk vinden in hun leven. En het gaat over hoe je dat vorm geeft, hoe je samen leeft. Want leven doe je niet alleen. Dat doe je met anderen samen. We noemen dat samenleven.
Omdat we samen leven in een samenleving heeft dat een aantal gevolgen:
- Rekening houden met elkaar. Je kunt niet zomaar dingen doen omdat je dat leuk vindt. Je zult je altijd moeten afvragen wat dit voor anderen betekent. Of anderen daar last van hebben.
- Hulp krijgen. In onze samenleving staan mensen voor jou klaar om je te helpen. Dat kan je familie zijn of mensen in de buurt. Of het kan op school zijn of bij een sportclub. Mensen doen dit op grond van hun levensbeschouwing, omdat ze vinden dat jij een waardevol persoon bent.
- Hulp geven. Naast hulp krijgen kun je ook hulp geven. Er zijn andere mensen in onze samenleving, dichtbij of veraf die jouw hulp nodig hebben. Mensen doen dit op grond van hun levensbeschouwing. Ze vinden andere mensen de moeite waard of ze vinden het een plicht vanuit hun levensbeschouwing om anderen te helpen. Voorbeelden hiervan zijn: christendom: naastenliefde, islam: zakaat, hindoeïsme: darma, humanisme: medemenselijkheid
Het opkomen voor je naaste, je medemens, dat kun je alleen doen. Dan wordt het vaak een opgave. Juist als je dingen samen doet, samen een actie voert, dan is het succes dubbel. Het levert niet alleen meer op, maar je krijgt er ook een goed gevoel bij dat je de actie met elkaar gedaan hebt.
lb opdracht|blue}
Opdracht
Binnen elke grote levensbeschouwing zijn er acties voor het helpen van de medemens.
- Ieder lid van de groep kiest één van de genoemde levensbeschouwingen (zie eerste kolom).
- Je zoekt informatie bij die levensbeschouwing over hoe zij hulp geven aan anderen.
Tip: google op: jodendom hulporganisatie, of humanisme hulporganisatie, of hindoe hulporganisatie, enz. - Vul in wat ze doen
- Havo: Vul in waarom ze het doen
Vul met elkaar het schema in
levensbeschouwing | organisatie | wat | waarom |
christendom | |||
jodendom | |||
islam | |||
boeddhisme | |||
humanisme | |||
hindoeïsme |
Wat doet het Rode Kruis?
Rode Kruis
Een voorbeeld van dat samen helpen is het Rode Kruis. Deze internationale organisatie zet zich al jaren in voor hulp aan mensen in noodsituaties. Dat kan gaan om acute rampen (tsunami, storm, oorlog) maar ook om stille rampen zoals die via Serious Request onder de aandacht worden gebracht.
rood informatie|grey} Zorg en opvang Werken aan een toekomst Preventie Bereik Resultaten rood opdracht|blue} LoesjeMaak een Loesje over het Rode Kruis. Voorbeelden zie je op deze pagina. {module 138} |