start
doelen
U1
U2
O1
docent
Z

pfx 01 0 0Pontifex 01 - Wie ben ik?

Level 2: Mijn innerlijk

Beste leerling. In het vorige level zijn we bezig geweest met jouw uiterlijk, dus zoals jij er uit ziet, van buiten. In dit level kijken we naar jouw innerlijk. Want, wie ben jij eigenlijk?

 

{guest}Log in om alle andere tabbladen te kunnen zien.{/guest}

Doelen

pfx 01 2 doelen 20140228Aan het einde van dit level

  • weet je wat we onder innerlijk verstaan
  • heb je nagedacht over wie jij bent

begrip: Innerlijk

organen
Als we over jouw innerlijk spreken zou je kunnen denken dat we het over jouw organen hebben. Bij jouw uiterlijk bespraken we jouw buitenkant. We vroegen: Hoe lang ben je? Hoeveel weeg jij? Als we dan naar jouw innerlijk, binnenkant vragen, dan zouden we naar jouw organen vragen. Daar zouden dan vragen bij horen als: hoe groot is jouw lever? Zijn al je botten nog heel?
Maar dit innerlijk, deze binnenkant, bedoelen we niet. Wat dan wel?

gevoelens

Wie ben jij eigenlijk? Ben jij je naam? Ben jij op school de dezelfde als thuis?
Het innerlijk dat we hier bespreken heeft met jouw gevoelens te maken en met wat je denkt. Het gaat over de vragen die jij stelt, de dingen die jij voelt, waar jij over nadenkt, piekert, blij van wordt. Dat alles heeft met jouw innerlijk te maken.

Of te wel: Wat maakt jou eigenlijk JOU?

 

 Begrip: Ben jij ook een dier?

Noemen jouw ouders je ook weleens een brutale aap? Eigenlijk kan dat best een beetje volgens sommige wetenschappers. Want zij geven aan dat de mensen en de apen dezelfde voorouder hebben. Hier spreek je dan over Evolutietheorie.

Charles Robert Darwin was een Brits natuuronderzoeker, bioloog en geoloog. Hij leefde van 1809-1882. Hij was ook degene die de evolutietheorie bedacht, na een lange reis op een schip die de Beagle heette. De reis duurde van 1831-1836. Hij schreef onder andere een boek over de evolutietheorie (maar daar hoor je later meer over). Zijn theorie was belangrijk omdat het veranderde hoe mensen denken over het leven en vormde de basis voor vele wetenschappelijke ontdekkingen en ontwikkelingen sinds die tijd

Definitie evolutietheorie: de door Darwin ontwikkelde theorie van de evolutie van het leven en het ontstaan van verschillende soorten, waaronder de mens.

 

>1< Opdracht 1 (R+T+I)

Deze opdracht gaat over tabblad U1

o1 title="R-vragen" class="blue solid" }

{snippet wat-zijn-r-vragen}

R-vragen

  1. Geef een voorbeeld van een vraag die we bij "buitenkant" hebben gesteld.
  2. Geef een voorbeeld van de binnenkant en dan wel van een orgaan.
  3. Binnenkant kan ook iets anders betekenen dan organen. Wat?

o1 title="T-vragen" class="orange solid" }

{snippet wat-zijn-t-vragen}

T-vragen

  1.  Bedenk een aantal vragen over jouw gevoelens.

Gebruik de emotie : Gelukkig zijn of verdrietig zijn?

 

o1 title="I-vragen" class="green solid" }

{snippet wat-zijn-i-vragen}

I-vragen

    • Wie ben jij?
    • Ben jij je naam? Waarom wel/niet?
    • Zou jij dezelfde persoon zijn geweest als je een andere naam had gehad? Leg eens uit waarom?
    • Waardoor ben jij jezelf geworden? Komt dat door je ouders? Of door je docenten? Komt dat door je vrienden?

o1 title="docent" class="grey solid" }

Antwoorden R-vragen

  1. voorbeeld: hoe lang ben je?
  2. hart
  3. gevoelens

T-vragen

  1. Wanneer voel ik mij gelukkig?
  2. waar wordt ik blij van?
  3. Waar wordt ik verdrietig van?

I-vragen

  1. vb: ouders/vrienden

{/tabs-o1}

 

 

 

 

Zijstromen

{zijstroom-koptekst}

zijstroom title="start" class="red solid" }

{text}

zijstroom title="verhaal" class="blue solid" }

zijstroom title="Bijzondere dag" class="orange solid" }

{module 221} (klas 0)

 

zijstroom title="gedicht" class="green solid" }

zijstroom title="foto" class="red solid" }

zijstroom title="wwpray" class="grey solid" }

zijstroom title="youtube" class="blue solid" }https://www.human.nl/speel~VPWON_1203816~dus-ik-ben-mijn-innerlijk-uiterlijk-dus-ik-ben-jr~.html

zijstroom title="video" class="orange solid" }

zijstroom title="handig" class="green solid" }

Dit ben ik - mijn innerlijk

In level 1 hebben jullie de kubus Dit ben ik geknipt en ingevuld. Ben je die kwijt, klik dan hier om een nieuwe te maken.

Wat moet je doen

  1. Knip één driehoek uit (de ander is voor je buurman/vrouw).
  2. Vul alle driehoeken in
  3. Plak hem niet helemaal dicht maar laat één kant open. Er moet nog iets in....
  4. Knip één ster uit.
  5. Als je wilt mag je er iets opschrijven dat écht aangeeft wie jij bent.
  6. Stop de ster in de driehoek en plak die dicht
  7. Stop de driehoek in de kubus en plak die dicht.

 

{attachments}

zijstroom title="vraag" class="grey solid" }
{snippet z-vraag}

 

 

{/tabs-zijstroom}

 

wwpray

Op de wereld zijn er heel veel gebeden. Van verschillende soorten mensen, van verschillende levensbeschouwingen.
Hieronder zie je er eentje van.

Als korrels van de maïskolf

Maya-indianen, Guatemala

Lees meer …

zo zo, fie fie

Filosofische oefeningen met de pen

Het hele leven zit vol met vragen.
Ze zijn lang niet altijd gemakkelijk om te beantwoorden. Maar wel leuk.
Wat dacht je van de volgende:

Krijg het heen en weer

Lees meer …

in beeld

Muziek en levensbeschouwing horen bij elkaar. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Die hebben we hier voor jou verzameld.
Wat vind je van degene die hieronder staat?

zing vecht huil bid

Ramses Shaffy

Lees meer …

Dichtbij

Kruip in een gedicht
Laaf je aan de woorden

We hebben de volgende voor je klaar staan:

Blijf geborgen in je naam

Lees meer …

kwartet

Opdrachten die je met groepjes van maximaal 4 leerlingen kunt doen.

Tafelvoetbal

Hoelang kunnen jullie de propjes op de tafel houden?

Lees meer …

klasbak

Klassikale opdrachten die je als energizer kunt inzetten.

puzzelmania

Lukt het jullie de puzzels tot een goed einde te brengen?

Lees meer …