Start|grey
Uitleg|green
Opdracht|blue
beoordeling|red
dagboek?|orange
D|grey

im 0 0 1

Intermezzo 20: Levensbeschouwelijk dagboek

20 D (mavo): Muziek

 

{snippet login}

Beste bezoeker, werken de tabbladen niet, log dan in.{user_group 10}

Doelen

Beste leerling, aan het einde van dit intermezzo:

  • heb je een lied gezocht dat je zelf bijzonder vindt
  • heb je nagedacht hoe dit met levensbeschouwing te maken heeft.

Muziek die mij raakt


"Meneer, mag ik muziek aan?" ..... "Ik kan me alleen concentreren als ik muziek aan heb..".

Je herkent de uitspraken wel. Ze worden vaak gebruikt in de les. En het is zeker waar: jongeren en muziek, ze horen bij elkaar. Toch geldt dit niet voor alle muziek. Er is muziek die jou raakt en andere muziek vind je niet om aan te horen. Soms gaat het om de muziek, soms om de tekst, soms om allebei.

Dit dagboek gaat over muziek die jou raakt.

Opdracht

Ga naar youtube en kies daar een lied dat jou raakt. Het mag een lied zijn in het Nederlands of in het Engels.

Denk er aan een lied is wat anders dan een stuk muziek. Bij een lied is altijd tekst.

  1. Geef hier de link, zodat je docent weet welk lied je bedoelt.
  2. Kopieer de tekst van het lied hieronder. Even googlen dan vind je de songtekst wel. Is de tekst niet in het Nederlands of Engels zorg dan voor een vertaling.
  3. Haal er één zin uit die jou het meest raakt.
  4. Waarom raakt die zin jou? Met welke gebeurtenis uit jouw leven heeft dit te maken? (minimaal 50 woorden)
  5. Welke waarde in volgens jou dit lied is het meest belangrijk? Wil je voorbeelden van waarden? Ga dan met je muis {tip geld, orde, balans, humor, erkenning, enthousiasme, zekerheid, betrokkenheid, wijsheid, trots, liefde, prestatie, stabiliteit, avontuur, mededogen, competitie, kennis, vertrouwen, gerechtigheid, spiritualiteit, gevoel, loyaliteit, ondernemingszin, spontaniteit, integriteit, oprechtheid, rechtvaardigheid, zelfstandigheid, authenticiteit, verantwoordellijkheid, onafhankelijkheid, nieuwsgieringheid, familie, leiderschap, eerlijkheid, groei, ontwikkeling, openheid, inzicht, discipline, vriendschap, beleefdheid, respect, bescheidenheid, rust, macht, plezier, echtheid, teamgeest, genot, passie, creativiteit}hier over heen{/tip} om voorbeelden van waarden te zien.
  6. Leg in minimaal 15 woorden uit waarom je dit vindt
  7. De schrijver van het lied vraagt jou om het lied met één couplet uit te breiden. De inhoud moet aansluiten bij het lied en jouw levensbeschouwing moet er in doorklinken. Schrijf dit couplet hieronder (minimaal 6 regels). Let op: Niet bij de eerdere songtekst zetten, maar als los antwoord, met het juiste nummer er voor.

Kijk bij tabblad beoordeling hoe jouw antwoord beoordeeld wordt.

beoordeling mavo

im 20 d rubric

{text}

{/user_group}{user_group 12}

doc didactisch|green}

didactische aanwijzingen

{/user_group}

slot|grey

{snippet einde-level}

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Avondgebed

Islam

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Bladgesprek

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

Over de muur

Klein orkest

 

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Grootse droom

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …